Volvo Penta MD11C mistede pludselig oliet~
Fra : co

Dato : 03-08-06 18:45

Hej NG

En makker jeg har var ude og sejle "LM24", og han gik for motor og var på
vej i havn, manglede ca. 15 min. og ville derfor lige lade motoren gå for
fuld gas de sidste par minutter..

Men efter 2-3 minutter kom der alarm for lavt olietryk, og han stoppede
straks motoren, da motoren var blevet kold efter at de var bleve slæbt i
havn, prøvede de igen, men stadig ingen olietryk..

Jeg har nu været nede på båden og har haft oliepumpen skildt af sammen med
suge sien, og der er ikke noget at se på pumpem eller filteret, jeg samlede
det hele igen og prøvede at starte med et manometer på,, men stadig intet
olietryk..?

Er der en der har et godt bud, eller som kender denne motor type rigtig
godt?

Mvh
Christian Olesen

Fra : Flemming

Dato : 03-08-06 20:34

Kan det være indikeringen der er forkert?
Der er måske masser af tryk!
/Flemming

Fra : co

Dato : 03-08-06 21:21

> Kan det være indikeringen der er forkert?
> Der er måske masser af tryk!
> /Flemming

Som jeg skrev, har jeg prøvet med et externt manometer, direkte i blokken i
stedet for tryk føleren..

Fra : Lars A.

Dato : 03-08-06 21:38

> klip

> "co" <crazy@email.dk> skrev i en meddelelse

Kan der være en revne i blokken mellem oliekanal og kølekanal et sted, så
olien forsvinder ud med kølevandet? Se f.eks. efter om der er olie i
kølevandet.
Maskinen fik 'fulde hammer' kan jeg forstå - hvad er det for en tanke der
ligger bag denne behandling?

vh. Lars Andersen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-08-06 08:49

> [...]
> samlede
> det hele igen og prøvede at starte med et manometer på,, men stadig intet

Der er et par muligheder.

Jeg kender ikke specifikt motoren i detaljer, men kender dog en del til
fejlfinding.

I har selvfølgelig kontroleret om der er olie på og standen er korrekt ?
Er der olie i kølesystemet, i kølevandet eller os'er den vildt ?

Du har haft pumpen afmonteret... men bliver den trukket med rundt ?
Var sugerøret i topform (den mindeste revne og pumpen suger ikke)

Og ikke mindst, jeg ved med sikkerhed at der sidder en reduktionsventil i
pumpen, den kan være defekt eller stoppet.

Jeg tror ikke på at det er stoppet oliekanaler, det er mere end sjældent at
de lukker helt.
Det gør derimod vandkanaler, især hvis den er saltvandskølet.

Mvh
Leon

Fra : co

Dato : 04-08-06 20:31

Hejsa Igen

Så er der kommet olietryk på igen, hvad der helt præcist var galt ved jeg
ikke med sikkerhed, men jeg har stor mistanke til at oliepumpen har kunne
suge falsk luft ved pejlepinden,,,, (det er en lidt mærkelig konstruktion
som jeg ikke vil komme nærmere ind på) og så da motoren fik fuld gas, og
blev en del varmere kunne pumpen ikke følge med til at lave tryk nok, men
hvorfor den så ikke selv kunne suge olien op da den var blevet kold, det ved
jeg ikke....

Men hermed en "husker" til alle med denne type motor,,, pakningen under
pejlpind skal være iorden, og være skruet godt til...

mvh
Christian Olesen