Gavnlige sten og skadelige
Fra : Bo Warming

Dato : 20-09-06 21:20

Gavnlige sten og skadelige

De gavnligste sten for menneskeheden var dem, som vore avancerede
menneskeabeforfædre samlede op og bar med sig som kasteskyts i
for-lemmerne, og derfor lærte at gå på to ben og se over savannens
høje græs og jage løver og hyæner væk fra deres nedlagte bytte.

Da ilden var opfundet var bygning af stenhuse nødvendig, da antændelse
blev våbenteknologi. Men derudover har stenhuse været statussymbol og
trælse, sammenlignet med det flexible og isolerende træ som germanere,
kinesere og især japanere foretrækker/foretrak til templer og boliger,
indtil vestlig mode slog an atter påtryktes .Norge talte Roma midt
imod under kong Sverre og beholdt stavkirker til renaissancen, men
Danmark bøjede sig atraks efter tvangskristningen for ondt paveligt "boligministerie"
(og krigsbehov fx Bornholms rundkirker) og forbød træ og hyldede
stenkirker - der jo sydpå havde ført til stræbepilleudvikling ved
katedralbyggeri der var langt mere kreativt end Mellemøstens
pyramidepjat.

I mine indbildske øjeblikke forestiller jeg mig, at mit
udestue-byggeri med milimetertynd gennemsigtig plast bliver forbudt
hos mig af borgmester Bondam, fordi der er fremtid i det.

Sten er til, når overvågning er forbudt og man derfor skal frygte
indbrud. Da jeg traf min kone boede hun i papirhus med lodrette,
jordskælvssikre, lange stolper ned i jorden som bærende konstruktion -
en fremragende og billig byggestil -

- og i en kultur med FÅ ULYKKESFUGLE er pyromani og lignende
ildebrande så sjældne. så træ-papir-huse er fordelagtige i fredstid.