ADSL hastigheder
Fra : Brian Kals

Dato : 12-09-06 21:27

Hej.

Hvordan beregner man max hastigheden på en given ADSL linje.

F.eks 4096/768 , hvor meget kan der presses igennem, når overhead osv er
regnet fra?

Mvh
Brian..

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-09-06 22:09

Brian Kals skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvordan beregner man max hastigheden på en given ADSL linje.

Træk 15% fra - så har du et realistisk tal - men det afhænger
meget af afstand til centralen og kvalteten af kobber-ledningerne
fra dig til centralen..

Men det var nok bedre, at spørge i ADSL-gruppen

Den hedder news:dk.internet.udbydere.xdsl

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-09-06 03:22

On Tue, 12 Sep 2006 23:09:23 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Træk 15% fra - så har du et realistisk tal

Det er nok ikke helt skævt.

>men det afhænger
>meget af afstand til centralen og kvalteten af kobber-ledningerne
>fra dig til centralen..

Det er jeg til gengæld ikke enig i. Hvis man har en linie, der kan
trække 4096, så er kabel-kvalitet jo allerede indregnet. Ellers ville
den ikke kunne trække 4096.

>Men det var nok bedre, at spørge i ADSL-gruppen

Nej:
--------------------
3. Fundats:
Formålet med gruppen er at stille et forum til rådighed,
hvor man kan diskutere positive og negative erfaringer med
udbydere af internetadgang via xDSL, deres stabilitet,
ydelser, support og hastighed.

Typiske emner kunne være:
* Gode/dårlige oplevelser med udbydere af xDSL-opkoblinger.
* Diskussion af pris kontra kvalitet hos forskellige
udbydere.
* Hvilke produkter tilbyder en bestemt ydelse?
--------------------
Se:
<url: http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.internet.udbydere.xdsl>

>Den hedder news:dk.internet.udbydere.xdsl

Den hedder nu:
<news: dk.edb.internet.udbydere.xdsl>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-09-06 07:52

On 2006-09-12, Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:

> Træk 15% fra - så har du et realistisk tal - men det afhænger

Men dog ikke et præcist tal. Det er noget mere komplekst, se bl.a.
Jespers speciale på http://www.adsl-optimizer.dk/thesis/

--
Andreas

Fra : Brian Kals

Dato : 13-09-06 19:48

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message
> On 2006-09-12, Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:

> Men dog ikke et præcist tal. Det er noget mere komplekst, se bl.a.
> Jespers speciale på http://www.adsl-optimizer.dk/thesis/

Det er vist lidt for langhåret, med min minimal viden om netværk

Mvh
Brian

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-09-06 13:57

On 2006-09-13, Brian Kals <esa1@houge.spamfree.dk> wrote:

> Det er vist lidt for langhåret, med min minimal viden om netværk

Helt grundlæggende kan man sige at det relative overhead varierer med
pakkestørrelsen.

--
Andreas

Fra : NoOne

Dato : 13-09-06 19:49

On Tue, 12 Sep 2006 22:26:59 +0200, "Brian Kals"
<esa1@houge.spamfree.dk> wrote:

Hejsa ....

1Mbit -> 100k/sek
2Mbit -> 200k/sek
4Mbit -> 400k/sek

RaZoR

Fra : Brian Kals

Dato : 13-09-06 19:51

"NoOne" <mail.test.dk@> wrote in message
> On Tue, 12 Sep 2006 22:26:59 +0200, "Brian Kals"
> [...]

Har en 2Mbit lige nu, den trækker ca 224kB/s eller ca 1.83Mbit

Får en 4Mbit imorgen, så ville jeg jo gerne vide hvad jeg max kan få igennem
på den, hvis vi regner med en optinal linje uden lange kabler og støj.

Mvh
Brian.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-09-06 20:43

> [...]
> Får en 4Mbit imorgen, så ville jeg jo gerne vide hvad jeg max
> kan få igennem på den, hvis vi regner med en optinal linje

Du burde få det dobbelte af, hvad du har nu.

Din "rå" hastighed bliver dobbelt så høj
Dit overhead m.v. bliver dobbelt så højt

Så din netto-hastighed bliver også dobbelt så høj, som nu.

I teorien ihvertfald - men vent og se til morgen

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-09-06 21:35

On Wed, 13 Sep 2006 20:51:12 +0200, "Brian Kals"
<esa1@houge.spamfree.dk> wrote:

> Har en 2Mbit lige nu, den trækker ca 224kB/s eller ca 1.83Mbit

I datakommunikation er k = 1000 (ikke 1024) og M = 1000000 (ikke
hverken 1024000 eller 1048576). 2 Mb/s er altså 2000000 b/s = 250000
B/s.

Mange andre steder indenfor edb bruger man andre definitioner på k og
M, men i datakommunikation er ovenstående rimelig konsistent.

Dine 224 kB/s er derfor kun lige knap 1,8 Mbps, men det passer også
rimelig fornuftigt med en 2 Mbps forbindelse, når man tager overhead i
betragtning.

I øvrigt: På grund af forvirringen mht. k, M og overhead er der nogen,
der tildeler kunderne (lidt) mere end de betaler for, simpelthen fordi
deres call-centre har bedre ting at bruge deres tid på end at
diskutere med (uforstående) kunder.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-09-06 21:59

> [...]
> der tildeler kunderne (lidt) mere end de betaler for, simpelthen fordi
> deres call-centre har bedre ting at bruge deres tid på end at

IMHO en god investering for udbyderne.

Thomas