Hej Ole
Tak for info
Hilsen
Torben
"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:716ee$44c399be$55180b68$304@news.arrownet.dk...
> Torben G. Bank wrote:
>> Hej
>>
>> Jeg påtænker at købe en polaris drabant 26, den skal have
>> indenbordsmotor. En del af pd¨erne er med vire benzinotor, som er
>> 250-30 år gamle.
>
> Nå, nå. Så gamle er Pd' erne da heller ikke
>>
>> Er det farligt at have en benzinmotor indenbords ? Brandfare etc.
>
> Ikke hvis installationen er i orden; dvs benzintak og fremføring til
> karburator er lavet forsvarligt.
> Sørg også for at der er lavet en ordentlig udluftning af motorrummet.
>>
>> Er en vire ok, kan man overhovedet få reservedele til den stadig.
>
> Ja, det skulle jeg mene. Hos Masnedø Marinecenter, som i sin tid
> producerede Vire motoren.
> Der var dog en der spurgte herinde fornylig og han havde fået nogle ret
> høje priser på reservedele og rep.
> Priserne står vist i deres katalog.
>>
>> Finde nogen der kan reperere den, Renovere. Jeg er IKKE mekaniker.
> Se svaret herover vedr. Masnedø. Viren er dog ikke mere kompliceret end en
> forvokset knallertmotor, så selv om du ikke kan, er der givet mange andre
> der kan.
>>
>> Hvordan med larm. Larmer den mere end en diselmotor.
>
> Næh, tværtimod, men det er jo en anden lyd. Mere som en Østtysk Wartburg
> eller Trabant (ikke Drabant!), som Østtyskerne lavede inden murens fald.
> Men den ryger noget og er betydelig mere tørstig end en dieselmotor.
> Som jeg skriver nedenfor så har jeg haft en Pd26 med Vire før min
> nuværende med Yanmar og med samme sejlmønster, så brugte Viren 2,5-3,5
> l/time mod Yanmarens 0,5-0,8 l/time.
>>
>> Vil det være besre at finde en med en yanmar hvis alder er den samme,
>> stand ditto båden vil så kosste ca. 10-15000 mere, er det en god
>> indvestereing.
>
> Min første Pd var fra ca. 1973 med en Vire og den motor var slidt op midt
> i 90'erne så der kom en ombytter Vire i. Det var rimeligt billigt dengang
> (ca. 10.000 kr), for de tog den gamle retur og renoverede den.
> Den sejlede så fint til 2002, hvor båden desværre brændte, og det var
> ikke pga benzin. Faktisk var noget af det eneste der IKKE var brændt,
> benzintanken og de 2 fyldte sorte reservedunke. Det skyldes dog muligvis
> at de lå så lavt i båden at de hurtigt kom under vand, da den sank.
>
> Den nye Pd er med en Yanmar 1GM med sejldrev, og det var et stort
> fremskridt, synes jeg, og helt klart en merpris værd. Meget mindre
> vibrationer end med fast aksel installation.
> Hvis Viren er >15 år gammel, ville jeg vælge den fra. Jeg vil sige at den
> ikke bør være meget over 10 år, for så er den slidt op eller tæret af
> saltvand.
>
> Men en diesel kan også være gammel og træt. Flere af de Pd'ere som jeg så
> på havde mere end svært ved at få startet motoren fra kold, og nogle af
> dem røg så meget at der var noget helt galt.
> Så et godt råd, hvis du ikke selv har motorforstand eller føler at du er
> kapabel til at bedømme dens tilstand: Få en mekaniker fra en autoriseret
> Yanmar værksted til at efterse bådens motor inden du køber endeligt. Måske
> tager han blot en kompressionsprøve og lytter og kigger lidt hist og pist,
> men et par trænede mekaniker øre/øjne kan afsløre meget. Den time eller to
> som du skal betale for ulejligheden er givet godt ud.
>
> Held og lykke; Polaris Drabanten er en pragtfuld båd med gode
> sejlegenskaber.
>
> PS: Vi har i klubben en hjemmeside:
http://www.pd26.dk/
> Der er godt nok ikke alverdens aktivitet, men en del tips og tricks er i
> årenes løb da samlet der.
>
> --
> hilsen ole
> Pd26 nr 311, Skjoldungen - Jyllinge
>
>
>
>
>
>