Johnson V4 manglende kompression
Fra : Holten

Dato : 07-08-06 18:51

Davs i gruppe.

Jeg har været så letsindig at købe en 140 HK Johnson V4 årg. 1993 VRO ubeset
Den er købt som defekt da der mangler kompression på den ene cylinder.
Motoren starter og kører fint uden mislyde, blot går den naturligvis ujævnt.

På den ene cylinder er der ca. 0 bars kompression.

Hvad gætter i på det kan være, og hvordan vil en prof. gribe fejlsøgning an.

Ting jeg kan komme i tanke om er:

Defekt toppakning
Knækket stempelring
Brændt stempel

Andre ?

Hvad mon lyder mest sandsynligt ??

Toppakning kan vel skiftes uden at skulle pille blokken op ad selve
"motorrummet", eller hvad man nu kalder det på en påhængsmotor

Det her VRO selvblandersystem er det driftsikkert ?

MVH

Holten

Fra : claus b. p.

Dato : 07-08-06 21:55

"Holten" <virker@ikke.dk> wrote in message
> [...]
>
> På den ene cylinder er der ca. 0 bars kompression.
>
> Hvad gætter i på det kan være, og hvordan vil en prof. gribe fejlsøgning

Defekte ventiler eller ventilstyr. Revnet topstykke.
Prøv at checke denne side ud: http://www.outboardrepairs.com/johnson/

/Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 07-08-06 22:05

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> Defekte ventiler eller ventilstyr.
I totaktsmotorer er der vel ikke ventilstyr, men reed-ventiler.

Fra : ena

Dato : 08-08-06 17:32

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "motorrummet", eller hvad man nu kalder det på en påhængsmotor
>
> Det her VRO selvblandersystem er det driftsikkert ?

Formentligt er der brændt hul i et stempel som følge af at den har kørt med
for mager blanding - det er V4 èrne kendt for, VRO er bestemt ikke kendt for
driftsikkerhed (amerikanerne kalder VRO "Very Rarely Oiling") mange
demonterer systemet og kører med forblandet benzin.

Du kan læse mere på http://forums.iboats.com/ gå ind på deres forum og vælg
Johnson/Evinrude og søg efter det du vil - der er masser af oplysninger.

Fra : Holten

Dato : 09-08-06 20:12

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Davs i gruppe.

Takker for alle svar, jeg vender tilbage når motoren ankommer og jeg kan
begynde fejlsøgning.
MVH

Holten