en sommer uden køleskab
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 06-08-06 17:13

Hej

Denne sommer har givet mig en del problemer

Jeg har gennemsnitligt ligget for anker 2 ud af 3 dage i år.

Den eneste grund jeg har haft til at gå i havn, var for at købe frisk kød og
grønt.

På et tidspunkt fik jeg sagt til min kone at hvis vi havde noget Jaka Bov
m.v., så kunne vi have blevet på søen hele vores sommerferie, og kun tage
gummibåden ind når vi ville "kultureres".

Denne udtalelse er jeg selvfølgeligt blevet forfulgt med lige siden.

Så jeg har sat mit for at prøve at samle opskrifter baseret på dåsemad, og
anden langtids holbart materiale (spagetti og ris ??)

Når jeg skriver spagetti og ris, så er det fordi jeg har dårlige erfaringer
med kartofler og løg, og grønt generelt.

Hvis der er nogen før mig der har haft samme intentioner, og lavet en
hjemmeside om emnet, så venligst send mig derhen.

Ellers håber jeg på at få en samling rigtigt gode råd og opskrifter. (Emne,
Hvordan får du kartofler, løg osv til at holde mere end få dage, hvordan
udnytter du konserves (Jaka Bov) osv osv.

Hvis jeg er heldig, vil Bjarke måske samle resultaterne og rådene på
www.maximalt.dk

mvh
/Børge

Fra : HO

Dato : 06-08-06 18:22

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Emne, Hvordan får du kartofler, løg osv til at holde mere end få dage,
> hvordan udnytter du konserves (Jaka Bov) osv osv.
Godt initiv - da vi skulle til Nordkap - i bil - ville jeg ikke undvære mit
daglige Kohberg.
Vi købte nogle pakker af den mellemste størrelse, i ovnen - med pose,
klips - nøjagtig som du tager den ned af hylden i forretningen.
3 timer ved 70 grader i ovnen før afrejse, og brødet var nøjagtig ligeså
frisk, 2 uger efter, som da den blev købt.

(Lige lidt ekstra historie, vi havde også frosset kød med til turen, eller
færdiglavet frossen retter, røget nederst i køletasken.
Når det var ved at tø lidt op, eller ca. hver 4. dag - leje en hytte med
fryser natten over, og vi kunne lidt igen
Det næst sidste, inden Hamburgerryg, var en stykke flanksteak, da den var
ved at være "kriminel" blev den godt marineret i en pose, så kunne den et
døgn igen).

Rigtig meget af maden blev fremstillet på en Cobb gril.
Ulempen er desværre, at man ikke får smagt meget af den lokale mad, hval og
ren bøffer, men vi skulle jo hurtigst have spist vores eget.

Hilsen
Hans

Fra : Jan

Dato : 06-08-06 20:14

Sun, 6 Aug 2006 19:22:17 +0200, "HO" <ho@vejen-net.kdVENDES>;
<44d62545$0$3473$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>; <dk.fritid.sejlads>:

>Rigtig meget af maden blev fremstillet på en Cobb gril.
>Ulempen er desværre, at man ikke får smagt meget af den lokale mad, hval og
>ren bøffer, men vi skulle jo hurtigst have spist vores eget.

så næste gang kan du jo købe al mad der du er, så behøver du jo ikke
spise fler-gangs-optøet mad (eller, kun have dansk dåsemad med)

(det kan muligvis være svært at få tag på hval- og renbøffer, men det
er mest sandsynligt hellere ikke noget, den vanlige sejler tænker på
under sin sejlads i danske farvande eller endda helt hertil
(59ºN11ºE))
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 06-08-06 18:58

> [...]

> m.v., så kunne vi have blevet på søen hele vores sommerferie, og kun tage
> gummibåden ind når vi ville "kultureres".

He, he. Personligt ville jeg sælge båden og blive på land, hvis alternativet
var Jaka bov! Men sådan er vi jo så forskellige

Jeg læste for nyligt en artikel om en familie, der skulle krydse Atlanten.
18-22 dages sejlads. De vaskede deres grøntsager i en mild kloropløsning, så
det må have en effekt.

Der findes også frugter, der, hvis de opbevares sammen med anden frugt, får
den anden frugt til at modnes meget hurtigt. (Det skyldes vist nogle
bestemte enzymer...). Bananer, kiwi....? Jeg er lidt i tvivl, men det må
være til at finde ud af. Om bestemte citrusfrugter kunne tænkes at have den
modsatte effekt, var da en nærliggende tanke, men det er rent gætteri fra
min side.

Endelig vil jeg da sige, at en fiskestang må være tricket. Så bliver det
ikke friskere!

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : ...

Dato : 07-08-06 09:43

Hvorfor ikke prøve, at poste indlæget i dk.kultur.mad+drikke og
dk.videnskab.sundhed
Det kan være der er nogen der, som er til mad.

Hvis det er noget der skal holde sig i meget lang tid, har jeg kun erfaring
i området dåsemad, og det er nok ikke lige det du søger.
Syltning, er også en mulighed, men så er vi tilbage i "dåsemad".

Langtidsholdbar mælk, er udemærket til madlavning. Men jeg syntes, det
smager af H til, som drikkemælk. Det kan opbevares i meget lang tid, ved
rimeligt høj temperatur.

Jeg ved ikke om man stadigvæk kan få tørgær i pulverform. Hvis man kan det,
er det jo muligt at bage frisk brød.

Omkring frugt og grønt. Så er det vigtigt at opbevarer det, adskilt fra
hinanden, køligt og godt ventileret. Fluenet er et must !
Husk at sorterer det dårlige fra hele tiden, for det "smitter". Det holder
sig i en uge eller to, men så er festen også forbi. Rens "frugt- &
grøntkassen grundigt, inden der fyldes friske forsyninger i.

Ris, gryn, mel og andet granuleret, kan med fordel fyldes i tætsluttende
plastik. Så bliver det ikke angrebet af, "små underlige dyr".

Den med afvaskning af grøntsager i mild kloropløsning, som bliver nævnt
længere nede i tråden, hører jeg gerne mere om, hvis der er nogen der har
prøvet det.

Jeg er frisk på at prøve nogen opskrifter, hvis nogen gider poste dem.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-08-06 16:36

Jeg har lige læst en artikel i PBO, hvor en læser skriver, at han steger kød
(mange forskellige typer) i olivenolie for så at putte det på glas sammen
med stegeolien, toppe op med frisk olie, og så låg på. Læseren havde selv
prøvet at opbevare kød på den måde i en måned, men skrev også, at den fyr
han havde fået tippet af, havde opbevaret kød sådan i op til seks måneder.
Og det skulle smage ganske godt!

Fra : john

Dato : 07-08-06 18:58

Hej Børge

For langtursejlerne er det et helt essentielt problem, og det diskuteres da
også livligt af bl.a. FTLF's medlemmer: http://www.ftlf.dk/ftlf.htm.

Selv sejler vi uden køleskab og har altid gjort, for netop et køleskab vil -
på grund af sit strømforbrug - forhindre os i at tilbringe tiden på
ankerpladserne, og binde os til "marina rally" hvor man skal fortøje med 100
meter gummikabel.
Men altså vi klarer os med dåse/pulver etc. mad, og der er udvalget i DK
ikke noget at skrive hjem om!!! Udvalget indskrænker sig stort set til JAKA
bov.

For nogle år siden kunne man i Tyskland købe et produkt der bedst kan
beskrives som JAKA bov lavet af ko istedet for gris. Sådan nogle levede vi
stort set af en sommer i skærgården, så da vi kom hjem overvejede jeg at
skrive kogebogen - "dåseko på 100 måder".

Vi forsøget at peppe maden lidt op med et temmeligt righoldigt udvalg af
krydderier, og så lidt bearnaise sovs, soya osv. dertil forskellig dåsefrugt
som dessert engang i mellem, og ja det kan man såmænd godt leve af hvis det
i øvrigt er sejladsoplevelsen der er i højsædet.

Tit er der jo også mulighed for lige at lande en time midt på dagen i en
eller anden havn som man kommer lige forbi, og så bliver der købt vildt ind
med fersk kød, pålæg fede salater og frisk mælk samt brød.

Tilbehøret i form af ris, pasta, kartoffelmospulver etc. holder meget længe,
og jeg synes ikke at vi har problemer med at holde nyopgravede kartofler
friske - men det skal IKKE være de der fugtige hunde som man kan købe i
plastikposer i supermarkedet - derimod friskopgravede kartofter der
opbevares "luftigt" i papirspose eller net i kistebænken klarer nemt 3 uger.

Endelig kan man i f.eks. spejdersport købe en række forskellig frysetørrede
færdigretter - de er dyre, men ektremt "effektive" som nødproviant.

hilsen John

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-08-06 21:18

Meget gerne. MAXI sejlere har jo også den udfordring.

Jeg er iøvrigt meget enig med dig i, at der mangler en web-side/bog om
emnet. Jeg har købt to sejler-mad-bøger (inkl den sidste DS lige har
promoveret) og problemet med dem er, at maden er alt for kompliceret og
kræver mange ingredienser. Og så er de altid skrevet af nogle kvinder
(undskyld) der går op i madlavning med liv og sjæl og synes at alt er nemt.

Den slags burde skrives af mænd der aldrig laver mad, men gerne vil udnytte
sommerferien til at tage "tørnen" med lidt mad for at glæde konen og gavne
humøret om bord.

Det er iøvrigt sammen problem med fiskehåndbøger (der er det bare mænd der
er synderne). Der findes ikke en simpel fiskebog der hedder "sådan laver jeg
min første fisk om til mad". De er alle enormt kompliceret og er skrevet af
og til folk der har fisket i mindst 10 år.

/Bjarke

PS: Bollerne med havregryn fra "Sejlerliv Mad & Ferie" er en undtagelse.
Nemme og lave og smager skønt. Det første forsøg i min nye ovn....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-08-06 21:56

Børge Wedel Müller wrote:
<SNIP en masse om hvad og hvorfor>

Så vidt jeg husker står der en del om emnet i "Dinghy Cruising" af
Margereth Dye. Det er nok lidt mere minimalistisk en hvad du er efter,
men nok værd at læse alligevel. Så vidt jeg husker er hun ikke
ligefrem gourmet.

/Martin

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-08-06 00:43

Børge Wedel Müller wrote:

<klip om langtidsholdbar mad>

Principielt er det jo tilbage til de gode gamle dage inden køleskabet
blev opfundet. Dengang brugte man i stor stil røget, saltede og tørrede
kødprodukter da de holder sig fint og især hvis det bliver gemt et
køligt sted som f.eks. ved kølen. En god røget spegepølse f.eks. kan
godt holde sig et pænt stykke tid.
En pakke Lurpak smør kan sommænd også holde en uges tid. Den bliver
blød, men hvis man hiver den ud af pakken og kommer den i en egnet
beholder lige når man kommer fra købmanden, er det da til at styre. En
sejlerkammerat havde en speciel beholder til smør lavet af en glasskål
indvendigt omgivet af en aluminiumsbeholder. Om den er istand til at
holde smøret lidt køligere skal jeg lade være usagt men vi overlevede da
fint en tur i skærgåden på den måde.
Grøntsager, som løg, kartofler, gulerødder etc., må ikke ligge i
tætsluttende pakninger. De skal ligge eller bedst hænge i trådkurve
således at der kan komme luft til. Fugt vil få grønsagerne til at rådne
hurtigere.
Frugt holder sig generelt dårligt. Undtaget er dog æbler og pærer. Der
gælder det samme som for grønsager, at de skal ligge tørt som muligt.
Visse frugter har nogle stoffer der fremmer modningen. Disse stoffer kan
"overføres" til andet frugt og grønt, så de skal holdes seperate. Et
gammelt kendt husråd er, at hvis man f.eks. lægger nogle bananer samme
med nogle halvmodne avocadoer, så vil det få avocadoerne til at modnes
hurtigere. Præcist hvilke frugter det handler om ud over bananer kan jeg
ikke huske, men lur mig om ikke det er muligt at finde oplysninger om
det et sted på Nettet.
Ris og pasta er nemt at have med. Det skal også ligge tørt hvis pakken
er åbnet.
Som andet tilbehør kan da nævnes kartoffelmos. Det fåes i en
frystetørret udgave og smager ganske udemærket. I øvrigt er det jo ikke
så slemt at have ingredienser til frisk kartoffelmos. Man kan købe
langtidsholdbar kaffefløde i bl.a. netto. Hvis der blandes lidt vand i
det opnår det næsten samme konsistens og fedtprocent som sødmælk. Det
kan også bruges til at komme i pulversovsen. Iøvrigt har jeg set
opskrifter på kartoffelsalat uden mælkeprodukter - kig f.eks. på
laktosefri opskrifter.
Som "nødrationer" findes der et utal af tørrede pastaretter og supper.
Kan købes i Føtex og kvickly. Lidt vand i og så et opkog og de smager ok
hvis man ikke lige gidder noget andet.
Selvom det påstås andet sted, kan der stadig findes en del forskellige
slags dåsemad. Kvickly, Føtex og SuperBest er nogen af indkøbsstederne.
Netto har ikke så meget tilbage andet end dåsetomater og bønner, hvilket
naturligvis også er en del af standardvare udvalget ombord.
Til frokostbordet er der jo den førnævnte røgede pølse. Derudover er der
jo dåseleverpostejen og makrel på dåse i forskellige afskygninger.
Spædet op med friskkværnet peber kan sådanne dåseretter godt glide ned
når søen er høj.
Til morgenmad foretrækker jeg nu det friskbagte bagerbrød. Men er dette
ikke en mulighed kan der jo købes udemærkede boller der kan lunes lidt
over primusen. Man kan købe sådan en brødristerfidus til at komme over
et blus så man i det mindste kan få ristede boller.

- Lars

Fra : claus b. p.

Dato : 08-08-06 12:39

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
> Ellers håber jeg på at få en samling rigtigt gode råd og opskrifter.
Instant nudles, bare kogt vand på, og man har en nuddelret som godt kan gøre
det ud for en frokost, eller som tilbehør til kød/fisk.
Hvorfor ikke prøve tørrede jyder. (tørrede saltede rødspætter) Kan købes i
de fleste jyske fiskeri/lystbådehavne. Spørg der hvordan de tilberedes.
Tun og makrel på dåse er da ikke så tosset.
Tyske bockwurst på glas.
Livet er for kort til Jaka bov!

/Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-08-06 07:34

Hej Børge,

Her er et link som omhandler emnet:

http://www.theoceans.net/expguide/food.htm

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-08-06 11:02

Hejsa
Prøv om du kan finde nedenstående lille bog, den er ikke ueffen:
Rigmor Bagger
Mad ombord
Forlaget Hamlet
ISBN 87-7321-022-6