Batteri isolator
Fra : Lars A.

Dato : 02-08-06 10:56

For så længe siden at min ng.læser ikke kan indlæse posterne, har jeg læst
om valg af batteri isolator, i ønsket om at etablere 2 batterigrupper.
Snakken gik bl.a. på spændingstabet over isolatoren, samt betydningen heraf.
Kjøllers Sceptor 75 har vist et tab på 0,25V til over 1.100 kr. Palby har et
'Manta' 70Amp. med indbygget 'diode' for ophævelse af tabet til 729 kr.
Shipshop.dk med sikkert flere har et SIC med 0,25V tab til bare 398 kr.

Hvad er gruppens viden/erfaring i spørgsmålet - kan den billige løsning være
lige så god som de dyrere?

--
vh. Lars Andersen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-08-06 17:00

Hej Lars,

Vel tilbage fra en kanon varmeferie hvor man ønskede sig mere i
vandet end oppe i båden og hvor vi hovedsagentligt sejlede for
dieselvind, er jeg tilbage og kan deltage i debatterne.

Der har gennem tiderne været flere ofte hede diskussioner om
dette emne du omtaler.

Ja de mange "gode" og "Automatiske" modeller findes i mange
prisklasser; men problemet er det samme, de giver et
spændingsfald mellem generator og batterier, naturlovene kan man
ikke ophæve med marketingsfif.
Det materiale som har den isolerende effekt har et
spændingsdrop, sådan er det. Prisen afspejler enhedernes
kvalitet og branded i markedet.

Skal du have en bedre og billigere løsning, er der
batteriomskifteren som i 300 Amp udgaven koster 298,- og i 150
Amp. udgaven koster 198,-.
De kræver blot at man tænker sig om og indstiller omskifteren
til det man ønsker. Afbrudt-batt.1- begge- batt.2.
Når båden ikke anvendes i stilling afbrudt.
Batt. 1 er motorbatteriet og batt.2. er forbrugsbatteriet.
Man starter motoren i batt. 1. og skifter til begge. standses
motoren og der sejles for sejl skiftes tilbage til batt.1.

Jeg har tillige lavet en løsning i min båd med et 300 Amp. relæ
som føler når motorens generator afgiver spænding og så trækker
således at begge batterier oplades.
Det giver en lidt større valgmulighed med en omskifter, hvis
batt. 1. skulle være lidt fladt og batt.2 skal hjælpe med start.

Når man lader fra land skal omskifteren stå i stilling afbrudt
således at der ikke kan komme overspænding ud til generatoren.

Mvh/Harding

Fra : KM

Dato : 02-08-06 19:56

Det var dog et voldsomt relæ? Det er vel kun til ladestrømmen??

Karsten

Snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-08-06 21:40

Hej Karsten,

Ja det er et "Stort" relæ.
Det har store kontakter og det giver lav kontaktmodstand og
dermed et lille spændingstab.
Er batteri nr.: 2 fladt når motoren starter vil der flyde meget
strøm fra batteri nr.:1 og det kan dette relæ godt klare.

Mvh/Harding

Fra : Niels & Astrid

Dato : 02-08-06 22:55

"Harding E. Larsen (slet FAUHU)" <harding@FAUHUlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11545346600.59334314737211@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Når man lader fra land skal omskifteren stå i stilling afbrudt
> således at der ikke kan komme overspænding ud til generatoren.

Hej gruppe. tilgiv mig at jeg lige falder ind her, for Hardings bemærkning
om overspænding på generatoren ved opladning med landlader gør mig
nysgerrig. Hvad er det lige for en overspænding der sigtes til. kan det være
den spænding der ellers omsættes til varme,ved fuldt opladede akumulatorer,
når man anvender den traditionelle autolader udover kapaciteten. Jeg geråder
udi den tro, at ensretteren i udgangen på generatoren har en betydelig
højere "gennemslagsspænding" end hvad landladeren kan præstere. eller er der
noget jeg har misset her ? , for jeg påtrykker da rask væk landladeren på
akkumulatorene uden at bryde på omskifteren. Jag anvender en electronisk
styret ifald jeg skulle glemme den. iøvrigt en Einhell, der lukker ved 14,10
volt, ja hvad får man for 250,-.den er ok til mig. mvh Niels F.

It has removed 0 spam emails to date.
Try SPAMfighter for free now!

Fra : Lars A.

Dato : 03-08-06 09:39

> [...]

> Man starter motoren i batt. 1. og skifter til begge. standses
> motoren og der sejles for sejl skiftes tilbage til batt.1.

Faktisk har min båd denne omskifter lige nu, og betjenes manuelt som du
beskriver det - når man ellers lige husker det, og det er her isolatoren
kommer ind og gør en forskel.
Efter min postning så jeg at Olav Hansen's udgave er en avanceret
'microprocessorstyret' karl, der tilmed har en ganske smart finesse: når den
faste landlader tilsluttet forbrugsbatterikredsen har ladet denne
tilstrækkeligt åbner isolatoren for ladning på startbatteriet. se det er jo
ganske smart, men så er vi igen oppe på en lille tusse.

At et spændingstab skulle være uomgængeligt, ved jeg ikke om jeg tror på.
Det mener jeg nu godt man elektronisk kan kompensere for, ligesom man kan
invertere 12V om til mere spænding, naturligvis dog med samme eller lidt
mindre effekt. Der må være en grund til at der fokuseres på 'uden
spændingstab', og de af mig nævnte tråde fra fortiden, behandlede netop
teknikken i dette.
En meget kendt skribent (dog ikke på det seneste..) mener jeg havde en
ganske god viden i spørgsmålet.

vh. Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-08-06 11:42

Hej,

Jeg indsætter et par gode links der giver gode forklaringer
omkring generatorer og ladere m.m.

http://web.telia.com/~u40404287/Generator.htm#GeneratorKvalite
http://web.telia.com/~u40404287/Laddare.htm

Mvh/Harding

Fra : Jan

Dato : 03-08-06 21:37

"Lars A." <larsUDEN@lysanDETTE.dk> skrev i melding

> [...]
> teknikken i dette.
> En meget kendt skribent (dog ikke på det seneste..) mener jeg havde en

Denne kjøpte jeg i Danmark:
http://www.studer-inno.com/SITESTUDER/page/ANGLAIS/DescriptionE/MbrMbiFichetechE.pdf
Husker ikke hvor, men den fungerer meget bra, praktisk talt 0 V drop. Tror
prisen var ca. 12000-1500 kr.

Jan

Fra : Claus Bjerre

Dato : 06-08-06 10:30

"Harding E. Larsen (slet FAUHU)" <harding@FAUHUlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11545346600.59334314737211@dtext.news.tele.dk...
> Hej Lars,

Klip'

> [...]
> Man starter motoren i batt. 1. og skifter til begge. standses
> motoren og der sejles for sejl skiftes tilbage til batt.1.

Du mener vel at der stilles til batteri 2, således at diverse
strømforbrugere kan fungere????

Klip

> Når man lader fra land skal omskifteren stå i stilling afbrudt
> således at der ikke kan komme overspænding ud til generatoren.

Men vi har jo ofte strøm forbrugere der kører når vi er i havn de virker
ikke i stilling afbrudt

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-08-06 09:18

Hej Claus,

Nej der skal skelnes skarpt mellem kontakter og deres
kombinationsmuligheder for opladning fra hhv. lader og
genararorer, og så det andet kontaktsystem for
distributionssiden.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 07-08-06 08:43

Hej gruppe,
Jeg kan kun tilslutte mig den (billige!) løsning som Harding
foreslår, nemlig at installere et relæ som lægger de to batterier
sammen når generatoren kører (= afgiver spænding nok til at lade).
Et sådant relæ skal have en mærkestrøm svarende til generatorens
maksimale ladestrøm, ofte en 40 - 60 A.
Hvis man køber et relæ et andet sted end hvor der er et billede af en
båd på æsken koster de ikke så meget. Man skal dog være opmærksom
på, at de allerbilligste "hornrelæer" til biler ikke kan tåle at
stå trukket i længere tid (så varmer spolen), og som Harding
skriver, jo kraftigere kontakter jo lavere spændingsfald.
Jeg synes nu det er en god ide samtidigt at have en manuel
omkoblingsmulighed, hvilket jeg har etableret ved at installere en 3.
hovedafbryder mellem forbrugssiden på de to hovedafbrydere der er for
de to batterier. Herved kan man koble om og enten bruge
forbrugsbatteriet til at starte motoren med eller (mere sandsynligt)
bruge af startbatteriet hvis forbrugsbatteriet er tømt. Det sidste
selvfølgelig med den omtanke at man risikerer at måtte have fat i
starthåndtaget når motoren skal startes næste gang!

Husk at sådanne afbrydere skal have kapacitet til at håndtere den
maksimale forbrugsstrøm, hvilket for startbatteriet kan være flere
hundrede ampere (til startmotoren).

med hedebølgehilsen
Hans-Henrik