langt eller kort ben på påhængsmotor
Fra : Jakob

Dato : 05-07-06 21:39

Hej

Jeg skal til at købe en 4 eller 5 hk påhængsmotor til min sejlbåd.
Når fabrikanterne angiver om det er kort eller langt ben er det typisk 15"
eller
20" ben. Men hvor måles dette fra og til?

Hvor langt skal en skrue iøvrigt være nede i vandet?

Mvh
Jakob

Fra : ThomasT

Dato : 06-07-06 12:34

Så langt under overfladen som muligt, ellers kommer den over vandet ved bare
halv-store bølger.

ThomasT

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-07-06 12:44

Det er bedst, hvis den store klump i toppen er oven vande ... <smile>

Bjarke

Fra : Andreas

Dato : 06-07-06 12:59

Jakob skrev:

> [...]
> eller
> 20" ben. Men hvor måles dette fra og til?
>
> Hvor langt skal en skrue iøvrigt være nede i vandet?

Til en sejlbåd skal du have langt ben (selvfølgelig afhængig af
hvordan dit motorophæng sidder). Jeg har en kortbenet motor på min
sejlbåd, og jeg har problemer med at holde den i vandet hvis der er
bølger. Desuden går motorophænget i vandet når jeg sejler på den
ene halse.

Mvh
Andreas