Reparation af glasfiber
Fra : amenrik@blockbuster.~

Dato : 30-07-06 08:56

Hejsa

Jeg er lidt i i bådverden, men jeg har købt en Maxi Maxim 26 motorbåd.
jeg skal have repareret nogle småting på den bl.a. kunne jeg godt
tænke mig at vide hvordan man reparerer gamle huller efter skruer i
glasfiber så jeg kan fastgøre lister mv. i de nuværende huller i
træværket.

Desuden har jeg konstateret, at der i kanten af kalechen mnagler 6
kalechevridere i aluminiumsrammen. jeg kan se at de resterende er
nittet fast. Hvordan kan jeg fastgøre 6 stk ny af de såkaldte
kalechevridere igen? Kan de evt limes på?

mvh Henrik Jørgensen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 09:13

<amenrik@blockbuster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tænke mig at vide hvordan man reparerer gamle huller efter skruer i
> glasfiber så jeg kan fastgøre lister mv. i de nuværende huller i

Prøv at kigge her: http://www.epoxyworks.com/indexprojects.html
Epoxy (West System anbefales ofte her i gruppen) er dit
"multividundermiddel" på båden

> [...]
> nittet fast. Hvordan kan jeg fastgøre 6 stk ny af de såkaldte
> kalechevridere igen? Kan de evt limes på?

Det er nemt at nitte nye fast - eller måske benytte selvskærende skruer.
Nitter kan købes mange steder, men til maritim brug er det bedst at købe dem
i en bådudstyrsforretning, da du så er sikker på, at de er lavet af et
materiale, der kan tåle livet ombord. Til små nitteopgaver kan du købe en
nittetang til meget få kroner i et hvilket som helst byggemarked.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 09:17

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at kigge her: http://www.epoxyworks.com/indexprojects.html

Vælg menupunktet "Boat repair & restoration" og dernæst f.eks. artiklen
"Repairing machined holes in fiberglass"

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-06 22:45

Peter Ingsø Laursen wrote:

> [...]
> materiale, der kan tåle livet ombord. Til små nitteopgaver kan du købe en
> nittetang til meget få kroner i et hvilket som helst byggemarked.

Og de nitter man køber i bådudstyrsforretninger er lavet af monelstål.
Det hårdt som en i h.... at nitte noget med dem med en lille billig
tang. 3, 2 mm kan gå, men kommer man højere skal der lægges kræfter i.

Hvis det bare er denne ene gang du skal sætte nitter i og der går 10 år
før du skal nitte igen, så forhør dig lidt blandt dine medsejlere på
havnen om ikke der er en der skulle ligge inde med en ordentlig tang.
Det gør trodsalt livet meget nemmere.

Husk godt med silikone/sikaflex i hullet så ikke der kommer vand i
glasfiberen og endnu værre i sandwichen hvis det er sådan noget.

Bortset fra det, mener jeg kun at popnitter er velegnede til brug i
metal. I glasfiber vil skruer sikkert holde bedre.

- Lars

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 22:56

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Og de nitter man køber i bådudstyrsforretninger er lavet af monelstål. Det
> hårdt som en i h.... at nitte noget med dem med en lille billig tang. 3, 2
> mm kan gå, men kommer man højere skal der lægges kræfter i.

Enig. Der skal trykkes til, men det gå lige i de omtalte dimensioner

Fra : amenrik@blockbuster.~

Dato : 07-08-06 15:59

Hejsa

Mange tak for svarene. Jeg har allerede fået nittet kalechevriderne på
bortset fra en enkelt, hvor jeg måtte bore de gamle nitter ud først.
Jeg skal nu have repararet aluminiumsrammen inden jeg kan gøre dette
helt færdigt.

Jeg har nogle enkelte huller i glasfiber jeg skal have repareret. De
sidder bag nogle lister og jeg skal have skruet listerne fast i de
gamle, og nu reparede huller. Jeg har forsøgt med glasfiberspartel,
men det kan ikke holde når jeg skruer listen fast igen. Er det nok at
bruge gelcoat eller skal der noget stærkere til som f.eks. Super Stål
eller PP Kemisk metal hård??

Mvh. Henrik Jorgensen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-08-06 16:30

> [...]
> men det kan ikke holde når jeg skruer listen fast igen. Er det nok at
> bruge gelcoat eller skal der noget stærkere til som f.eks. Super Stål

Gelcoat holder ikke. Epoxy kunne være en mulighed.
Hvad med at gå en skruestørrelse op i stedet?