Heave to
Fra : ...

Dato : 09-08-06 20:25

Hej NG

Jeg har læst et par steder om at sejle "heave to", i hårdt vejr.
Men jeg er ikke sikker på at jeg fatter det rigtigt.
Som jeg har forstået det; Så bakker man forsejlet ( stormfok ), reber
storsejlet ned og sætter det midstskibs, og binder roret fast i modsat side
af forsejlet, så man altså sejler imod den kraft som man bakker med.
Har jeg forstået det rigtigt ?
Det lyder lidt vildt, da det på en eller anden måde, må kræve et niveau af
trim imellem de valgte sejl.
Nogen der har haft brug for det, og har gode erfaringer ? Hvis, hvordan
opfører båden sig så ?

Fra : Lars Holst

Dato : 09-08-06 21:24

"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> said in

> [...]
> niveau af trim imellem de valgte sejl.
> Nogen der har haft brug for det, og har gode erfaringer ? Hvis,

Heave to betyder at dreje bi.

Det gøres ved at bakke en lille stormfok og binde roret i borde i læ, smide
et drivanker og helt ned med storen..............

Herefter kan du bogstaveligt gå ned i kahytten og skalke alle luger og
indstiksskot og spise frokost og sove til middag.

Når orkanen så er ovre, så kan du stå op af køjen igen og nyde den videre
færd.

Alt det gør du selvfølgelig kun på åbent hav med radaralarmen på.
Og det er også kun noget du gør i en enkeltskrogs deplacementsbåd.

I en Cat sejler du med vinden og forsøger så vidt muligt at nedsætte farten
ved at smide drivanker og alle mulige liner og spande ud agter og ned med
alle sejl.

--
Lars Holst

Fra : Joakim

Dato : 09-08-06 21:48

"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> niveau af trim imellem de valgte sejl.
> Nogen der har haft brug for det, og har gode erfaringer ? Hvis,

Prøv at se her.

http://www.videos.sailingcourse.com/heaving_to.htm

Fra : Lars Holst

Dato : 09-08-06 22:32

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> said in news:44da4a09$0$15783$14726298
@news.sunsite.dk:

> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at se her.
>
> http://www.videos.sailingcourse.com/heaving_to.htm

Principielt set er det sådan men...........

Den der vil jeg nødig bruge i orkan fordi de har storsejlet oppe.
Jeg beskrev tidligere i tråden hvordan man bruger det i hårdt vejr.

--
Lars Holst

Fra : Joakim

Dato : 09-08-06 23:33

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Den der vil jeg nødig bruge i orkan fordi de har storsejlet oppe.
> Jeg beskrev tidligere i tråden hvordan man bruger det i hårdt vejr.

Ok

Fra : ...

Dato : 09-08-06 23:00

Kommer man til at ligge med siden til vinden ?

Fra : Joakim

Dato : 09-08-06 23:33

> Kommer man til at ligge med siden til vinden ?

Ikke helt. Her har du en tegning af "heave-to" fra samme kilde.

http://www.cruising.sailingcourse.com/images/heave-to.gif

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-08-06 13:41

Er der ikke noget om, at det er ikke ligemeget om man drejer bi på bagbord
eller styrbord halse?

Man skal kende orkanens bane? eller er det kun om vi er på nordlig eller
sydlig halvkugle?

mvh
/Børge

Fra : Lars Holst

Dato : 11-08-06 14:44

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> said in

> [...]
> bagbord eller styrbord halse?
>
> Man skal kende orkanens bane? eller er det kun om vi er på nordlig

På den nordlige drejer orkanen med uret og på den sydlige drejer den mod
uret ligesom vandet der kommer ud af vandhanen men det handler det som
sådan ikke om fordi du befinder dig jo ikke nødvendigvis på samme side af
øjet hver gang.

--
Lars Holst

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-08-06 16:37

Hej Lars

Jamen så har du ikke svaret på min første del af mailen, eller hvad?

Hvis man ligger i NØ kvadkrant af orkanen, skal man så dreje bi på samme
måde (styrbord, bagbord?) som hvis man ligger i en af de andre kvadranter?

For mig giver det ikke mening hvis det er samme halse i alle kvadranter,
eller?

mvh
/Børge

Fra : Lars Holst

Dato : 11-08-06 17:57

> [...]
> kvadranter?
>
> For mig giver det ikke mening hvis det er samme halse i alle

Øhhh
du må da undskylde men jeg er ikke sikker på hvilken mail du taler om?

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 11-08-06 20:45

> [...]

> kvadranter?
>
> For mig giver det ikke mening hvis det er samme halse i alle

Jeg vil mene at det smarteste er at dreje bi på den halse som med størst
sandsynlighed vil føre dig langsomt ud af orkanen omend du gerne skulle
ligge temmelig fast på positionen. I NE kvadranten af en orkan på den
nordlige halvkugle ville det være bagbord halse. Det kommer jo også anpå
hvor du er placeret i forhold til land. I en orkan er åbent hav klart det
sikreste sted at færdes på vandet. Og lad være med at overveje hvad
vigepligtsreglerne her vil få af betydning for dig i denne situation.

--
Lars Holst

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-08-06 09:30

Lars Holst skrev:

> Heave to betyder at dreje bi.

Er det ikke det samme som at ligge underdrejet?

> Og det er også kun noget du gør i en enkeltskrogs deplacementsbåd.

I Wayfarerjoller gør man det i lettere vejr hvis man skal spise eller
lave et eller andet som gør at man ikke lige kan have en hånd på
roret - f.eks tisse.

/Martin

Fra : Lars Holst

Dato : 10-08-06 10:13

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> said in

> [...]
>>
> I Wayfarerjoller gør man det i lettere vejr hvis man skal spise eller
> lave et eller andet som gør at man ikke lige kan have en hånd på

Jo jo.
Nå ja, på den måde er det vel også temmelig brugbart i let vejr.
Det tænkte jeg ikke lige på.

--
Lars Holst