Erfaring LM 23
Fra : Keld Petersen

Dato : 08-08-06 15:37

Hvordan ligger den i søen er den stabil sejler den godt med
sejl.
Hilsen Keld

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-08-06 11:53

Keld Petersen skrev:

> Hvordan ligger den i søen er den stabil sejler den godt med
> sejl.
Fra hukommelsen, tungt, ja, nej.

Du kan se tekniske detaljer på udkig.dk.

Båden er en motorbåd med støttesejl. Du kan de det på vægt og
køl, det ligner ikke data for en sejlbåd.

LM producerede senere både der nærmest var tur-sejlbåde med ekstra
motor - dette var før den tid.

/Martin

Fra : pkc

Dato : 09-08-06 20:36

"Keld Petersen (slet 9TNF1)" <keldp@9TNF1tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan ligger den i søen er den stabil sejler den godt med
> sejl.
> Hilsen Keld

Hvis du har brug for lidt faktuelt så kig ud på www.boatbase.com -
Per Krabbe
www.scanboat.com
www.sailorslink.com
www.boatbase.com - coming soon..............

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-08-06 22:57

Keld Petersen (slet 9TNF1) wrote:
> Hvordan ligger den i søen er den stabil sejler den godt med
> sejl.

Generelt er LM-23, -24 og -27 mildest talt elendige for sejl. Sejlene i
disse både er mest til en sløv søndag eftermiddag ude på fjorden, som
støttesejl i høj sø eller som backup for når motoren er gået i stykker.
På læns går det nogen lunde. På agten for tværs jooh, det går da.
Halvvind njar. Kryds - glem det. Som Martin skriver: Den er en motorbåd
med støttesejl - intet andet.

Hvordan det er i de større modeller med finnkøl som 28'eren, 30 og 32
ved jeg ikke, men jeg har en idé om at det rimeligt uden at være godt.

Mine forældre havde en 27'er for en del år siden. Den grim og sejler
elendigt for sejl, men tilgengæld er det en fin familiebåd mht. pladsen
om læ (som også inkluderer cockpittet med kalechen slået op. Hvordan det
er på 23'eren ved jeg ikke.

Hvad er det af egenskaber du godt kan li' ved 23'eren der gør at du
tænker på den?

- Lars

Fra : Keld Petersen

Dato : 10-08-06 07:44

Jeg synes pladsen er udnyttet godt. jeg troede den sejlede
rimeligt for sejl. prisen er også ok.

--
Keld

Fra : Lars Kristensen

Dato : 16-08-06 22:22

Keld Petersen (slet 3KEH1) wrote:
> Jeg synes pladsen er udnyttet godt. jeg troede den sejlede
> rimeligt for sejl. prisen er også ok.

HVis du blot planlægger at have en sløv søndag for sejl er LM 23'ern fin
nok. Men planlægger du en hele sommerferier for sejl, bliver du nok
skuffet. Du når ganske enkelt ikke ret langt inden for en almindelig
dagssejlads.
Som motorbåd er der såmænd ikke noget i vejen med en LM'er som sådan.

- Lars

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 16-08-06 22:45

> [...]
> dagssejlads.
> Som motorbåd er der såmænd ikke noget i vejen med en LM'er som sådan.

Der har jeg lige lyst til at drille "sejlfolket" lidt...

I når jo lige langt... for i gider heller ikke at krydse med mindre det
kan gøres på 2 ben og man på det sidste kan holde distinationen oppe.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 00:01

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I når jo lige langt... for i gider heller ikke at krydse med
> mindre det kan gøres på 2 ben og man på det sidste kan holde

Leon, dit "drilleri" er desværre ikke helt uden sandhed ...

På min nyligt overståede sejlerferie i et vejr, man som sejler kun kan
drømme om, så jeg forbløffende mange sejlbåde med rullegenuaen og
storsejlet godt gemt inde bag sejl- og bompressenning ... enkelte havde
storen blafrende ... ret få gik for sejl - og endnu færre på kryds ...
Men et meget stort antal havde "jernfokken" kørende ... Spiler så vi kun
sjældent - selv for større både, der sejlede læns i 3-5 m/sek. ...

Det er som om, der er en form for omvendt proportionalitet imellem nyere
sejlbådes størrelse og komfortniveau og antal timer båden fungerer som
en sejl-sejler ...

Forklaring? ... Er det noget med, at vi skal nå så meget, holde aftaler,
er mere utålmodige end tidligere, har ikke lært at sejle i juniorbåd
eller folkebåd uden motor som yngre ... Jeg ved det ikke ... Ligesom det
undrer mig, at Sjælland Rundt ikke er i stand til at tiltrække et større
antal sejlere end tilfældet er ... Måske er det bare "gået af mode" at
sejle for sejl ... og det er jo i bund og grund også lidt "gammeldags"
.... siger én der stadig nyder et dejligt kryds for fulde sejl ..

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-08-06 16:54

Den primære grund til frafald ved SR er da totalt kaotisk og mangelfuld
sejladsafvikling. Både før, under og efter sejladsen. Flertallet er
"flygtet" til de to Fyn sejladser som har stor tilslutning.

Man er måske blevet lidt mageligere, men jeg synes stadig jeg ser mange der
sejler for sejl. Problemet er måske at mange af de nye både er mere
"flydende sommerhuse" end det er sejlbåde.

Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 19:56

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e49108$0$140$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> mangelfuld sejladsafvikling. Både før, under og efter sejladsen.
> Flertallet er "flygtet" til de to Fyn sejladser som har stor

Det kan godt være en væsentlig grund ... Det team, der kørte SR for
10-20 år siden er jo gået på pension, så det har måske knebet med
generationsskiftet. Det er helt trist at være i Helsingør Nordhavn under
Sjælland Rundt ... Den gamle stemning og den intense aktivitet er helt
forsvundet ... Det at bådene i år blev sendt sydover i modstrøm i meget
svag vind hørte jeg flere brokke sig voldsomt over ... og det var også
svært at forstå den disposition ... Ikke mindst i betragtning af, at
Scandlines tilsyneladende var en betydelig sponsor ... og
internetfunktionen fik jeg aldrig rigtig til at fungere ...

> Man er måske blevet lidt mageligere, men jeg synes stadig jeg ser
> mange der sejler for sejl. Problemet er måske at mange af de nye både
> er mere "flydende sommerhuse" end det er sejlbåde.

Det var nok mest dem jeg tænkte på ... Sejler man rundt i Skærgården får
man indtryk at, at "hver anden" (sådan cirka ...) nye Norske båd er en
Bavaria ... Men generelt fornemmede jeg, at det var de "gamle travere",
der stadig sejlede for sejl, mens de nye og ganske store sejlbåde (35 -
45 fod typisk fra Tyskland eller Frankrig) meget ofte "for afsted" med 8
knob for motor ... Jeg kan selvfølgelig være ligeglad, men man glæder
sig da, når man ser en sejlbåd for fulde sejl ... og dem var der
heldigvis også en del af ... Jeg så bl.a. et stort kapsejladsfelt af
store, ældre Norske træbåde af kuttertypen i en større dyst uden for
Arendal ... Det var et betagende syn ...