gas flasker
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-08-06 18:49

Jeg skal have lagt gas i båden. Jeg vil helst have de blå IC-GAZ flasker men
hørt at det kan være svært at få dem byttet i Sverige. ER det stadig rigtigt
?

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-06 21:01

Hej Bjarke,

Ja Sverige har deres eget system.
Det maksimale mængde som må findes ombord i både mellem dæk og
vandlinie er 6 kg. d.v.s. 2 x 3 kg.
Jeg har lige installeret gas ombord og har derfor ikke den
største erfaring med forbruget; men det finder vi snart ud af.
For komfuret er der en vis max mængde specificeret og begge blus
kører nok ikke i stilling max hele tiden.
Julsminde sejlklub har lavet en udmærket side om gasinstallation
m.m. se:
http://www.juelsmindesejlklub.dk/baade/gas.asp

M.h.t. tilbud så prøv at se:
http://www.billigcamping.dk/shop/default.asp?ReferrerStr=http%3A%
2F%2Fwww%2Egoogle%2Ecom%2Fsearch%3Fsourceid%3Dnavclient%26ie%
3DUTF%2D8%26rls%3DCNDA%2CCNDA%3A2003%2D39%2CCNDA%3Aen%26q%
3Dgasflasker%2B3%2Bkg&ProductNumber=3929%2D2&SetLng=26

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-08-06 21:40

Men jeg har bare hørt at de er ved at "overgive" sig og at campinggaz
flaskerne kan fås de større steder ?

Jeg har læst vejledningerne på kjøllers sider. regner med at bruge CE
udstyret.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 9Y9MW)" <harding@9Y9MWlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11558451230.286147040216374@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jan

Dato : 17-08-06 23:32

17 Aug 2006 20:00:55 GMT, Harding E. Larsen
<harding@9Y9MWlarsen.tdcadsl.dk> (slet 9Y9MW);
<11558451230.286147040216374@dtext.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Jeg har lige installeret gas ombord og har derfor ikke den
>største erfaring med forbruget;

Herhjemme har vi flaskegas (propan) til to gasblus. De benyttes hver
dag til kogning. 11 kg rækker 10-11 måneder. Elpladerne benyttes
næsten ikke (måske fem gange i året)
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-08-06 07:45

Hej Jan,

Da vi blev gift lejede vi os ind i en villa hvor der var
flaskegas, vi kunne nu ikke få en gasflaske til at holde i 10-11
måneder.
Vores problem var at vi havde kun en flaske og den blev altid
tom lige midt i stegningen af frikkadellerne. Deldigvis lå der
en købmand på den anden side af gaden og jeg kunne få en flaske
ved bagdøren efter lukketid, så vi fik varm mad aligevel den
dag.
En løsning i båden med to stk 3 kg flasker vil nok være en
tilfredsstillende løsning.
3-4 kg på en sæson er nok den mængde de fleste vil bruge.
Canpinggaz flaskerne kan fås utroligt mange steder og det er da
et håb at svenskerne, der også er medlem af EU, indfører disse
flasker.
Med en 3 kg i reserve kan man nok trygt tage til Sverige på
sommersejlads.
Desuden anvender de fleste også grillen og vi har en
støbejernspande som kan anvendes på grillen i tilgift.
Hvis man hurtigt skal have gang i grillen findes der nogle store
briketter lavet af kokos. Er man kun to til middagen kan man
nøjes med én briket. Den tændes med en lighter og ca 2 min efter
er grillen klar til brug. Når man er færdig med at lave mad
tages briketten med en tang og dyppes i vand hvorefter den
lægges til tørre og den kan anvendes igen. Brændetiden for en
briket er ca. 3 kvarter.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 23:49

I denne sommer har jeg været afsted i fem uger med skiftende besætninger
.... i gennemsnit ca. 3 personer ... Der er ovn og to blus ... Samlet
forbrug 3 - 4 kg. Jeg har altid en "ekstra-ekstra" 3 kg (under
vandlinien forstås ... ...) med, år vi sejler i Svenske farvande
.... Vi drikker meget kaffe og bruger også ovnen en del ... Det er den
eneste varmekilde vi bruger til varmt vand ... ikke el ... Gas er nemt
og rent ... Vi havde tidligere et sprit/petroleums-primus komfur ...
effektivt, men lidt besværligt.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet 9Y9MW)" <harding@9Y9MWlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11558451230.286147040216374@dtext.news.tele.dk...

Fra : Egon Stich

Dato : 18-08-06 07:52

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e4ac27$0$138$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
men
> hørt at det kan være svært at få dem byttet i Sverige. ER det stadig

Halløj
Den med gassen i sverige, havde jeg også luret ikke så lidt på, idet man fik
mange modstridende oplysninger.
Jeg bruger de Blå 3 kilosflasker, og medtog 3 stk..
Efter 7 uger i sverige, øst og vestkyst, hvor jeg holdt øje med
forsyningsmulighederne, dette:

Vestkysten: Ok. Der kan de som regel fås.
Østkysten: Glem det.
Ligeledes i størstedelen af Götakanalen.

Det eneste, der kan påregnes som sikkert, er svenskernes eget system.
Det er muligt, at sammenfuske et system, så man kan bruge svensk flaske og
regulator på bådens dansk dimensionerede slanger og rør, men sikkert ikke
lovligt.
Problemet er noget så dumt som forskellig diameter på rørføringerne
Her var der ellers et punkt, hvor EU kunne gøre gavn for almindelige
mennesker ved at gennemføre standartisering.

Men man kan jo sagtens klare sig, med den medbragte forsyning.
Under turen var vi størstedelen af tiden 4 personer ombord.
Med komfur - 2 blus og ovn - forbrugtes lidt over 1stk. 3.kilos flaske.
No 2 er stadig ikke tømt dd.

Dog skal bemærkes, at der næsten altid overnattedes i havn med strøm osv,
samt at der anvendes el. kedel og æggekoger, hvilket jo sparer på gassen.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-08-06 18:59

Super relevant. Tak. Juridisk er vi 2 voksne og 3 børn, men i praksis er de
jo blevet store, så forbrugsmæssigt er det snarere 4 voksne og 1 barn. Vi
kommer nok også til at ligge en del i havnene, så hvis jeg planlægger med 2
blå 3 kg og en 2 kg i reserve, vil det så gå ? Sådan opfatter jeg de svar
der er kommet ....

Bjarke

snip

Fra : Egon Stich

Dato : 18-08-06 19:40

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e5fff9$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
2
> blå 3 kg og en 2 kg i reserve, vil det så gå ? Sådan opfatter jeg de svar

Det er jeg ganske overbevist om, at det vil.
Med mindre selvfølgelig, i spiser varm mad 3 gange om dagen
Som sagt brugte vi 3 kg plus lidt på 7 uger.
No. to flaske har derefter holdt een uge på Femø, og er endnu ikke tom.
Så altså 8 uger på under to gange 3 kg.

MVH
Egon

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-08-06 20:06

Varm mad 3 gang om dagen ? Så tror jeg kokken strækker. Hvis vi får varm mad
en gang om dagen, så er vi inde i en god periode ....

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-08-06 20:12

Tilføjelse (der bløder lidt op på det): Datteren kan dog godt lide at bage
kager osv, så ovnen kommer en del i sving. 2-3 gang om ugen.

/Bjarke

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> wrote in message
> Varm mad 3 gang om dagen ? Så tror jeg kokken strækker. Hvis vi får varm
> mad en gang om dagen, så er vi inde i en god periode ....
>
> Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 23:43

> [...]
> barn. Vi kommer nok også til at ligge en del i havnene, så hvis jeg
> planlægger med 2 blå 3 kg og en 2 kg i reserve, vil det så gå ? Sådan

Ihukommende Hardings henvisning til, hvad man må have "mellem dæk og
vandlinie" (2 * 3 kg !) har jeg derfor to 3 kg-flasker i
"gasflaskerummet" og en i reserve "under dæk" - og der har aldrig været
noget problem med gasmangel i sommersæsonen ... Også selvom vi ikke
bruger el under nogen form til opvarmning ...

Måske vi skulle medbringe vores el-kedel ... Er det iøvrigt noget
problem? ... Sådan en fyr bruger jo rask væk op i nærheden af et par
tusind watt? Kan de forskellige havne forsyne bådene med så megen strøm
.... eller risikerer man at sikringerne "ryger"? Eller skal man benytte
en el-kedel med et mindre forbrug? Ofte ser man jo, at der er flere både
på samme stikkontakt. Nogen erfaringer? ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 10:05

Jeg har en lille el-kedel, som jeg købte i Netto for nogle år siden for
"ingen penge". Den er meget fin, hvis man bare skal have 2 kopper kaffe og
ikke gider tænde komfuret. Den har aldrig slået sikringerne. Jeg ved ikke
hvad den bruger men mon ikke 500 watt er et godt gæt ..

Bjarke

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-08-06 15:06

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e6d422$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> kaffe og ikke gider tænde komfuret. Den har aldrig slået sikringerne.
> Jeg ved ikke hvad den bruger men mon ikke 500 watt er et godt gæt ..

Lige hjemvendt fra ferie
Ja Bjarke, vi var i Gilleleje d. 6/8 og sejlede videre til Anholt næste
morgen 2.30 !

Med hensyn til gasflasker, har vi altid 1 stk. tilsluttet samt 1 stk i
reserverve. 1 stk. holder i ca. 3/4 sejlsæson. Skal dog siges at når der
er strøm på, bruger vi el-blusene. Men da de normalt begrænser sig til
max. 800 watt på broen, kommer gas-blusene ofte i brug. (hver elkogepl.
kan vist nok komme op på ca. 1000-1500 watt.)
Plejer aldrig at løbe tør for gas, desuden er det meget nemmere hvis man
ligger uden på hinanden, el. der ingen strøm er, at kunne klare det
selv. Samtidig går man ikke i stå midt tilbedredningen, Kødet er stegt
og kartoflerne ikke påbegyndt
Til sidst har vi en lille kaffemask. t/ 5 kop. - den bruger kun 500
Watt, så man må skifte ml. det man skal bruge.

Sagt på en anden måde, skal der kokkereres meget på én gang må man have
fat i begge dele, hvilket næsten aldrig sker.
Det er stuvet på den måde at elpl. når de bruges, står oven på
gasagregretet, og skal således flyttes hvis gassen skal bruges. Derfor 2
muligheder

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 18:56

Hej Per,

Jeg kiggede efter Jer inden jeg sejlede men kunne ikke lige få øje på Jer.
Men det er jo også en stor havn. Jeg sejlede allerede ved 12 tiden, da jeg
gerne ville være i Råå i god tid inden aften. - og måske også fordi der
sejlede en anden 999'er samtidig og det er jo altid sjovt at se om man
sakker bagud eller giver ham problemer <smile>

Bjarke

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote in message

snip
> Lige hjemvendt fra ferie
> Ja Bjarke, vi var i Gilleleje d. 6/8 og sejlede videre til Anholt næste
> morgen 2.30 !
snip

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 21:05

Kom ud af busken Bjarke! ... ... Hvordan gik det? Er din "nye" båd
trimmet ind?

--

meddelelse news:44e75096$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 21:50

Resultatet er ikke desværre ikke statistisk signifikant. Den anden skulle
til Hornbæk og var lokalkendt med kysten. Jeg skulle til Helsingør og gik
derfor lidt længere ude. Men jeg holdt ham da oppe. Og han har haft sin i 10
år .... Men hvor meget afstanden har betydet tør jeg ikke gætte på ...

Jeg er godt tilfreds taget i betragtning hvor få sømil hun og jeg har bag os

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 21:55

Det lyder da godt efter så kort et "ægteskab" ...

Jeg kan ikke lige finde det reglement om gasinstallationer i fritidsbåde
.... ved du, hvor man kan finde det?

--

meddelelse news:44e77967$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 22:11

Jeg har flere brudstykker, men den mest komplette er den Harding gav os
forleden: http://www.juelsmindesejlklub.dk/baade/gas.asp

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 22:13

Nå, så fandt jeg selv den officielle:

http://www.brandinfo.dk/pdf/Tekniske%20foreskrifter/TF_skibe_Fgas_sprit_petroleum.pdf#search=%22%22Teknisk%20forskrift%20om%20F-gasanl%C3%A6g%20%22%22

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 22:47

Tak. Kunne ikke finde den ... Har nu læst den i sin helhed ... Op til 11
kg. pr flaske for skibe under 24m ... Men altså ikke over to flasker,
som jeg læser det ... over vandlinien med udluftning!, som Harding
fremhæver ...Det skal vel forstås således, at man end ikke må have en
tredie flaske med som reserve ... med mindre den står på dækket ...
.... Jeg synes iøvrigt strafferammen er ganske afskrækkende ...

--

meddelelse news:44e77ef9$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 22:56

Nej ikke endnu. Jeg har printet den og tager den med til natbordet en dag

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 23:27

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e788f4$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Nej ikke endnu. Jeg har printet den og tager den med til natbordet en
> dag ...
>
> Bjarke

jeg skrev nu - og ikke du ... sov godt!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 08:07

Jeg skulle måske være gået i seng inden bogstaverne begyndte at flyde rundt
på skærmen .... <smile>

Fra : Per Nordahl

Dato : 20-08-06 08:58

> [...]
> også fordi der sejlede en anden 999'er samtidig og det er jo altid
> sjovt at se om man sakker bagud eller giver ham problemer <smile>

Så er vi formentlig sejlet lige forbi hinanden, var inde ca. 12.30 og lå
langskibs i den gl. havn - lige ved grillen/isbutikken.
Rigtigt sjovt med alle de spisende mennesker der hele tiden smider
pomfritter m.v. ud til de "små" såde måger.
Men som sagt skulle vi jo tidligt af sted igen.
Må blive næste gang i Hundige, ellers velkommen i Hvidovre

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 09:14

Så er det nok derfor. Jeg havde fundet en plads ovre i lystbåde delen ...

Vi ses nok engang ...

Bjarke

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote in message
snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-06 15:08

Hej Flemming,
De sidste 2 kg som du opbevarer under dæk skal faktisk også stå
i en gaskasse med afløb.
Årsagen er at ventilen i top kan lække ved stigende temperatur.

M.h.t. el, så har mange havne efterhånden indført
sikringsstørrelser på 3 Amp. på gratisstrømmen, det svarer til
690 watt max og det er lige i underkanten da de fleste små
vandkogere forbruger 700- 750 watt. Men det går såfremt der ikke
er andre brugere tilsluttet.
Manmge havne indfører betalingsstrøm hvor hver enkelt kan
aftappe 2300 watt.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-08-06 15:28

"Harding E. Larsen (slet FMUZ6)" <harding@FMUZ6larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11559967430.642113381421368@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,
> De sidste 2 kg som du opbevarer under dæk skal faktisk også stå
> i en gaskasse med afløb.
> Årsagen er at ventilen i top kan lække ved stigende temperatur.

Har du sikkert ret ret i, troede egentlig det det kun tilsluttede
flasker ?

> [...]
> 690 watt max og det er lige i underkanten da de fleste små
> vandkogere forbruger 700- 750 watt. Men det går såfremt der ikke

Det derfor det nærmest umuligt at lave noget på strøm efterhånden, og at
gas er nemt at med at have gøre.
Selvfølgelig at gld. regler er overholdt (ens egen sikkerhed).

Se mit svar ovenover, ligeledes hvis man ligger på ankerplads - kan alt
lade sig gøre

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-06 15:57

Hej Per,

Ja det kan nok betegnes som en slags problem at man ikke kan
bruge ubegrænset strøm i havnene.

Vi vores hjemhavn Kastrup vat ledningsnettet oprindeligt med 10
amp. sikringer.
Selv det var ikke nok for fastliggerne som derfor trak ledninger
til andre grupper for at deres behov for strøm til elopvarmning
vinteren over var tilstrækkeligt.
Forbruget af strøm i havnen steg voldsomt og oversteg deres
havneleje betydeligt.
Et forbrug på over 40 kr/døgnet var ikke ualmindeligt.
Ledningsnettet kunne ikke klare den store og vedvarende
belastning og det blev udskiftet til tværsnit som kunne klare
den store belastning.
Samtidigt blev standerne til gratisstrøm begrænset til 3 Amp. De
er kun beregnet til ladning af akkumulatorer og de må kun
anvendes når der er personer ombord i bådene.
Ved siden af bliver der opbygget standere med betalingskort som
storforbrugerne kan benytte sig af.
Det virker tilfredsstillende for alle og havnelejen blev holdt i
ro.

Det er rigtigt at de gældende gasregler skal overholdes for ens
egen sikkerhed. Det er en behagelig ting med gas; men slipper
den uforvarent ud er eksplosionsvirkningen stor. Derfor er
bobleventilen i gaskassen en rigtig god indikator som man ofte
kan benytte. Den giver et godt fingerpeg om der er utætheder i
installationen efter denne ventil. Er der utætheder før skal det
kunne drænes ud gennem gaskassernes bundafløb, det gælder både
for de flasker der er i brug og for beholderne som opbevarer
reserveflasker, både fyldte og tomme.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 20-08-06 09:19

"Harding E. Larsen (slet IRTW2)" <harding@IRTW2larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11559996820.36606991383848@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Ja det kan nok betegnes som en slags problem at man ikke kan
> bruge ubegrænset strøm i havnene.

Det var ikke ment som et problem, kun at 800 watt (690) kan være lige
lidt nok.
Og selvfølgelig kan man ikke bruge ubegrænset strøm, ikke uden at betale
særskilt.

> [...]
> storforbrugerne kan benytte sig af.
> Det virker tilfredsstillende for alle og havnelejen blev holdt i

Sådan burde det være i alle havne.

> [...]
> kunne drænes ud gennem gaskassernes bundafløb, det gælder både
> for de flasker der er i brug og for beholderne som opbevarer

Så må jeg nok indrømme at reserveflasken jo rent faktisk bliver
opbevaret ulovligt
Ude under dørken i cokpittet, ikke så galt men dog forkert, så det må
jeg finde en løsning på. Der er vist kun ankerbrønden tilbage, hvilket
jo ikke er særlig smart. Eller må der en kraftig omfordeling til i
kistebænken, der hvor den anden også står - og der er udluftning.
Mvh. Per Nordahl

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 09:35

PÅ min gamle Maxi 87 var der bygget en tæt gaskasse i marineplywood, hvor
der lige præcis kunne stå 2 stks 3 kg ved siden af hinanden. Så har men både
"drift" og reserve i kassen. Det fungerede super godt. Løb den ene tør smed
man lige hanen over på den anden uden at skulle fumle rundt med flaskerne.
Måske man bare skulle nøjes med det. De ganske få gange 2*3kg ikke er nok
(er det ikke kun Sveriges ture ?) kan man jo glemme reglerne og tage en
ekstra med, men ellers udlade at opbevare den i båden.

Det tror jeg bliver min løsning.

Jeg vil helst have den i ankerbrønden. Er der nogen der har erfaring med
hvor meget det reducerer tæring, hvis man bygger en tæt kasse i ankerbrønden
? Hvis den er ordentligt tæt for gas, så er den vel også tæt for saltvand
den anden vej ..... Det betyder jo så at man ikke kan lukrere på
ankerbrøndens eksisterende udluftning, men det går jo nok, hvis man skal
lave en ekstra udluftning.

Bjarke

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote in message
snip>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-08-06 21:17

Hej Per,

For den enkelte bruger kan 800 watt nok forekomme lidt lavt; men
i vores havne er der et max på gratisforbruget på ca 150.000
watt på vandpladserne og desuden mulighed for strøm på
landpladserne dog i et mindre omfang, og kun i dagtimerne.

M.h.t. gasflasker i ankerbrønden, så er det muligt hvis den står
i egen beholder med eget afløb.
Hvis gasopbevarigsbeholderne skal placeres her er den bedste at
placere dem i det bagerste rum og med afløbet så tæt på
centerlinien som muligt.
Det er ikke særligt smart at have den i sidebænken på en
sejlbåd. Når båden krænger vil afløbet væer under vand og måske
kan selv beholderen komme under vandlinien og vandet har dermed
frit løb ind i båden.
Derfor bør afløbet være langt bagude, nær centerlinien og så
højt som det er muligt i forhold til gasbeholderens bund der
hvor den er placeret i kistebænken.

Fra : Egon Stich

Dato : 19-08-06 10:18

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> en el-kedel med et mindre forbrug? Ofte ser man jo, at der er flere både
> på samme stikkontakt. Nogen erfaringer? ...

En elkedel er, synes jeg, ganske rar at have om bord.
Dog, som du er inde på, skal man være opmærksom på wat-forbruget.
Ser man sig lidt omkring, kan man finde kedler på en del under de vanlige
1000 wat, eller mere:((
Vort exemplar fandt vi i Bilka.
Jeg husker ikke på stående fod forbruget, man jeg har aldrig oplevet
problemer med sikringerne på broen.
Samme gælder for æggekoger og støvsuger.
Så ud at lede

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-06 14:59

Hej Bjarke,

Skal du følge reglerne må du max have 6 kg mellem dæk og
vandlinie. Det vil sige i selarate lukkede beholdere med afløb i
bunden og afløbet skal udmunde 7 cm over vandlinien med en Ø19
mm gennemføring. Det vil faktisk sige at om du har 2 stk 3 kg i
beholderne så kan du kun sætte de sidste 2 kg oven på dækket. De
må ikke engang stå i ankerbrønden.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 19:01

Et spidsfindigt spørgsmål: Hvad så hvis man opbevarer den ekstra flaske
*under* vandlinien ?

Jeg er iøvrigt blevet lidt forvirret over anvendelse af ankerbrønden til
gas. Maxi 999 har gassen i ankerbrønden fra værftet, så det havde jeg også
tænkt mig. Og det har jeg læst flere steder "anbefales". Men så så jeg et
sted at forudsætningen for at dette er lovligt er, at ankerbrønden ikke
bruges til andre formål. Og så bliver det jo lidt svært.

Hvad er rigtigt ?

Uanset hvad der svares så laver jeg den i ankerbrønden og bruger den også
til anker. Jeg er imidlertid lidt i tvivl om det er fedt at have ledning til
landstrøm og gas i samme rum. Men det har stort set alle både jo .... Måske
man bare skulle fjerne stikket så det er en fast ledning der bare går gennem
brønden uden risiko for gnister.....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet S1RUN)" <harding@S1RUNlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11559961910.695733753570494@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 21:21

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e751d8$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Et spidsfindigt spørgsmål: Hvad så hvis man opbevarer den ekstra
> flaske *under* vandlinien ?

Det var det, jeg skulle have skrevet, men missede totalt pointen over
for Harding ved at skrive "under dæk" og ikke "under vandlinien" ... ,
da jeg skrev: Ihukommende Hardings henvisning til, hvad man må have
> [...]

> så så jeg et sted at forudsætningen for at dette er lovligt er, at
> ankerbrønden ikke bruges til andre formål. Og så bliver det jo lidt

Kan du huske, hvor du har læst det? Da vi købte vores Ballad i Sverige
viste det sig, at den ikke var lovlig ifølge de dnske regler ... så vi
"gik tilbage til sprit og petroleum" ...

> [...]
> både jo .... Måske man bare skulle fjerne stikket så det er en fast
> ledning der bare går gennem brønden uden risiko for gnister.....

Det er vel lige så meget et forsikringsspørgsmål ... Hvad siger
forsikringsselskabet, *hvis* en ulykke skulle indtræffe og den kan føres
tilbage til en "cocktail af gas og el-gnist" - eller at man bare sejler
rundt med en ikke korrekt installation. Kan det ikke give svare
problemer?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 21:54

Desværre ikke. jeg har ledt, men Internettet er jo et stort rod ....

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-06 21:25

Hej Bjarke,

Det er ikke et spidsfindigt spørgsmål det er et overfløding
spørgsmål. Læs og forstå Gasreglementet.
udløbet fra bunden af opbevaringsbeholderne skal være mindst 7
cm over vandlinien.

Gasbeholderne han anvringes i ankerbrønden når der ikke er andet
der ellers skal den faktisk ogas her være i sin egen beholder
med eget udløb.

På mange ældre både er gasflaskerne placeret i ankerbrønden.
Det er ikke den bedste placering da gasbeholderne ruster. Mange
mener dog at det ikke er deres problem da de ved påfyldning som
oftest bliver malet igen.
Regulatoren bliver dog siddende og den har ikke godt af den
fugtige atmosfære i ankerbrønden.
Derfor går anbefalingerne på ikke at placere gasbeholderne i
ankerbrønden.

I nye både som er bygget og godkendt i.h.t. EU´s regulativer er
der ofte i cockpittet eller i agterenden integreret i selve
glasfiberkonstruktionen opbevaringsbeholdere til gasflasker og
hver beholder har sit eget afløb.

--
Harding E. Larsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 21:57

Logik. Jeg bøjer mig.....

Hvad er det officielle link til Gasreglementet. Jeg har nogle forskellige
links, men teksten er ikke 100% ens ....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet CNHUS)" <harding@CNHUSlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11560193590.00269035738735113@dtext.news.tele.dk...

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-08-06 08:04

Hej Bjarke,

Her er det link som kæder alle de forskellige afsnit sammen:
http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Professionelle/Gas-_og_VVS-
branchen/Love_og_regler/Gasreglementet.html

Fra : HO

Dato : 20-08-06 19:07

> [...]
> Jeg skal have lagt gas i båden. Jeg vil helst have de blå IC-GAZ flasker
> men hørt at det kan være svært at få dem byttet i Sverige. ER det stadig
Hej
da jeg søsatte min i foråret 2005, var der 2 nye 3 Kg flasker - vi kører
stadigvæk på den første flaske.
Hilsen
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 22:44

Alene mit kaffeforbrug ville ikke kunne klares inden for den
grænse ... ...