Bjæffe af alt..
Fra : Henriette

Dato : 10-07-06 19:40

Hej

Jeg har fået en dejlig hvalp, der nu snart er 5½ mdr.

Den kan løve frit rundt i haven, men den er på det sidste begyndt at bjæffe
af alle, der går/cykler udenfor grunden.

Jeg vil ikke være det bekendt overfor naboer - hvordan får jeg hende til at
lave være med at bjæffe?

Tak :)

Henriette.

Fra : Is

Dato : 10-07-06 23:22

> Jeg har fået en dejlig hvalp, der nu snart er 5½ mdr.

tillykke med den

> Den kan løve frit rundt i haven, men den er på det sidste begyndt at
bjæffe
> af alle, der går/cykler udenfor grunden.

Måske er den begyndt at passe på sit territorium ? derfor gør den , og har
en sejer hvergang for de forsvinder jo.

Jeg ville forsøge først at bortlede opmærksomheden fra dem der færdes på
vejen, men legetøj eller godbidder, hvad som helst. Og ros den så for at
være mere intereseret i "dig" en dem på vejen.

Du skal så i hverdagen forsøge at lære din hund af gø på kommando, og tie på
kommando
(jeg mener det er nemmere at lære en hund at tie på kommando, når den har
lært at gø på kommando)

Når det så er ok, kan du når nogen passere forbi be din hund tie, og så
meget ros når den tier.

Måske lyder det mennere end det er

Erik Isager

Fra : Jesper HVL

Dato : 11-07-06 01:42

Hej

> Måske er den begyndt at passe på sit territorium ? derfor gør den , og har
> en sejer hvergang for de forsvinder jo.

Det er *fedt* at være verdens herre

> Jeg ville forsøge først at bortlede opmærksomheden fra dem der færdes på
> vejen, men legetøj eller godbidder, hvad som helst. Og ros den så for at
> være mere intereseret i "dig" en dem på vejen.

Jepper! Afledning og positiv forstærkning når den _ikke_ gør af dem der
går forbi. Hsuk trinvis indlæring, små skridt, ikke forlange for meget
af hunden. I starten er det nok at den bare kigger på dig = godbid, så
tier den stille i (måske) 2 sekunder = godbid, osv...

Det kan tage tid - men det er da sådan vi lære vores Beagle at det
_ikke_ gør noget at naboens kat går rundt i haven ved siden af. Og jo -
det går faktisk fremad, langsomt men sikkert. Nu kan han næsten sidde
helt rolig og se den spankulere lige forbi. Det er helt klart
godbidderne der har virket - dem, og det 1,1 meter høje hegn vi har
banket op

> [...]
> lært at gø på kommando)
>
> Når det så er ok, kan du når nogen passere forbi be din hund tie, og så

jep!

> Måske lyder det mennere end det er

Nej... Men det kræver som med alting _tålmodighed_: Trinvis indlæring og
positiv forstærkning er en god vej til en veltilpasset og glad hund -
*Christ* Jeg lyder som en hel reklame .

Jeg vil også meget kraftigt anbefale dig at finde en god hundetræner i
nærheden, og så starte på et hvalpehold, så den kan blive socialiceret
gennem leg og samvær med artsfæller, og I kan der begynde på vejen mod
glæde gennem træning (Ja - det er sent nu

Rigtig god fornøjelse !
/j.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 11-07-06 04:13

On Tue, 11 Jul 2006 02:41:37 +0200, Jesper HVL
<jhvl@_NOSPAM_mail.tele.dk> wrote:

>godbid, så
>tier den stille i (måske) 2 sekunder

Ohh du milde 2 sekunder - ja hvad gir man ikke for små fremskridt -
min er dog begyndt på noget nyt - den går hænd ved siden af mig og gør
og det er faktisk ret fedt vs den løber op og gør af folk ... det fans
er hun ved_godt_den er gal for hver gang hun har sagt vov kikker hun
nervøst tilbage på mig .... men hun kan fanme ikke lade være :)
så skide_være med det ... så længe hun ikke løber op og skræmmer livet
af folk ....

--
MvH Bo M Mogensen
Holly Marie Combs The greatest Holly&Chamred (about 1gb)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 11-07-06 00:19

On Mon, 10 Jul 2006 20:40:15 +0200, "Henriette" <hen@spam.hop.top.dk>
wrote:

>lave være med at bjæffe?

prøv dk.livssyn.kristendom :)))
min har bjeffet fra jeg fik hende til nu hvor hun er lidt over 5 år -
jeg tror slet og ret - nogen hunde forbinder det med livskvalitet at
galpe op - det er en pestilens ja .... men jeg tror kun man kan bede
til højre magter om at få dem til lade være .... jeg har råbt skreget
sagt søde ting lyftet hende op talt pædagoisk en da givet hende et
dask med remen et par gange ... jeg siger dig INTET hjælper...nu er du
en valp du har så måske det går over med alderen ...?

Fra : jopa

Dato : 12-07-06 13:28

Bo M Mogensen skriblede bla:
> en da givet hende et
> dask med remen et par gange ... jeg siger dig INTET hjælper...

Selvfølgelig hjælper det men den skal bare ikke daskes med remmen men slåes,
og hvis du slår tilpas hårdt gør den det aldrig mere

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-07-06 16:48

On Wed, 12 Jul 2006 14:28:23 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Bo M Mogensen skriblede bla:
>
>Selvfølgelig hjælper det men den skal bare ikke daskes med remmen men slåes,
>og hvis du slår tilpas hårdt gør den det aldrig mere

jeg formoder overstående er eroni .... men nu har du også kin taget et
af de mange tiltag med som jeg har brugt for at rehabiltere hende.
og det bruger jeg ikke mere - ja jeg dasker hende ikke hårdt når hun
gør det det for hendes så til at holde op i den givne situation men
præventivt virker det ikke.

Fra : jopa

Dato : 12-07-06 17:00

Bo M Mogensen skriblede bla:

> jeg formoder overstående er eroni .... men nu har du også kin taget et
> af de mange tiltag med som jeg har brugt for at rehabiltere hende.

Problemet er at du ikke slår hårdt nok.
Gør du det stopper den for altid
ps hvad mener du med eroni ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-07-06 20:50

On Wed, 12 Jul 2006 18:00:18 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Bo M Mogensen skriblede bla:

>Problemet er at du ikke slår hårdt nok.
>Gør du det stopper den for altid
>ps hvad mener du med eroni ?

ja jeg går ud fra det var et feberagtigt forsøg på at være morsom at
du mente man skulle tæve sin hund sønder og sammen !

Fra : pwh

Dato : 12-07-06 21:26

> ja jeg går ud fra det var et feberagtigt forsøg på at være morsom at
> du mente man skulle tæve sin hund sønder og sammen !

Det skriver John kun fordi han ikke selv har en hund,
men en eller anden mystisk Hyæne/Kamel/??? blanding
Self skal du ikke slå din hund så det gør ondt, et makeringsslag
kan jeg selv finde på at bruge, men det er såmænd blidere end
det de får når vi slås for sjov.

Det mest effektive jeg selv bruger af "vold" mod mine hunde
er at tage et fast tag i nakken og fikserer dem mens jeg råber
et eller andet ligegyldigt, de ved ikke noget værrer end når
den øverste myndighed for en gangs skyld puster sig op.
Det skal bruges sjældet og med omtanke, eller får du en nervøs
hund ud af det, men engang imellem skal man desværrer sætte
sig i respekt og vise hvem der bestemmer.

/Jens

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-07-06 15:30

On Wed, 12 Jul 2006 22:26:24 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det skriver John kun fordi han ikke selv har en hund,

ja det forklare jo em del :)

>Self skal du ikke slå din hund så det gør ondt, et makeringsslag
>kan jeg selv finde på at bruge,

ja det sker der sgu ikke noget ved - hun reagere ikke en gang særlig
voldsomt på det ser nærmest på mig som jeg er åndsvag :) men holder
kæft gør hun da ..jeg troede godt nok lige vi var til bunds i det her
med at løbe op tilfremmed og gø - men Øhh i morges var der en
alkohliker på vej hjem der fik den helt store stur før jeg kom til -
ja der plejer ikke at være nogen ude kl 4 om morgenen så der slipper
jeg hende bare ved hoved døren - det næste der kommer er et hjørne
hvor jeg ikke kan se hende ( 20 meter ) men der kan hun lave en del
ballade til jeg når frem ...

>men det er såmænd blidere end
>det de får når vi slås for sjov.

Hæ hæ ja det kender jeg godt fra når vi lejer WILD i f.eks en strid om
en sok ....

>Det mest effektive jeg selv bruger af "vold" mod mine hunde
>er at tage et fast tag i nakken og fikserer dem mens jeg råber
>et eller andet ligegyldigt,

har prøvet det ... men den siver sgu ikke ind ...

> [...]
>hund ud af det, men engang imellem skal man desværrer sætte
>sig i respekt og vise hvem der bestemmer.

jamen jeg tror dybest set ikke hun er i tvil om at det er mig der
bestemmer når alt kommer til alt - hun gør jo i det store hele som jeg
siger - men FREMMEDE fuck dem kan hun ikke li uagtet mine tale løse og
årlange forsøg på bare at få hende til at lade dem være i fred.

jeg tror simpelthænd det er hendes natur - hendes far er på samme
måde.

min nu for længs afdøde Bernhard sennets havde jeg praktisk talt
aldrig et problem med ja som sagt på de ca 12 år hun levede bestod
hendes udåder i 3 episoder 2 gange løb hun væk i løbe tid en gang åd
hun min Pizza :))

sådan var hun bare ... det var ikke noget hun var trænet til - prægtig
hund !

Fra : ST

Dato : 11-07-06 21:15

"Henriette" <hen@spam.hop.top.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bjæffe af alle, der går/cykler udenfor grunden.
>
> Jeg vil ikke være det bekendt overfor naboer - hvordan får jeg hende til

Vores second hand D/S lier af samme problem, når jeg har tid - eller
bestemmer mig at NU er det nok, benytter jeg mig af den lille mands
vandskræk. Har haft hunde der bare elskede vand - så her dur ideen ikke.
1. Fyld en brugt ketchopflaske med vand og stil den på et strategisk sted.
2. Endnu bedre køb et mindre vandgevær, læg det et strategisk sted.
3. Skru en vandingspistol der kan lukke for vandet på haveslangen og lig på
lur - evt. dovent henslængt på en drømmeseng på græsplænen, så kan kræet få
et godt sprøjt samtidig med en kommando, der klart fortæller hunden, at det
må man ikke - pudsigt nok gøer han ikke mere den dag. Så han ved da udmærket
godt at det er forkert hvad han gør.
Er efterhånden nået til at bare han ser at jeg stiller "sprøjten" frem, kan
han tie stille.
/Susanne

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-07-06 16:46

On Tue, 11 Jul 2006 22:15:18 +0200, "ST" <threms@mail.dk> wrote:

> [...]
>godt at det er forkert hvad han gør.
>Er efterhånden nået til at bare han ser at jeg stiller "sprøjten" frem, kan

ja det er da forsøget værd - men jeg tror nu hunde har en natur som vi
menneker hvor der er nogen ting man kan gøre noget ved og andre ting
der slet og ret er uopretlige ... nu er der tale om en valp så derfor
er der måske håb - men jeg kan kæmbet med min siden hun var valp mht
at gø jeg har prøvet ALT der er sgu ikke noget at gøre -

lidt fremgang har der været på det sidste da hun gør hænd til mig og
gør af fremmed i stedet for at løbe op til dem ... ja dte er fakta sin
vægt værd i guld - om det holder ved jeg ikke.

noget andet er hun ved godt det er galt for hun kigger nervøst på mig
når hun gør og halen ryger ind i mellem bennene.

Fra : Lott

Dato : 12-07-06 18:24

"Henriette" <hen@spam.hop.top.dk> wrote in message
> [...]
> bjæffe af alle, der går/cykler udenfor grunden.
>
> Jeg vil ikke være det bekendt overfor naboer - hvordan får jeg hende

Hej.

Jeg fik min nu 13 mdr. gammel hvalp vænnet af med at gø af alt og alle
på vejen, ved at lægge min hånd på dens snude og sige "Tak jeg har set
det".
Nu gør den kun, hvis der kommer nogen ind på grunden, hvilket er ok,
og bare jeg siger" Tak jeg har set det" tier den med det samme.
Det kræver selvfølgelig, at du er i haven sammen med hunden et stykke
tid, indtil den har lært, at du har styr på det uden for haven, og at
det ikke er noget den skal tage sig af.

Mvh. Lotte

Fra : ST

Dato : 12-07-06 21:41

"Lott" <lotte@-_slet_post4780.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indtil den har lært, at du har styr på det uden for haven, og at det ikke

Jo, god løsning idet du overtager lederskabet, har selv prøvet det et par
gange men ikke konsekvent nok, jeg er også meget i haven, men måske mere
fokuseret på ukudtet og jordbærene netop nu -så tak for dit råd det vil jeg
absolut prøve af.!
Mere hund - mindre opmærksomhed på mælkebøtterne!
Vores D/S blev netop anskaffet fordi vi ikke havde tid til at opdrage en
rottweilerhvalp på det tidspunkt, så kan man vel filosofere over hvorfor man
overtog en godt nok lille problemhund - fordi man ikke havde tid til at løse
de store hundes problemer .
Må jeg lige prale lidt - vores lille nye Rotte - nr. 4 for mig er en mega
tævehvalp - hun er ganske upåvirket af DS Bullers gøen og hidsige adværd.

Har tidligere haft en tysk korthårs tæve der var 2 år ældre end vores
flatcoatede retriver han, hun gøede aldrig , han begyndte at kopiere adfæren
fra 2 schæfere( mor og datter) på ejendommen overfor, den adfærd fik jeg
hurtigt vænnet ham fra
Mvh Susanne

Fra : Lott

Dato : 13-07-06 09:18

"ST" <threms@mail.dk> wrote in message

> [...]
> kopiere adfæren fra 2 schæfere( mor og datter) på ejendommen
> overfor, den adfærd fik jeg hurtigt vænnet ham fra

Jordbær fik vi ikke meget her hos mig med kun 8 mm regn siden 1. maj
er her godt tørt alle vegne.
Selv mælkebøtterne har givet op.

Jeg har en 13 mdr. Rotte/schæfer tæve og en 10 år lab/schæfer tæve,
de er bare nogle dejlige hunde.
De er/har været utrolige lærenemme, jeg har aldrig gået til træning
med mine, så al indlæring indgår bare i hverdagssituationer.
Den gamle har altid været en utrolig rolig og lærenem hund og intet
kan få stresset hende op.
Den lille er enormt aktiv og en lille børste, men den kan simpelthen
ikke få den gamle op at køre.
Blev det for meget for den gamle satte hun sig bare på den lille til
den faldt til ro.
Nu hvor den lille er blevet ligeså så stor som den gamle, lægger hun
sig bare ned, og så er angreb ikke sjovt længere.
Vi fik den lille fordi, jeg gennem 30 år med hunde har erfaret, at det
er nemmer at opdrage en hvalp, hvis der er en gammel hund til hjælp.
Jeg er gang-handicappet og benytter elkøretøj for at komme længere
rundt, og det er rart at have selskab af en hund i min færden i
naturen.
Den gamle kan ikke længere klare de lange ture, så nu er jeg ved at
lære den lille op til at gå/ løbe pænt ved siden af i snor, og det
klare hun rigtig flot.
Mvh. Lotte