Problemer med el-trim på påhængsmotor
Fra : Allan Norsk

Dato : 24-07-06 21:58

Hej Gruppe

Min 115 Hk Mercury vil pludselig ikke trimme op under sejlads.

Det går fint det første stykke, men når jeg når vinklen hvor motoren står
ved normal sejlads, vil den ikke trimme længere op. Den står bare og hakke i
det, som om den takker over på et tandhjul. Den har ikke problemer med at
trimme helt op når skruen er slået fra.

Men er sådan en trimenhed ikke hydraulisk?

Er den defekt og skal udskiftes, eller skal der bare hældes olie på eller
skiftes en ventil?

Nogle erfaringer...

Mvh. Allan

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-07-06 00:41

Allan Norsk wrote:
> [...]
> ikke problemer med at trimme helt op når skruen er slået fra.
>
> Men er sådan en trimenhed ikke hydraulisk?

Det er den ikke på alle modeller.

> Er den defekt og skal udskiftes, eller skal der bare hældes olie på
> eller skiftes en ventil?

Hvis den kører lidt op og falder ned igen i ryk, så er dit trim mekanisk.
Og det du beskriver er så et defekt tandhjul eller lign. som ikke kan stå
det nedaf gående tryk som motoren giver.
Det kan faktisk være ret problematisk, for hvis du bakker kraftigt så kan du
få motoren i hakken.

Havde trimmet været hydraulisk ville du opleve at pumpen ville hvine når den
manglede olie og hvis det var ventilerne så ville motoren synke i trimmet.

Leon
- Sejl blyfrit - Hobiecat

Fra : 2

Dato : 25-07-06 10:03

On Mon, 24 Jul 2006 22:57:40 +0200, "Allan Norsk"
<allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Men er sådan en trimenhed ikke hydraulisk?
>
>Er den defekt og skal udskiftes, eller skal der bare hældes olie på eller

Hej kender ikke lige de trim på påhængsmotorer, men fra andre
actuatore og lignende. Det lyder mest som et slidt tandhjul lige på
det sted. Motoren kan fint trimmes uden skruen, da der jo ikke er ret
meget belastning på trimmet så. Men når du så sejler, skal trim jo
både tage motorvægt samt det ekstra tryk HK motoren giver, og så
springer den nok i et slidt tandhjul lige på det sted.

MVH

Torben

Fra : varly jespersen

Dato : 25-07-06 20:52

Hej, sandsynligvis er hydpumpen utæt, det lyder som om den mangler kræfter,
det lyder som et slidt tandhjul, men er det ikke, prøv først at checke om
der er nok hydvædske på, hvis der er det er det nok, som du antyder en utæt
ventil,

Fra : varly jespersen

Dato : 25-07-06 21:09

Hej, inden du kaster dig ud i alt for meget, prøv lige at kontrolere om den
elektriske hydpumpe har en ren og god stelforbindelse, en dårlig
stelforbindelse gør også motoren svag

Fra : Allan Norsk

Dato : 26-07-06 07:05

Hej Gruppe

Tak for de gode svar.

Jeg hælder mest til teorien om et mekanisk drev, hvor der er gået en tand.
Motoren har masser af kraft, men når den når et vist punkt flader den et par
grader tilbage i et ryk.

Nu skal jeg bare ha' fundet en der kan skaffe en ny trimenhed.

Men inden da, kunne jeg godt bruge jeres erfaringer med hhv. mekanisk og
hydraulisk trim. Som jeg ser det har det mekaniske trim den svaghed at det
bliver slidt lige der hvor motoren står ved normal sejlads. Samme problem
findes jo ikke ved de hydrauliske. Hvilket er bedst?

Jeg er lidt skuffet over at trimmet allerede giver op. Jeg vil skyde på at
motoren kun har gået omkring 150 timer.

Mvh. Allan

Fra : 2

Dato : 26-07-06 08:40

On Wed, 26 Jul 2006 08:05:01 +0200, "Allan Norsk"
> [...]

>findes jo ikke ved de hydrauliske. Hvilket er bedst?
>
>Jeg er lidt skuffet over at trimmet allerede giver op. Jeg vil skyde på at

Du kan vel ikke bare rykke trimmet et hak så den slider på et andet
punkt?
Sejler du i hårdt vejr, for i teorien får eltrim jo en stor
belastning på hver bølge.
Er trimmet beregnet til den motorstørrelse?
Nogle ting er godt at det er overdementioneret gange 2, for at det
skal holde.
Hvor gammelt er eltrimmet?
For nogle nyere ting (generelt noget mekanik og elektronik) er kun
lige dementionret til at holde en vis tid, og så skal det gå itu, og
man skal købe nyt (mer omsætning) køb og smid væk salgstrick.

Så find det svage led, og sæt større på, og det vil holde!

MVH

Torben

Fra : varly jespersen

Dato : 26-07-06 17:23

HEj, et bare nogenlunde moderne powertrim på en påhængsmotor er rent
hydraulisk. altså ingen tandhjul, det er drevet af en elektrisk pumpe der
gennem ventiler trykker hyd. vædske rundt, nøjagtig som på hyd. kran.

Fra : varly jespersen

Dato : 26-07-06 17:41

Hej, jeg har lige c hecket i bogen jeg citerer direkte. If the unit will not
out (up) under load, but otherwise functions normally, the problem ist most
likely in the pump assembly. Jeg håber du kan forstå teksten. Jeg vil lige
tilføje at det første du gør er at checke om der er nok vædske på,
vædskestanden kontrolleres med motoren trimmet helt op.

Fra : Allan Norsk

Dato : 28-07-06 07:31

"varly jespersen" <varly-fjern-@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige tilføje at det første du gør er at checke om der er nok vædske på,
> vædskestanden kontrolleres med motoren trimmet helt op.

Hej Varly

Tak for info. Jeg har lige talt med en prof, og han er også overbevist om at
enheden er hydraulisk (fittet fra fabrik på en 115 Mercury 4-takter fra
2002).

Lidt mærkeligt at den fint og uden mislyde vil trimme helt op til transport,
hvis der mangler olie. Men din tekst antyder jo at de er en mekanisk defekt
i "pump assembly", der vel skal oversættes til pumpekonstruktionen? Er det i
værkstedsmanualen du har fundet teksten?

Jeg vender tilbage med den endelige diagnose når den er fundet.

Mvh. og tak
Allan