Halsbånd...
Fra : Michael Weberg

Dato : 13-08-06 11:25

Jeg har i lang tid brugt en kvæler kæde på min hund fordi han trak for meget
med et nylon halsbånd. Men nu er han blevet lidt korthåret der hvor kæden
sidder og det jo ikke meningen. Det er en af de kæder med "lange" led, er de
andre kæder med små runde led bedre eller hvad har i af erfaringer??

Ved godt en opdraget hund ikke burde trække men har ikke haft ham fra hvalp
af og det er blevet meget bedre end i starten - så ingen kommentarer om
dårlig opdragelse

--

Mvh Michael Weberg

Fra : Kim Christensen

Dato : 13-08-06 12:42

Michael Weberg wrote:
> [...]
> sidder og det jo ikke meningen. Det er en af de kæder med "lange" led, er de
> andre kæder med små runde led bedre eller hvad har i af erfaringer??

Tværtimod, kæder med korte led æder endnu mere pels! Du kan få
hundesnore hvor en del af snoren også er halsbånd. De er i reglen af
noget tyk blødt reb. De misfarver ikke pelsen, og æder heller ikke af
den.

> Ved godt en opdraget hund ikke burde trække men har ikke haft ham fra hvalp
> af og det er blevet meget bedre end i starten - så ingen kommentarer om
> dårlig opdragelse

Det kan faktisk lade sig gøre at lære en genbrugshund at gå
ordentlig også.
Uden at starte en hellig krig vil jeg da tillade mig at gøre
opmærksom på TV2's udsendelse som sendes onsdage kl 21.25 hvis man
ikke vælger at sende fodbold i stedet.

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 13-08-06 12:55

Kim Christensen skriblede bla:

> [...]
> hundesnore hvor en del af snoren også er halsbånd. De er i reglen af
> noget tyk blødt reb. De misfarver ikke pelsen, og æder heller ikke af

Findes faktisk udemærkede kvælerhalsbånd af rundt læder også
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Michael Weberg

Dato : 13-08-06 16:57

Det kan faktisk lade sig gøre at lære en genbrugshund at gå
ordentlig også.

Ja det gør jeg også alt hvad jeg kan for at lære ham. Og der kommer
fremskridt ligeså langsomt bare ikke når jeg møder andre hunde med ham. Så
glemmer han pludselig det hele...

--

Mvh Michael Weberg

Fra : Søren LH

Dato : 13-08-06 18:19

"Michael Weberg" <supervippen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja det gør jeg også alt hvad jeg kan for at lære ham. Og der kommer
> fremskridt ligeså langsomt bare ikke når jeg møder andre hunde med ham. Så

Er det fordi du ikke har kræfter til at holde ham?

Vil han hilse på de andre hunde, eller er han vred på dem?

Under alle omstændigheder mener jeg det er betænkeligt at give ham konstante
negative forstærkninger i form af kvælning, hver gang han møder andre hunde.

Mvh
Søren

Fra : Michael Weberg

Dato : 13-08-06 20:38

> Er det fordi du ikke har kræfter til at holde ham?

Jo har kræfter til at holde ham. Ellers var det ikke til.

> [...]
>
> Under alle omstændigheder mener jeg det er betænkeligt at give ham
> konstante negative forstærkninger i form af kvælning, hver gang han møder

Har du ret i. Bør jo ikke være negativt at møde andre hunde. Ved bare ikke
helt hvad jeg skal gøre for at vende ham af med det. For til hundetræning er
problemet der næsten ikke.

--

Mvh Michael Weberg

Fra : Søren LH

Dato : 13-08-06 21:25

> [...]
> helt hvad jeg skal gøre for at vende ham af med det. For til hundetræning

Jeg er desværre ikke den rette at spørge for jeg arbejder med samme problem.
Men det går da fremad, vi kan nu passere andre hunde på hver side af en
villavej uden at jeg behøver være specielt over hende.

Men det jeg gør at er at jeg får hende under "gå pænt" kommandoen, som
betyder at hun ikke skal gå længere fremme i forhold til mig end når man går
lineføring. Og så skal hun selvfølgelig være på modsatte side af mig i
forhold til den fremmede hund. Jeg kan, når vi nærmer os hunden og hun
begynder at blive obs på den, lige træde lidt ind foran hende (øve dominans)
for at minde hende om at far bestemmer. Kommer vi så tæt på at jeg ved det
er et problem (måske ca. 4 m) kommanderer jeg hende i sit, for det er
lettere at håndhæve. Men som sagt, der kan være andre der har bedre metoder.

Mvh
Søren

Fra : Michael Weberg

Dato : 13-08-06 21:25

> Vil han hilse på de andre hunde, eller er han vred på dem?

Det en blanding. Tror måske det er usikkerhed som så bliver til knurren.
Men der er sjældent noget når han får lov til at hilse på. Hvilken han for
min skyld altid må. Men ikke alle der lige er til det.

--

Mvh Michael Weberg

Fra : pwh

Dato : 14-08-06 05:12

> Det en blanding. Tror måske det er usikkerhed som så bliver til
> knurren. Men der er sjældent noget når han får lov til at hilse på.
> Hvilken han for min skyld altid må. Men ikke alle der lige er til det.

Det er der vel ikke noget at sige til hvis han knurrer af deres hunde

/Jens

Fra : Michael Weberg

Dato : 14-08-06 19:10

> Det er der vel ikke noget at sige til hvis han knurrer af deres hunde

Du sir noget.. Gør han nu heller ikke kun...

--

Mvh Michael Weberg

Fra : C.H

Dato : 13-08-06 14:50

> [...]
>
> Ved godt en opdraget hund ikke burde trække men har ikke haft ham fra
> hvalp af og det er blevet meget bedre end i starten - så ingen kommentarer

Hvis du går ind på www.kenjan.dk så er der et væld af rigtig gode seler til
hunde, der ikke er helt gode til at gå pænt.
Vi købte en spor-sele til den gamle vaps, der eller kunne slæbe tre gange
sin vægt 50 km i timen hen ad landevejen
Med denne sele var det faktisk muligt at genopdrage vapsen og holde ham
tilbage uden gener for ham.....

Det er hamrende god kvalitet - vi har brugt vores i 6-7 år og den næste hund
får også fornøjelse af den. (Med mindre den bliver større end den gamle).
Den har været i vand, i mudder og alle andre steder som driftige schæfere
kan komme i tanker om at smutte hen....

CH

Fra : Kim2000

Dato : 13-08-06 17:23

> [...]
> kæden sidder og det jo ikke meningen. Det er en af de kæder med "lange"
> led, er de andre kæder med små runde led bedre eller hvad har i af

Kan du ikke bare tage halsbåndet af ham, når han er indendørs?

mvh
Kim

Fra : Michael Weberg

Dato : 13-08-06 17:49

> Kan du ikke bare tage halsbåndet af ham, når han er indendørs?

Jo men jeg tror det er når vi er ude og gå det kommer. For det er ligesom i
den siden hvor kæderne kører sammen. Prøver med et læder halsbånd i stedet
og ser om det er godt.

--

Mvh Michael Weberg

Fra : Is

Dato : 13-08-06 18:36

> Jo men jeg tror det er når vi er ude og gå det kommer. For det er ligesom
> den siden hvor kæderne kører sammen. Prøver med et læder halsbånd i stedet
> og ser om det er godt.

Har du overvejet et kursus i en "hunde klub" af en eller anden art ??

Det er jo ikke meningen at du skal holde hunden tilbage med sådan generelt
med "line og kvæler" !!! betragt det som en "sikkerhedsline" og så prøv at
før hunden med din stemme og kropssprog.

Du kan jo starte med når du møder andre hunde, så lad den sidde ved din
side, og lad de andre passere - og ros den så for at sidde pænt (når den gør
det)

eller bortled opmærksomheden fra de andre hunde med legetøj eller godbidder.

Erik Isager

Fra : Michael Weberg

Dato : 13-08-06 20:35

> Har du overvejet et kursus i en "hunde klub" af en eller anden art ??

Ja og har også gået der en sæson. Starter igen nu.

> [...]
> at
> før hunden med din stemme og kropssprog.

Gør jeg heller ikke. Han går fint ved min side med snor i en bue. Det er kun
når jeg møder andre hunde der er et problem. Han er bare en smule mere
lydhør når han har kæden på.

> [...]
> gør
> det)
>
> eller bortled opmærksomheden fra de andre hunde med legetøj eller

Jeg er begyndt at få hans opmærksomhed med godbider når vi møder andre. Syns
det var en bedre og mere positiv måde at passerer hunde end at skælde ham ud
når han knuer af dem.

--

Mvh Michael Weberg

Fra : Is

Dato : 13-08-06 23:27

> [...]
Syns
> det var en bedre og mere positiv måde at passerer hunde end at skælde ham

Det synes jeg lyder godt

Erik Isager

Fra : Michael Weberg

Dato : 14-08-06 19:12

> Det synes jeg lyder godt

Er bare i tvivl om han så forstår vi lige har passeret en hund og det
egentlig ikke var en dårlig ting.

--

Mvh Michael Weberg

Fra : Is

Dato : 14-08-06 20:05

> Er bare i tvivl om han så forstår vi lige har passeret en hund og det
> egentlig ikke var en dårlig ting.

Det kan jo være svært, når man ikke ser situationen, at gi gode råd.

Hunden kan sende nogle signaler som du måske ikke er opmærksom på ! og
derfor ikke ser.

Jeg ville nok prøve at lave noget andet end gå, når jeg skal møde andre med
hund.
Prøv med en "sit" eller "dæk" kommando, og gør så denne øvelse til noget
hyggeligt. Sæt dig på hug ved den, "kæl" med den, aktiver den med lidt
legetøj, eller bare hold kontakten ved hjælp af godbidder. Snak til den med
lys stemme (ros), så længe den har fokus på dig, eller det du aktivere den
med.

Hvis hunden kigger roligt på den anden hund, er det ok. men begynder den at
knuer, må du skældeud (mørk stemme). Straks den holder op, må du rose. Med
lidt øvelse, så kan du se på hunden allerede når den "tænker" på at knure !
Gi den da en irettesettelse, og ros den så for ikke at knure.

Men der er mange muligheder, og hvad der lige virker for jer, må tiden vise
!

Jeg vil mene der er 2 vigtige ting :

hunden må ikke være itvivl om at det er dig der lederen.
og prøv at bortlede opmærksomheden fra den anden hund.

Erik Isager