indvendig vindue rengøring- hvad?
Fra : Dak

Dato : 13-09-06 13:06

Hvad bruger i? jeg prøvede med det som der magisk kommer ud foran vinduet
når man trykker på en knap men det virker ikke helt efter min mening.
Prøvede også at købe sådan en antidugklud tingest til 10kr hos statoil men
tror vist jeg gjorde en fejl eller også virker den bare ikke fordi den blev
da bare værre.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Christopher Stein

Dato : 13-09-06 13:52

Dak skrev:
> [...]
> da bare værre.
>
> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

først en omgang sprit på en klud og dernæst en omgang rigtig glasrens...

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 13-09-06 14:22

Dak skrev:

> [...]
> da bare værre.
>
> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Almindelig ruderens, mener det er BASTA der laver noget der heddder
Splendo. Det er glimrende.
Hvis det er længe siden at ruden er pudset sidst, skal den formentlig
pudses et par gange før det bliver godt. Kom rigeligt ruderens på
ruden og brug masser af pair, så skal det nok blive godt, men lad
være med at gøre det i solen.
Du kan når du har pudset ruden med fordel køre den ud og se mod solen
om det er blevet godt.

Hvis du i øvrigt sørger for at pudse ruden jævligt (ca.hver 14. dag)
så har du stort set aldrig behov for en antidug klud. En ren rude
dugger ikke særligt meget.

Mikael

Fra : Thomas S

Dato : 13-09-06 17:40

> Kom rigeligt ruderens på
> ruden og brug masser af pair,

Hvis pair er lig papir så vil jeg fraråde det. Papir kan faktisk ridse
glas, hvorfor man bør bruge en fnugfri god klud, viskestykke eller
lignende. Det samme gælder til fjernsyn, computerskærme etc. De fleste
moderne skærme med refleksbehandling anbefaler man faktisk ikke noget
stærkere end et vaskeskind og demineraliseret vand til - så gælder det
bare om at få folk til at holde snitterne for sig selv ;)

Mvh Thomas

Fra : Møller

Dato : 13-09-06 19:21

"Thomas S" <test@mail.dk> wrote in message

> [...]
> stærkere end et vaskeskind og demineraliseret vand til - så gælder det
> bare om at få folk til at holde snitterne for sig selv ;)

Hvad er der nu i vejen med ½ æbler, det har da virket bedst i mange år

Men moderne biler kan måske ikke tåle æblesyre ?

Møller

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 13-09-06 19:19

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blev da bare værre.
>
> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Ganske almindelig Ajax til vinduer, sprøjt rigeligt på og puds med gamle
aviser - det dur!

Mvh
Henning

Fra : Bo Velschow

Dato : 14-09-06 14:03

"Henning Mikkelsen" <mikmik@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> Ganske almindelig Ajax til vinduer, sprøjt rigeligt på og puds med gamle
> aviser - det dur!

Gamle aviser - det MÅ da være en joke!? Så får man da erstattet snavset på
ruden med tryksværte - det virker da ikke så smart??

Jeg bruger selv glasrens (Ajax, Netto's el. lign.) samt et par (rene)
viskestykker: Sprøjt glasrens på, brug det ene viskestykke til at tvære det
godt rundt på hele ruden, og efterfølgende det andet til at polere efter
med - så er dét klaret.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 14-09-06 17:11

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for

Nix, det ingen joke!
Det er mange års erfaring, der siger at tricket dur. Prøv det, - hvis du
tvivler.

Mvh
Henning

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-09-06 08:11

> Nix, det ingen joke!
> Det er mange års erfaring, der siger at tricket dur. Prøv det, - hvis du
> tvivler.

Samme trick anvendes ved rengøring af glaslåger i pejse og brændeovne. Her
benytter man enda asken som polermiddel sammen med avisen. Meget effektivt

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-09-06 21:11

Bo Velschow wrote:

> Gamle aviser - det MÅ da være en joke!? Så får man da erstattet snavset på
> ruden med tryksværte - det virker da ikke så smart??

Jeg tvivlede også selv indtil en dag hvor jeg ville prøve det... det er
MEGET effektivt, det polere perfekt uden striber, det suger til sig
udemærket uden at udtørre ruden helt inden man er færdig. Der efterlades
ingen tryksværte på ruden.

Jeg brugte også først viskestykker, men de er umulige at få rene igen,
så det gik jeg væk med igen. Køkkenrulle koster en formue da der skal
bruges en del. Men een del af en jyllandspost fint passer til at polere
alle ruderne på bilen udvendigt, lidt mere hvis det også skal være
indvendigt. Men de fleste af os har vel en ordentlig stak aviser,
hvadenten det er JP, berlingeren, Politiken, 24, Dags dato, metro
express eller hvad de nu hedder.

Jeg har netop lige været over Primeraen med Basta Splendo på ydersiden
og alm. rengøring invendigt... dejlig ren rude. Faktisk dur aviser også
fint til dine vinduer i huset når de bliver pudset.

Thomas

Fra : kazz

Dato : 13-09-06 19:47

Det vigtigste ved rengøring af indvendige ruder er faktisk selve rengøringen
*S*
Og NEJ jeg har ikke skrevet forkert (-:
Prøv at vaske ruden grundigt med en klud og en gang alm, vand, tilsat en
smule ajax el. lign..
Tør efter med et viskestykke eller lign.
Nu er ruden REN og man kan begynde at lege med div antidugmidler,
ruderens/puds og andre mirakelkure.
Alm spray ruderens, gør ikke ruden ordentlig ren, men flytter nærmere
skidtet rundt på ruden.
Alternativt kan benyttes et vaskeskind opblød i sæbespånevand til selve
rengøringen, for herefter at tørre efter med rent vand. Det er det, der
efter min mening, virker bedst.

Kazz

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 14-09-06 07:08

Thomas S skrev:

> [...]
> stærkere end et vaskeskind og demineraliseret vand til - så gælder det
> bare om at få folk til at holde snitterne for sig selv ;)

Du har ret. Jeg mente papir. Jeg har hørt at det skulle ridse, men har
nu aldrig sæt det som et problem. Så jeg fortsætter med at bruge
papir.

Mikael

Fra : Thomas S

Dato : 14-09-06 07:19

> Du har ret. Jeg mente papir. Jeg har hørt at det skulle ridse, men har
> nu aldrig sæt det som et problem. Så jeg fortsætter med at bruge
> papir.

Problemet er vist ikke at det ridser hver gang, men at man kan være
uheldig at der lige er smuttet en mikroskopisk sten med i papirmassen.
Du kan selv forestille dig hvordan det vil virke når man har "poleret"
ruden med sådan en.

Mvh Thomas

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 14-09-06 07:11

kazz skrev:

> [...]
> Alternativt kan benyttes et vaskeskind opblød i sæbespånevand til selve
> rengøringen, for herefter at tørre efter med rent vand. Det er det, der

Det er muligt, men de sidste 8 år har jeg pudset ruder med ruderens og
det virker fortrinligt. Hvis man sørger for at bruge rigeligt, flytter
man ikke kun rundt på skidtet.

Men jeg kan da godt se i trafikken at der er mange som ikke kan finde
ud af det, eller gider pudse deres vinduer.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 19:35

> [...]
> Prøvede også at købe sådan en antidugklud tingest til 10kr hos statoil men
> tror vist jeg gjorde en fejl eller også virker den bare ikke fordi den

Rengøring af ruder indvendigt ?
Poler dem med eks. Sonax eller Turtle...
De blir' næsten smukke...