Kan det iranske atomprogram stoppes med vå~
Fra : Jesper

Dato : 18-09-06 20:43

Jeg læste en yderst interessant artikel på Time Magazine online i dag
der hedder What Would War Look Like?
Om hvad en amerikansk krig med Iran for at stoppe atomprogrammet ville
indebære.
En regulær landkrig er helt udelukket: Amerikanerne er ganske enkelt for
hårdt spændt for med Afghanistan og Irak, så det ville begrænse sig til
en luftkrig.
Iflg. eksperterne er der mellem 18 og 30 atomrelaterede faciliteter,
spredt ud over hele landet. En Pentagon official siger, at der er 1.500
bombemål blandt de kendte sites. Det ville kræve et enormt antal
bombetogter og de nedgravede mål i hærdede bunkers skal bombes
adskillige gange, hvis man vil være sikker på at målet blive ødelagt.
Det vil til gengæld også forsinke det iranske atomvåbenprogram med 2-3
år iflg. pensioneret marinegeneral Anthony Zinni.
Til gengæld må både USA og Israel være forberedt på en asymetrisk
krigsførelse som svar i form af iransk støtte til oprørere i Irak og
Afghanistan som Iran begge grænser op til, udlægning af søminer i Homuz
strædet hvor 40% af al verdens olieeksport passerer, sabotage af
irakiske og saudiske olieanlæg og støtte til Hizbollah til angreb på
Israel.

God læselyst:
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1535817-1,00.html

--
Jesper

Der findes ingen smalle film, alle film er 35 mm brede.
- Christian Braad Thomsen

Fra : Sten Schou

Dato : 18-09-06 22:11

> [...]
> strædet hvor 40% af al verdens olieeksport passerer, sabotage af
> irakiske og saudiske olieanlæg og støtte til Hizbollah til angreb på

Det vil vel passe lige ind i dit kram, at Hizbollah kan genoptage sine
angreb på Israel.

Hilsen Sten

Fra : John

Dato : 18-09-06 22:26

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> Det vil vel passe lige ind i dit kram, at Hizbollah kan
> genoptage sine angreb på Israel.

Hizbollah er skam i fuld sving med at flytte 'forretningen':

".. Israel's security chiefs have learned of a decision by
Hizballah to keep its head down in S. Lebanon for the time being,
while secretly opening two new anti-Israel fronts in the Gaza
Strip and northern West Bank. This transposition of Hizballah's
war against Israel to the Palestinian arena has begun to
materialize.

Three times as many Hizballah officers are traveling to the Gaza
Strip by sea as before the war and deliveries of weapons systems
have doubled, with Iranian support. .."
http://www.debka.com/article.php?aid=1207

Mvh John

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-09-06 22:29

On Mon, 18 Sep 2006 23:26:03 +0200, John skrev:

> [...]
>
> Three times as many Hizballah officers are traveling to the Gaza
> Strip by sea as before the war and deliveries of weapons systems

Du skal nok ikke stole for meget på Debka i denne her
sammenhæng.

--
"Why shouldn?t truth be stranger than fiction? Fiction, after
all, has to make sense." --Mark Twain

Fra : Jesper

Dato : 18-09-06 23:05

John <nogen@pladderballe.ok> wrote:

> [...]
>
> Three times as many Hizballah officers are traveling to the Gaza
> Strip by sea as before the war and deliveries of weapons systems

Enhver med et bare overfladisk kendskab til tingene ved, at det at
smugle store mængder af våben og personer ind på Vestbredden og Gaza er
en umulighed. Israelsk kontol med ydregrænserne gør, at det ikke kan
lade sig gøre.
Og så er palæstinenserne sunnier mens Hizbollah er shiiter, det er en
anden grund til at jeg ikke tror på den historie.

Fra : @

Dato : 19-09-06 15:18

On Tue, 19 Sep 2006 00:04:51 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>smugle store mængder af våben og personer ind på Vestbredden og Gaza er
>en umulighed. Israelsk kontol med ydregrænserne gør, at det ikke kan

og hvad er det så de skyder med?

eller bruger til selvmordsmomber?

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : Jesper

Dato : 19-09-06 16:41

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> og hvad er det så de skyder med?

Lidt tilfældigt af hvad de kan få fat i, intet fancy. Israelske
soldaters våben de har erobret, gamle AK-47'ere fra før seksdagskrigen.

> eller bruger til selvmordsmomber?

TATP - laves af acetone, svovlsyre og brintoverilte. Men da det er
skækkeligt ustabilt sker der mange "arbejdsulykker".

Fra : Zeki

Dato : 18-09-06 22:54

> God læselyst:
> http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1535817-1,00.html

Det fik jeg ikke meget ud af, idet man skal oprette sig som bruger for at
læse artiklen og betale for abonnement.

Mvh
Zeki

Fra : Jesper

Dato : 18-09-06 23:05

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Det fik jeg ikke meget ud af, idet man skal oprette sig som bruger for at
> læse artiklen og betale for abonnement.
>
> Mvh
> Zeki

Vrøvl! Du kan læse den gratis ved at se en reklame først.

Der står : Get it free, continue reading this article after watching a
brief ad

Fra : Zeki

Dato : 18-09-06 23:39

> Vrøvl! Du kan læse den gratis ved at se en reklame først.

Ahh...den knap overså jeg. Nå, til sagen:

Det er tydeligt at det er Iran der sidder med de bedste kort på hånden. De
kan tilsyneladende hverken lokkes eller købes til at ændre deres strategi,
og en konfrontation med landet vil være en no-win situation.

Et atomart Mellemøsten vil være et mareridt. Som de også skriver så kan
andre lande i regionen følge trop og udvikle atomvåben som modværge til
shia-muslimerne i Iran, hvis først det lykkes Iran, uden Vesten har kunne
gribe ind på den ene eller anden måde. På den anden side - hvis USA
sønderbomber Iran, er det ikke sikkert at de får stoppet nogen udvikling.
Det der dog er sikkert er, at vreden, hadet og terroren vendt mod Vesten -
og især USA/Israel - vil blive temmelig omfangsrig.

Udviklingen er bekymrende. Jeg håber ikke at nogle af parterne gør noget
overilet. Irak-krigen står som bevis på at det sjældent går som planlagt og
at de efterfølgende konskevenser kan være som Pandoras boks.

Mvh
Zeki