Synge toner
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 19-09-06 23:21

Hej

Jeg troede at det høje C var den højeste tone man kunne kunne synge.

Så sagde min bror, at jeg skulle høre Ian Gillans skrig på Child of Time.
Det skulle være endnu højere. A eller G.

Jeg var ikke imponeret.

Til gengæld er jeg ret imponeret, når en tenor synger det høje C.

Er der nogen der kan fortælle, hvilke toner, der er de høje og hvilke
rockstjerner, der kan synge dem.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Michael

Dato : 20-09-06 00:00

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Til gengæld er jeg ret imponeret, når en tenor synger det høje C.
>
> Er der nogen der kan fortælle, hvilke toner, der er de høje og hvilke

Det kommer meget an på hvordan man synger.
Mange kan synge meget højt i det man kalder falset. Men hvis vi tager dette
fra og også tager dem fra der råber/skriger, men altså tager dem som realt
synger de høje toner i det man kalder overdrive eller curbing.

Jeg har for lang tid siden lavet lidt research på området, og her er lidt er
det jeg fandt frem til
Der er selvfølgelig flere end dem jeg har skrevet, men det er dem jeg
testede på de CD'er jeg var i nærheden af på det tidpunkt. Og det er derfor
heller ikke lige de nyeste sangere.

Jeg har registreret følge mænd på de forskellige toner:

Michael Bolton
Bon Jovi
Steve Tyler
John Farnham

Eb
Stevie Wonder
Richard Marx
Michael Jackson
Chesney Hawkes
Bryan Adams

Sting
Rod Stewart
Johnny Logan
Jørgen Thorup
Freddy Mercury
Eric Martin (Mr. Big)

C#
Brian Wilson
Ivan Petersen
Michael Hardinger
Peter Cetera

Bruce Springsteen
Chris De Burgh
Dieter Bohlen
Flemming Bamse Jørgensen
Huey Lewis
Thomas Helmig
Jascha Richter

Al Jardine
Ben E. King
Billy Joel
Elton John
Henning Stærk
Paul McCartney
Shakin' Stevens
Simon Lebon
Tom Jones

Herunder kommer der rigtig mange sange der kan følge med.
De fleste hørj syngende sangere kan synge A-Bb, hvor dem med lidt mærkere
stemmer som regel topper på et F#-G.
Jeg har nogle enkelt gange hørt noget højt F noget fra bla. Bon Jovi, men
det er meget svært at høre om det er realt sunget eller er mere over i et
skrig. Også Steve Tyler har haft sådan nogle lidt tvivlsomme. Men begge to
er registeret helt realt på E i henholdsvis Always og Crazy.

Hos kvinderne er det lidt sværere da der er svært at høre hvornår de går fra
overdrive og curbing til falset.

Dodo Gad
Mariah Carey
Monica Green
Natalie Cole
Christina Undhjem

F#
Celine Dion
Cyndi Lauper
Diana King
Whitney Houston

Carola
Chris C. (Dr. Baker)
Marie Fredriksson
Mirah
Nance (Twenty 4 Seven)
Tina Turner
og mange flere

Herunder er der rigtig mange der kan følge med.
De flerste kvindelige sangere kan synge overdrive eller curbing op til et D.
Herover kræver det en rigtig god teknik, hvis den skal sidde lige i skabet
hver gang
Og det er værd at bemærke at det F som her omtales er det samme F som
ligger lige over Bon Jovis og de andres E. Så det er altså meget højt
syngende mænd

Når opera sangere synger det høje C, går de det med en helt speciel teknik,
som gør at det lyder meget meget højt. Men i virkeligheden er det ikke
højere end alle de andre sangere der kan synge et C.
Ex. Eric Martin fra Mr. Big når han i To Be With You synger "I'm the one,
the one" i et meget højt toneleje hen mod slutningen er det er D, altså 2
toner over det høje C. Bon Jovi synger et Eb i omkvædet af Living On A
Prayer i "oh oh living on a prayer" altså 3 toner over det høje C.

Mange sangere kan også lyde som om de synger højt, men hvis man så lige
sætter jeg ved keyboardet er det ikke så højt igen. Det kommer an på om man
synger højt iforhold til ens stemme. Har man en mærk stemme og synger et G
lyder det højt, men når Stevie Wonder synger et G lyder det bare som hans
normale stemme og ikke specielt højt.

Håber mit gamle research kunne svare lidt

Michael Henriksen
www.festfagbogen.dk

Fra : Eliasen

Dato : 20-09-06 00:03

"Michael" <mhemails@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg har for lang tid siden lavet lidt research på området, og her er
> lidt er det jeg fandt frem til

Og det er du knageme sluppet godt fra. Interessant læsning. Tak for det.
:)

--
Eliasen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 20-09-06 08:29

Meget spændende og imponerende arbejde.

Du skulle næsten tjekke Child of Time med Deep Purple.

Den skulle nok være til at finde et sted.

Det med de toner er ikke så lige til, men interessant er det.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Per Tolbøll

Dato : 20-09-06 16:34

> Håber mit gamle research kunne svare lidt

Flot arbejde !!

/Per

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 20-09-06 06:40

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message
> Hej
>
> Jeg troede at det høje C var den højeste tone man kunne kunne synge.

Hvorfor skulle det være det? En universel frekvensbegrænsning?
Husk desuden at det, man kalder det høje c, er relativt. Altså en oktal
laver for herrestemmer end for kvindestemmer.

>Så sagde min bror, at jeg skulle høre Ian Gillans skrig på Child of Time.
>Det skulle være endnu højere. A eller G.

Er du så sikker på, at det er i samme oktav?

> Er der nogen der kan fortælle, hvilke toner, der er de høje og hvilke
> rockstjerner, der kan synge dem.

Så vidt jeg husker starter Bobby Kimball på et højt f i liveversionen af
English eyes.
Hvis vi snakker klassisk musik, er der nogle ret høje toner i
nattensdroninngs stemme; højt f så vidt jeg husker.

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 20-09-06 06:46

> [...]
> Hvis vi snakker klassisk musik, er der nogle ret høje toner i
> nattensdroninngs stemme; højt f så vidt jeg husker.

Hvis du er til klassisk musik, kan du underholde dig her.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-09-06 07:17

Mark Thomas Gazel skrev:

> Jeg troede at det høje C var den højeste tone man kunne synge.

> Så sagde min bror, at jeg skulle høre Ian Gillans skrig på
> Child of Time. Det skulle være endnu højere. A eller G.

> Jeg var ikke imponeret.

Jeg er heller ikke imponeret, men det lyder alligevel fedt,
synes jeg. Der er også nogle fede "primalskrig" på Pink
Floyds "Be careful with that axe, Eugene" (jeg ved ikke
hvem af dem, det er der skriger. Det lyder bestemt ikke
godt, men jeg synes at nummeret virker mægtig godt).

> Til gengæld er jeg ret imponeret, når en tenor synger
> det høje C.

Tænkte straks på "Ivan Rebroff". Han har/havde i hvert
fald en stor *spændvidde.* Fandt dette link:
<
http://en.wikipedia.org/wiki/Vocal_range

Også tak til Michael for den flotte research.
--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 08:26

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Tænkte straks på "Ivan Rebroff". Han har/havde i hvert
> fald en stor *spændvidde.* Fandt dette link:
> <
> http://en.wikipedia.org/wiki/Vocal_range

Det er én sanger der skiller sig lige så meget ud mht. spændvidde, og det er
Jeff Buckley. Han skulle efter sigende have spændt over 4 oktaver!

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Buckley

> Også tak til Michael for den flotte research.

Jeps, det er flot og interessant arbejde.

/Alex

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-09-06 14:58

> [...]
>
> Det er én sanger der skiller sig lige så meget ud mht. spændvidde, og det
> er Jeff Buckley. Han skulle efter sigende have spændt over 4 oktaver!

Hans far Tim Buckley var ligeså god, måske bedre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Buckley

Ellers er jeg glad for sangere som:
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell_Allen (Symphony X)

http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Gildenl%C3%B6w (Pain of Salvation...
Måske den bedste sanger jeg har hørt)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Patton (Faith No More, Fantomas, og mange
flere)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 20-09-06 13:25

Apropos toner, så har Morten Harket rekorden i at holde en tone i en sang.
20.2 sek. i sangen "Summer Moved On".

Ikke overraskende, men stadig et interessant stykke trivia.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Neuman

Dato : 23-09-06 15:17

> Apropos toner, så har Morten Harket rekorden i at holde en tone i en sang.
> 20.2 sek. i sangen "Summer Moved On".

Edit -> Audio -> Stretch to time

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-09-06 14:15

Mark Thomas Gazel wrote:
> Hej
>
> Jeg troede at det høje C var den højeste tone man kunne kunne synge.

surfe surfe surfe.......
http://media.putfile.com/Guinness-World-Records---Highest-vocal-note-by-a-male
http://youtube.com/watch?v=l6sA179IWFA

Hvis jeg skulle vñlge ville jeg nok helst have Tim Storms stemme