Vand gennem glas?
Fra : Martin D

Dato : 19-09-06 19:17

Jeg ligger tit en flaske vand i fryseren om aftenen så jeg har koldt vand
hele næste dag.

Det undrer mig dog at efterhånden som isen inden i flasken smelter og jeg
har stilt den på mit glas-sofabord kommer der ikke alene en lille vandpyt på
over fladen af bordet men også på undersiden af bordet.

Hvordan i alverden kommer vandet inde fra flasken ned under bordet?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-09-06 19:27

Martin D expressed precisely :
> [...]
> over fladen af bordet men også på undersiden af bordet.

> Hvordan i alverden kommer vandet inde fra flasken ned under bordet?

Det kommer ikke fra flaskens indhold, det er fugt fra luften der
kondenserer på flaskens overflade ligesom når ruderne dugger.

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-09-06 19:29

Martin D wrote:
> [...]
> over fladen af bordet men også på undersiden af bordet.
>
> Hvordan i alverden kommer vandet inde fra flasken ned under bordet?

Det er vandet i luften der fortætter sig fordi luften omkring flasken bliver
kølet ned og derfor kan rumme mindre vanddamp.

Fra : Søren

Dato : 19-09-06 22:03

"Martin D" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> over fladen af bordet men også på undersiden af bordet.
>
> Hvordan i alverden kommer vandet inde fra flasken ned under bordet?

Prøv at læg en _tom_ glasflaske i fryseren, og stil på bordet næste dag.

Jo tungere flaske, des mere vand.

Søren

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 20-09-06 03:30

Søren skrev:
> "Martin D" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at læg en _tom_ glasflaske i fryseren, og stil på bordet næste dag.
>
> Jo tungere flaske, des mere vand.
>
> Søren

Hvad med en flaske saft eller sodavand?

Så kan man se, at kondensvandet under bordet ikke kommer fra
flasken, på grund af farve-forskellen.

Fordel: saften består næsten udelukkende af vand, som har en
højere varmefylde end luft - og derfor køler mere...

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

-- To hell with religious rhetoric in politics! --

Fra : Mike

Dato : 20-09-06 14:40

"Martin D" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan i alverden kommer vandet inde fra flasken ned under bordet?

Der hvor flasken står, bliver bordet kølet ned, og efter som kulde bevæger
sig nedad, bliver der også koldt på undersiden af bordet, og derved
fortætter fugten i luften, under bordet sig også, når den rammer den kølige
"under-flade".

Kaldes med et simpelt ord, kondens!

MVH
Mike

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Erling Nansen

Dato : 20-09-06 15:14

"Mike" <hr_mike@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig nedad, bliver der også koldt på undersiden af bordet, og derved
> fortætter fugten i luften, under bordet sig også, når den rammer den

Der er også vand i jern.
Prøv bare at sætte en nedfrosset jernklump på samme bord.

Erling

Fra : Leif Neland

Dato : 20-09-06 17:15

Erling Nansen wrote:
> "Mike" <hr_mike@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er også vand i jern.
> Prøv bare at sætte en nedfrosset jernklump på samme bord.

Du glemte da en smiley.
Vandet kommer ikke fra jernet/flasken, men fra luften.

Leif

Fra : Erling Nansen

Dato : 20-09-06 18:13

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Du glemte da en smiley.
> Vandet kommer ikke fra jernet/flasken, men fra luften.
>
> Leif

Ja, undskyld. )

Erling

Fra : Peter Kirk

Dato : 21-09-06 08:09

"Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Mike" <hr_mike@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er også vand i jern.
> Prøv bare at sætte en nedfrosset jernklump på samme bord.

Hvad er en "nedfrosset jernklump" egentlig? Er det noget jern som er koldere
en 1535 C?

Fra : Erling Nansen

Dato : 21-09-06 08:26

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en "nedfrosset jernklump" egentlig? Er det noget jern som er
> koldere en 1535 C?

Ok, - udtrykket. Det er bare en klump, hvori vandet er frosset til is,
fordi den har været en tur i fryseren.

Erling

Fra : Brian Lund

Dato : 20-09-06 16:35

> [...]
> sig nedad, bliver der også koldt på undersiden af bordet, og derved
> fortætter fugten i luften, under bordet sig også, når den rammer den

Kulde bevæger sig i alle retninger! Kold _luft_ bevæger sig nedad, men det
er fordi kold luft er mere kompakt og således vejer mere end den varmere
luft!
Atomerne i et fast materiale flytter sig ikke i tyngdefeltet bare fordi de
er koldere end de andre!

Brian

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-09-06 20:03

Brian Lund wrote:

> [...]
> luft!
> Atomerne i et fast materiale flytter sig ikke i tyngdefeltet bare fordi de

Hah, kulde bevæger sig slet ikke. Hvis noget er det varme der diffunderer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-06 20:16

Martin Andersen skrev:

> Hah, kulde bevæger sig slet ikke.

Findes kulde?

--
Bertel

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 20-09-06 20:38

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Findes kulde?

Mangel på varme?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-06 20:49

Ove Kjeldgaard skrev:

> Mangel på varme?

Netop - det findes ikke. Der er kun varme ... lidt eller meget.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 20-09-06 20:52

Hej Bertel

> Findes kulde?

Jeg har ihvertfald en kuldespray :)

Mvh Max

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-09-06 21:03

> Hej Bertel

> Jeg har ihvertfald en kuldespray :)

=Varmefortrænger!

Fra : Max

Dato : 20-09-06 21:14

Hej Martin

> =Varmefortrænger!

Hvad skal vi så kalde vinterkulde ? :)

Mvh Max

Fra : Brian

Dato : 20-09-06 21:47

> Hej Martin

> Hvad skal vi så kalde vinterkulde ? :)

Fortrængt sommer?

Fra : Morten Guldager

Dato : 21-09-06 05:28

2006-09-20 Max wrote
> Hej Bertel

> Jeg har ihvertfald en kuldespray :)

Eller måske svigermor.

/Morten

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-09-06 21:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Findes kulde?

Findes mørke?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Brian

Dato : 20-09-06 21:48

> Findes mørke?

Ja da! 8544 Mørke

Fra : Max

Dato : 20-09-06 21:56

Hej

> Ja da! 8544 Mørke

Det er vel fordi nogen har pisset i Løgten.

Mvh Max

Fra : Mike

Dato : 21-09-06 14:30

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> luft!
> Atomerne i et fast materiale flytter sig ikke i tyngdefeltet bare fordi de

Nåå ja det er da sådan det er...

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 21-09-06 23:08

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> luft!
> Atomerne i et fast materiale flytter sig ikke i tyngdefeltet bare fordi de

God pointe, Brian.

Fra : John Larsson

Dato : 20-09-06 15:55

"Mike" <hr_mike@hotmail.com> writes:
> [...]
>sig nedad, bliver der også koldt på undersiden af bordet, og derved
>fortætter fugten i luften, under bordet sig også, når den rammer den

Igennem selve bordet spiller retningen ingen rolle; varmeledning går lige
hurtigt i alle retninger. Derimod spiller konvektionen en rolle i
afkølingen af bordets overflade!

John

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 21-09-06 23:06

"Martin D" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> over fladen af bordet men også på undersiden af bordet.
>
> Hvordan i alverden kommer vandet inde fra flasken ned under bordet?

Forklaringen skal faktisk findes i kvanteverdenen. I dette domæne er
sandsynlighed the name of the game nu som altid og et atoms position kan
aldrig determineres. Jo mere du determinerer atomets position, jo mindre
determinerer du dets hastighed, og selvom det lyder usandsynligt, så er det
faktisk ikke usandsynligt (i matematisk forstan), at atomet pludselig
befinder sig uden for det glas, som determinerer dets position. DERFOR
kommer der dug på overfladen af glasset. Quantums forever!