rust pletter på gelcoat
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-07-06 13:27

Hej

Jeg var nødt til at save ankerkæden over i sidste uge. Selv om jeg vaskede
og skyllede stedet omkring sav-området, så ser det alligevel ud til at der
har ligget nogle spåner og rustet ovenpå dækket.

Har i kendskab til en nem måde at få disse pletter til at "gå væk" ? Knofedt
og sæbe er ikke nok, så det er vel kemi, eller?

mvh
/Børge

Fra : Lars Holst

Dato : 29-07-06 16:14

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> said in

> [...]
>
> Har i kendskab til en nem måde at få disse pletter til at "gå væk" ?
> Knofedt og sæbe er ikke nok, så det er vel kemi, eller?

Det skal udelukkende skylles væk. Hvis du allerede har skrubbet så har du
sandsynligvis også skubbet de små metalpartikler ned i dæksmaterialet.

Må jeg spørge hvorfor du var nødsaget til at save ankerkæden over?

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-06 17:28

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev
> Har i kendskab til en nem måde at få disse pletter til at "gå væk" ?
> Knofedt og sæbe er ikke nok, så det er vel kemi, eller?

Oxalsyre fortyndet med vand som du lader sidde og virke lidt og efterskyller
med rent vand burde kunne klare dit problem.
Du kan evt. gentage processen et par gange.

Husk at efterpolere og vokse så du beskytter den blottede overflade.

PS. Det kan købes i alle Matas-butikker.

/Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-06 18:16

Ja, det ville jeg også gætte på. Jeg havde nogle små grønne streger fra
noget "skærm" jeg havde tabt,da jeg skiftede stik på VHF radioen. Det sad
også godt fast, men oxalsyre tog det (med lidt besvær)

Bjarke

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 29-07-06 22:13

I udstyrsforretningerne sælges et Yacht Kemi produkt som hedder rustfjerner.
100 kr. For en ltr. Det fjerner rustpletter effektivt.

Mvh

Alvin

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-08-06 14:11

Hej Børge,

De mest benyttede rustfjerningsmidler er rustfjerner i tube
f.eks. Magica (Kihls Fabrikker), Rustfjerner (Millers), Ta-Rust-
a (Bro).
Disse midler er nærmest en gelé, der blot sættes i en prik på
rustpletten. Denne forsvinder øjeblikkeligt, og stedet
efterskylles.
Rustfjerner til metal f.eks. Gleerustol (Gleerups Fabrikker)
samt Millers. Stedet indgnides og poleres rent et øjeblik efter.
Følg iøvrigt brugsanvisningen.

Mvh/Harding