Calciumchlorid
Fra : thepedersens

Dato : 13-09-06 11:55

Hejsa

Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
salt, kalk, brintoverilte osv)

hilsen Jytte Thrane

Fra : Aage Andersen

Dato : 13-09-06 12:14

"thepedersens"

> Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
> salt, kalk, brintoverilte osv)

Klorkalk

Aage

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-09-06 16:32

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> "thepedersens"

> Klorkalk

Det navn dækker over et desinfektionsmiddel, som er en blanding af
calciumhypoklorid og calciumklorid.
Det afgiver chlor ved indvirkning af syrer der er bakteriedræbende. Midlet
har bl,.a. været anvendt til
at desinficere malkemaskineanlæg i gamle dage.

Per A. Hansen

Fra : John Larsson

Dato : 13-09-06 12:05

"thepedersens" <jjhornum@mail.tele.dk> writes:
>Hejsa
>
>Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
>salt, kalk, brintoverilte osv)

Vejsalt

John

Fra : thepedersens

Dato : 13-09-06 12:49

Jeg skrev:
i en meddelelse news:4507e39f$0$3558$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
> salt, kalk, brintoverilte osv)

Skal lige præciserer at det er CaCl2 som jeg er på jagt efter...

hilsen Jytte

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-09-06 15:56

thepedersens skrev:

> Skal lige præciserer at det er CaCl2 som jeg er på jagt efter...

Jeg tror ikke det har et dansk hverdagsnavn. Ifølge
RO (retskrivningsordbogen) er det valgfrit at skrive
calciumklorid eller kalciumklorid.

--
Herluf :·)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-09-06 15:38

"thepedersens" <jjhornum@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
> salt, kalk, brintoverilte osv)

Ældre navn - Klorcalcium
("kalk" = calciumcarbonat)

I tør form kan den optage betydelige mængder vand - op til 6
vandmolekyler pr. CaCl2 og benyttes som tørringsmiddel.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-09-06 17:42

Bruges vist også (i beskedne mængder) til at gøre rabarbergrød mindre
tandætsende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 13-09-06 18:20

Hej Preben

> Bruges vist også (i beskedne mængder) til at gøre rabarbergrød mindre
> tandætsende.

Ja, der står Kalcium klorid på den flaske jeg har, det nedbryder
åbenbart oxalsyren til noget kalk vores organisme kan optage.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-09-06 19:42

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Ja, der står Kalcium klorid på den flaske jeg har, det nedbryder
> åbenbart oxalsyren til noget kalk vores organisme kan optage.

Pointen er vel at neutralisere lidt på syren.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jackie

Dato : 17-09-06 13:57

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
>
> Pointen er vel at neutralisere lidt på syren.

Ja, ideen med at blande et calcium produkt i Rabarbergrød er at få dannet
Calcium-Oxalat, som ikke optages af den menneskelige organisme. De udskilles
genne urinen.
Oxalsyre kan nemlig have den effekt netop at danne nyresten, ved at danne
Calcium-Oxalat krystaller i nyrerne.

Hygge
Jackie

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-09-06 21:38

Jackie wrote:

> Ja, ideen med at blande et calcium produkt i Rabarbergrød er at få
> dannet Calcium-Oxalat, som ikke optages af den menneskelige
> organisme. De udskilles genne urinen.

Den skal jeg da lige have igen:

Hvis det ikke optages af organismen, er det da lidt svært at udskille det
via nyrene igen?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-06 22:28

Uffe Ravn skrev:

> Den skal jeg da lige have igen:

> Hvis det ikke optages af organismen, er det da lidt svært at udskille det
> via nyrene igen?

Der er forskel på "indføres" og "optages". Hvis du spiser en
knappenål, så passerer den dit mavetarmsystem, men den optages
ikke i organismen.

På samme måde kan (andre) stoffer tage en tur gennem systemet
uden at blive optaget.

--
Bertel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-09-06 00:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke i organismen.
>
> På samme måde kan (andre) stoffer tage en tur gennem systemet

Hvis de ikke optages, passerer de igennem tarmsystemet, hvis de udskilles i
nyrene må de nødvendigvis først være blevet optaget i blodbanen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-06 20:06

Preben Riis Sørensen skrev:

> Bruges vist også (i beskedne mængder) til at gøre rabarbergrød mindre
> tandætsende.

Det er ikke kun tænderne der tager skade af oxalsyre. Der er
f.eks. ingen der drømmer om at neutralisere syren i juice eller
sodavand eller retter med ribs. Her er en lille artikel om
stoffet.

   http://www.biosite.dk/leksikon/oxalsyre.htm

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-09-06 22:34

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev
> Der er
> f.eks. ingen der drømmer om at neutralisere syren i juice eller
> sodavand eller retter med ribs.

Har nu aldrig fået ætset tænder af disse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-06 23:59

Preben Riis Sørensen skrev:

> Har nu aldrig fået ætset tænder af disse.

Det kommer an på hvad man kalder ætse. Væskerne er relativt sure,
men ikke så sure som f.eks. rabarber.

--
Bertel

Fra : thepedersens

Dato : 14-09-06 17:21

Tak til alle som har svaret i denne tråd.

Har smidt en mere om zinkchlorid..... håber nogen også vil hjælpe i den nye
tråd.

Hilsen Jytte

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-09-06 19:57

> Bruges vist også (i beskedne mængder) til at gøre rabarbergrød mindre
> tandætsende.

Korrekt.
Den største virkning er dog at den forhindrer dannelsen
af calciumoxalatkrysteller, der har utrolig mange meget
skarpe spidser, der kan rive gangene i nyrene itu.
Bør også anvendes på spinat, der også indeholder meget oxalsyre.

Per A. Hansen