Muskelafslappende......
Fra : J.K.A

Dato : 19-09-06 16:37

Hej i NG

Jeg er den lykkelige ejer af et pragteksemplar af en schæferhan, og han har
en alder 11 mdr.
Men, han har desværre kun en testikel. Jeg har i den forbindelse lige talt
med den kennel hvor jeg har fået ham, og de siger at man kan gi ham en
muskel afslappende sprøjte så der skulle være mulighed for den sidste falder
på plads, er der nogen i NG der har hørt om dette.

Der skal lige siges den sidste sidder oppe i bughulen, men er ikke faldet på
plads.

Jeg kunne godt tænke mig hvis det var mulig med den sprøjte så han kunne
blive avlsgodkendt...

På forhånd tak for svar

J.K Axelsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-06 16:47

J.K.A <jka@liteXXXX.dk> wrote:
> [...]
> faldet på plads.
>
> Jeg kunne godt tænke mig hvis det var mulig med den sprøjte så han

Netdyredoktoren har en artikel om kryptorkisme.

http://www.netdyredoktor.dk/sw7421.asp

Jeg kender desværre ikke til nogle tilfælde, men det ville da være
dejligt hvis din kennel har ret.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : jopa

Dato : 19-09-06 16:49

J.K.A skriblede bla:
> Hej i NG
>
> Jeg er den lykkelige ejer af et pragteksemplar af en schæferhan, og
> han har en alder 11 mdr.

Lækkert endnu en fornuftig hundeejer

> [...]
> ham en muskel afslappende sprøjte så der skulle være mulighed for den
> sidste falder på plads, er der nogen i NG der har hørt om dette.

Aldrig men spørg din dyrlæge.
Normalt i den alder tror jeg ikke den kommer ned uden fysisk hjælp
Held og lykke
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-09-06 21:53

J.K.A wrote:

> [...]
> plads.
>
> Jeg kunne godt tænke mig hvis det var mulig med den sprøjte så han kunne

Der er ikke store chancer for at få stenen ned mere i den alder. Men
vent lidt endnu. Min første hund havde samme problem, og bortset fra
at der ikke var noget med avl var han alletiders hund.
For at undgå kræft i den sten der sidder i bughulen bør den fjernes.
Det haster ikke for din hund, så vent lidt og se.
Jeg fik - troede jeg - stenen i bughulen fjernet på min hund da han
vaf 2½ år, operationen udførtes af en kendt dyrlæge i
lokalområdet. Han døde af kræft i en alder af 12½, diagnosen der
blev stillet af en anden dyrlæge lød på kræft i bughulen, på grund
af at vi ikke havde fået fjernet stenen, og den var der vtterlig
endnu.
Uanset hvordan, skal den altså helst ud derfra på den ene eller anden
måde. Nogen siger at hormonsprøjter kan hjælpe, men det ville jeg
være meget forsigtig med, og der er sikkert dyrlæger der ikke vil
give ham den sprøjte..

Hilsen Kim

Fra : Winther

Dato : 20-09-06 15:35

"J.K.A" <jka@liteXXXX.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i NG
>
> Jeg kunne godt tænke mig hvis det var mulig med den sprøjte så han kunne
> blive avlsgodkendt...
>
> På forhånd tak for svar
>
> J.K Axelsen

Det her bliver du ikke glad for at høre.
Sagt på en pæn måde, så er din hund kryptochid, og det giver han i arv til
sit afkom uanset hvilke kunstige hjælpemidler der benyttes til at få stenen
ned med.
Du kan ikke få sådan en hund avlsgodkendt på lovlig vis, i hvert fald ikke
inden for DKK, foruden det, så er det også hamrende uetisk.
På samme måde er det heller ikke lovligt at operere ører, hvis der er en
blød øre.

Er hunden købt i en DKK kennel, så få den byttet til en anden, hvis det er
så vigtig for dig at avle. Beholder du den, så få den skjulte sten væk, da
der er øget risiko for kræft, der er også øget produktion af kønshormon da
den skjulte sten ikke kan producere sæd i så varmt et miljø, og dermed kan
give problemer med agression og overdrevet kønsdrift. Du burde stadig kunne
få en form for refusion selv om du gerne vil beholde hunden.

Jeg har selv haft en hanhund med samme problem, der fik jeg halvdelen
tilbage og fik lov til at beholde hunden. Du må have en købskontrakt, hvad
står der i den?

Fra : Hm

Dato : 21-09-06 07:32

> [...]
> inden for DKK, foruden det, så er det også hamrende uetisk.
> På samme måde er det heller ikke lovligt at operere ører, hvis der er en

Helt enig.
Hanne