Opkald til andet skib via vhf
Fra : Torben

Dato : 10-07-06 10:02

Hej
Hvordan kalder man via vhf et ukendt skib op, f.eks et trafikfartøj
som jeg vil sikre mig at de har set mig. Skal man bruge opkaldet All
ships?
mvh
Torben

Fra : Henning

Dato : 10-07-06 13:54

On 10 Jul 2006 02:01:45 -0700, "Torben" <t.sten@sydexpo.se> wrote:

>Hej
>Hvordan kalder man via vhf et ukendt skib op, f.eks et trafikfartøj
>som jeg vil sikre mig at de har set mig. Skal man bruge opkaldet All
>ships?

Kald op på kanal 16 til det pågældende skib med angivelse af position
og udseende.

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 15:02

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Kald op på kanal 16 til det pågældende skib med angivelse af position
> og udseende.

Når vi laver havnemanøvre med et krigsskib i eller gennem en civil havn
viser vi altid skibets kaldesignal med signalflag for det tilfælde at nogen
skulle føle behov for at snakke med os.

Burde det ikke være tilsvarende for civile fartøjer?

Mvh. Per

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 10-07-06 19:12

"Per, Frb" <svar_hellere_i_gruppen> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogen
> skulle føle behov for at snakke med os.
>
> Burde det ikke være tilsvarende for civile fartøjer?

Jeg læser jævnligt det ganske glimrende engelske bådblad Practical Boat
Owner (PBO) og en ting, jeg har lagt mærke til er, at de engelske både altid
har bådens navn skrevet med MEGET store typer på siden - typisk på læsejlene
omkring cockpittet. Det ser ikke særligt elegant ud, men det er læsbart
(evt. med kikkert) på meget stor afstand. Det kunne også løse
"kontaktbehovet" herhjemme....

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Torben

Dato : 10-07-06 14:01

Henning skrev:

> Kald op på kanal 16 til det pågældende skib med angivelse af position
> og udseende.

Tak mvh, Torben

Fra : Poul Erik Støve Jako~

Dato : 11-07-06 20:30

Hej

Du kalder det skib du kan se med dets navn på kanal 16.
Du har forhåbentlig et VHF certifikat, hvis ikke er det på høje
tid.
Held og lykke

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 12-07-06 11:50

Poul Erik Støve Jakobsen skrev:

> Hej
>
> Du kalder det skib du kan se med dets navn på kanal 16.

Jeg tror problemet var at se navnet...

/Martin

Fra : Per Nordahl

Dato : 12-07-06 12:56

<santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Poul Erik Støve Jakobsen skrev:

> Hej
>
> Du kalder det skib du kan se med dets navn på kanal 16.

Jeg tror problemet var at se navnet...

/Martin

Derfor Henning´s svar det rigtige
Kræver dog at man selv hvor man er
Mvh. per Nordahl.

Fra : LejfM

Dato : 13-07-06 13:02

"Per Nordahl" skrev
> Jeg tror problemet var at se navnet...

hvis det feks er et større fragt skib, kalder man blot :
" større fragt skib i sundet ved årø....." *3
her er "dit skibsnavn" *3

hvis der ikke er noget svar... kan man jo prøve på Engelsk....

LejfM