Pandekagemotor
Fra : ...

Dato : 30-07-06 10:05

Hej NG

Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor krumtapen
var monteret lodret og cylinderen vandret.
Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at jeg
ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet den.
Nogen der kan hjælpe.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 10:12

Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.

--

Mvh.
Jens_a 3060 Nordsjælland

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-06 10:36

I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor der
hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder monteret
direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm høj men mest
interessant så var dybden på motoren meget lille da den lå oven på S-drevet

Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.

Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?

Bjarke

Fra : ...

Dato : 31-07-06 13:01

Hej

Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint med det.
Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang imellem i en times
tid.
Men det lyder eller som den du beskriver.
Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som var
strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en længere
køretur, for at rede fyren's ferie.
Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 15:30

Jeg mener bestemt at WV er en diesel, jeg tror du skal kigge efter en
transporter, det var deri de lå. Jeg ved bare der kunne kommer problemer
ang. det der hydraulik styret ventiler, jeg var selv lidt varm på modellen
den gang i 80'erne. Men om du kan bruge den i forbindelse med sejlerdrev
skal jeg ikke kunne sige.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 15:37

denne her er snappet i dba.:
wv transporter årg. 86: motor, motor til wv transporter disel har gået
200000 km
Pris kr. 500

Den er meget flad(:D)
--

news2dndtSgfVAjlPZRVny3g@giganews.com...

Fra : ...

Dato : 31-07-06 18:53

Jeg har set på Volvo'en. Man kan stadigvæk finde en PDF om den hos Volvo.
Det var noget i den stil, jeg engang så, men jeg mener stadigvæk det var en
diesel.
Yanmar laver også en med vandret cylinder, men den har ikke krumtapen
lodret.
Den er i øvrigt en ret smart ide, med den Volvo, hvorfor er der ikke nogen
der kloner den idag

En motor til en transporter er ikke helt på tapetet, selv om den måske kunne
bruges, som motor i en båd.
Først og fremmest så er det ikke en mariniseret motor, og det skal det være.
Dels er den alt for kraftig.

Jeg har en Volov Penta MD 11 C, med sejlbådsdrev, liggende i båden.
Problemet med den, er primært at den er alt for stor. Den vejer jo som et
ondt år, og så går den altid i "tomgang", så den er blevet et oliesvin. Et
renoveringssæt koster ikke så meget, men desværre skal jeg jo have hele
dyret ud, for at renoverer den.
Jeg er derfor begyndt at kigge mig omkring efter en mindre motor, på omkring
12-15 hk, som så kan ruge i båden i stedet for.
Så var det, at jeg kom i tanke om det med "pandekagen", som jo var en
dejligt lille sag at få i båden i stedet for 11C'ern.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-06 19:03

Hvad er det for en båd du har ? Den må da være af en af en "hvis størrelse"
når der ligger en 11C'er i den ? Det er jo en tung satan på små 250 kg.

Bjarke

Fra : ...

Dato : 31-07-06 20:35

Elvstrøm 32.

Motoren er en
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/BCDA0C92-E398-40E1-8B92-1B52B139FA7A/0/MD11C_110S_1976_en.pdf

Ja, den ligger lidt på r*ven.... Det er alt for meget vægt at have agter.
Men det er rart, at bakke med, hvis ikke lige man kommer til at slå roret
for langt over, når man nu bakker med 4 - 5 knob

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ce45cc$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-06 20:40

270 kg motor i en båd på 2.800 kg er jo også ret meget ....

Fra : ...

Dato : 31-07-06 21:13

Har overvejet om jeg skal have speedbådskørekort

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ce5ca7$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Preben Jensen

Dato : 04-08-06 11:50

> [...]
> lodret.
> Den er i øvrigt en ret smart ide, med den Volvo, hvorfor er der ikke nogen

På bådmessen i Fredericia i foråret så jeg en kloning af MB50/S. Den er
ligesom Volvos model baseret på en Honda motor, men forbedret med bl.a
el-start. Jeg kan desværre ikke huske hvad producenten hedder, men måske kan
andre hjælpe.
Dog vil jeg advare mod motoren (jeg har selv haft en MB50/S og kloningen
ligner denne til forveksling:
- Vandpumpen er monteret i motorbenet - dvs. at båden skal på land hvis
impelleren går i stykker.
- Motoren er lavet af støbt aluminium - meget lækkert og spinkelt udført,
men også meget udsat for tæring. Således var min motor de sidste år stort
set fyldt med silicone for at holde den tæt.
- Kølevandskanalerne er meget snævre - efter en kølevandsalarm på 3. sæson
blev det fast rutine at fjerne top og manifold hvert andet år og rense
kanaler.

---
Preben Jensen

Fra : ...

Dato : 04-08-06 12:28

Ok.
Så er der jo en grund til, at det er umuligt at finde en brugt.
3 sæsoner inden problemer, det lyder jo heller ikke godt.

Men hvis nogen kender klonen, hører jeg gerne om det.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-06 18:21

Der er et par billeder i manualen på
http://www.maximalt.dk/Manualer/VP/mb2_50s.zip og
http://www.maximalt.dk/Manualer/VP/mb2a_50s.zip

Det er jo en gammel sag, men jeg kender desværre ikke til nogle nyere
modeller der er lige så kompakte.

Fra : Niels & Astrid

Dato : 02-08-06 23:01

> [...]
>
> Mvh.
> Jens_a 3060 Nordsjælland
> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk

It has removed 0 spam emails to date.
Try SPAMfighter for free now!

Fra : pkc

Dato : 01-08-06 05:48

> [...]
> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at
> jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet den.

Her er buddet på den ultimative "pandekage motor" og vel nok mest kendte
motor af den flade type.

Hvis det må være en benzin motor og antal hk ikke er det vigtigste. Jeg har
selv en dog monteret i en bil.

Jeg har ikke lige de endelige indbygningsmål - men du se nogle billeder og
data om ydelser her:
http://www.dialog-911.de/911_SC/911_sc.html

http://www.dialog-911.de/911_SC/911_sc.html

Og jeg kan love dig at du båden med den fedeste lyd i havnen og alle vil
give en halv arm bare for at få en tur.

Per

Fra : Thomsen

Dato : 06-08-06 07:54