sofaspisende internathund
Fra : BettinaP

Dato : 10-07-06 12:08

Hej Alle hundeelskere

så er det igen min tur til en lille post
Jeg går KRAFTIGT og overvejer hund nummer to og har kastet min kærlighed på
en dejlig dobermann tæve på internatet i Rødovre. Vi har skrevet ansøgning
på hende i fredags, så jeg tror jeg har et par dage endnu før de ringer og
beslutningen skal træffes.

Om hende:

hilste lige på vores egen tæve Mocka der var med og så gik vi ellers bare
tur. Mocka fik et lille slik hver gang vi ventede for rødt lys.
vi tog hende med over på en forhindringsbane for at se hvordan hun reagerede
på diverse udfordringer.
op på hænge/gynge bro.....det var sjovt
op på vippe..blev lidt forskrækket da den vippede ned, men ville da gerne
med derop igen
op på platform der bevæger sig..ville gerne sitte selvom det da var lidt
underligt
to andre hunde rendte og legede ...det var meget varmt, så hun lagde sig ned
og synes det var ok at han-rottweileren stod hen over hende med en pind og
legede mens hun lige lå der
vil gerne røres ved poter, tænder osv
man må godt bøje sig hen over hende
en hund knurrede af hende da hun ville hilse, hun satte sig straks og
slikkede sig om munden
et bundt nøgler blev kylet ned lige foran hende, hun var nysgerrig efter at
se hvad det nu var for noget
en hunde-bæ-pose blev pustet op og sagde bang...hun kiggede bare

alt i alt lyder det jo vældig godt i mine ører ... hun reagerede heller ikke
på cyklister eller biler....

trækker en del i snoren formentlig fordi hun bare ikke har lært at lade være
det der nok undrede mig mest var, at hun nærmest ikke reagerede på sit navn.

der står i hendes papirer, at grunden til hun er kommet på internat er, at
hun spiser sofaer, men der er ingen der ved om det er understimulering eller
angst.
og det er så der min bekymring kommer ind i billedet.

Hvis det bare er manglede stimulering/træning, så er det jo til at tage og
føle på.
Jeg går hjemme for tiden, så jeg har mere eller mindre hele dagen til at
træne hende.
Min nuværende 6 årige tæve har intet imod at være alene, hun lægger sig til
at sove med det samme. Jeg gætter på at det vil have en afsmittende effekt.

og nu til spørgsmålene:
hvordan fjerner man angst fra en hund?

vil det smitte af på hende, at min egen tæve er hamrende rolig nærmest lige
meget hvad?

hvad skal jeg ellers være opmærksom på?

Jeg har ikke prøvet at have en internathund før....er der andet jeg skal
vide eller spørge om når de ringer?

kom med alle jeres gode råd og erfaringer. Det er jo en stor beslutning der
skal træffes, så jeg vil helst ha været hele vejen rundt inden jeg træffer
den.

BettinaP

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-07-06 13:00

----klip en masse om en dejlig hund....---

> og nu til spørgsmålene:
> hvordan fjerner man angst fra en hund?

------------
det kommer an på hvor angsten ligger, er det alene hjemme problemer gælder
det om at vænne hende til at være alene hjemme, præcis som man vil gøre med
en hvalp.
-------------------
> vil det smitte af på hende, at min egen tæve er hamrende rolig nærmest
> lige meget hvad?

-----------
ikke sikkert, jeg har lige haft et nervevrag af en hund der kom fra en anden
familie, og hun kunne slet ikke være alene, til trods for at begge mine 2
jeg havde i forvejen, intet problem havde med det.
det har hun så lært nu..
------------

> hvad skal jeg ellers være opmærksom på?
>
> Jeg har ikke prøvet at have en internathund før....er der andet jeg skal
> vide eller spørge om når de ringer?

------------
jeg synes at hun lyder som en lækker hund, med masser af potentiale til at
blive en god familiehund med de ting som du beskriver, selvom man nok ikke
kan generalisere en hund på en gåtur.. jeg havde uden skrupler snuppet
hende.. og så brugt den nærmeste fremtid på at lære hende at kende.
-----------
> kom med alle jeres gode råd og erfaringer. Det er jo en stor beslutning
> der skal træffes, så jeg vil helst ha været hele vejen rundt inden jeg
> [...]

hvis du har en god fornemmelse i maven over hende, så synes jeg at du skal
springe ud i det, tage den første tid lidt roligt,så i alle kan lære
hinanden at kende, lad være med at kast hende ud i hvad som helst, men lad
hende falde til i ro og mag.

mvh. marie - som har haft en del "brugte hunde"..

Fra : pwh

Dato : 10-07-06 13:00

BettinaP wrote:
> kom med alle jeres gode råd og erfaringer. Det er jo en stor
> beslutning der skal træffes, så jeg vil helst ha været hele vejen
> rundt inden jeg træffer den.

Jeg har desværrer ikke nogle erfaringer på de punkter du spørger til.
Men har de ikke et system på internatet hvor du kan afleverer hende
igen inden for 2 uger hvis hun viser sig at værer uegnet for dig.
Ud fra hvad du skriver lyder hun jo god nok, hvor gammel er hun,
og er der stamtavle på hende, eller gættes der bare på at hun er en Dober.

Jeg var i sin tid selv interrerseret i racen, men valgte den fra da jeg læste
flere steder at de kan værer noget nervøse og skarpe.
De par stykker jeg har mødt har nu værer søde nok, og det er jo en prægtig
hund at se til, meget elegant og smuk at se på synes jeg

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 10-07-06 13:46

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> Jeg har desværrer ikke nogle erfaringer på de punkter du spørger til.
> Men har de ikke et system på internatet hvor du kan afleverer hende
> igen inden for 2 uger hvis hun viser sig at værer uegnet for dig.

mjoh muligvis. Men nu har hun allerede været ude to steder, så hvis jeg
siger ja til hende, vil jeg også gøre ALT jeg overhovedet kan for, at hun
ikke skal tilbage igen-igen. Det er sgu synd med alt det flytteri.

> Ud fra hvad du skriver lyder hun jo god nok, hvor gammel er hun,
> og er der stamtavle på hende, eller gættes der bare på at hun er en Dober.

hun er fra efteråret 04. Tror ikke hun har stamtavle, da der vist er en
smule blanding i hende. Men det eneste tegn på blandingen er en stor hvis
plet på brystet. Resten ser ud som 100% dobermann. (jeg er ikke helt
overbevist om at der er blanding i hende bare på grund af den hvide plet.
Det har min brors helt rene rolle da også...på trods af stamtavle)

> [...]
> De par stykker jeg har mødt har nu værer søde nok, og det er jo en prægtig
> hund at se til, meget elegant og smuk at se på synes jeg

Uha jens, jeg tror du vil falde lige så meget for hende som jeg er ved..når
jeg nu ved hvor ens smag vi har. Der er ingen tvivl om at vi ville få endnu
en dronning i huset, men at vores RR Mocka nok skulle få lov at bestemmet.
Flot flot flot og jeg kunne hverken finde det nervøse eller skarpe.
Jeg har også altid haft en lidt forsigtig holdning til dobermann, men udfra
hvad jeg har hørt fra kendere, så er det nervøse og skarpe avlet så meget ud
af dem, at de nærmest ikke længere kan bruges som brugshunde.....nu er det
familie hygge hund, i blandet lidt jæger. sir de kloge.

hvis/når jeg nu får hende, så må vi gøre alvor af den tur på volden.

BettinaP

Fra : jopa

Dato : 10-07-06 13:58

BettinaP skriblede bla:

> hvis/når jeg nu får hende, så må vi gøre alvor af den tur på volden.

Pas på ham han er ungkarl
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 10-07-06 15:18

jopa wrote:
> BettinaP skriblede bla:

> Pas på ham han er ungkarl

Det er sgu da fordi der ikke er nogen der vil have mig,
og nu må jeg ikke for Angel, hun mener hun er kvinden i mit liv

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 10-07-06 22:53

On Mon, 10 Jul 2006 14:58:03 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>BettinaP skriblede bla:

>Pas på ham han er ungkarl

Jaja, men tjener han ikke ret pænt?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 10-07-06 23:15

> Jaja, men tjener han ikke ret pænt?

Jo vi Finmekanikere får de fede lønninger

/Jens

Fra : pwh

Dato : 10-07-06 15:17

> [...]
> jeg siger ja til hende, vil jeg også gøre ALT jeg overhovedet kan
> for, at hun ikke skal tilbage igen-igen. Det er sgu synd med alt det

Det er vi helt enige om, men stadigvæk er hensynet til dig selv og Mocka
jo det primære. Og jeg synes da det er rart at vide at men kan "låne" hunden
i 2 uger før man bestemmer sig 100%, situationen er jo en helt anden når
du først får hende hjem og hun kommer på Mocka's enemærker.

> [...]
> ikke helt overbevist om at der er blanding i hende bare på grund af
> den hvide plet. Det har min brors helt rene rolle da også...på trods

Så må du i princippet gå ud fra at hun er en blanding med meget Dober i,
det kan så let værer Rotte der er blandet i, men de passer også racemæssigt sammen.
Det er faktisk ikke unormalt at Rotter har en hvid blis.
Det blev jeg belært om da jeg spurgte til det i sin tid, da jeg opdagede at Angel
også havde en lille en på brystet, det skulle værer helt normalt for Rotter.

> Uha jens, jeg tror du vil falde lige så meget for hende som jeg er
> ved..når jeg nu ved hvor ens smag vi har.

Det er der ingen tvivl om, jeg forelskede mig engang i en han Rotte/Dober blanding
nede hos dem. Der var jeg bare for snøvlet med at sige ja, så den røg for snuden af mig.
Jeg købte så Tyson som hvalp i stedet for, og opkaldte ham efter den jeg blev snydt for

> Der er ingen tvivl om at vi
> ville få endnu en dronning i huset, men at vores RR Mocka nok skulle
> få lov at bestemmet. Flot flot flot og jeg kunne hverken finde det
> nervøse eller skarpe.

Du går ind og bestiller hende med det samme, ellers får du tæsk af alle os andre

> [...]
> avlet så meget ud af dem, at de nærmest ikke længere kan bruges som
> brugshunde.....nu er det familie hygge hund, i blandet lidt jæger.

Meget ligger nok også i miljø og opdragelse, og da det er en tæve
ville jeg nok heller ikke værer så betænkelig ved den race.
Jeg ville have en hanhund i sin tid, og der var jeg bange for at racen måske
ville blive en for stor mundfuld som den første hund.

> hvis/når jeg nu får hende, så må vi gøre alvor af den tur på volden.

Jeg skal helt sikkert se hende, vi kommer også tit på volden nu hvor jeg
har fået bil. Det tager alligevel ½ time for os at gå derned, så det blev ikke
så tit før i tiden. Vi var da dernede igår aftes, hundene elsker jo området,
bare ærgeligt med alle de Får der skal brede sig på det bedste stykke her om sommeren.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 13:28

> [...]

> der står i hendes papirer, at grunden til hun er kommet på internat er, at
> hun spiser sofaer, men der er ingen der ved om det er understimulering

Hvor gammel er hun ?
Det med, at spise sofaer kan jo også bare være en "teenage" ting.
Selvom hun har haft vanen i et tidligere hjem, er det heller ikke sikkert,
at hun gør det igen, når i får hende hjem.

> hvordan fjerner man angst fra en hund?

Ud fra din beskrivelse af hunden, synes jeg ikke hun lyder som en angst
hund.
Anyway- du skriver, at husets anden hund er meget rolig og nervefast og det
vil muligvis smitte lidt af på den nye hund, i hvert fald hvis hun ser jeres
nuværende hund, som over hende.

> Jeg har ikke prøvet at have en internathund før....er der andet jeg skal
> vide eller spørge om når de ringer?

Nu ved jeg ikke om det har nogen betydning i jeres hjem, men jeg vil også
spørge ind til om hun kan med andre dyr- altså katte, kaniner osv. Hun kan
jo åbenbart godt sammen med andre hunde, men det er da også lige rart, at
vide om hun f.eks. æder katten....

Hun lyder i hvert fald som en skøn hund. Held og lykke med det !

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : BettinaP

Dato : 10-07-06 13:39

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote in message

> [...]
> Selvom hun har haft vanen i et tidligere hjem, er det heller ikke sikkert,
> at hun gør det igen, når i får hende hjem.

hun er knap to år og har været på internatet af to omgange, af samme årsag
(det med sofaerne)
Her i anden omgang har hun været der siden primo maj og da hun er fra
oktober 04, så ja..hun er jo ikke voksen endnu.

> [...]
> det vil muligvis smitte lidt af på den nye hund, i hvert fald hvis hun ser

da der er så stor forskel i deres alder, er jeg ikke bekymret for om der vil
opstå uoverensstemmelser om hvem der bestemmer. Slet ikke efter jeg har set
hvor hurtigt hun "overgav" sig da vi gik tur. der blev fedtet en del *G*

BettinaP

Fra : Hm

Dato : 10-07-06 21:20

[...]
***********************
Du skal lige huske på at hun kun er 2 år, så endnu er hun jo kun en unghund,
problemerne plejer jo først at komme senere ved 3-4 års alderen, og samtidig
var hun jo ikke på "hjemmebane" det var nok det med to tæver jeg ville have
mine største betænkeligheder
hilsen
Hanne

Fra : Leyna

Dato : 10-07-06 22:56

On Mon, 10 Jul 2006 14:27:34 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

> [...]
>jo åbenbart godt sammen med andre hunde, men det er da også lige rart, at

Man kan lære hunde at omgås katte. Hans havde aldrig set en kat før i
sit liv, da vi overtog ham, og han ville da i første omgang meget
gerne lege med/jage dem, men han lærte hurtigt at de var en del af
flokken, og i dag kan de putte sammen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 10-07-06 23:20

> [...]
> sit liv, da vi overtog ham, og han ville da i første omgang meget
> gerne lege med/jage dem, men han lærte hurtigt at de var en del af

Nogle hunde skal man nok holde langt væk fra sine katte.
Min Faster havde engang en Boxer der nåede at dræbe 2-3 katte
og en hamster i sit liv.
De Greyhounds som min søster og svoger havde for år tilbage
skulle man generelt også holde langt væk fra katte,
de bliver jo trænet med et skind og "tag missen" når de skal
trænes til væddeløb.

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 11-07-06 08:44

> [...]
> skulle man generelt også holde langt væk fra katte,
> de bliver jo trænet med et skind og "tag missen" når de skal

det var også deres generelle holdning på internatet, at hvis man ikke på
forhånd vidste om hunden kan med katte, så ville de ikke formidle en
dobermann til et hjem med katte. der er temmelig meget byttedrift i.
vi har så ikke andre dyr i huset p.t. end mocka, så det er ikke noget
problem.

BettinaP

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 08:47

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:3oAsg.12426

> Nogle hunde skal man nok holde langt væk fra sine katte.
> Min Faster havde engang en Boxer der nåede at dræbe 2-3 katte
> og en hamster i sit liv.

Ja og det var netop sådan en type genbrugshund vi overtog engang. Han dræbte
2 kaniner og sådan en hund, vil jeg ikke røre ved igen. Ikke, at jeg tror
Bettina`s hund er sådan, men jeg ville nok alligevel spørge ind til det....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : jopa

Dato : 12-07-06 09:37

Buffy skriblede bla:

> [...]
> dræbte 2 kaniner og sådan en hund, vil jeg ikke røre ved igen. Ikke,
> at jeg tror Bettina`s hund er sådan, men jeg ville nok alligevel

En hund der ikke dræber katte og kaniner ville jeg ikke røre ved
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 12-07-06 13:44

On Wed, 12 Jul 2006 10:36:56 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>En hund der ikke dræber katte og kaniner ville jeg ikke røre ved

Jamen, du får heller ikke lov til at røre ved Vaks!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : slh@city.dk

Dato : 10-07-06 20:58

Hej Bettina,

Det lyder som en kanon hund. Hvis jeg havde været ude efter en hund i
den stil havde jeg nok ikke betænkt mig et øjeblik. Dobermans er
efter min mening pragtfulde hunde, hvis man kan opfylde deres behov om
aktivitet samt lære dem agt styre deres stress.

Der er nok ikke nogen internathund der ikke har et eller andet problem,
så det med sofaen vil jeg tage som en udfordring. Stil evt. den pæne
sofa væk og køb en gammel en i den blå avis til der er styr på det.

For at få styr på det ville jeg starte med at lære hunden havd "nej"
betyder og tage den kommando i anvendelse. Dobermans er jo generelt
lydige hunde (men med stort aktivitetsbehov).

Desuden vil jeg se på om hunden er stresset, og lære den at stresse
ned, hvis nødvendigt. Dobermans stresser enormt let.

Hvis det ikke er nok, ville jeg tage udgangspunkt i bogen
"Hundelytteren" og/eller kontakte en person som kan hjælpe med på
basis af "Hundelytterens" ideer.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 10-07-06 21:28

BettinaP skriblede bla:

> [...]
> skrevet ansøgning på hende i fredags, så jeg tror jeg har et par dage
> endnu før de ringer og beslutningen skal træffes.

Det lyder som en rigtig dejlig hund og jeg tror du gør både dig selv og
hunden en god tjeneste ved at tage den.
Husk at folk kommer med de mest sindsyge forklaringer på hvorfor de ikke kan
have hunden mere.
Den gængse er :
pludselig opstået allergi hos børnene, eller hunden kan ikke være alene
hjemme.

Håber du tager den da jeg altid får det skidt ved at se alle de hunde der er
spjældet på internatet
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-07-06 22:51

On Mon, 10 Jul 2006 13:07:53 +0200, "BettinaP" <bep@bep.dk> wrote:

>hvordan fjerner man angst fra en hund?

Med masser af kærlighed og masser af tålmodighed, men helt seriøst, så
kan jeg ikke via dit indlæg spore nogen form for angst i det du
beretter om hunden. Jet vil gætte på, at der her er tale om
understimulering, og jeg ville fluks kaste mig over den lækre
vovsebasse.
Havde der været tale om en usikker/angst hund, så ville jeg nok osse
ha' kastt mig over den, men det er altså en større omgang at få gjort
en angst hund selvsikker og rolig. Har selv en usikker hund, som dog
efter 3 år kun tisser på gulvet (af angst) når han skal til dyrlægen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : BettinaP

Dato : 11-07-06 08:47

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message

> [...]
> beretter om hunden. Jet vil gætte på, at der her er tale om
> understimulering, og jeg ville fluks kaste mig over den lækre

ja det er også min tanke. Vi har skrevet ansøgning på hende og når de nu
ringer en af dagene og siger vi godt må få hende, siger jeg pænt ja tak.

> [...]
> en angst hund selvsikker og rolig. Har selv en usikker hund, som dog
> efter 3 år kun tisser på gulvet (af angst) når han skal til dyrlægen.

hvad har du så gjort ved/for ham? det handler vel primært om at få opbygget
deres selvtillid i alle mulige situationer...eller hvad?

BettinaP

Fra : Leyna

Dato : 11-07-06 13:50

On Tue, 11 Jul 2006 09:47:12 +0200, "BettinaP" <bep@bep.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message

>hvad har du så gjort ved/for ham? det handler vel primært om at få opbygget
>deres selvtillid i alle mulige situationer...eller hvad?

Jamen det er sørme lidt svært at sige hvad jeg egentlig har gjort. Jeg
mener jo "bare" at jeg har elsket ham.

Jeg har passet på med ikke at skælde ud, og kommandoer blev bedst
forstået når man hviskede dem til ham. Jeg har rost og rost og rost,
når han gjorde noget rigtigt, og belønnet ham rigeligt.
Jeg har ladet ham vinde i trækkelege og i stedet for at bukke mig ind
over ham, når der skulle kæles, har jeg sat mig ned på gulvet til ham.

Dette er ting jeg egentlig ikke har tænkt nærmere over, før end at du
spørger, men om det virker for andre aner jeg ikke. Som sagt, så
elsker jeg ham bare og det ser ud til at være nok i dette tilfælde.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 12-07-06 15:16

> Vi har skrevet ansøgning på hende og når de
> nu ringer en af dagene og siger vi godt må få hende, siger jeg pænt
> ja tak.

Så tålmodig tror jeg ikke jeg ville værer, har du bestemt dig
synes jeg du skal tage derned og rykke dem i ørene.
Lad værer med at ringe, du vil fremstå som meget mere interrerseret
hvis du møder personligt op, så kan du jo også lige hilse på vapsen igen
og se hvordan hun reagerer når hun ser dig igen.

/Jens