Cichlidebøger fra Malawi og Tanganiyka!
Fra : MH

Dato : 22-06-01 01:19

Hej Newsgroup.

Jeg sidder her og følger Jeres diskussioner om genkendelse af forskellige
fisk. I snakker om div. bøger og det er her mit spørgsmål kommer ind. Jeg
sidder nemlig i den samme uheldige situation som Brian. Jeg fik for et halvt
år siden et par Malawi/Tanganiyka cichlider, som skulle være vildtfanget
osv. . De har villigt ynglet efter dette tidspunkt. Og jeg er næsten
overbevist om at det ikke er krydsninger. Jeg fik parret sammen med nogle
fuldvoksne Psudotropheus Estherae, af en ven, som havde fået dem af en anden
og nu var han blevet træt af fisk (forstår ham ikke), og så tog jeg dem
under vingerne. Derfor har jeg på fornemmelsen at det er en malawi art
"mbuna" (pga. følgesvenden Estherae), endvidere minder den lidt om
Elongatuserne, men har ikke kunne finde den inde for disse. Jeg har været i
samtlige butikker på sjælland, der går lidt op i cichlider, og søgt nettet
tyndt, men har til mit uheld ikke fundet den endnu (det irretere mig en del,
da jeg hader at have ting i akvariet jeg ikke ved hvad er). Nu er det så i
vil have billeder da de er fuldt udvokset (tror jeg) 14 cm. Jeg har dog ikke
noget digikamara. Jeg har heller ikke nogle ordentlige bøger da jeg bruger
nettet, men det er altså lettere med gode opslagsværker. Kan i hjælpe mig
med det. Jeg har været akvarist i 18 år nu og har det meste inde for bøger,
men min interesse for Malawi/Tanganyika cichlider startede for kun 3 år
siden, og siden da har jeg brugt nettet især www.cichlidae.com og de andre
fiskedatabaser, men det kan være et stort problem at finde fisk ud fra
billeder på nettet da man helst skulle have et navn. Jeg har kigget på div.
hjemmesider for at finde bøgerne til mig, men kan ikke gennemskue det, de
fleste skriver om alle Deres fantastiske bøger (og nogle skal de bare have
solgt, da det er noget møg). Jeg er villig til at spendere mange penge på
bøger da jeg ved de gode koster og de næsten altid er i bind. Jeg har
igennem cichlidae.com og Tropheus Basics stiftet "bekendtskab" med en sød
klog pige Pam Chin, som har hjulpet mig med det meste inde for
Malawi/Tanganyika, men hun foreslog mig at spørger i "Danmark" da i ved hvad
der er på vores marked nu. Vi er jo som altid lidt bagefter. Ad Konnings er
jo Vores gud (eller min) inden for de 2 "små" søer i afrika. Han har udgivet
forskelligt men jeg kan ikke forstå det med bindene, er hans bøger "ens",
med opdateringer, eller er det "nye bøger" eller begge dele?. Hvis i for
lyst til at svare på mine spørgsmål, så skal i ikke hænger jer så meget i at
det skal være Ad Konnings (dog skal jeg have det han har skrevet, gider bare
ikke at købe den samme bog 2 gange). Alle de gode bøger inde for disse 2
områder (Malawi/Tanganyika) er i velkomne til at foreslå, hvis i har lyst.
Jeg er til "hardcore" gode udgivelser, også meget gerne speciel litteratur,
om enkelte områder i søerne eller arter, de fleste begynderbøger er gode,
men jeg kører mere end hurtigt død i dem. Jeg tager gerne engelske bøger,
men tysk "gider" jeg ikke, da jeg vist larmede mere end jeg hørte efter i
skolen (sidespring). Jeg ved næsten på forhånd at ikke alle er enige (sådan
er newsgroups , men jeg vil opfordrer alle der gider og har lyst til at
svare at komme med deres oprigtige mening, også selvom det skaber
diskussion, jeg opfordrer dog ikke til at i bliver "uvenner", men der må
gerne bruges fy-ord i denne streng, bare det vigtigste; seriøsitet kommer
til udtryk. Jeg vælger Jer i denne newsgroup, da jeg er mere sikker på at få
et ærligt svar her end i en butik hvor der er penge imellem. Desuden er det
en fin lille newsgroup i har "banket" sammen her, med nogle gode
diskussioner.

Med venlig Hilsen

Lars

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-06-01 10:42

MH <mh@cichlide.dk> skrev i en news:9gu2la$1uoe$1@news.cybercity.dk...
> [...]

halvt
> år siden et par Malawi/Tanganiyka cichlider, som skulle være vildtfanget

Jeg kan meget godt følge dig i din fustration. Da jeg selv startede op
med Malawiciklider,
i 1976, der var intet at få ud over en enkelt bog som kom fra TFH, det
var en meget amerikansk
bog fyldt med billeder, af både levende og døde fisk, men stort set intet
tekst.

Da jeg efter en meget lang pause (18år) startede igen, ville jeg have
noget mere at vide, og nu havde
jeg så muligheden, da der i de mellemlæggende år er sket utroligt meget
på malawi fronten, både nye
navne og nye fisk.

Desværre er priserne på bøgerne ret pebrede, og hvem gider give 500 kr
for en bog som er læst på 10 minutter,
ikke jeg. Jeg osede en hel del i butikkerne, indtil jeg startede med at
købe Andreas Speinat Lake Malawi Cichlids
from Tanzania. Der var både billeder og en hel del tekst. Da det kun er
en lille del af søens fisk der kommer fra
Tanzania, købte jeg lidt senere A.S. African Cichlids Malawi Mbuna. Det
er en ren billed bog, men tilgengæld
er der så mange billeder at det næsten er løgn, alle billeder er forsynet
med navn og fangststed.
A.S skulle ifølge forlaget havde været kommet med en ny bog i 2000 om
alle fritsvømmerne i søen, men det
tager tilsyneladende længere tid end som så.
Da jeg stadig ikke havde fået min nysgerihed stillet, købte jeg Ad
Koening Malawi cichlids in their natual habitat.
Det er efter min mening bare biblen. Der er både en masse tekst om søens
udvikling, omgivelserne og selvfølgelig
også om fiskene. Det som jeg synes er det fine ved bogen er at den
beskriver hvorledes man mener at fiskene
er i slægt med hinanden. Hvordan de lever i søen, for mange gange opfører
de sig meget anderledes i akvarier.
Den bog er kommet i 3 udgaver, den første røde, blev i sin tid betraget
som uundværlig, der var den tekst som
mange havde efterlyst. Da 2 udgaven kom var det stort set en helt ny bog,
det eneste der var til fælles med den
første var titel og forfatter. Det er efter min mening biblen. 3 udgaven
som lige er kommet har jeg kun lige kigget
på, men vil mene at den nok skal få plads på min reol.
Samtidig er der jo sket det fine at den er blevet meget billigere end
sidste gang.
Ad Koeings har også udgivet en atlas over Malawisøens ciklider, dette
findes af en eller anden grund kun på tysk.
I dette finder man de mere konkrete ting om hver enkelt art, hvor i søen,
hvor stor og lign.

Efter min mening suplerer atlaset(2 bind) og "in their natural habitats"
hinanden perfekt.

Ad Koeings har også en online database hvis i ikke kender den
http://www.ortenau-markt.de/cichlid/ her er en masse bileder men ingen
tekst.

Håber at det hjalp dig til at finde ud af hvad du vil investere i.

Carsten

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 22-06-01 16:19

[Snip]
> [...]
udgaven
> som lige er kommet har jeg kun lige kigget
> på, men vil mene at den nok skal få plads på min reol.

Jeg kan varmt anbefale den nye Ad Konings bog. Den er kanon. Både informativ
og
utrolig til opslagsværk. Og så er der jo forklaringer på hvorfor der er
kommet nye navne osv

Vh Lasse
www.lassechristiansen.subnet.dk

Fra : Aardvark

Dato : 22-06-01 18:56

Nu får du ørerne i maskinen...for alle 'experterne' herinde kan ikke li'
den.

(Jeg kan dog...hehe)

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-06-01 20:18

Aardvark <aardvark@aardvark.dk> skrev i en
> Nu får du ørerne i maskinen...for alle 'experterne' herinde kan ikke li'
> den.
>
> (Jeg kan dog...hehe)

Det er da en omskrivning af sandheden!
Vi roser da alle Ad Koening og hans bøger.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 22-06-01 22:13

Ved dét...ved dét.

Har også set hans bøgers begrænsninger... ;-D

/Brian

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 22-06-01 22:26

> Nu får du ørerne i maskinen...for alle 'experterne' herinde kan ikke li'
> den.

Så vidt jeg har forstået er det Back to Nature, som folk finder
utilstrækkelig...

quote Carsten Gall:

Fra : Aardvark

Dato : 22-06-01 22:31

Ok ok ok
fattede den.

Humor skal jeg nok afholde mig fra, for fremtiden.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 23-06-01 09:55

> Da jeg stadig ikke havde fået min nysgerihed stillet, købte jeg Ad
> Koening Malawi cichlids in their natual habitat.
> Det er efter min mening bare biblen.

Hej Carsten

Ved du om "biblen" også findes i en tysk udgave? Og hvor den i såfald er til
at erhverve?

Mvh. Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-06-01 10:18

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en

> [...]
>
> Hej Carsten
>
> Ved du om "biblen" også findes i en tysk udgave? Og hvor den i såfald er

Faktisk har jeg lige søgt på Amazon, og der er den ikke engang nævnt
,hverken på engelsk, tysk eller svensk,
jo den er også kommet på svensk.

Hvis du kan "nøjes" med 2 udgaven så har jeg den og så kunne vi da nok
finde ud af noget.

Carsten

Fra : Martin Heller

Dato : 22-06-01 10:57

Jeg er meget glad for "Tanganyika Cichlids" og
"Tanganyika Cichlids in their natural habitat" begge af
Ad Konings. Særligt den sidste synes jeg er uundværlig
hvis man er interesseret i Tanganyikacichlider. Der er
utroligt mange billeder og en del tekst der beskriver både
cichliderne, søens hudviklingsistorie og de forskellige
biotoper.

Jeg har også Back to Nature Bogen om Tanganyikacichlider,
men den synes jeg ikke er så meget værd. Der står næsten
ikke noget, og det er kun de absolut mest almindeligt
handlede cichlider der er billeder af.

Af bøger om Malawi har jeg kun Ad Konings nye bog
som jeg lige har købt til et introtilbud på 450,- i flyvefisken.
Den ser meget lovende ud, selvom jeg endnu ikke har fået læst
så meget i den. Men jeg tror den er alle pengene værd.

Fra : Martin Heller

Dato : 22-06-01 11:04

Martin Heller <heller@email.dk> skrev i en
> cichliderne, søens hudviklingsistorie og de forskellige

"hudviklingsistorie", hmmm - det var vist en tyrkfejl!

Fra : MH

Dato : 23-06-01 09:40

Hej igen Newsgroup!

Tak for de mange svar.

Her er min liste som jeg opfatter den:

Andreas Speinat Lake Malawi Cichlids from Tanzania
Andreas Speinat African Cichlids Malawi Mbuna
Andreas Speinat "Fritsvømmende" (når den udkommer)
Ad Koenings Malawi Cichlids in thei natural habitat, Bind 1, 2 og 3
Ad Koenings Atlas Malawi bind 2 på tysk , det går dog
Ad Koenings Tanganyika Cichlids
Ad Koenings Tanganyika Cichlids in their natural habitat

Desuden vil jeg godt spørger Carsten om atlaset er udkommet i 2 bind og om
de er forskellige eller ens med opdateringer?

Og til sidst er der nogle der kender Aqualog bøgerne? De skulle efter
cichlidecentret være fremragende opslagsværker, med mulighed for at tilføje
nye arter via klistermærker når de kommer. Eller har han fået dem billigt og
skal de sælges?

Med Venlig Hilsen
Lars

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-06-01 10:15

MH <mh@cichlide.dk> skrev i en news:9h1kbf$1alr$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Desuden vil jeg godt spørger Carsten om atlaset er udkommet i 2 bind og om
> de er forskellige eller ens med opdateringer?

Atlaset er i 2 bind, og det første går fra Alticorpus til Pallidochromis
tokolosh,
og andet bind resten.

> [...]
tilføje
> nye arter via klistermærker når de kommer. Eller har han fået dem billigt

Andreas Speinat African Cichlids Mbuna, er en Aqualog bog, der er tusind
vis af
fotos men ingen forklarende tekst.
Der er vist ret udbredt enighed om at Aqualog bøgerne er gode, selvom der
intet tekst er.
Man kan måske sige at de mere er beregnet på "freaks" som søger
oplysninger flere steder.

Carsten

Fra : MH

Dato : 23-06-01 10:37

Hej Carsten

Tak for svarene jeg putter bind 1 ind i listen, og så kigger jeg lidt
nærmere på Aqualog bøgerne, da der tilsyneladende også er udgivet nogle om
Tanganiyka.

Ved du hvad disse såkaldte klistermærker skulle koste?. Jeg er bange for at
det måske er rip off.

Med Venlig Hilsen
Lars

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-06-01 11:22

MH <mh@cichlide.dk> skrev i en news:9h1nnr$1fsp$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Tanganiyka.
>
> Ved du hvad disse såkaldte klistermærker skulle koste?. Jeg er bange for

Der bliver jeg dig svar skyldig, der er iøvrigt heller ikke kommet nogen
til hverken
Malawi eller Tanganyika endnu.

Jeg kiggede lige i Planteimportens bogliste. Der er jo kommeten del andre
bøger fra Aqualog,
hvor der er udgivet klistemærker. De koster 33 kr. pr. sæt.
Det må siges at væe overkommeligt.

Carsten

Fra : MH

Dato : 25-06-01 20:36

Hej Carsten

Ja! det klare mit budget lige

Med Venlig Hilsen
Lars

Fra : MH

Dato : 23-06-01 10:43

Hej!

I kampens hede glemte jeg at spørge om du ved noget om at han måske også har
udgivet et atlas over Tanganiyka cichliderne?

Med Venlig Hilsen
Lars

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-06-01 11:28

MH <mh@cichlide.dk> skrev i en news:9h1o1b$1gh5$1@news.cybercity.dk...
> Hej!
>
> I kampens hede glemte jeg at spørge om du ved noget om at han måske også
har
> udgivet et atlas over Tanganiyka cichliderne?

Det har han faktisk! Og de er billigere end dem om Malawi.

Planten har dem til 348,- i deres prisliste. Derer to bind i den "serie"

Hvis du skal ud og købe alle de bøger, så bliverdu da en fattig mand!

Carsten

Fra : MH

Dato : 25-06-01 20:38

Hej Carsten

Ja! jeg bliver fattig
Jeg køber dem dog ikke på en gang

Og til sidst endnu engang tak for din tid!, den er værdsat