VPN, mapning af drev
Fra : Morten Snedker

Dato : 21-09-06 10:53

Hej med Jer,

Det er nu lykkedes mig at få sat VPN op på vores 2003 Server, samt at
få forbindelse til denne fra en klient.

Jeg kunne godt tænke mig, at en række shares bliver mappet automatisk,
når man opretter forbindelsen. Hvordan skal jeg gribe dette an?

Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
Privat: http://www.vinthervej2.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-06 11:53

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig, at en række shares bliver mappet automatisk,
> når man opretter forbindelsen. Hvordan skal jeg gribe dette an?

Afhænger af hvilken VPN-klient du anvender. Bruger du WinXp's indbyggede så
kan du ikke gøre noget automatisk (og praktisk) ved selve VPN-oprettelsen,
men du kan jo vælge at remote desktop en terminal-server og derved få kørt
dit login-script. Jeg kan dog næsten læse af dit indlæg at det ønsker du
ikke. Har du A/D på serveren? Er din pc medlem?

Der er andre VPN-klienter der eksempel kan udføre et script ved oprettelsen
af fornbindelsen.

mvh
///M

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-09-06 11:56

On Thu, 21 Sep 2006 11:52:38 +0200, Morten Snedker
> [...]

>Jeg kunne godt tænke mig, at en række shares bliver mappet automatisk,
>når man opretter forbindelsen. Hvordan skal jeg gribe dette an?

Er det ikke bare (hvis det er en Windows-klient) at højreklikke og
bruge "Tilslut netværksdrev"/"Map Network Drive" og så sætte x i
"Reconnect at logon" - ?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-06 13:13

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> Er det ikke bare (hvis det er en Windows-klient) at højreklikke og
> bruge "Tilslut netværksdrev"/"Map Network Drive" og så sætte x i
> "Reconnect at logon" - ?

Det bliver han træt af hvis han ikke laver sin vpn-tunnel hver gang han
bruger computeren. Prøv det og åbn en explorer (gaaaab).

mvh
///M

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-09-06 14:18

///M skrev:

> Det bliver han træt af hvis han ikke laver sin vpn-tunnel hver
> gang han bruger computeren. Prøv det og åbn en explorer
> (gaaaab).

Det går ulideligt langsomt, hvis man tilgår drevet direkte via det
mappede netværksdrev, men af en eller anden sær grund, går det meget
hurtigere, hvis jeg laver en genvej til det mappede drev og så går
på det via genvejen i stedet. Hvis nogen har en logisk forklaring
på det fænomen, er jeg ret nysgerrig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Snedker

Dato : 21-09-06 15:54

On Thu, 21 Sep 2006 11:52:38 +0200, Morten Snedker
<morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:

Tak for Jeres input.

Det er nogle få brugere der får muligheden for at kunne arbejde
hjemmefra på et dokument-drev.

Så problemet er ikke større, end at der på de pågældenes hjemme-PC'er
blot bliver lavet to genveje på skrivebordet: en til forbindelsen, og
en der mapper stien til et drev.

Jeg har godt læst i Jeres indlæg, at mappede drev - af uransagelig
årsager - arbejder langsommere end blot via en genvej til mappen.

Vi er dog nød til at mappe da vi har en del regneark med referencer
til drev-bogstavet (som så måske burde have været en unc-sti, men det
er så en anden snak).

Igen, tak for respons.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-09-06 19:06

Morten Snedker wrote:

> Vi er dog nød til at mappe da vi har en del regneark med referencer
> til drev-bogstavet (som så måske burde have været en unc-sti, men det
> er så en anden snak).

Det er pest eller kolera
Får I en ny filserver med nyt navn så virker netværksdrevet men ikke
unc-stien :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!