Hvordan laves et "polar diagram"
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-07-06 14:41

Hvilke oplysninger skal man bruge?
Hvordan udførs "opgaven" ?
Skal man lave polardiagram for "Alle/mange" vindhastigheder?

mvh
/Børge

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-06 01:40

Børge Wedel Müller wrote:
> Hvilke oplysninger skal man bruge?

Retning, styrke? Styrke, tid? Kommer vel an på hvar du vil opnå at vise.

> Hvordan udførs "opgaven" ?

Kommer vel igen an på hvad du vil opnå. Hvis du opfatter dit diagram som
en kompasrose kan du f.eks. lade vindretningen følge kompasrosen og
styrken kunne være afstand fra centrum(origo).

> Skal man lave polardiagram for "Alle/mange" vindhastigheder?

Igen, kommer an på hvad det er for oplysninger du ønsker at opnå med dit
diagram.

- Lars

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 30-07-06 21:50

Jeg viste ikke der var så mange polardiagrammer.

Jeg ser kun et i hvert nummer af bådnyt, og sommetider når jeg kigger på ny
båd.

Så kunne du ikke lære os om alle de andre, deres betydende værdi, altså
hvorfor laver man dem osv osv.

/Børge

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-08-06 22:09

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
> båd.
>
> Så kunne du ikke lære os om alle de andre, deres betydende værdi, altså

Hmmm - tja. Det kommer an på hvad man vil vise. Et polært diagram er en
måde at vise data på lige som et almindeligt diagram vist i et
"almindeligt" koordinatsystem. Navnet siger ikke noget om indholdet men
kun om hvilket koordinatsystem det er. Derfor var jeg ikke helt med på
hvad det var du ville opnå at se og i hvilken forbindelse.

- Lars

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 02-08-06 18:56

Hej Lars

Det er dig der siger hmm hmm, tja tja, og hvis ivar klogere....

Hvis du ikke ved noget, så er det ok, men så skulle du have ladet være med
at svare første gang, lige nu spilder du min tid.

Ved du , eller ved du ikke noget om enmet?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-08-06 22:11

Børge Wedel Müller wrote:

> Det er dig der siger hmm hmm, tja tja, og hvis ivar klogere....

Hvis du endelig skal forsøge at læse mellem linierne i mit indlæg, så
burde du tolke mit første svar som at du ikke har stillet dit spørgsmål
godt nok.

> Hvis du ikke ved noget, så er det ok, men så skulle du have ladet være med
> at svare første gang, lige nu spilder du min tid.

Børge: Som man spørger får man svar.
Du spurgte om et ekstremt bredt emne: Hvordan laver man et polært
diagram. Et polært diagram er ikke noget der er forbeholdt sejlskibe,
men er en diagramtype der bruges til at afbillede alverdens informationer.
Jeg kan ikke garantere at jeg gætter rigtigt på et meget løst formuleret
spørgsmål. Hvis du føler du spilder din tid bør du skal spørge et andet
sted end i nyhedsgruppen her, eller sørge for at formulere dit spørgsmål
så ingen kan være i tvivl om hvad det er du spørger om. Jeg udtaler mig
sjældent om ting jeg ikke ved noget om eller ikke har en holdning til.

> Ved du , eller ved du ikke noget om enmet?

Hvad vil du vide om polære diagrammer? Jeg bruger dem professionelt, men
ikke i forbindelse med sejlsport.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-06 11:09

Jeg har en klar mistanke om at dem vi ser i Bådnyt er lavet imperisk i båden
"på slump" på et stykke ternet papir og efterfølgende er der en grafiker der
har fået dem, til at se meget prof ud. Jeg tror ikke der er de store mentale
overvejelser bag dem.

Man kunne jo lege med tanken om (over en periode) at få PC'en til at samle
en masse observationer fra din Nexus af fart, wind (sand og relativ) og wind
angel og så få PC'en (excel ?) til at plotte det op i et diagram ??

Hvis man så lavede flere databaser så kunne man lave plot's med forskellig
sejlføring og få noget data på hvornår det helt præcis kan betale sig at
skifter fra fx spiler til gennaker for forskellige vindstyrker ... osv osv

(ville sikkert vise det man allerede havde en god fornemmelse af, men man
ved jo aldrig ...)

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 05-08-06 11:44

Hej Bjarke

Du har ret, tror jeg, jeg har lige downloadet et race program fra Silva til
PC'en, når man kobler dette til Nexus'en, er der et menupunkt der hedder
polardiagram, så jeg må lige hvad det kan bruges til. Det gemmer måske data
som du foreslår.

mvh
/Børge

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44d079b7$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : ...

Dato : 30-07-06 06:41

Tænker du på sådan et her http://www.shipman.dk/pictures/1L_Polardiagram.jpg

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 30-07-06 21:52

Ja, det tror jeg, men en anden tråd siger der findes mange forskellige måder
at lave polardiagrammer på, så jeg venter spændt på hans indlæg.

Du må meget gerne hjælpe mig til at forstå hvordan netop dette er
fremstillet.
/Børge

Fra : ...

Dato : 02-08-06 20:52

Som jeg læser diagrammet:

Så angiver det, vindretningen i grader, og bådens hastighed. I diagrammet
har man så plottet vindhastigheden som der skal til for at opnå en given
hastighed af båden.
De sorte kurvede plot, angiver storsejl og jib, de blå kurvede plot angiver
storsejl og genakker.
Du kan se at når man sejler med genakker og storsejl, er det bedst at have
vinden ind i 130 - 140 grader.
Altså sejler båden hurtigst med storsejl og genakker agten for tværs. Det
lyder jo meget rimeligt.

Hvis du vil sejle 10 knob med vinden ind fra retningen 60 grader, kan du
altså se at det kan ikke lade sig gøre, for hastigheden vil aldrig blive
over ca. 9 knob, ved en vindhastighed på ca. 20 knob.
Hvis du har en vind på ca. 7 knob i 60 grader, så kan du sejle ca. 7,5 knob.
( Fair nok )
Du kan også se, at med vinden ind fra tværs, så krydser kurverne og det er
næsten underordnet hvilken af det 2 sejl-opsætninger man sejler med.

Man kan fremstille alle de diagrammer man vil, med de forskellige
opsætninger af sejl, som man nu har mulighed for.
Har man mange sejl, så kan man jo fremstille et sæt i gennemsigtig folie,
som man kan lægge oven på hinanden.

Jeg kunne forestille mig, at det kan bruges til at vælge sejl, hvis man
planlægger en sejlads.
Hvis man kender vindretningen i forhold til kursen, er det jo relativt nemt
at se, hvilke sejl man sejler hurtigst med.

Jeg har set lignende diagram, som angiver afvigelsen på et magnetisk kompas.

Det anviste diagram viser vist en eller anden Shipman.
Det kan hurtigt gå hen og blive lidt kompliceret, hvis det nu er en
ketchrigget med spiler

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-08-06 16:12

Hej Børge,

Her er linket til en rapport om emnet lavet på DTU:

http://www.jacobsimonsen.dk/school/Yacht_rap1.pdf

Mvh/Harding

Fra : ...

Dato : 03-08-06 16:29

Det var flot

"Harding E. Larsen (slet ZJTIJ)" <harding@ZJTIJlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11546181890.322728901001437@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-08-06 17:09

Ja jeg synes også det er godt ingenørarbejde og flot
rapportskrivning Jacob Simonsen har præsteret og jeg tror at det
beskriver Børges ønske.

Medens vi er ved det polære diagram så har vi danskere mere at
være stolte over, Force Technologys maritime afdeling, se:

http://www.teknologiportalen.dk/Teknologi/TransportogLogistik/Ski
be/060425_seasensevinderpris.htm

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 05-08-06 11:37

Hej Harding

Det er præcist hvad jeg søgte, tusind tak.

/Børge

"Harding E. Larsen (slet 1VE9N)" <harding@1VE9Nlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11546216030.607875476575312@dtext.news.tele.dk...