Nu sker der noget
Fra : Leyna

Dato : 12-09-06 20:25

Hans var jo for nogen tid siden en tur hos dyrlægen fordi han kløede
sig ustandseligt. Han havde ingen tegn på udslæt, kun en smule rød og
irriteret hud og en hel del skæl. Ingen lopper eller andet utøj.

Dengang fik jeg Prednisolon til ham, og det hjalp da osse i en uges
tid, men da pillerne var opbrugt begyndte han at flå sig igen. Så
gjorde jeg alvor af overvejelserne om at begynde at barfe ham (og
Vaks), men da Hans efter en uge på BARF stadig flåede sig fik jeg fat
i en ladning Prednisolon mere.
Der var stadig ingenting at se på selve huden, men den stakkels hund
havde stort set ikke et ledigt øjeblik hvor han ikke flåede sig. Han
fandt endda en busk ude i haven som åbenbart er genial som kløpind, og
så stod han dér og gnubbede sig, nærmest helt i trance. Det kunne jeg
ikke holde ud at se på, så derfor medicinen.

Jeg har glemt at give ham piller i dag, og her til aften spurgte jeg
så min mand om han havde givet dem. Det havde han ikke, og jeg har
ikke en eneste gang set Hans klø sig.

Så resten af pillerne får lov at ligge, og så håber jeg på det bedste.

Det skal lige siges at Hans har loppeallergi, og vi fandt én loppe på
Vaks og én på gulvet. Begge hunde og alle 3 katte har fået loppekur,
så nu håber jeg at det er overstået.

Mht. BARF er mine erfaringer indtil nu, at hundene spiser meget
mindre, at de virker noget mere aktive og at i hvert fald Hans er veed
at udvikle en præmiepels. Flot og blank, og hans skæl er aftaget
stærkt. Jo, det tror jeg godt kan anbefales.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 12-09-06 21:32

Leyna wrote:
> [...]
> at udvikle en præmiepels. Flot og blank, og hans skæl er aftaget
> stærkt. Jo, det tror jeg godt kan anbefales.

Jaja.. det er jo også let nok ude på landet hvor man bare kan gå
ned på marken og plukke en ko

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-09-06 22:52

On Tue, 12 Sep 2006 22:32:17 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jaja.. det er jo også let nok ude på landet hvor man bare kan gå
>ned på marken og plukke en ko

Jeg har bestilt det hele over nettet, så det er altså ingen
undskyldning.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 13-09-06 11:21

> Jeg har bestilt det hele over nettet, så det er altså ingen
> undskyldning.

Hvordan så med fodermængde og vitaminer :-?

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 13-09-06 12:23

On Wed, 13 Sep 2006 12:21:04 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvordan så med fodermængde og vitaminer :-?

Det læser du naturligvis om først... eller du spørger dig frem de
rette steder. Marie f.eks.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Lott

Dato : 13-09-06 12:27

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message
> Hvordan så med fodermængde og vitaminer :-?
>
> /Jens

Fodermængde varierer fra hund til hund, men kik og mærk på hunden, i
løbet af få dage kan man se om den får nok.
Taber den sig = mere mad, bliver der mere på sidebenene en man ønsker.
= mindre mad.

Nu køber jeg frisk kød, indmad, ben osv. og fryser ned, jeg er så
heldig at jeg har et engros slagteri i nærheden, der leverer til
cartering og private til rimelige priser. 4 kg. fars ca. 120-140 kr.
alt efter hvilken slags fars.

Supermarkederne her i Stege er også flinke til at lægge hundeben,
leverrester og grisehaler i deres kølemontre til hundemad.
Grønsagerne jeg bruger er friske eller frosne, der er tit gode tilbud.
Det er bare med at kikke sig for.
En god elektrisk kødhakker og en stor fryser er en fordel at have.

Ellers har mine hund fri adgang til græs, æbler og pærer plukker de
selv af træerne for tiden.
Vitaminerne er i det de spiser, da det er friske råvarer, hvem har
nogensinde set en vild hund gå på apoteket efter vitaminpiller.

Mine hunde var til årligt eftersyn i går og var ligesom de skulle være
ifølge dyrlægen.

Mvh. Lotte

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 12-09-06 23:01

> [...]
> ikke en eneste gang set Hans klø sig.
>
> Så resten af pillerne får lov at ligge, og så håber jeg på det bedste.

Hej Leyna
jeg barfer jo også mine hunde, sa tillykke med Hans´ s bedring - men hvis
han har fået prednisolon i et stykke tid, må du ikke blot på én gang holde
op med medicinen, den skal trappes langsomt ud, for at hundens binyrer
gradvist kan komme i gang igen med at producere hormonet , de har nemlig
været sat ud af spillet i den periode, han fik prednisolon (naturligvis
afhængig af hvor stor dosis og hvor længe behandlingen har varet). Tal med
din dyrlæge herom.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Leyna

Dato : 12-09-06 23:35

On Wed, 13 Sep 2006 00:01:16 +0200, "Anelise Schou Nielsen"
<nilleslyst@yahoo.dk> wrote:

> [...]

>han har fået prednisolon i et stykke tid, må du ikke blot på én gang holde
>op med medicinen, den skal trappes langsomt ud,

Han har ikke fået det ret længe. En uges tid nu, og vi var nået ned på
2 om dagen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Linda Vejlø

Dato : 13-09-06 05:17

Leyna <leyna@leyna.dk> skrev:
> [...]
>så stod han dér og gnubbede sig,
>nærmest helt i trance. Det kunne jeg
>ikke holde ud at se på, så derfor medicinen.

Hej Hans og hans 2 benede,..
Dette var lige den besked der skulle til, før jeg alvorligt
overvejer at barfe;
Min bullmastiff er testet for mange ting, men tåler ikke støv-
og lagermider, samt 3 pollenarter - og har fået Prednisolon
længe,( 1 om dagen..) men jeg ville jo helst at hun kunne klare
den uden..
Hvor på nettet har du købt BARF maden og hvor intensivt; er det
også med kyllingeskrog ( som jeg er lidt nervøs for..splintrede
ben osv..)Er der også angivelser af mængder og hvad med
vitaminer med mere?
Held og lykke fortsat til et kløefrit liv!!
Linda ( og Sally)

Fra : Louise

Dato : 13-09-06 08:37

> [...]
> ben osv..)Er der også angivelser af mængder og hvad med
> vitaminer med mere?
> Held og lykke fortsat til et kløefrit liv!!

Hej Linda

Har du overvejet at gå igang med hyposensibilisering. Et program hvor du
over et år i forskellige tidsintervaller giver en injektion af de stoffer
som hunden er allergisk overfor i større og større doser. Selven vaccinen
som man sprøjter ind laves specielt til din hunds form for allergi.
Du kan læse en masse om det på nettet. Ellers prøv at kontakte Ålborg
dyrehospital. Det er dem der behandler min hund og de kan klart anbefales.

Jeg har selv en hund med husstøvs-, lagermide-og forskellige
gærsvamperallergier. Hun har nu været igang med programmet i 28 uger og der
er sket en markant forbedring. Man ser overhovedet ikke at hun har allergi
nu og hun kradser sig meget lidt. Hun så forfærdelig ud. Kradsede sig til
blods og havde næsten ingen pels på forbenene.

Ang. BARF prøvede jeg også at give det en chance i forhold til allergien.
Det hjalp desværre ikke. At jeg så stadig barfer fordi mine hunde trives
kanon godt med det er en anden sag:)

Der en en god liste på yahoo hvor der sidder mange kloge barfere som er mere
end villige til at hjælpe dig igang.:
Disse sider har også mange gode oplysninger: www.kiplers.dk , raw4dogs.dk

Det er ikke så besværligt og svært som det lyder til. Det vigtigste er at
sætte sig ind i grundprincipperne og så bare kaste sig ud i det. Derefter
holde øje med sin hund om den trives. Har fin pels, ikke taber sig osv.

Held og lykke.

;) Louise

Fra : Leyna

Dato : 13-09-06 09:42

On Wed, 13 Sep 2006 09:36:33 +0200, "Louise" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>sætte sig ind i grundprincipperne og så bare kaste sig ud i det. Derefter
>holde øje med sin hund om den trives. Har fin pels, ikke taber sig osv.

Nu må Hans nu godt tabe sig lidt, men det er nu sekundært i forhold
til hans allergi.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : BettinaP

Dato : 13-09-06 10:57

"Louise" <no@spam.dk> wrote in message

> [...]
> Det hjalp desværre ikke. At jeg så stadig barfer fordi mine hunde trives

Helt enig

Min mocka er også multi allergisk overfor alverdens slags græs, pollen og
blomsterstøv.
Det har BARF overhovedet ikke hjulpet på, men jeg bliver nu ved med at fodre
hende med det aligevel.

Tiil gengæld har hyposensibilisering hjulpet gevaldigt efterhånden. Det har
været en lang omgang, men de fleste af hendes allergiske reaktioner er nu
væk.

Uden at vide det vil jeg gætte på, at BARF måske kan hjælpe mod
foderallergier, men når det er græs og pollen er det nok ikke vejen frem

Hvis du bor på sjælland kan jeg varmt anbefale klinikken for veterinær
dermatologi i bagsværd.

BettinaP

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-09-06 12:44

> [...]
> foderallergier, men når det er græs og pollen er det nok ikke vejen frem
>
> Hvis du bor på sjælland kan jeg varmt anbefale klinikken for veterinær

der har jeg så haft andre erfaringer.
Vi har nogle venner, som har boxer ligesom os, han har været meget plaget af
allergi, og er blevet testet for alverdens ting, deriblandt, husstøvmider,
pollen, forskellige græstyper, hø, kattelopper og et par andre ting jeg ikke
husker. græs og hø reagerede han meget voldsomt på!.
Jeg fik lokket ejerne til at han kom over på barf, da han var omkring 1år,
og efter et par måneder var der absolut bedring, og nu et par år efter, har
der slet ikke været noget som helst at bemærke, han kan have lidt rødlige
øjne når ejerne ordner hø til hestene her i denne tid, men det er småtterier
i forhold til tidligere.

Mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : BettinaP

Dato : 14-09-06 11:29

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:4507eee6$0$140$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> har der slet ikke været noget som helst at bemærke, han kan have lidt
> rødlige øjne når ejerne ordner hø til hestene her i denne tid, men det er

fantastisk. Ja det var som sagt også bare en konklusion jeg dragede udfra
mine små erfaringer.

Bettina, hvis hunde går rastløse rundt i håb om at jeg snart giver dem deres
kødben

Fra : Leyna

Dato : 13-09-06 09:39

On 13 Sep 2006 04:16:55 GMT, Linda Vejlø <lind@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>også med kyllingeskrog ( som jeg er lidt nervøs for..splintrede
>ben osv..)Er der også angivelser af mængder og hvad med

Hvor jeg har handlet...

http://husdyrhelse.com/group.asp?group=19
Her købte jeg El Kama grøntmix, som er nemt at have med at gøre.

Kødet købte jeg her :
http://www.avifauna.dk/index.php?cPath=356_840_425

Jeg startede op med Kallun og ville have haft lam osse, men det var
desværre udsolgt, så jeg fik oksekød i stedet.

Begge steder bliver varene bragt lige til døren, og du skal have en
rimelig stor fryser.

Udover de faste måltider får de ben, men de har endnu ikke fået
kylling. Ikke fordi jeg er nervøs mht splintrede ben, for det sker kun
hvis du giver dem tilberedt kylling (kogt/stegt). Så længe det er rå
kylling er benene meget mere bløde og bøjelige og det tager de ingen
skade af. Men er det et kyllingeskrog fra jeres middagsmad, så er
det udelukket, for så er skroget jo sikket enten kogt eller stegt og
så er det strengt forbudt!

Jeg kan jo ikke love dig at det bliver bedre mht. kløen, men her har
Hans i hvert fald fået helt fred og er nu bare en dejlig fjantet hund
lige som han plejer.

Der er et par stykker her i gruppen der BARFER og de ved meget mere
end jeg gør, for jeg er bare totalt nybegynder, men jeg ved at de er
meget villige til at svare på eventuelle spørgsmål, så bare spørg løs.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Linda Vejlø

Dato : 13-09-06 13:05

Hej derude
Vi gik igang med hypersensibilisering sidste år - og har været
igennem hele programmet.
Og jo, det er sket en bedring - men Sally har hele tiden også
fået 1 prednisolon hverdag samtidig. Efter dyrlægens udtale er
det meget lidt, næsten ingenting i forhold til at det er en stor
hund på 44 kg.
Jeg ville bare så gerne af med den sidste pille også!
Det er selvfølgelig ikke fordi jeg har forventninger om en total
kløfri hund ( lidt klør det vel altid!) - for før havde hun
store sår under "armene" - lige nu klør og bider hun i poterne,
ikke at der er hul, men de er lidt irriterede.
Så derfor tænkte jeg at man måske kunne komme af med det sidste,
ved at BARFE!!

Fra : Louise

Dato : 13-09-06 14:37

ok håber at barf så hjælper dig det sidste lille stykke af vejen ;) Der er
jo også mange allergi hunde der er blevet hjulpet af barf fodring. Det var
bare hvis du ikke havde hørt om hyposensibilisering.

:) Louise

Fra : Anette

Dato : 13-09-06 19:56

Leyna wrote:
> [...]
> at udvikle en præmiepels. Flot og blank, og hans skæl er aftaget
> stærkt. Jo, det tror jeg godt kan anbefales.

Jeg kan også kun anbefale BARF. Vi skiftede til rå foder i februar i år og
hundene elsker det.
Først i juli overtog vi en Schapendoes han, Andy, der havde været igennem et
længere forløb med flere antibiotikakure og prednisolon. Og han kløede sig
ustandseligt. Der var intet at se på hverken pels eller hud.Dyrlægen gav ham
endnu en omgang antibiotika og prednisolon bare for at være sikker på at det
ikke var hotspots eller lign der var ved at udvikle sig - men Andy kløede
sig stadig.
I løbet af de første uger her hos os blev han vænnet til BARF - det hjalp
lidt på kløen( formentlig sammen med at han faldt lidt til her ) men ikke
meget.
Det der så til gengæld, hjalp ham var Hokamix ( www.skyescot.dk ) et
fodertilskud i pulverform ala Vital Anilin og lign. Jeg havde købt Hokamix
til min anden Scapendoes, Dagmar, fordi hun er "sovestiv" i det ene bagben
ind imellem og jeg blandede Hokamix i aftengrøntsagerne til alle tre hunde
fordi det også er godt for pelsen. 2 uger efter var Andy's kløe så at sige
væk.
Vi løb tør for Hokamix i onsdags og i går begyndte han at klø sig ligeså
voldsomt igen. (Heldigvis har vi fået en ny omgang Hokamix i dag). Dagmars
bagben " sover" ikke længere og alle tre hunde har fået en pels der er
betydeligt lettere at rede ud - så jo, jeg og hundene er glade for både Barf
og Hokamix.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 14-09-06 20:08

> [...]
> at udvikle en præmiepels. Flot og blank, og hans skæl er aftaget
> stærkt. Jo, det tror jeg godt kan anbefales.

Utallige hunde med allergiproblemer kan hjælpes ved en simpel foderomlægning
til barf, og alligevel ved dyrlægerne intet om det, men skriver forfærdelige
stoffer som Prednisolon ud til hundene. Vorherre bevares! Det er da næsten
en skandale!

Fra : Leyna

Dato : 14-09-06 22:53

On Thu, 14 Sep 2006 21:08:05 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]
>stoffer som Prednisolon ud til hundene. Vorherre bevares! Det er da næsten

Jeg har ikke fået snakket med min dyrlæge om det, men hun lød ikke
begejstret i tlf.
Hans er i dag begyndt at klø sig igen, så han får lige en enkelt
Prednisolon i et par dage frem. Børstede begge hunde godt igennem i
dag (de fælder voldsomt), og da blev Hans' pels næsten hvid af skæl,
så væk er de altså ikke. *SUK*
Tålmodighed er IKKE en af mine dyder!
--
Leyna