Vanddybde - Albuen ved Nakskov Fjord
Fra : Gasten

Dato : 07-08-06 18:32

I søkort og sejladsbeskrivelser er der divergerende oplysninger om
vanddybden i indsejlingen til lagunen bag Albuen ved Nakskov Fjord.
Indsejlingen er afmærket med en grøn sideafmærkning.Vi var der i sommer og
kunne med en dybgang på 1,35 m ikke komme ind. Albuen er en såkaldt
krumodde, der er dannet som følge af materialevandring langs Lollands syd-
og vestkyst. Tilsandingen fortsætter, og de fleste sejlbåde er nu
udelukkede. Heldigvis var vi der for ca. 15 år siden. Da kunne vi sejle ind
med en Vega, der stikker knap 1,20 m. I år så vi to Vegaer liste sig ind.
Men vores version af Sirius 32DS måtte pænt blive ude. Herlig ankerplads i
øvrigt.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 07-08-06 22:20

Du har helt ret i de divergerende oplysninger i søkort og
sejladsbeskrivelse,
det forholder sig således, at tilsanding lige der, hvor du passerer den
grønne
sideafmærkning, kan der være en del Tilsanding som følge af strøm og vind.
Med en dybgang på 1.35 m. burde du kunne komme igennem, men det har
muligvis været lavvande den pågældende dag, min log har aldrig sagt under
1.50 m Som regel er dybden mellem 1.50 m og 1.70 m. på en strækning
af ca. 50 m. forbi den grønne sideafmærkning, når Odden er rundet går der
en rende op til broerne der er dybden som regel mellem 2.10 m. til 2.60 m.
Jeg kommer ofte til Albuen, et herligt sted at gå i land, fortøje ved en af
broerne
og så ind på land og starte grillen.
For ukendte er den bedste måde at runde Sandodden på ved at starte lidt øst
for ankerpladsen (N siden) gå langs kysten ca. 50 - 60 m. fra land dybden
er omkring 3.0 m. når den grønne bøje passeres bør afstanden være
omkring 40 m. sejl kun lige med styrefart, har du kortplotter og ekkolod
gør det det noget lettere.

Mvh./Torben H.

Fra : Gasten

Dato : 08-08-06 08:37

....Tak for tippet, men måske du lægger oplysninger ud næste sommer. Meget
kan jo ændre sig.
Sejlerhilsen

PS: Hvad er din dybgang?

Fra : Torben Henriksen

Dato : 08-08-06 14:52

Det er nok en god ide, og som du skriver meget kan ændre sig,
og det gør det også, der er altid lidt "kriller" i maven når man første
gang i en ny sæson skal over odden navlig hvis man er en af de første.
Min dybgang er 95 cm. med en sikkerhedsmargin på på 20 cm.
dvs. alt under 1.15 m bakker jeg ud af.

Fra : Tage Danielsen

Dato : 08-08-06 13:03

>når den grønne bøje passeres bør afstanden være
> omkring 40 m.

Er det 40 m til land eller 40 m til bøjen ?

PS - er der i øvrigt ikke noget med nogle store sten man skal passe på når
man sejler i renden hen imod broerne ?

T Danielsen

Fra : Torben Henriksen

Dato : 08-08-06 15:10

Det er ca. 40 m. til bøjen
Det er korrekt der ligger et par store sten lige efter odden er
passeret, men hvis du foretager et roligt og behersket 40 grader
vestlig buesving skulle man kunne holde klar af dem, Pt. ligger der
hvide plastdunke udlagt af nogle flinke sejlere dem skal du have
på din bagbord side nar du sejler op til broerne.
Jeg har aldrig set eller mærket noget til nogen sten, blot man
holder midt i renden.

Mvh/Torben H.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-08-06 13:23

Du kunne også lægge en GPS track til rådighed hvert år, det kunne også
vejlede en del.
mvh
/Børge

Fra : Torben Henriksen