blødt punkt i dæk -rep. med epoxy
Fra : lindstroem

Dato : 19-08-06 12:22

Jeg købte i foråret en ny (brugt) sejlbåd. En 38 fods Beneteau 38s5 fra
1990.

Forud for købet lod jeg båden gennemgå af en fagkyndig person. Han fandt et
rorleje med slør, en lækkende varmtvandsbeholder, kosmetiske ting, m.v.

Men han fandt ikke noget, der efter hans opfattelse, gav anledning til at
fravælge båden, men derimod nok til at bede om en prisreduktion hos ejeren,
hvilket jeg fik.

Nu til sagen. Det alvorligste han fandt - dette er min opfattelse - var et
blødt punkt i dækket cirka en meter foran masten. Distancematerialet i
dækket har sluppet og det øverste lag kan "svuppe" en smule nedad når man
tramper på området. Vi taler om et område på cirka 10x20 centimeter. Denne
her besigtigelsesgut var ikke på den baggrund synderlig bekymret for dækket
og bådens konstruktion som sådan, men han sagde, at skaden burde udbedres.
Han sagde også, at jeg sagtens selv kan reparere med en sprøjte med epoxy?!

Er det ikke en opgave for en fagmand at arbejde med sådan noget stads? Jeg
købte båden i udlandet og mit tysk er utilstrækkeligt til, at jeg rigtig
kunne trænge ned i problem- og arbejdsbeskrivelse overfor denne her
besigtigelsesmand.

Er der nogen, der kan henvise til et sted, hvor der er beskrivelse af den
slags reparationer? Skulle der være nogen, der selv har erfaringer de øser
af?

Hvor købes i givet fald epoxy og de sprøjter, der anvendes ved den slags
reparationer?

Mvh

Ib

Fra : Sunnytur

Dato : 20-08-06 17:25

Hej Ib,

Se beskrivelse på http://www.hfmarine.dk/vis.asp?id=162
-> Reparation af balsa og skum.

Der kan evt. bruges Polyester, som er noget nemmere at arbejde med.
(Polyesteren er lidt blødere end Epoxyen)

/Sunnytur

Fra : lindstroem

Dato : 21-08-06 15:52

Mange tak for linket

Det er en super hjemmeside.
Nu vil jeg have undersøgt om mit distancemateriale er vådt eller tørt jf. de
forskellige reparationsanvisninger på hjemmesiden. Gad vide, hvordan man
måler fugtighed derinde?
Jeg ser på hjemmesiden at firmaet lejer en høvl ud til de personer, der selv
ønsker at udføre osmosebehandling. Måske man også kan leje et instrument så
man kan måle fugtniveau i distancemateirale.

mvh
Ib