Kan kritik og diskussion overdrives?
Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-06 17:47

Kan kritik og diskussion overdrives?

Det mente Nietzsche for overkritiske debatører er ofte rethaveriske og
forurettede.

Men idag har maskiner givet os fritid til at "ikke lade nogen sten
være uvendt" så de der gider kan kritisere løs og gå i diskussion med
folk, der har samme interesse for emnet.

Alt har fordele og ulemper - både lovforslag og praktiske
problemløsninger. At se en sag fra to sider er en ædel sport

" A long dispute means both parties are wrong Francois de
Voltaire

" A man never tells you anything until you contradict
him.'George Bernard Shaw(1856-1950)

"Efter et pars skænderi vil manden være ked af at have såret kvinden,
og hun vil være ked af ikke at have såret manden nok. Med suk, gråd
og mimik vil hun søge at få hans humør i bund. Nietzsche

" All great truths begin as blasphemies. G. Bernard Shaw
1856 - 1950

" Bedagede og bevandrede folk kunde lyve uden modsigelse.
Danske Ordsprog

" De fleste diskussioner er så kedelige som at spille skak med
mennesker, der bare vil vinde. Palle Lauring

" Der findes lige så mange holdninger som mennesker.
Terentius

" Det er absolut IKKE nødvendigt,ikke engang ønskeligt at tage
parti for mig: tværtimod, en dosis nysgerrighed, som overfor en
fremmed plante, lidt ironisk modstand, forekommer mig at være en
uforligneligt mere INTELLIGENT holdning at have til mig... Nietzsche

" Det er let at dadle. Derfor forsøger så mange det. At rose
med forstand er vanskeligt, derfor gør så få det. Anselm
Feuerbach

" Det, som publikum ikke bryder sig om ved dig, skal du dyrke:
det er det du er. Jean Cocteau

" Dette er en lektion i selvkontrol: Du er et dumt svin! Anders
Bak-Nielsen

" En demokrat er en person, der lider af den fordom, at han vil
høre sin modstander Kaj Munk

" En overbevisning, som man ikke giver sig til at diskutere,
risikere ikke så let at blive rokket. Romain Rolland

" En vis skarpsindighed i ens tanke og skriveevne opnås ikke,
uden man diskuterer. André Gide1869-1950

" Jeg er så stolt af, at fra mit 24de år af har jeg i alle mine
talrige polemiker ladet modstanderne beholde det sidste ord. Georg
Brandes 1842-1927

" Jeg gør aldrig den fejl at diskutere med mennesker, hvis
mening jeg ikke respekterer. Edward Gibbon

" Jeg gør oprør, altså er jeg til Camus

" Man bliver ikke lykkelig ved at sejre i diskussioner. Tagore
, Rabindranath, Indisk Nobelpristager i litteratur 1861-1941

" New opinions are always suspected, and usually opposed,
without any other reason but because they are not already common. John
Locke 1632 - 1704

" No happy course of life isopen to the genius. He stands in
contradiction to his age and must perforce struggle with it.Nietzsche

" The well-bred contradicts other people. The wise contradict
themselves Oscar Wilde

" There is no conversation more boring than the one where
everybody agrees Montaigne, Michel de (1533-1592)

" Vi møder få fornuftige mennesker udover dem, hvis meninger
falder sammen med vore egne. La Rochefoucauld

" We learn not for life, but for the debating-room.
Seneca

" We often contradicts an opinion, while actually it is only
the tone with which it is advanced that we find disagreeable.
Nietzsche

",- I denne Sag lader sig jo sige en heel Del - baade pro et contra.
Fritz Jürgensen

" I ni ud af ti tilfælde vil en diskussion ende med, at begge
parterer endnu mere stædigt overbevist om, at de har ret. Dale
Carnegie 1989-1955

Sig hvis du tænker idag med ord så hårde som kanonkugler og sig
imorgen hvad imorgen tænker med hårde ord igen, også selvom det
modsiger hvad du sagde idag. Ralph W Emerson, Amerikansk filosof
1803-1882

" At modsige nogen er undertiden som at banke på en dør for at
undersøge om der er nogen hjemme. Fransk ordsprog

" Diskussion - en metode til at bestyrke andre i deres fejl.
Ambrose Bierce 1842-1914

" Meninger er så ringe en del af vore væsen, Georg Brandes
1842-1927

" The weakness of the modern personality comes out in
the measureless outpouring of criticism. . Nietzsche