Re: Pave-krisen
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-09-06 03:07

"Jesus-loves-you skrev
(Sent: Wednesday, September 20, 2006, CET 01:10)
5693 ... was NOT on-line at 2006-09-20, CET 01:23 ...

Last censor:
5692 news:rL_Pg.81$6O2.19@news.get2net.dk

[ ... ]
> Domkirkeklokker amok i Ribe i nat
[ ... ]
> Hmm ... einem "rykker" ?
>
> Undskyld DADDY!
>
> The message 12:10 will be send out, soon.

Indhold (i denne fil):

Pavens tale den 12. september 2006
Pavens tale den 12. september 2006 (resumé)

-

Heaven-Break:
(2006-09-19, Tuesday, CET 14:17:05, delay -00h01m56s)
- " ... (OUTPUT KD-artikel) ... "

Okay:

Kristeligt Dagblad skrev Tirsdag d. 19. september 2006, side 4, følgende:

=== citat start ===

Oldlyden af talen

Pave Benedikt XVI's forelæsning den 12. september ved et møde med
videnskabsfolk i Regensburgs Universitets aula.

Enkelte passager er slettet af pladshensyn. dette er markeret med kursiv

Tro, fornuft og universitetet

Mine damer og herrer!

Det er et bevægende øjeblik for mig endnu engang at stå ved
Universitetets talerstol og nok engang holde en forelæsning.

( .... passage om pavens erindringer fra universitetet i Bonn sletter,
red.)

Det var en ubestridt holdning på hele universitetet, at stillet over for
så radikal, skepsis er det både nødvendigt og fornuftigt at bruge fornuften
til at forstå Gud med - og gøre det i sammenhæng med den overleverede
kristne tro.

Alt dette randt mig i hu, da jeg for nylig læste en udgivelse af
professor Theodore Khoury af en del af den dialog, som den lærde byzantinske
kejser Manuel II Palacologos førte med en dannet perser om kristendommen og
islam og sandhedsindholdet i de to.

Dialogen fandt formentlig sted i 1391 i vinterlejren ved Ankara, og
kejseren menes at have nedtegnet den under belejringen af Konstantinopel
mellem 1394 og 1402. Dialogen berører bredt de religiøse strukturer, som
Bibelen og Koranen indeholder og kredser især om Gudsbilledet og
menneskeopfattelsen. Men også nødvendigvis igen og igen mellem de tre love:
Det Gamle Testamente, De Nye Testamente og Koranen.

I denne forelæsning vil jeg kun behandle et enkelt punkt, som i
princippet er marginalt placeret i dialogen. Det har fascineret mig i
forbindelse med emnet tro og fornuft og har fungeret som udgangspunkt for
mine overvejelser om emnet.

I den syvende samtalerunde, som professor Khoury har udgivet, kommer
kejseren ind på temaet jihad (hellig krig).

Kejseren vidste sikkert, at der i sura 2, 256 står skrevet: ingen tvang i
trosanliggender. Det er en af de tidlige suraer, fra dengang Muhammed selv
var magtesløs og truet. Men kejseren kendte naturligvis også de senere
bestemmelser i Koranen om hellig krig. Uden at indlade sig på de detaljer om
forskelsbehandlingen af "skriftbesiddere" og "vantro" slår kejseren
forbavsende brysk ned på det centrale spørgsmål om religion og vold.

Han siger til sin samtalepartner: "Vis mig, hvad Muhammed har bragt af
nyt - og da vil du kun finde det, som er slet og umenneskeligt. Så som at
han foreskrev, at troen, som han prædiker, skal udbredes med sværdet".

Kejseren begrunder derefter indgående, hvorfor udbredelsen af tro med
vold og magt er fornuftstridigt. Volden står i modsætning til Guds natur og
sjælens natur. "Gud finder ikke behag i blodsudgydelse, og det er mod Guds
natur at handle ufornuftigt. Troen er frugt af sjælen, ikke af kroppen.
Den, som vil have andre til at tro, har brug for evnen til at tale godt og
tænke retsindigt - ikke vold og trusler ... For at overbevise en fornuftig
sjæl, behøver man hverken fysisk styrke eller slagvåben eller noget andet
middel, hvormed man kan true nogen med døden...".

Den afgørende læresætning i denne argumentation mod tvungen omvendelse
lyder: "Det er mod Guds natur at handle ufornuftigt". Udgiveren Khoury har
dertil denne kommentar: "Kejseren er opvokset med den græske filosofi, og
for ham er læresætningen selvindlysende. For den muslimske lærde, derimod,
er Gud fuldkommen transcendental. Hans vilje er ikke bundet til nogen af
vores kategorier - heller ikke fornuften".

(... et yderligere citat af Khoury er slettet, red.).

Denne skillevej i opfattelslen af Gud og således i den konkrete
virkeliggørelse af religionen udfordrer os stadig i dag: Er det særligt
græsk at mene, at det er mod Guds væsen at handle fornuftstridigt? Eller
gælder det altid og i sig selv?

Jeg mener, at den dybe samklang mellem det bedste af den græske filosofi
og den på Bibelen grundede gudstro bliver synlig her. I
skabelsesberetningens første vers indleder Johannes sit evangelium således:
"I begyndelsen var ordet". Det er netop den formulering, kejseren bruger:
Gud handler ved hjælp af logos, som både er fornuft og ord.

( ... en uddybning af evangelistens brug af fornufts-begrebet slettet,
red.).

Sammenfaldet mellem det bibelske budskab og den græske filosofi var intet
tilfælde. Paulus' åbenbaring viste ham, at vejen til Asien var lukket, og
siden så han en makedoniers ansigt og hørte ham råbe: "Kom hertil og hjælp
os" (Ap.G. 16, 6-10). Denne åbenbaring kan tydes som et krav af den indre
nødvendighed af en tilnærmelse mellem den bibelske tro og de græske
spørgsmål.

Reelt var denne tilnærmelse for længst i gang. Guds underfulde navn, der
blev afsløret i kraft af den brændende busk; et navn, der adskiller denne
Gud fra alle andre guddomme i forskellige afskygninger og nøjes med at
undsige hans væren. Dette er en bestridelse af mythos, myten, på samme måde
som med Sokrates' forsøg på at overvinde og nå videre end mythos.

Den proces, der tager sin begyndelse med den brændende tornebusk, kommer
i Det Gamle Testamente til ny modning på grund af eksilet. Israels Gud - et
Israel uden land og gudsdyrkelse - bliver udråbt som Gud over himlen og
jorden og præsenterer sig med en enkel formel, der viderefører ligningen om
tornebusken: "Det er mig".

Denne nye forståelse af Gud går hånd i hånd med en art oplysningstid, der
giver sig udtryk i en drastisk spotten af de menneskeskabte guder (for
eksempel sk 115).

Trods den bitre konflikt med de hellenistiske herskere, der med tvang
forsøgte at passe den bibelske tro til grækernes traditioner og afgudskult i
den hellenistiske periode, mødes bibelsk tro også med de allerbedste af de
græske idealer og tanker, hvilket resulterede i en gensidig berigelse, der
særligt er tydelig i den seneste litteratur.

I dag ved vi, at Det Gamle Testamente, der blev oversat i Alexandria -
Septuaginta - er mere end blot en simpel oversættelse af den hebræiske
tekst. Den er et selvstændigt skriftligt vidnesbyrd og en vigtig del af
åbenbaringshistorien. Mødet mellem kristendom og græsk filosofi har i
Septuaginta realiseret sig på en måde, der har fået afgørende betydning for
kristendommens fødsel og udbredelse.

I bund og grund handler det om mødet mellem tro og fornuft, om den rette
lære og religion. Manuel II har i sandhed kunnet sige, som han sagde, ud fra
den kristne tros indre væsen og tillige ud fra det hellenistiske væsen. Det
er mod Guds væsen at handle uden logos.

(.... passage om tendenser i senmiddelalderen indenfor teologien til at
sprænge syntesen mellem græsk tonkning og kristen tro er slettet, red.)

Den her antydede tilnærmelse mellem bibelsk tro og græsk filosofi er ikke
blot en religionshistorisk, men også en verdenshistorisk afgørende proces,
der forpligter os helt op til i dag. Dette møde taget i betragtning kan det
ikke undre, at kristendommen - trods dens oprindelse og store udbredelse i
Orienten - har fået sit historisk afgørende præg i Europa. Omvendt kan vi
sige: Dette møde, som arven fra Rom føjer sig til, har skabt Europa og er
blevet grundlag for det, man med rette kan kalde Europa.

Den tese, at den græske arv, som på afgørende vis er blevet bearbejdet,
udgør en meget vigtig del af den kristne tro, står over for udfordringen om
en afhellenisering af kristendommen, som siden begyndelsen af nyere tid har
behersket de teologiske kredse stadigt mere. Ser man nærmere efter, kan man
iagttage tre bølger i afhelleniserings-programmet, der - skønt indbyrdes
forbundne - har klart forskellige begrundelser og mål.

Afhelleniseringen manifesterer sig første gang i forbindelse med det 16.
århundredes reformations grundanliggender. Ser man på den klassiske,
skolastiske teologi, var reformatorerne af den opfattelse, at de havde at
gøre med et trossystem fuldstændig betinget af filosofien, nærmere betegnet
en artikulation af troen baseret på et fremmedartet tankesystem.

Resultatet blev, at troen ikke længere eksisterede som et levende
historisk ord, men derimod som et element inden for en dominerende
filosofisk tankegang. Princippet i "sola Scriptura" var på den anden side
at søge efter troen i sin reneste og oprindelige form, som troen oprindelig
forefindes i det bibelske ord. Metafysikken fødtes som præmis fra en anden
kilde, hvorfra troen nødvendigvis måtte frigøres for igen at kunne blive sit
enestående selv.

(....sætning om Kant slettet, red.)

Det 19. og 20. århundreders liberale teologi bragte den anden bølge i
afhelleniseringsprogrammet med sig. Adolf von Harnack stod som fremtrædende
repræsentant for denne bølge. I min studietid og i de første år af mit
akademiske virke var dette program også meget virksomt i den katolske
teologi - med udgangspunkt i Pascals skelnen mellem filosoffernes Gud og
Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. ( ...sætning om Benedikt XVI's
tiltrædelsesforelæsning i 1959 slettet, red.).

Som grundtanke står hos Hamack en tilbagevenden til mennesket Jesus og
til hans enkle budskab, der ligger forud for alle teologiens dække og for
helleniseringen: Dette enkle budskab tydeliggør omfanget af menneskets
religiøse udvikling. Jesus har taget afsked med tilbedelsen til fordel for
moralen - i det mindste bliver han fremstillet som faderen til et
menneskevenligt, moralsk budskab.

I grunden handler det om at bringe kristendommen i overensstemmelse med
den moderne fornuft igen - netop ved at befri den fra tilsyneladende
filosofiske og teologiske elementer som troen på Kristi guddommelighed og
Guds treenighed. For så vidt indordner Det Nye Testamentes historiskkritiske
udlægning på ny teologien i universitetets kosmos: Teologien er for Harnack
i alt væsentligt historisk og dermed strengt videnskabelig. Hvad der
formidles af kritik af Jesus, er så at sige udtryk for den praktiske fornuft
og dermed også forsvarligt i universitetssammenhæng.

(.... passage om den nyere tids tilbageholdenhed med fornuften, som den
fandt sit klassiske udtryk i Kants kritik og siden er blevet yderligere
radikaliseret af den naturvidenskabelige tænkning, slettet, red.).

Før jeg kommer til de afsluttende konklusioner - det, som jeg vil frem
til med alt dette - vil jeg i al korthed komme ind på den tredje
afhelleniserings-bølge. Den, der finder sted for øjeblikket.

I lyset af det aktuelle møde mellem mange kulturer, siger man i dag ofte,
at den syntese med det græske, som blev fuldbyrdet i den gamle kirke, var en
første kulturtilpasning af det kristne, som man ikke bør forpligte de andre
kulturer på. Det må være deres ret at gå bagom denne kulturtilpasning til
Det Nye Testamentes enkle budskab for at integrere det på ny i deres
kulturområder.

Denne tese er ikke blot falsk, men også klodset og upræcis. For Det Nye
Testamente er skrevet på græsk og bærer i sig selv den kontakt med den
græske ånd, som var modnet i den forudgående udvikling af det gamle
testamente. Ganske vist gives der lag i den gamle kirkes
tilblivelsesproces, der ikke behøver indgå i alle kulturer. Men det
grundlæggende, som netop omhandler troens sammenhæng med den menneskelige
fornufts søgen - det hører til selve denne tro og er udfoldet i
overensstemmelse med den.

Dermed er vi fremme ved min konklusion. Det forsøg på med brede
penselstrøg at fremlægge en kritik af den moderne forståelse af fornuften
har intet at gøre med at ville stille uret tilbage til før oplysningstiden
og afvise den moderne tids erkendelser. Det store ved den moderne
åndsudvikling bør anerkendes uformindsket.

Vi er alle taknemmelige for de store muligheder, som den har åbnet for
menneskene, og for de fremskridt i menneskelighed, som er blevet os skænket.
Videnskabens ethos er ønsket om at være lydig over for sandheden og som
sådan udtryk for en grundholdning, der hører med til kristendommens
fundament. Det er ikke ment som negativ kritik.

Min intention er hverken bagstræben eller negativ kritik. Hensigten er at
udvide vort fornuftbegreb og vores brug af fornuften.

For trods al glæden over menneskets nye muligheder ser vi også truslerne,
som udspringer af disse muligheder, og må spørge os selv, hvordan vi kan
blive herrer over dem. Det kan vi kun, hvis fornuft og tro finder hinanden
på ny; hvis vi overvinder den selvvalgte indskrænkning af fornuften til kun
at gælde det, der kan efterprøves i eksperimenter, og på ny åbner fornuften
i hele sin bredde. I den forstand hører teologien rettelig til ikke blot i
universitetet og videnskabernes dialog som en historisk og humanistisk
disciplin, men også som egentlig teologi - i sin spørgen til troens fornuft.

Kun på den måde bliver vi også virkelig i stand til den dialog mellem
kulturerne og religionerne, som er bydende nødvendig. I den vestlige verden
er det en udbredt holdning, at kun den positivistiske fornuft og de hertil
hørende former for filosofi er universelle. Men verdens dybt religiøse
kulturer betragter allerede denne udelukkelse af det guddommelige fra
fornuftens universalitet som en forseelse mod deres inderste
overbevisninger.

En fornuft, der er døv over for det guddommelige og trænger religionen ud
i subkulturernes område, er ude af stand til at gå i dialog med andre
kulturer. Desuden har jeg også søgt at vise, at den moderne
naturvidenskabelige fornuft med dens iboende platoniske elementer, peger ud
over sig selv og ud over rammerne for sin metode. Den moderne videnskabelige
fornuft bliver simpelthen nødt til at acceptere materiens rationelle
struktur og den overensstemmelse, der er mellem ånden og de herskende
rationelle strukturer i naturen, som noget, der er givet, og som dens metode
må bygge på.

Den må selv tage materiens rationelle struktur som korrespondance mellem
vor ånd og den i naturen gældende rationelle struktur for noget givent,
hvorpå dens metode beror.

Men spørgsmålet om, hvorfor det er sådan, består og må gives videre fra
naturvidenskaben til andre af tænkningens felter og former, nemlig
filosofien og teologien. For filosofien og på anden vis for teologien er
menneskehedens religiøse traditioners store erfaringer og indsigter, især
dog den kristne tros, en kilde til erkendelse. At afvise dem ville være en
utilladelig begrænsning.

Det minder mig om noget, Sokrates sagde til Phaedo. I den foregående
samtale er mange falske filosofiske holdninger blevet berørt, og nu siger
Sokrates: "Det ville være forståeligt, om man, i bar ærgrelse over så meget
falsk, hadede og hånede al tale om Væren resten af sit liv. Men på den måde
ville man gå glip af sandheden af Væren og lide stor skade."

Vesten har længe været truet af denne afvisning af sin fomufts
grundlæggende spørgsmål og kan kun lide skade derved. Modet til fornuftens
bredde - til ikke af frasige sig dens storhed - det er det program, en på
den bibelske tro forpligtet teolog går ind på i nutiden.

"Det er mod Guds vilje at handle ufornuftigt," sagde Manuel II ud fra sit
kristne forståelse af Gud til sin persiske samtalepartner. I dette store
logos, denne brede fornuft, indbyder vi kulturerne til at være vore
samtalepartnere. Altid at finde sig selv igen er universitetets store
opgave.

Hele talen kan læsles på
www.vatican.va

Oversat af Sara Høyrup og Malene Muusholm

=== citat slut ====

Se evt. også:
http://www.catholica.dk
http://www.catholica.dk/fileadmin/1134/catholica.dk_1134-16.09.2006-Benedikt_XVI-Hvad_sagde_pave_Benedikt_egentlig.pdf

-

Pavens tale den 12. september 2006 (resumé)

Heaven-Break:
(2006-09-19, Tuesday, CET 22:33:56, delay -00h01m56s)
- " ... (OUTPUT KD-artikel) ... "

Okay:

Kristeligt Dagblad skrev Lørdag d. 16. september 2006, side 5, følgende:

=== citat start ===

600 år gammelt citat sætter muslimske følelser i kog

af Andreas Rude

[ ... ]

Det sagde Paven

* I sin forelæsning om temaet tro og fornuft på Regensburg Universitet
citerede pave Benedikt XVI en gammel dialog mellem mellem den byzantinske
kejser og en lærd muslimsk perser fra 1391, hvor kejseren berørte
forestillingen om hellig krig.

* Uden at fortabe sig i detaljer som for eksempel forskellene i den måde
'Bogens folk" og vantro behandles på, henvender han (kejseren sig med
overraskende bryskhed til sin samtalepartner (den lærde muslim) om det
centrale spørgsmål om det generelle forhold mellem religion og vold og
siger: 'Vis mig, hvad nyt Muhammed bidrog med, og du vil opdage, at det kun
var ondskab og umenneskelighed, for eksempel hans ordre til at den tro, han
prædikede, skulle spredes ved sværdet."

* ( ... Kejseren siger videre) 'Gud bliver ikke glad ved synet af blod, og
ikke at handle fornuftigt strider mod Guds natur. Tro er født af sjælen,
ikke af kroppen. Den, som vil lede en anden til troen, har brug for gode
talegaver og fornuftig argumentation uden at forfalde til vold og trusler.
( ... ) For at overbevise en fornuftig sjæl behøver man ikke en jernnæve,
våben af nogen art eller andre former for metoder, hvormed man kan true et
menneske med døden ..."

* Pavens konklusion på denne samtale er: "Det afgørende synspunkt i dette
argument imod konversion med vold er dette: Det er imod Guds natur at handle
ufornuftigt."

=== citat slut ====

.... apropos det *úlogiske* tankegang, at en *kærlig* Gud overhovedet kan
finde på at skabe mennesker, hvis de blot skal lemlæstes og myrdes (Det har
jo INTET med kærlighed at gøre).

-

Coming up:
5695, Re: Pave-krisen
Kommentarer og kritik af Pavens tale (heriblandt the 12:10 message)

Last file-OUTPUT:
5693 news:TN_Pg.82$d%2.36@news.get2net.dk

This file could NOT be send on-line at ...
2006-09-20, Wednesday, CET 04:01
across denied ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
Info: 5676 news:IZTKg.32$lO5.27@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-09-06 05:17

"Jesus-loves-you" skrev
5694 news:ln1Qg.1$WT5.0@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
> har jo INTET med kærlighed at gøre).

Kommentarer og kritik af Pavens tale (heriblandt the 12:10 message)

(2006-09-19, Tuesday, CET 22:47:16, delay -00h01m56s)
- " ... (OUTPUT KD-leder) ... "

Okay:

Kristelig Dagblad skrev i deres leder Lørdag den 16. september 2006, side
12, følgende:

=== citat start ===

Paven og islam

Den muslimske verden koger endnu en konflikt op

... At islam har problemer med fornuften og historisk set er blevet
udbredt ved hjælp af vold, og den dag i dag ikke vil anerkende menneskers
ret til at konvertere fra islam og dermed selv vælge tro er islams store
problem og kilde til konflikt med menneskerettighederne. ...

=== citat slut ====

Kristeligt Dagblad skrev mandag den 18. september 2006, side 5, også:

=== citat start ===

Islamiske fundamentalister tolker med vilje pavens omstridte tale forkert,
mener religionsforsker

.... lederen af Orient-instituttet i den tyske by Hamborg, Udo Steinbach.

=== citat slut ====

Heaven-Break:
(2006-09-19, Tuesday, CET 22:20:46, delay -00h01m56s)
- " ... (OUTPUT KD-interview) ... "

Okay:

På selvsamme side stod der endvidere:

=== citat start ===

Ond vilje bag reaktionerne

af Leif Kiil Sørensen

Var det nu særligt klogt af paven at bruge det gamle citat i sin tale i
Tyskland ?

- Paven er en klog mand, som ved, hvad han gør. Det er vigtigt at se hele
sammenhængen, og citatet var jo ikke det afgørende i talen, som i sin helhed
opfordrede til dialog mellem religionerne. Og det må altså være sådan, at
man har lov at sige det, som man mener bør siges, siger Czeslaw Kozon, der
er biskop for katolikkerne i Danmark.

Men burde paven ikke have forudset reaktionerne - også efter
Muhammedkrisen ?

- Til forskel fra Muhammedtegningeme var der her ikke tale om nogen
latterliggørelse. Tegningerne var ikke tænkt som bidrag til dialog eller
forståelse, men var ren latterliggørelse på et lavt niveau. Pavens bruger
citatet for at vise et eksempel på fortidens modsætninger, som man ikke skal
gå efter i dag, men tværtimod komme væk fra al vold i religionernes navn.

Men kan du alligevel ikke godt forstå reaktionerne hos muslimer verden
over ?

- Når man ser sammenhængen og ikke mindst at paven tog klar afstand fra
Muhammed-tegningerne, så skal der altså lidt ond vilje til, for at man kan
betragte citatet i pavens tale som et angreb på muslimer. Det er, som om
ingenting fra fortiden må tages op. Men vi katolikker må også høre på ting
fra korstogene. Det er smerteligt, men det er en del af vores fortid, og vi
erkender, det har været sådan, og tager afstand fra det.

- Med i det hele hører også, at vi må appellere til muslimerne om at vise
tolerance og forståelse over for kristendommen. I debatten er det blevet
noget væk, at muslimerne nogle steder i verden er intolerante. Man skal
behandle hinanden respektfuldt, men hvis man føler sig såret, skal man ikke
gribe til vold eller andre overdrevne reaktioner.

Er du selv overrasket over reaktionerne ?

- Der er jo altid ting, der kan opfattes i en bevidst forkert mening. Men
jeg er overrasket, når man ser på citatet i sammenhæng med hele talen og
pavens mening med talen. Pavens holdning til muslimer er generelt meget
respektfuld, og hans tale var objektiv og videnskabelig.

Har Benedikt XVI i virkeligheden svært ved at balancere mellem rollerne som
teologisk videnskabsmand og kirkeligt overhoved ?

- Selvfølgelig skal han som Pave på en anden måde favne kirken og hele
menneskeheden. Jeg tror dog, ramaskriget havde været lige så stort, hvis han
havde sagt det samme, mens han var kardinal Ratzinger. Han har jo også
måttet høre meget for, hvad han tidligere har udtalt om for eksempel
forholdet mellem forskellige kirkesamfund.

=== citat slut ====

Heaven-Break:
(2006-09-19, Tuesday, CET 15:13:22, delay -00h01m56s)
- " ... (OUTPUT KD-interview) ... "

Samt:

=== citat start ===

Paven har dummet sig

af Leif KiilSørensen

Er det ikke lidt ømskindet, sådan som muslimer verden over reagerer på
pavens tale ?

- Det snarere et udtryk for, at man kun har fået en del af historien fortalt
og ikke hele sammenhængen af talen. Hvis man ser hele pavens tale og
budskabet i den, kan man godt sige, at citatet var kluntet og ikke særligt
velplaceret, men jeg tror nu, at reaktionerne mere er udtryk for
misforståelse end ømskindethed, siger imam Abdul Wahid Pedersen.
=== citat slut ====

Under debat i Kristeligt Dagblad Tirsdag den 19. september 2006 skrev Erling
Tiedemann, tidligere formand for Etisk Råd, redaktør af det katolske
internetsted www.catholica.dk :

=== citat start ===

Min gode muslimske ven,

Vi har kendt hinanden i en del år og har markeret en gensidig respekt for
hinanden. Det er heller ikke så underligt, for vi er begge troende
mennesker og forstår derfor også meget hos hinanden, selvom din muslimske og
min kristne tro i en række henseender ligger hinanden fjernt.

Nu hører jeg så, at mange muslimer er blevet vrede på min pave på grund
af en akademisk forelæsning, han har holdt på universitetet i Regensburg.
Jeg fulgte forelæsningen i det bayerske fjernsyn og glædede mig over den
særdeles positive respons fra både troende og ikke-troende universitetsfolk.
Jeg læste efterfølgende talen, som er på et niveau, hvor man skal holde
ørerne stive - og jeg har såmænd været med til at oversætte den til dansk.
Jeg ved altså godt, hvad der står i den tale, og nu må jeg så have lov at
spørge dig, hvordan det indhold dog kan have sat muslimers sind sådan i kog,
at nogle af dem mener, de skal svare med at kaste benzinbomber mod kirker?

Selvom jeg spørger, tror jeg godt, jeg kender svaret: De pågældende har
aldrig læst talen. De har fået noget at vide, som først havde været gennem
de elektroniske mediers forsimplingsmaskineri, og de har fået fortalt, at
paven havde beskyldt Muhammed for kun at have bragt verden ondt og
umenneskeligt, og havde givet udtryk for, at nutidens muslimer alle sammen
er voldelige i Guds navn - ja, han havde hånet dem mere, end det skete med
Muhammed-tegningerne.

Du er født og opvokset her i landet, du taler dansk lige så godt som jeg,
og du har en videregående uddannelse, som dokumenterer, at du kan læse
indenad. Jeg ved, at du bestemt heller ikke er afvisende over for en af
pointerne i pavens tale, nemlig at religion ikke skal udbredes gennem
voldsanvendelse.

Jeg betragter dig kort sagt som en moderne dansk, dybt troende muslim,
som man uden vanskelighed kan føre en seriøs dialog med - og derfor mit
næste spørgsmål til dig:

Hvor søren er I henne, du og dem, der er som dig ? Hvorfor tillader I, at
medierne udbreder det billede omkring muslimer, at de er en uoplyst flok,
som ikke kan andet end løbe rundt og råbe og skrige i gaderne, og hvoraf
tilsyneladende ingen nogensinde har gået på et universitet og lært at føre
en akademisk dialog på tværs af fag, kulturer og religioner ? Hvorfor står
du og dine ikke frem og tager den dialog op, som pave Benedikt opfordrede
til?

En hovedtanke i pavens tale, som han illustrerede med sin fortælling om
en dialog, der foregik i 1300-tallet, var, at dét "ikke at handle i
overensstemmelse med fornuften (med Logos) er i modstrid med Guds væsen." Er
den tanke fremmed for dig? Og hvis den er, har vi så ikke her noget at tale
om, som er meget mere grundlæggende for både dialog og integration end så
meget andet?

Jeg hører gerne fra dig.

Venlig hilsen
Erling Tiedemann

=== citat slut ====

World news:

=== citat start ===

TV2 TEXT (Norway, p123) Lør 16. sep (2006, CET) 12:09:xx

Bomber etter pavens Islam-utsagn

To kirker på Vestbredden ble
angrepet av brannbomber, melder AP. En
protestgruppe har tatt på seg skylden
for angrepet. De sier at bannbombene
er en protest mot det pave Benedict
XVI sa om Islam i en tale i hjemlandet
sitt Tyskland denne uken. De mener
talen var nedlatende til muslimer.

=== citat slut ====

...., hvilket jo således blot *bekræfter* Pavens citat ...

Heaven-Break:
(2006-09-16, Saturday, CET 12:10)
- "Amen."

The 12:10-message was un-official "on-line" at the same time (the
Backdoor-syntax).

Den palæstinensiske Hamas-regering fordømte sidenhen de brandattentater, der
de seneste dage har været på mindst seks kristne kirker i Gaza og på
Vestbredden.

More news:

=== citat start ===

DR1 S134 søn 17 sep (2006, CET) 09:31:19

CET 01:12

MUSLIMER TRUER ROM MED SELVMORDSBOMBER

Den islamiske gruppe "Mujahedeen-
hæren", fra Irak, truer på en web-side
med selvmordsbombeangreb efter Pavens
bemærkninger om Muhammed og sværdet.

Truslen er ikke rettet mod Paven
personligt, men er adresseret til "Jer
hunde i Rom" og truer med at "brække
korsene i Jeres hjem i stykker".

"Vi sender folk mod Jer, der elsker
døden lige så meget som I elsker livet"
skriver Mujahedeen-hæren på web-siden,
der oftes bruges af militante grupper.

Meddelsens ægthed er ikke verificeret
af uafhængige kilder, men web-siden
indeholder også video-optagelser af
raketangreb på amerikanske baser.

=== citat slut ====

And ...

=== citat start ===

DR1 S141 man 18 sep (2006, CET) 09:46:54

09:16

.... , og i
Somalia blev en nonne i aftes skudt, da
hun forlod det børnehospital, hun
arbejdede på.

Det vides ikke om mordet har et reliøst
motiv, men flere udtrykker bekymring om
det stigende had mod Paven og
katolikker rundt om i verden.

=== citat slut ====

And:

(Kristeligt Dagblag, Tuesday, 19. september 2006)

=== citat start ===

Al-Qaeda ...
Terrororganisationen al-Qaeda fremsætter nu trusler mod både paven og den
vestlige verden.

"Vi siger til korsets tjener: Vent på nederlaget. I vil ikke have noget
valg: islam eller døden," hedder det i en erklæring, som organisationen
offentliggjorde på internettet i går.
=== citat slut ====

Hmm ... Der findes *to* slags muslimer: De *ægte* og de *falske*...

Heaven-Break (perhaps 2304, ET):
(2006-09-20, Wednesday, CET 03:52)
- "Så sandt, min ven."

.... jævnfør Surâ 2,12-15, apropos Jesu ord vedr. *falske* profeter:

"... (træet kendes på dets frugt) ... "
(Matt.7,15-20)

Hvad kommer der ud af foretagendet. Vold, mord, død og ødelæggelse ?

-

For øvrigt bragte Kristeligt Dagblad en interessant lille teologisk tanke
Fredag den 15. september 2006 (side 18) :

=== citat start ===

Flemming Fleinert-Jensen (født 1941):

"For selvom en tale gør krav på at være Guds ord, behøver den ikke være
det, ... "

=== citat slut ====

Gælder dette os alle, eller er "visse" profeter (og vejledere) hævet over
Jesu ord fra Matt.7,15-20 ?

Tja ... i så fald må vi konstatere, at alarm-klokken er *defekt* ...

-

Last file-OUTPUT:

File-number: 5695

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-09-06 13:25

"Jesus-loves-you" skrev
5695 news:Og3Qg.3$0A7.1@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
> Jesu ord fra Matt.7,15-20 ?
>
> Tja ... i så fald må vi konstatere, at alarm-klokken er *defekt* ...

News:

=== citat start ===

BBC WORLD 107 (Wednesday) 20 sep (2006, CET) 13:13/29

Pope says he was 'misunderstood'

Pope Benedict XVI has told pilgrims at
the Vatican his remarks on Islam that
angered Muslims around the world had
been misunderstood.

He expressed his "deep respect" for
Islam during his weekly audience.

He said his use of medieval quotes from
a 14-Century Byzantine emperor which
were critical of Islam did not reflect
his own convictions.

But he said he hoped his German speech
could lead to a "self-critical
dialogue" among faiths and cultures.

=== citat slut ====

Heaven-Break (perhaps 2304, ET):
(2006-09-20, Wednesday, CET 13:12:11, delay 0)
- "Amen."

13:18/12, delay 0
- " ... (OUTPUT this news) ... "

Yes, Sir!

Øh ... herefter ville jeg læse min andagt og tænkte 'Mon Gud herigennem
sender os en lille hilsen (talt ind i den aktuelle situation) ?'

Men da jeg åbnede min Bibel, åbnede den sig "tilfældigvis" på den side, hvor
jeg havde understreget Salme 131,2:

"Jeg har slået mig til ro og fundet hvile;
som barn...

14:06
- "Login."

... som barnet, der sover trygt i moderens arm,
sådan har jeg fundet hvile i mig selv (hos Herren)."

(Bibelen på hverdagsdansk)

Andagtsteksen fra www.ucb.dk var/er følgende:

=== citat start ===

Onsdag 20. September (2006, red.)

FADER VOR - 2

"Vor Fader" Matt. 6:9

Jesus lærte sine disciple at bede: "Derfor skal I bede således: Vor Fader
...." Matt. 6:9 Læg mærke til, at den relation, vi har til visse personer,
bestemmer med hvilken grad af tryghed og tillid vi tiltaler dem. Derfor
begynder Jesus med at pointere, at personen, vi henvender os til, er "vor
Fader."

Hvis vi har haft en far, som sjældent var til stede, eller hvis vores far
var grov og sårende eller følelsesmæssigt ude af stand til at vise kærlighed
og accept, så er det nødvendigt for os at forestille os Gud på en helt ny
måde en åndelig måde, hvis vi skal undgå, at fortiden kommer til at stå i
vejen for os.

Før man kan stole på nogen, må man være sikker på, at vedkommende
virkelig bryder sig om én. Når den vished findes i os, er vi i stand til at
åbne os, og kun da kan vore sårede områder heles. "Vor Fader" - det sætter
adressen! Vi må forstå, hvem vi taler til, og forstå vort forhold til ham.
Vi henvender os til Gud på baggrund af, hvad vi er for ham, og han er for
os. Vores far opretter pagter, og han holder sine løfter. Når to personer
i bibelsk tid indgik en pagt, var det ikke en aftale om lejlighedsvis at se
til hinanden; nej, deres pagt blev beseglet med blod, hvilket betød: "Jeg
vil om nødvendigt give mit liv for dig."

Vi kan faktisk udmærket kalde Gud "Papa" uden antydning af uærbødighed.
"I har jo ikke fået en ånd, som giver trællekår, så I atter skulle leve i
frygt, men I har fået den ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba,
fader! Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn. Men
når vi er børn, er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger, så
sandt som vi lider med ham for også at herliggøres med ham." Rom.8:15-17

Derfor må vi, for at bede Guds bøn effektivt, erkende og glæde os over,
hvem han er for os - "Vor Fader."

=== citat slut ====

Tja ... jeg ihukommer herigennem et gammelt indlæg:

4032 news:Ecvae.114123$Vf.4188256@news000.worldonline.dk

> Bilquis Sheikh skriver i sin bog:
>
> Nu tør jeg kalde ham far
> DMS-Forlag (1980)
> ISBN 87-7431-090-9
>
> Engelsk originaludgave (1978)
> I Dared To Call Him Father
[ ... ]
> ... Men dr. Santiagos ord blev ved med at hjemsøge mig: "Tal til Gud! Tal
> til Ham, som om Han var Deres Far."
>
> Da jeg var blevet alene i mit værelse, faldt jeg på knæ og forsøgte at
> kalde Ham "far". Men det var spildte kræfter, og jeg rejste mig modløs op.
> Det var latterligt. Ville det ikke være en synd at prøve at drage Den
> Ophøjede ned på vort eget niveau ? ...

Måske ligger dette vor Skaber meget på sinde: Et nært, inderligt og intimt
forhold med dig, du Hans dyrebare skabning...

ET-Break:
(2006-09-20, Wednesday, CET 13:45)
- "Vi også ... (kalde Ham: Abba Fader)."

Heysan, mon friends ... I like Your way of thinking ...

13:51
- "Vi er mange ... (der tænker sådan)."

Hmm ... focus on main-"target" (Matt.11,12, Luke 16,16):

Abba Fader (DADDY). Du som ér ...

Far!

DADDY-Break
(2006-09-20, Wednesday, CET 13:53)
- "Jeg ér!"

Hej Farmand ...

13:54
- " ... (some words are missing) ... Min søn."

Love You, *DADDY* ...

14:19
- "Min søn ... "

Øh ... Ordene gælder nu dig, kære læser, hvad enten du er af han- eller
hunkøn.

14:19
- "Jeg har dig inderlig kær."

14:20
- "Mit elskede barn."

Love You, DAD ...

-

Disse var ordene, jeg har modtaget. Long live the freedom ...

Last file-OUTPUT:
5696 news:929Qg.37$XE4.13@news.get2net.dk

File-number: 5697