Nyt Plotter/GPS/Ekkolod
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-08-06 18:39

Hej,

vi skal ud og købe ny plotter med GPS og ekkolod fordi vores Lowrance
spontant fik brændt ekkolods delen af.

Hvad bruger folk og hvad har man gode erfaringer med?

mvh

p.s. er der nogen der vil købe en lowrance kortplotter?

Fra : ThomasB

Dato : 15-08-06 18:55

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> vi skal ud og købe ny plotter med GPS og ekkolod fordi vores Lowrance
> spontant fik brændt ekkolods delen af.
>
> Hvad bruger folk og hvad har man gode erfaringer med?

http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?cPath=243&products_id=1415

Den har jeg købt 3 stk af til nogle kammarater. De er vildt glade for den,
og jeg er imponeret. Den er HELT klart i direkte sol.

Hvis du så køber et ekkolod med NMEA-udgang, så kan du koble det sammen med
plotteren.

Mvh Thomas

Fra : Bent Andersen

Dato : 16-08-06 10:06

Jeg har købt denne http://www.baadservice.dk/chartmaster169.htm hvilket
jeg kun varmt kan anbefale.
C-MAX kort, Sunview, super hurtig processor (ingen ventetid på opdateringer,
selv med alle detaljer på, 256 farver, Mini USB for tilslutning af PC,
Fishfinder, Radarmodul med overlay, Vejrtjeneste, Kamera

- sidst men ikke mindst får du verdens bedste rådgivning og service fra
Klaus i Lynetten.

Mvh.

Bent

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-08-06 17:12

Er jeg den eneste der irriterer mig over at mange plottere har en
begrænsning på fx 50 waypoint i en rute ? PÅ min gamle plotter jeg ofte dele
en rute op i flere under-ruter da jeg stødte på begrænsningen.

Er det fordi jeg stadig har GPS adfærd og burde glemme sejlplanen og bare
burde stå og kigge på kortet når jeg sejler ? (jeg formoder svaret er nej ?)

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 19:18

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e343d8$0$141$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> begrænsning på fx 50 waypoint i en rute ? PÅ min gamle plotter jeg
> ofte dele en rute op i flere under-ruter da jeg stødte på

Nej, det er du ikke ... Jeg begriber ikke, at disse "navigationsfolk"
har disse ret så gammeldags "DOS-lignende" begrænsninger, når nu de
elektroniske komponenter ... RAM og processorer mv. er så billige ...
F.eks. opdateringstiden, når man skifter billede, eller vil se en gammel
track, osv. virker noget langsommeligt. Men programmerne er
tilsyneladende ikke meget bedre, når man f.eks. vil indsætte eller
fjerne waypoints i en rute eller skifte parametre i systemopsætningen
virker meget tungt og følger ikke den almindelige Windows standard ...
osv.

I min plotter kan jeg have 20 ruter med op til 50 waypoints i hver.

Min løsning har været som du skitserer: Dele en længere rute op i mindre
segmenter.
På PC'en har du imidlertid ikke samme begrænsning.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 16-08-06 23:27

> F.eks. opdateringstiden, når man skifter billede, eller vil se en gammel
> track, osv. virker noget langsommeligt.

Jeg er ret sikker på at det skyldes ramkortet's hastighed hvorpå kortet
ligger.
Hvis plotteren havde RAM nok til at kunne læse hele kortet ind ville vi ikke
mærke det nævneværdigt.
Men der er også en del forskel plottere imellem.

Kvaliteten på ramkortet har utroligt meget at sige.

Det samme ser man ved digital kamera, jeg brugte OEM SD-kort i mit Olympus,
men da jeg skiftede til original xD-pic kort så jeg den store forskel i
skrive og læse hastighed.

Jeg syntes det kunne være spændende at læse lidt om processor
type/hastighed, RAM mængde/hastighed og bus hastighed.
Godt nok bruger man RISC processorer, men de plottere vi ser for tiden
bruger 16bit tech. og er på 100-200mhz og dem kalder de "hi-speed"... I min
laser printer sidder de en 500mhz og det er langt tid siden at vi så en 1Ghz
RISC.
Måske de skulle se at få fingeren ud ellers skifter en "sejler-nørd" helt
til PC-system.

> På PC'en har du imidlertid ikke samme begrænsning.

Korrekt, man kan også bruge et lille trick.
Jeg arbejder feks med nogle tunge grafiske app's som under opstart og brug,
læser meget på CDROM.
Jeg har brugt Nero til at lave et image og mounter under PC opstart Nero
Imagedrive.
Opstart af applikationen blev reduceret med minuter og den daglige brug er
ekstrem hurtig.

Mvh
Leon