Ægte havsalt (?)
Fra : Sven

Dato : 20-09-06 21:58

Hej.
Jeg læste i dag en annonce om "ægte havsalt". Jeg troede, at alt vores salt
til at spise kom fra havet. Hvis ikke, hvor kommer det så fra, og er der
ernæringsmæssig forskel på det og på "ægte havsalt"?

Sven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-06 22:09

Sven skrev:

> Jeg læste i dag en annonce om "ægte havsalt". Jeg troede, at alt vores salt
> til at spise kom fra havet. Hvis ikke, hvor kommer det så fra, og er der
> ernæringsmæssig forskel på det og på "ægte havsalt"?

Ægte havsalt betyder bare at de døde fisk og vandmænd og den
rådne tang og resterne af strandvaskerne ikke er renset fra.

Bortset fra det findes der salthorste i jorden.

--
Bertel

Fra : nana sørensen

Dato : 21-09-06 00:28

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in message
> [...]
> salt til at spise kom fra havet. Hvis ikke, hvor kommer det så fra, og er
> der ernæringsmæssig forskel på det og på "ægte havsalt"?

Havsalt indeholde (som regel) ikke klor, blegemiddel, jod,
antiklumpningsmiddel og alt det andet lort de putter i almindeligt bordsalt.

Fra : Brian Lund

Dato : 21-09-06 11:39

> Havsalt indeholde (som regel) ikke klor, blegemiddel, jod,
> antiklumpningsmiddel og alt det andet lort de putter i almindeligt
> bordsalt.

På min ½kgs salt pakke står der "Salt er tilsat jod efter krav fra fødevare
direktoratet" så mit gæt er at du ikke kan købe salt uden jod i danmark!

Der er desuden tilsat E554 og E535, en anden saltbøsse jeg har er tilsat
E536, disse er antiklumpningsmidler hhv; Natriumaluminiumsilikat,
Natriumferrocyanid og Kaliumferrocyanid!

Brian

Fra : Michael

Dato : 21-09-06 12:06

Brian Lund skrev:

> [...]
>E536, disse er antiklumpningsmidler hhv; Natriumaluminiumsilikat,
>Natriumferrocyanid og Kaliumferrocyanid!

Mik Schack fra programmet Hjemmeservice på DR2 bruger altid
afspændingssalt til opvaskemaskiner i sin madlavning fordi det ikke
indeholder jod.

--
I believe that, as quickly as possible, young cows
ought to be allowed to go across our border

George W. Bush

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-09-06 21:03

"Michael" <spamhell@brandt-christensen.dk> skrev > >
> Mik Schack fra programmet Hjemmeservice på DR2 bruger altid
> afspændingssalt til opvaskemaskiner i sin madlavning fordi det ikke
> indeholder jod.

Når han så står og skummer over, er det ikke af harme, men fordi han er
kommet til at tage sæben istedetfor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-09-06 12:17

Brian Lund wrote:

> På min ½kgs salt pakke står der "Salt er tilsat jod efter krav fra
> fødevare direktoratet" så mit gæt er at du ikke kan købe salt uden
> jod i danmark!

Intet problem. Som nana skrev: Man skal bare købe havsalt fra helsekosten.
Men der findes nu også - hvis man leder lidt - helt ordinære mærker, der
ikke indeholder salt.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-09-06 12:43

Kristian Damm Jensen wrote:

> Intet problem. Som nana skrev: Man skal bare købe havsalt fra helsekosten.
> Men der findes nu også - hvis man leder lidt - helt ordinære mærker, der
> ikke indeholder salt.

...hvis man køber salt, der ikke indeholder salt - bør man så ikke føle
sig lidt snydt

Fra : nana sørensen

Dato : 21-09-06 22:55

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> E536, disse er antiklumpningsmidler hhv; Natriumaluminiumsilikat,
> Natriumferrocyanid og Kaliumferrocyanid!

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad selve saltet i sig selv består af. Det
ved i mere om. Men det havsalt jeg køber indeholder ikke tilsat jod. Der
står faktisk at der ikke er jod i.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-09-06 12:49

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev:

> Jow, det kan man nemlig godt, hvis man køber det hos en helsekost,
> hvor det står: Indhold: 100% salt.

Ja men salt er også et vidt begreb. Bordsalt derunder havsalt er ikke
bare NaCl men indeholder en lang række andre salte. Men mængden af iod
i havsalt er begrænset i forhold til salt der er tilsat iod.

http://www.saltinstitute.org/iodine-seasalt.html

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 22-09-06 09:29

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> bare NaCl men indeholder en lang række andre salte. Men mængden af iod
> i havsalt er begrænset i forhold til salt der er tilsat iod.

Dybest set er det vel *alt* muligt i inddampet havsalt. Også guld og
måske uran. Bare i ekstremt små mængder.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 22-09-06 09:32

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> bare NaCl men indeholder en lang række andre salte. Men mængden af iod
> i havsalt er begrænset i forhold til salt der er tilsat iod.

Såvidt jeg husker skal Nana især passe på "salt" som består af
kaliumchlorid, da kaliumen er radioaktiv!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Brian Lund

Dato : 22-09-06 14:07

> Såvidt jeg husker skal Nana især passe på "salt" som består af
> kaliumchlorid, da kaliumen er radioaktiv!

Æhh, de mest almindelige isotoper af kalium er ihvertfald ikke
radioaktive...

Brian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-09-06 12:50

Michael <spamhell@brandt-christensen.dk> skrev:

> Mik Schack fra programmet Hjemmeservice på DR2 bruger altid
> afspændingssalt til opvaskemaskiner i sin madlavning fordi det ikke
> indeholder jod.

Hvilket næppe er anbefalelsesværdigt, da det ikke er godkendt til
fødevarebrug.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-09-06 13:57

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvilket næppe er anbefalelsesværdigt, da det ikke er godkendt til
> fødevarebrug.

Jod tilsættes primært for at forebygge én specifik og ret sjælden sygdom.
Langt de fleste mennesker vil ikke have noget problem med ikke at få dette
ekstra skud jod.

I virkeligheden er der tale om et tidligt eksempel på det man nu kæmper
voldsomt imod: at man tilsætter uvedkommende stoffer til maden for at gøre
den "sundere".

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-09-06 20:48

"Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@mail.dk> skrev:

> Jod tilsættes primært for at forebygge én specifik og ret sjælden
> sygdom. Langt de fleste mennesker vil ikke have noget problem med
> ikke at få dette ekstra skud jod.

Det var nu heller ikke så meget det jeg tænkte på. Problemet med
afspændingssalt til opvaskemaskiner er, at du ikke kan være sikker på,
at det ikke indeholder urenheder der kan være sundhedsskadelige.

Dine synspunkter om iodtilsætning til bordsalt er jeg ganske enig i -
iod er rent faktisk et tveægget sværd i forbinbdelse med den pågældende
sygdom struma, da både for lidt og for meget iod giver problemer.
Sygdommen er dog ikke sjælden men ret hyppig.

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jod.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-09-06 20:55

Morten ?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m= formulated on torsdag :
> Det var nu heller ikke så meget det jeg tænkte på. Problemet med
> afspændingssalt til opvaskemaskiner er, at du ikke kan være sikker på,
> at det ikke indeholder urenheder der kan være sundhedsskadelige.

Der er vel også risiko for at pakningen afgiver stoffer der ikke er
sunde ?

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 21-09-06 21:47

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote in message

> Havsalt indeholde (som regel) ikke klor, blegemiddel, jod,
> antiklumpningsmiddel og alt det andet lort de putter i almindeligt
> bordsalt.

NatriumKLORID uden klor? *prut prut*

Fra : Max

Dato : 21-09-06 21:58

Hej nana

> Havsalt indeholde (som regel) ikke klor, blegemiddel, jod,
> antiklumpningsmiddel og alt det andet lort de putter i almindeligt
> bordsalt.

Tilgengæld er det ofte lort der får havsalt til at smage :)

Mvh Max

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-09-06 08:18

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> skrev:

> Der er vel også risiko for at pakningen afgiver stoffer der ikke er
> sunde ?

Ja den er formentligt ikke godkendt som emballage til fødevarer.

Om der så er et problem er ikke til at vide, men jeg ville aldrig
anbefale, at man brugte afspændingssalt fremfor "rigtigt" bordsalt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : John Larsson

Dato : 21-09-06 06:27

"nana s¯rensen" <nanatorsk@phobia.dk> writes:
>Havsalt indeholde (som regel) ikke klor, blegemiddel, jod,
>antiklumpningsmiddel og alt det andet lort de putter i almindeligt
>bordsalt.

Klor kan man ikke undgå i NaCl og havsalt indeholder netop jod. Man
tilsætter jod til bjergsalt for at det skal ligne havsalt og at man skal
undgå Basedows sygdom i højtliggende områder langt fra havet!

John

Fra : nana sørensen

Dato : 21-09-06 11:37

Fra : Brian Lund

Dato : 21-09-06 12:08

> Jow, det kan man nemlig godt, hvis man køber det hos en helsekost, hvor
> det står: Indhold: 100% salt.

Jeg tror at Johns pointe var at Cl i NaCl er klor! - Man kan rigtigt nok
også købe "salt erstatning" som indeholder KCl, men der er altså stadigt
klor deri!

Hvad mener du ellers med at indeholde klor?

Brian

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-09-06 12:16

Brian Lund wrote:

> Jeg tror at Johns pointe var at Cl i NaCl er klor! - Man kan rigtigt
> nok også købe "salt erstatning" som indeholder KCl, men der er altså
> stadigt klor deri!
>
> Hvad mener du ellers med at indeholde klor?

Mon ikke nana fik byttet rundt på klor og jod?

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 22-09-06 09:28

nana sørensen wrote:

> Jow, det kan man nemlig godt, hvis man køber det hos en helsekost, hvor det
> står: Indhold: 100% salt.

Du har da vist ikke gået ret meget i skole, har du?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Rasmus

Dato : 23-09-06 22:31

> [...]
>
> "John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> Jow, det kan man nemlig godt, hvis man køber det hos en helsekost, hvor

.....og fordi der står 100% så tror du på det??

/Rasmus

Fra : Madsen58

Dato : 21-09-06 20:17

Sven wrote:
> [...]
> vores salt til at spise kom fra havet. Hvis ikke, hvor kommer det så
> fra, og er der ernæringsmæssig forskel på det og på "ægte havsalt"?

Her er et par sider om salt:
http://www.saltcenter.com/index.php

http://www.akzonobelsalt.dk/saltportal/english.htm
--
Hilsen Madsen

Fra : Sven

Dato : 21-09-06 21:56

> Jeg læste i dag en annonce om "ægte havsalt". Jeg troede, at alt vores
> salt til at spise kom fra havet. Hvis ikke, hvor kommer det så fra, og er
> der ernæringsmæssig forskel på det og på "ægte havsalt"?

Mange tak for alle svarene. Jeg kan nu forstå, at salt ikke bare er salt.

Sven

Fra : Max

Dato : 21-09-06 22:05

Hej Sven

> Mange tak for alle svarene. Jeg kan nu forstå, at salt ikke bare er
> salt.

Næste gang spørger du bare om sukker :)

Mvh Max

Fra : John Larsson

Dato : 22-09-06 06:08

> [...]
>Det
>ved i mere om. Men det havsalt jeg køber indeholder ikke tilsat jod. Der

Man skal ikke altid tage leverandørers oplysninger for pålydende. Ikke
mindst i markedet for miljø- og helseprodukter er der masser af fordrejede
eller som her direkte forkerte beskrivelser. Der er *altid* lidt jod i
havsalt, med mindre man direkte har fjernet den ved en industriel proces.
Der er jod i havvand, og hør nu efter, der er jod i luften som vi
indånder, mest i nærheden af havet. Da vi alle har behov for jod, men får
tilført for lidt, hvis man bor langt fra havet og/eller ikke spiser så
mange af havets produkter, har man syntes, at man ville sikre sig at alle
fik tilført en vis mængde jod. Man valgte så at tilsætte joden via salt,
da alle spiser ca en samme mængde salt. Salt kom derfor til at blive den
første "functional food"!

John

Fra : Rado

Dato : 23-09-06 15:23

On Wed, 20 Sep 2006 22:58:11 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>til at spise kom fra havet. Hvis ikke, hvor kommer det så fra, og er der
>ernæringsmæssig forskel på det og på "ægte havsalt"?

Ægte havsalt (som er gråligt) indeholder en stor mængde vigtige
mneraler og sporstoffer som ikke findes i almindeligt raffineret,
hvidt salt. F.ex. jod.

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-06 18:17

> Ægte havsalt (som er gråligt) indeholder en stor mængde vigtige
> mneraler og sporstoffer som ikke findes i almindeligt raffineret,
> hvidt salt. F.ex. jod.

Spørgsmålet er så om alt der "er naturligt" er sundt.

Spørg f.eks. Sokrates om hans erfaringer med skarntydesaft.

tpt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-06 23:06

Troels Thomsen skrev:

> Spørgsmålet er så om alt der "er naturligt" er sundt.

> Spørg f.eks. Sokrates om hans erfaringer med skarntydesaft.

Glem ikke at spørge narkomanerne om opium.

--
Bertel

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-09-06 21:54

Rado wrote:

> Ægte havsalt (som er gråligt) indeholder en stor mængde vigtige
> mneraler og sporstoffer som ikke findes i almindeligt raffineret,
> hvidt salt. F.ex. jod.

Dårligt eksempel, for "almindeligt" salt er tilsat jod.

--
| Christian Iversen | This would be the response time. Point 2 |
| chrivers@iversen-net.dk | of a nano-second |