En lille hurtig test.
Fra : Enjoy

Dato : 16-09-06 18:28

Hej

Jeg har undret mig over lidt manglende viden blandt den danske befolkning,
og har lavet en lille test.

Det er et simpelt spørgsmål som jeg egentlig bare gerne vil vide om folk ved
eller ej.

Så det er ikke noget med at Google det og se om man kan svare rigtigt, men
simpelthen bare et ja eller nej spørgsmål om I lige på stående fod ved det
eller ej.

Så ikke noget med at skrive svaret her i gruppen
Jeg skal nok skrive det rigtige svar om et par dage eller 3 til dem der ikke
lige ved det

Så her kommer spørgsmålet. Klik på linket ja eller nej.

Ved du i hvilket dansk band guitaristen Mikkel Lentz er lead guitarist ?

JA - http://www.sikkenfest.dk/test.php?Svar=ja
NEJ - http://www.sikkenfest.dk/test.php?Svar=nej

Tak for svaret
Michael

Fra : Bruno

Dato : 17-09-06 15:03

Enjoy wrote:
> Hej
>
> Jeg har undret mig over lidt manglende viden blandt den danske befolkning,
> og har lavet en lille test.

Egentlig kan man vel kun definere noget som manglende viden, hvis det
omhandler viden man har brug for eller i det mindste potientielt har
brug for.

> Det er et simpelt spørgsmål som jeg egentlig bare gerne vil vide om folk ved
> eller ej.

Måske du for fuldstændighedens skyld burde spørge om folk mener det er
relevant for dem, at vide hvem fyren er eller ej. Personligt er f.eks.
ligeglad og opfatter dit indlæg som et forsøg på at gøre reklame.

Mvh

Bruno

Fra : Enjoy

Dato : 17-09-06 15:58

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Egentlig kan man vel kun definere noget som manglende viden, hvis det
> omhandler viden man har brug for eller i det mindste potientielt har brug
> for.

Det er ikke så meget folks skyld at de mangler denne viden, men måske mere
mediernes skyld.
Nu kan jeg jo ikke lige afsløre hvem det er, men det har undret mig i langt
tid at dette band er totalt ignoreret i de danske medier. Så det er ikke en
test om hvem der er klog, men jeg ville bare lige se om jeg ikke havde ret i
min fornemmelse af at de ikke er ret eksponeret i medierne.

> Måske du for fuldstændighedens skyld burde spørge om folk mener det er
> relevant for dem, at vide hvem fyren er eller ej. Personligt er f.eks.
> ligeglad og opfatter dit indlæg som et forsøg på at gøre reklame.

Reklame ?? for hvad helt præcist ?

Fra : Bruno

Dato : 17-09-06 18:38

Enjoy wrote:

> Det er ikke så meget folks skyld at de mangler denne viden, men måske mere
> mediernes skyld.

Medierne - de får da osse skyld for alt

Medierne er vel, et eller andet sted, et billede af hvordan det store
flertal af os er. Ligesom vi har de politekere vi fortjener, så har vi
de medier vi fortjener.

> [...]
> test om hvem der er klog, men jeg ville bare lige se om jeg ikke havde ret i
> min fornemmelse af at de ikke er ret eksponeret i medierne.

Sagen er vel at ingen i de danske medier mener de er værd at ofre
opmærksomhed på, hvis bandet leverede noget der blev opfattet som af
værdi for os seere/lyttere/læsere så ville det være anderledes -
ihvertfald hvis deres pladesleskab gjorde deres arbejde rigtigt.

> Reklame ?? for hvad helt præcist ?

Tjah, det ikke omtalte band, hjemmesiden du henviser til... hvem ved og
er det egentlig relevant. Hvis du bare ville lave en undersøgelse så
kunne havde bedt folk poste deres JA eller NEJ her i tråden.

Mvh

Bruno

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 00:30

> [...]
> for os seere/lyttere/læsere så ville det være anderledes - ihvertfald hvis
> deres pladesleskab gjorde deres arbejde rigtigt.

Nej, men det er måske lidt underligt at medierne interessere sig så lidt,
når man tænker på bandets popularitet i både Danmark og udlandet.
Deres pladeselskab EMI har rigtig nok gjort et meget dårlig arbejde, hvilket
også er grundet til at de ikke har forlænget kontrakten med dem i år.

> Tjah, det ikke omtalte band, hjemmesiden du henviser til... hvem ved og er
> det egentlig relevant. Hvis du bare ville lave en undersøgelse så kunne
> havde bedt folk poste deres JA eller NEJ her i tråden.

Der er skam ikke noget reklame i min lille test... Den er kun ment som ren
interresse fra min side, om spørgsmålet egentlig var noget som folk vidste
eller ej.. Andet var der ikke i det.
Jeg kan lynhurtigt se at præcis 100 har svaret med 21 ja og 79 nej.
Hvis folk skulle svare i indlægget havde der nok ikke været 100 svar, og det
var jo ikke så let at tælle op. Derfor var det lettere lige at lægge en php
fil op på en af mine servere.

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 07:26

Enjoy wrote:

> Nej, men det er måske lidt underligt at medierne interessere sig så lidt,
> når man tænker på bandets popularitet i både Danmark og udlandet.

Men er bandet nævneværdigt populært i Danmark? Personligt erindrer jeg
ikke, at de har haft et hit siden The Actor, som var var fra
debutalbummet i starten af 90'erne. Siden da har de efter min mening
gjort sig mest bemærket i Danmark ved, at de havde stor succes i
Sydøstasien.

> Jeg kan lynhurtigt se at præcis 100 har svaret med 21 ja og 79 nej.

Ja, jeg gad ikke trykke, så du kan jo lægge én til de 79.

Faktisk er jeg forbavset over, at hele 21 har svaret ja. Men vi er
naturligvis også i en musikgruppe, hvor folk har en tendens til at vide
ligegyldig viden om musik

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 09:54

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i starten af 90'erne. Siden da har de efter min mening gjort sig mest
> bemærket i Danmark ved, at de havde stor succes i Sydøstasien.

Det er ikke helt korrekt.
Sleeping Child, Wild Women og 25 Minutes var hits 93.
Someday og That's Why var hits i 95. That's Why vandt så vidt jeg husker en
eller anden radio pris det år, og var nummer 1 på tjeklisten i 12 uger i
træk.
De havde et lille hit med Paint My Love i 97.
Efter en lille pause med hitsene i Danmark har de jo igen haft et meget
spillet nummer i radioen i 2004 med Frostbite.
Og som sagt har de solgt over 500.000 albums i Danmark.

> [...]
>
> Faktisk er jeg forbavset over, at hele 21 har svaret ja. Men vi er
> naturligvis også i en musikgruppe, hvor folk har en tendens til at vide

Jeg troede også at det ville være færre der vidste det, men det er jo en
musik grupper
Hvis jeg spurgte i en blomster-gruppe ville det nok være lidt lavere

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 10:02

Enjoy wrote:

> Det er ikke helt korrekt.

Muligvis ikke, men ikke desto mindre er det det eneste nummer, jeg husker.

> Jeg troede også at det ville være færre der vidste det, men det er jo en
> musik grupper
> Hvis jeg spurgte i en blomster-gruppe ville det nok være lidt lavere

Man kan aldrig vide. Måske interesserer netop blomsterinteresserede sig
også for Mikkel Lentz og slænget.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 10:47

> Man kan aldrig vide. Måske interesserer netop blomsterinteresserede sig
> også for Mikkel Lentz og slænget.

De har dog aldrig skrevet et nummer om blomster Men blomster interessere
er jo også et bredt udsnit af Danmarks befolkning, så mon ikke mange
blomsterinteresserede også at deres plader

Fra : Max

Dato : 17-09-06 15:28

Hej

> Ved du i hvilket dansk band guitaristen Mikkel Lentz er lead
> guitarist ?
>
> NEJ

Og jeg er faktisk også ligeglad :)

Mvh Max

Fra : Enjoy

Dato : 17-09-06 16:00

> Hej

> Og jeg er faktisk også ligeglad :)

Det er også helt fint...
Jeg ved at Lars Ulrik er trommerslager i Metallica ex. men jeg er
fuldstændig og totalt ligeglad med Metallica.
Derfor burde folk måske også vide hvem Mikkel Lentz er. Men igen er det jo
ikke befolkningens skyld men nærmere mediernes skyld.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-09-06 16:45

Enjoy skrev:

>Jeg ved at Lars Ulrik er trommerslager i Metallica ex. men jeg er
>fuldstændig og totalt ligeglad med Metallica.

Lars Ulrik og Metallica bliver nu også jævnligt nævnt i de almindelige
nyhedsudsendelser (dem der ikke nødvendigvis har noget med musik at gøre),
og derfor kan viden om hvem Lars Ulrik er, være blevet til almen viden.

>Derfor burde folk måske også vide hvem Mikkel Lentz er.

Nå! havde nu spurgt om en der virkelig havde været toppopulær andre steder
end i sydøstasien, havde der måske været en chance for at der var flere
der anede hvem han var (jeg anede ikke hvem han var, men google var min
hjælp)

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Holst

Dato : 17-09-06 17:11

Ivan V. Klattrup wrote:

> [...]
> end i sydøstasien, havde der måske været en chance for at der var flere
> der anede hvem han var (jeg anede ikke hvem han var, men google var min

Ja, den ekstra information giver mig en idé om, hvilket band det er.

Når jeg nu kan gætte mig frem til, hvilket band det er, når jeg får
denne tillægsviden, er min viden så god nok til dig?

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 00:37

> Ja, den ekstra information giver mig en idé om, hvilket band det er.
>
> Når jeg nu kan gætte mig frem til, hvilket band det er, når jeg får denne
> tillægsviden, er min viden så god nok til dig?

Nej det ikke et gætte jeg ville have )
Det var bare for at se hvor mange der lige på stående fod vidste det.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 00:37

> [...]
> end i sydøstasien, havde der måske været en chance for at der var flere
> der anede hvem han var (jeg anede ikke hvem han var, men google var min

Jeg er skam ikke sur over at du ikke vidste det
Jeg synes bare at det er underligt når vi vi her i Danmark vel nok kun har
og har haft 3 navne der rigtig har slået igennem i udlandet, nemlig Aqua,
Safri Duo og dette band.
Aqua og Safri Duo har slået igennem med 1-2 albums og det var det.
Dette band har haft en super stjerne status igennem 15 år i store dele af
verdenen lige fra asien til sydafrica.
Derfor er det da lidt mærkeligt at de meget sjældent er nævnt i medierne.

Fra : Max

Dato : 17-09-06 18:59

Hej Enjoy

> Derfor burde folk måske også vide hvem Mikkel Lentz er. Men igen er
> det jo ikke befolkningens skyld men nærmere mediernes skyld.

Hvorfor har det nogen generel betydning at befolkningen ved hvem
han er, den viden betyder vel intet for 99,8% af befolkningen. Og
hvis man har brug for den viden, ja så søger man den, og her
kommer det vigtigste af alt, nemlig at folk kan finde informationer
når de har brug for dem, den viden betyder nemlig noget.

Ps: jeg ved udmærket hvem Metalica er og hvilken musik de
spiller, men hvad medlemmerne i banded hedder er mig
bedøvende ligegyldigt.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 17-09-06 19:37

Max wrote:

> Hvorfor har det nogen generel betydning at befolkningen ved hvem
> han er, den viden betyder vel intet for 99,8% af befolkningen.

Det tal er nok lidt lavt sat. Jeg vil nærmere tro, at omkring 99,99 % af
befolkningen eller endnu flere har absolut intet at bruge den oplysning til.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 00:40

> [...]
>
> Ps: jeg ved udmærket hvem Metalica er og hvilken musik de
> spiller, men hvad medlemmerne i banded hedder er mig

Jeg vil give dig fuldstændig ret.. Det er absolut ikke en nødvendig viden.
Jeg sammenligende det bare med at ex. Lars Ulrik ved mange hvem er fordi det
tit er omtalt i medierne. Men dette band er bare aldrig nævnt i medierne af
en eller anden grund. Det var det jeg lige ville teste, altså hvor meget de
egentlig var medie kendt, og så fandt jeg bare lige på et simpelt sprøgsmål.

Fra : Max

Dato : 18-09-06 07:39

Hej Enjoy

> Jeg vil give dig fuldstændig ret.. Det er absolut ikke en nødvendig
> viden. Jeg sammenligende det bare med at ex. Lars Ulrik ved mange

Hvis det så kan være dig en trøst, ja så kender jeg heller
ikke Lars Ulrik.

Mvh Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-09-06 08:44

Tja, er det ikke fornøjeligt at se, hvor lang en tråd, der kunne blive ud
af, et simpelt Ja / Nej spørgsmål....

Og endda uden Åge's deltagelse.

Det må være forklaringen på den store fejlmargin på alt ))

M.V.H....Benny..

Fra : -V-

Dato : 17-09-06 16:35

Enjoy skrev:
> Jeg ved at Lars Ulrik er trommerslager i Metallica ex. men jeg er
> fuldstændig og totalt ligeglad med Metallica.
> Derfor burde folk måske også vide hvem Mikkel Lentz er.

Hvor mange, for deres genre, banebrydende plader har ML's band (som jeg
godt vidste hvad var, ha! ) lavet?

Svar: zero.

-V-

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 00:33

"-V-" <valdemarj@gmail.com> skrev i en meddelelse

Enjoy skrev:
> [...]
> Derfor burde folk måske også vide hvem Mikkel Lentz er.

Hvor mange, for deres genre, banebrydende plader har ML's band (som jeg

Ja. ca. 6 styks over 15 år på absolut toppen af toppen med over 9 millioner
albums solgt, og utaliige stadion koncerter bag sig. Så helt så ubetydeligt
kan det da ikke være.
De har heller aldrig lavet en udgivelse der ikke har solgt til minimum
Platin i Danmark. Så det er vel svært at diskutere hvor betydningsfuld det
er

-V-

Fra : Holst

Dato : 17-09-06 17:09

Enjoy wrote:

> Jeg har undret mig over lidt manglende viden blandt den danske befolkning,
> og har lavet en lille test.

Hvornår er viden noget, der mangler?

Jeg aner ikke, hvem Mikkel Lentz er. Generelt interesserer jeg mig ikke
alverdens for forskellige bandmedlemmers navne.

Fra et kendt band som Shu-bi-dua kan jeg kun sætte navn på Michael
Bundesen, men mange vil sikkert mene, at jeg burde kende mange flere af
de andre i Shu-bi-dua. Det gør jeg bare ikke.

Vi kan ikke vide alt om alt, og navne på leadguitarister er så en af de
ting, som jeg ikke lige ved noget om. Så ved jeg måske så meget om så
meget andet, som du ikke aner en dyt om. Er det så dig, der er dum som
en dør? Næppe, ens viden afspejler i høj grad ens interesser.

Du interesserer dig åbenbart mere om leadguitarister, end jeg gør.

At jeg ikke kender noget til hvem Mikkel Lentz er, skyldes derudover
sandsynligvis, at han ikke har gjort sig nævneværdigt bemærket under
eget navn. Derfor kan hans band naturligvis sagtens være ganske kendt -
ja, faktisk kan det jo være, at han er leadguitarist i Shu-bi-dua - jeg
aner det ikke.

Jeg kan også sagtens finde spørgsmål, som i min verden med mine
interesser stort set må anses for at være almen viden - men som du
sandsynligvis ikke kan besvare uden at søge på Google.

Prøv at tag TV2's test på http://www.testnationen.dk og fortæl, hvor
mange rigtige, du fik. Spørgsmålene der er efter min mening langt mere
"almen" viden end "i hvilket band er Mikkel Lentz leadguitarist".

Fra : Lars Rindsig

Dato : 17-09-06 17:48

Holst wrote:

> Jeg aner ikke, hvem Mikkel Lentz er. Generelt interesserer jeg mig ikke
> alverdens for forskellige bandmedlemmers navne.

Nu hører jeg fx til de mere hardcore nørdede typer, når det kommer til
den slags, men jeg vidste heller ikke hvem Mikkel Lentz var. Som en
anden i tråden antydede, har det nok noget at gøre med at den gruppe han
spiller i (Google vidste godt hvem han var) ikke er specielt interessant
eller berømt (i Danmark) eller nyskabende. Af samme grund er jeg sådan
set også temmelig ligeglad med Mikkel Lentz.

Til gengæld interesserer det mig voldsomt hvilke Motown-singler der
havde Hal Blaine på trommer, eller hvor de enkelte bidder af Pet Sounds
er indspillet, eller andre lignende detaljer. For her er der nemlig tale
om vigtige indspilninger.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Holst

Dato : 17-09-06 19:47

Lars Rindsig wrote:

> [...]
> havde Hal Blaine på trommer, eller hvor de enkelte bidder af Pet Sounds
> er indspillet, eller andre lignende detaljer. For her er der nemlig tale

Det har nemlig i høj grad noget med interesser at gøre. Man bør skelne
mellem almen viden - som man mere eller mindre bør kende til - og
specialiseret viden, som det er helt okay ikke at kende noget til.

Og bandet er jo trods alt stort set uden betydning i Danmark. Så navnet
på deres leadguitarist må nok henregnes til den mere specialiserede viden.

Men det kan jo være, han er kendt i de australske genbrugsbutikker. I
1993 var der utallige af deres albums til salg i genbrugsbutikker dernede.

Slog dem lige op på allmusic.com, hvor man kan læse: "... is one of the
most popular Danish bands, in their homeland as well as the
ever-eclectic Asian rim" - det må vist sige at være lidt en sandhed med
modifikationer. De fleste i min generation kender da til dem, men jeg
har aldrig opfattet dem som værende særligt populære i min omgangskreds
- nærmest sådan lidt ligegyldige.

Men så er det jo dejligt, de har succes i Asien i stedet for.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 00:57

> Det har nemlig i høj grad noget med interesser at gøre. Man bør skelne
> mellem almen viden - som man mere eller mindre bør kende til - og
> specialiseret viden, som det er helt okay ikke at kende noget til.

Helt enig... Men hvorfor er det så speciel viden, når det er noget er det
største Danmark har leveret internationalt nogensinde... Eller alt efter
hvordan man regner, det største nogensinde.

> [...]
>
> Men det kan jo være, han er kendt i de australske genbrugsbutikker. I 1993
> var der utallige af deres albums til salg i genbrugsbutikker dernede.

Det var vidst ikke kun i 1993 ¨

> [...]
> dem som værende særligt populære i min omgangskreds - nærmest sådan lidt

Jeg tror at det er fordi allmusic er americansk og her er de ikke så kendte
endnu, selvom det hjælper på det.
Det er også et meget bredt puplikum de har herhjemme som gør at det ikke er
hitliste singler de smider ud i store tal, men mange albums fordelt på mange
generationer. Derfor er det ikke hele omgangskredser der køber deres plader,
men mere bredt fordelt.

> Men så er det jo dejligt, de har succes i Asien i stedet for.

Ja vel egentlig en fed karriere. Handle i Føtex om Onsdagen og spille som
hoved navn til foreningen af Kina og Hong Kong om Lørdagen

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 07:30

Enjoy wrote:

> Det var vidst ikke kun i 1993 ¨

Nej, det kunne jeg godt forestille mig. De måneder, jeg tilbragte
dernede, blev de umiddelbart ikke solgt i, så de har nok også stået der
i 1994, 1995 ...

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 09:56

> Nej, det kunne jeg godt forestille mig. De måneder, jeg tilbragte dernede,
> blev de umiddelbart ikke solgt i, så de har nok også stået der i 1994,
> 1995 ...

Tro mig der bliver langet million tal over disken stadig

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 00:52

"Lars Rindsig" <spam@bounce.bounce.bounce> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Google vidste godt hvem han var) ikke er specielt interessant eller
> berømt (i Danmark) eller nyskabende. Af samme grund er jeg sådan set også

Igen er "ikke er specielt interessant eller berømt (i Danmark)" vel at
underdrive om et band der har solgt over 500.000 albums i Danmark og har
eksiteret i 15 år... Det er jo lige præcis det jeg mener, med at det er
mærkeligt at de er så lidt eksponeret i medierne, netop pågrund af de rene
fakts.

> [...]
> Hal Blaine på trommer, eller hvor de enkelte bidder af Pet Sounds er
> indspillet, eller andre lignende detaljer. For her er der nemlig tale om

Se det ved jeg så eks. ikke sorry.

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 07:31

Enjoy wrote:

> [...]
> mærkeligt at de er så lidt eksponeret i medierne, netop pågrund af de rene

Mange dansktopbands er også rimelig lidt eksponeret i medierne. Det er
jo ikke særlig tit, man hører om Kandis og Bjørn & Okay eller hvad det
nu er, Åge kalder dem. Og mig bekendt er det også bands, som sælger
rigtige godt i Danmark.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 09:56

> [...]
> Åge kalder dem. Og mig bekendt er det også bands, som sælger rigtige godt

Enig, men man burde bare tro at medierne gik mere op i at vi i lille Danmark
havde super stjerne gående rundt ?

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 10:04

Enjoy wrote:

> Enig, men man burde bare tro at medierne gik mere op i at vi i lille Danmark
> havde super stjerne gående rundt ?

Jeg tror i høj grad, det har noget at gøre med, på hvilket marked, de
hitter. Michael Learns to Rock har ikke haft nævneværdig succes (så vidt
jeg ved) i Europa og USA, hvorimod et band som Aqua var ganske
succesfulde i denne del af verdenen.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 10:51

> [...]
> jeg ved) i Europa og USA, hvorimod et band som Aqua var ganske succesfulde

USA er de aldrig rigtig slået igennem i. Deres plader bliver importeret der
til af Cleveland International Record Label, men det er ikke det store de
sælger derovre. Europa har det solgt godt i Tyskland og Schweiz og en smule
i England. Sverige har også været lidt på banen, og så selvfølgelig Danmark
hvor det tit er blevet til Platin og dobbelt platin.

Fra : Max

Dato : 18-09-06 10:07

Hej Enjoy

> Enig, men man burde bare tro at medierne gik mere op i at vi i lille
> Danmark havde super stjerne gående rundt ?

Man kan jo se tingene fra mange sider, hvor tit bliver Metalica
vist i medierne ? Grupper som dem har jo ikke medietække
sådan i bred forstand. Vikingerner og den slags er derimod
meget mere i det fokus. Jeg syntes forøvrigt også at jeg har
hørt at Vikingerner er det mest sælgende orkester i EU.

Mvh Max

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 10:52

> [...]
> meget mere i det fokus. Jeg syntes forøvrigt også at jeg har
> hørt at Vikingerner er det mest sælgende orkester i EU.

Så skal vi vidst have Åge

Fra : Max

Dato : 18-09-06 15:46

Hej Enjoy

> Så skal vi vidst have Åge

Ok, jeg troede du mente dine indlæg seriøst.

Mvh Max

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 00:48

> Hvornår er viden noget, der mangler?
>
> Jeg aner ikke, hvem Mikkel Lentz er. Generelt interesserer jeg mig ikke
> alverdens for forskellige bandmedlemmers navne.

Jeg kender heller ikke mange musikkere fra bands. Jeg ville bare se om det
var noget folk vidste eller ej
Hvis du har googlet det og nu måske ved hvem det er, ville det så have
hjulpet hvis det var forsangerens navn jeg havde nævnt ?

> [...]
> dør? Næppe, ens viden afspejler i høj grad ens interesser.
>
> Du interesserer dig åbenbart mere om leadguitarister, end jeg gør.

Egentlig ikke nej

> [...]
> stort set må anses for at være almen viden - men som du sandsynligvis ikke

Det der er med spørgsmålet er at som det er nævnt er bandet store i Asien
hvilket nok hjælper en del Spørger man om samme spørgsmål der ude ved
stort set alle hvem det er. Og når man så i et lille land som Danmark har
sådenne internationale stjerne som næsten de eneste vi har, er det da lidt
sært at det er så ukendt viden herhjemme. Man skulle tro at medierne ville
interessere sig mere for denne succes.

> Prøv at tag TV2's test på http://www.testnationen.dk og fortæl, hvor mange
> rigtige, du fik. Spørgsmålene der er efter min mening langt mere "almen"
> viden end "i hvilket band er Mikkel Lentz leadguitarist".

48

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 07:35

Enjoy wrote:

> [...]
> Hvis du har googlet det og nu måske ved hvem det er, ville det så have
> hjulpet hvis det var forsangerens navn jeg havde nævnt ?

Måske. Hvad hedder forsangeren?

> Egentlig ikke nej

Men til gengæld tyder noget så på, at du interesserer dig en del mere om
Michael Learns to Rock, end jeg gør.

> [...]
> sært at det er så ukendt viden herhjemme. Man skulle tro at medierne ville

Medier interesserer sig groft sagt kun får de dårlige ting, såsom død og
ødelæggelser. Det er også derfor, at man altid tror det værste om
indvandrere og lignende, for man hører kun de dårlige historie. Alle
succeshistorierne hører man aldrig om.

> 48

Ja, det er da vist meget gennemsnitligt.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 09:58

> Måske. Hvad hedder forsangeren?

Jascha Richter, som netop er ved at lancere et solo album, og som har
skrevet et utal af numre til alle mulige andre danske kunstnere og
udenlandske.

> Men til gengæld tyder noget så på, at du interesserer dig en del mere om
> Michael Learns to Rock, end jeg gør.

Ja, jeg synes de er rigtig gode, og har bare undret mig over hvor lidt man
høre om dem.

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 10:09

Enjoy wrote:

> Jascha Richter, som netop er ved at lancere et solo album, og som har
> skrevet et utal af numre til alle mulige andre danske kunstnere og
> udenlandske.

Nej, det havde næppe gjort det nemmere. Jascha Richter har jeg dog hørt
om, og hørte jeg navnet, ville jeg nok korrekt gætte på, at det var en
musiker. Men jeg ville aldrig have formået med sikkerhed at parre ham
med Michael Learns to Rock. Mikkel Lentz navn derimod kan jeg ikke
mindes nogen siden tidligere at have hørt. Var det ikke en musikgruppe,
navnet blev nævnt i, så kunne han lige så godt være fodboldspiller som
musiker.

> Ja, jeg synes de er rigtig gode, og har bare undret mig over hvor lidt man
> høre om dem.

Ja, smag og behag er jo heldigvis forskellige. Jeg har altid syntes, at
Michael Learns to Rock var halvligegyldigt metervarepop. Jeg må dog
erkende, at jeg ikke rigtig er bekendt med hvad de har lavet i de senste
mange år.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 11:01

> [...]
> nogen siden tidligere at have hørt. Var det ikke en musikgruppe, navnet
> blev nævnt i, så kunne han lige så godt være fodboldspiller som musiker.

Det er jo også lige netop det der er lidt mærkelig. Man kender jo
medlemmerne af Beatles, og hvis store navne som U2, Roxette, Beatles osv
havde været Danske, været mange Danskere nok vidst hvem medlemmerne var, og
i hvertfald hvem forsangeren var, og de fleste ved også hvem Rene Diff er.
Jascha Richter er så forsanger i et band som er mega stjerne i udlandet,
meget større stjerner end de fleste danskere går og tror, og her ved ingen
hvem forsangeren er, og ikke mange ved hvor store de egentlig er, andet end
"jo de har vidst succes i Asien".

> [...]
> Michael Learns to Rock var halvligegyldigt metervarepop. Jeg må dog
> erkende, at jeg ikke rigtig er bekendt med hvad de har lavet i de senste

MLTR er jo en stil som bygger på den gode melodi. Der er ikke noget
nytænkende i musikken bag, og heller ikke i teksterne.
Men musikken er altid meget velproduceret og flot at lytte til, og melodier
er altid iørefaldende og noget der fænger en med det samme.
Kan man lide dette, kan man så tilgengæld lide samtlige 80 sange de har
udgivet gennem tiden, ud en eneste udstikker men ikke bryder sig om.
Kan man ikke lide denne stil, synes man nok at det er kedeligt, hvis man
ikke lytte til det på den måde det er tænkt.
Så smag er jo forskelligt

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 11:18

Enjoy wrote:

> [...]
> hvem forsangeren er, og ikke mange ved hvor store de egentlig er, andet end

De færreste ved også, hvor godt dansk feta sælger i Arabien.

Vi må blot konstatere, at succes i visse dele af verden ikke afføder den
samme opmærsomhed i hjemlandet, som hvis successen havde fundet sted
andetsteds.

Jeg tror såmænd også, at de fleste danskere (ja, alt er jo relativt)
ved, at Michael Learns to Rock har haft stor succes i Sydøstasien og har
klaret sig godt der. Men når successen ikke er i Danmark på samme måde,
så er der jo heller ikke nogen grund til at interesserer sig mere end
højst nødvendigt for Michael Learns to Rock.

> [...]
> Men musikken er altid meget velproduceret og flot at lytte til, og melodier
> er altid iørefaldende og noget der fænger en med det samme.

Ja, og det er der heller ikke noget i vejen for. Det er også derfor, at
dansktopmusikken klarer sig så godt, idet der her leveres nogle gode og
fængende melodier, som mange mennesker synes er gode.

At dansktop så giver mig myrekryb, og jeg finder Michael Learns to Rock
jævnt uinteressante rent musikalsk, er så en helt anden historie.

Man kan sikkert sagtens holde ud at lytte til deres musik, men har man
købt én plade, har man købt dem alle. Metervarepop. Personligt
foretrækker jeg noget musik, der så at sige giver mig noget mere modspil.

Det er en smagssag, og der skal heldigvis være plads til alle. Var der
ikke plads til jer andre, så kunne jeg jo ikke have en bedre musiksmag
end jer

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 15:25

> De færreste ved også, hvor godt dansk feta sælger i Arabien.

Helt enig... Det vidste jeg ikke )

> Vi må blot konstatere, at succes i visse dele af verden ikke afføder den
> samme opmærsomhed i hjemlandet, som hvis successen havde fundet sted
> andetsteds.

Ja, hvis det havde været på MTV delen af den vestlige verden de havde været
populærer, hvade det nok set anderledes ud i medierne

> [...]
> sig godt der. Men når successen ikke er i Danmark på samme måde, så er der
> jo heller ikke nogen grund til at interesserer sig mere end højst

Grundet til at jeg skrev indlægget var at jeg længe har undret mig over den
manglende medie eksponering, og forleden så jeg så tilfældig et program fra
DR2 som handlede om danske musikvideoer gennem tiden og udviklingen i dem.
Her gik de op igennem tiden og nåede til 1991 hvor MLTR kom med deres
første, og hvor The Actor hittede stort. De blev ikke nævnt, og senere kom
de til at der i 1993 kom en af de allerførste danske musikvideoer der kom ud
internationalt nemlig Bakerman ?? På de tidpunkt havde The Actor været vist
til hudløshed i Asien.
Så kom de frem til Aqua som blev beskrevet som noget af det første der
lavede en international video produktion. Det var i 1997 hvor MLTR allerede
havde lavet adskillige dyrt producerede video'er på internationalt plan, der
er blevet vist til mange millioner mennesker.
Programmet sluttede og MLTR blev slet ikke nævnt overhovedet i programmet,
selvom de vel nok er det danske navn der har haft flest musikvideo'er vist i
udlandet.
Det er da lidt sært, og sådan er det meget tit i den slags programer. Derfor
lavede jeg dette spørgsmål for at se om de virkelig er så lidt medie
eksponeret som jeg har lagt mærke til, og jeg kan jo se at jeg har ret.

> [...]
>
> Det er en smagssag, og der skal heldigvis være plads til alle. Var der
> ikke plads til jer andre, så kunne jeg jo ikke have en bedre musiksmag end

Du har helt ret... Det er også et spørgsmål om hvordan man lytter til musik.
Hvis jeg rigtig skal nyde et stykke musik, er der ikke noget bedre en et
velproduceret MLTR nummer (som absolut er meget forskellige). Skal man danse
er det nok ikke lige deres sange der gør sig, og skal man udvikle sin
musikalske baggrund er det nok heller ikke dem. Det mener jeg så, men det er
der mange der ikke gør.

Fra : -V-

Dato : 18-09-06 14:26

Enjoy skrev:

> [...]
> De har heller aldrig lavet en udgivelse der ikke har solgt til minimum
> Platin i Danmark. Så det er vel svært at diskutere hvor betydningsfuld det

Man må give dig, at du tager dig tid til at svare hvert enkelt
indlæg, og det kan godt undre lidt, hvis du 'bare' er interesseret i
at kende dybden af vores viden. Det lugter lidt af et personligt
engagement.

Jeg må gentage mit spørgsmål, som du så behændigt svarede udenom:
Hvor mange banebrydende albums har MLTR lavet?

Overhovedet ikke et eneste.

I modsætning dertil er det vel få, som vil opponere mod at Master of
Puppets var en af 80'ernes mest betydningsfulde plader i den genre, og
at Black Album gav dem et kommercielt gennembrud, som betød mere for
genren end noget før dem.

I den sammenhæng synes jeg at din sammenligning er mildt sagt spinkel.
Metallica har vel solgt i omegnen af 50-55 mio.

Og næste gang må du godt lære at citere ordentligt, så det ikke ser
ud som om jeg svarer mig selv (også selv om jeg både stiller
pissegode spørgsmål og giver helt suveræne svar.... )

-V-

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 15:09

Enjoy skrev:

> [...]

> indlæg, og det kan godt undre lidt, hvis du 'bare' er interesseret i
> at kende dybden af vores viden. Det lugter lidt af et personligt

Jeg har stillet et spørgsmål, og er selvfølgelig interesseret i jeres svar
og holdninger... Det var jo derfor jeg stillede det

> Jeg må gentage mit spørgsmål, som du så behændigt svarede udenom:
> Hvor mange banebrydende albums har MLTR lavet?
> Overhovedet ikke et eneste.

Det er jo hvordan man ser på det...
Hvad er banebrydende.
At være det første danske band der rigtig slår igennem i udlandet ?
At lave numre som er anderledes end alt andet tidligere hørt, som ikke
nødvendigvis er godt men bare anderledes ?

> [...]
> Puppets var en af 80'ernes mest betydningsfulde plader i den genre, og
> at Black Album gav dem et kommercielt gennembrud, som betød mere for

Muligvis... Jeg kender ingen af dem, og har aldrig hørt om dem, så jeg kan
ikke sige dig for eller imod her

> I den sammenhæng synes jeg at din sammenligning er mildt sagt spinkel.
> Metallica har vel solgt i omegnen af 50-55 mio.

Jo, måske men, MLTR er nu engang større og mere kendte i Asien en Metallica
er.

> Og næste gang må du godt lære at citere ordentligt, så det ikke ser
> ud som om jeg svarer mig selv (også selv om jeg både stiller
> pissegode spørgsmål og giver helt suveræne svar.... )

Ikke helt forstået... Gør jeg noget forkert ?
Jeg skriver mit svar nedenunder dine indlæg... kan jeg gøre det anderledes ?

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 15:26

Enjoy wrote:

> Det er jo hvordan man ser på det...
> Hvad er banebrydende.
> At være det første danske band der rigtig slår igennem i udlandet ?

Ja, og det er da absolut flot gjort. Ingen er vel uenig i det. Men de
har jo ikke været banebrydende som sådan, for de har jo ikke været
årsagen til, at meget andet dansk (og skandinavisk) musik har tiltrukket
en lignende opmærksomhed fra netop den del af verden.

> At lave numre som er anderledes end alt andet tidligere hørt, som ikke
> nødvendigvis er godt men bare anderledes ?

Og det har de vel ikke gjort. Musikalsk har Michael Learns to Rock mig
bekendt ikke vendt nogen sten på hovedet og skabt ny og interessant
musik. De har rodet lidt rundt med den musik, som allerede fandtes, og
har skabt nogle gode, gedigne popmelodier, som de gode popsmede, som
Sascha Richter og Mikkel Lentz åbenbart er.

> Jo, måske men, MLTR er nu engang større og mere kendte i Asien en Metallica
> er.

Muligvis, men så bliver der da nok også snakket mere om Michael Learns
to Rock i Asien, end de snakker om Metallica. I Danmark er det vel
omvendt, og så kan det vel ikke overraske, at der måske er flere, der
kender til Lars Ulrich end til Mikkel Lentz.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 15:34

> [...]
> til, at meget andet dansk (og skandinavisk) musik har tiltrukket en
> lignende opmærksomhed fra netop den del af verden.

Det vil jeg nu ikke sige.. Nice Little Penguins har solgt i asien... C21
havde en periode en hel del opmæksomhed i asien... Og der er flere der har
haft nogen succes, og det er da i høj grad fordi MLTR har banet vejen
derude.

> [...]
> nogle gode, gedigne popmelodier, som de gode popsmede, som Sascha Richter

Det har de netop ikke nej... Det var det jeg mente, om det var det ene eller
det andet man kunne betegne som banebrydende.

> [...]
> Rock i Asien, end de snakker om Metallica. I Danmark er det vel omvendt,
> og så kan det vel ikke overraske, at der måske er flere, der kender til

Helt klart... Det er også bare det jeg vender tilbage til hele tiden...
Hvorfor der ikke er mere opmærksomhed på et dansk band med så stor succes.
Hvor mange andre har vi lige nu der gør sig udenlandsk ?

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 15:47

Enjoy wrote:

> Helt klart... Det er også bare det jeg vender tilbage til hele tiden...
> Hvorfor der ikke er mere opmærksomhed på et dansk band med så stor succes.

Fordi danskerne over en bred kam ikke finder Michael Learns to Rock
synderligt interessante. Så simpelt er det sikkert.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 15:58

> Fordi danskerne over en bred kam ikke finder Michael Learns to Rock
> synderligt interessante. Så simpelt er det sikkert.

Ja det er jo svært at vide når man ikke ser dem i medierne

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 16:24

Enjoy wrote:

> Ja det er jo svært at vide når man ikke ser dem i medierne

I stor udstrækning bringer medierne jo de historier, som deres
læsere/seere gerne vil læse om.

Fra : Enjoy

Dato : 18-09-06 16:33

> I stor udstrækning bringer medierne jo de historier, som deres
> læsere/seere gerne vil læse om.

Eller hvad de tror de gerne vil læse

Fra : Holst

Dato : 18-09-06 16:48

Enjoy wrote:

> Eller hvad de tror de gerne vil læse

Ja, men bringer de ikke det, som læserne gerne vil læse, så falder
oplaget, og så finder de jo ud af, at de bringer noget, som læserne ikke
gider læse.

Selvfølgelig vil der altid være en masse, som de ikke bringer, men som
læserne egentlig også vil finde interessant. Det vil jo altid være en
vurderingssag.