Hvalpe spørgsmål
Fra : Thomas.b

Dato : 08-07-06 20:15

Hejsa !

Fik lige mig en ny lille hund igen..mistede min den gamle i onsdags. Så er
det dejligt med en lille ny.

Men da der er nogle år siden jeg havde hvalp sidst så er der lige et
spørgsmål.

Han kan gå på trapper troede ikke mine egne øjne. var ved at finde plader
frem så jeg kunne lukke trappen af han gik op og ned af trappen som om han
altid havde gjordt det.

Men som jeg husker det så må hvalpen ikke gå på trapper det første stykke
tid. Hvor længe er det ?

Mvh. Thomas

Fra : Thomas.b

Dato : 08-07-06 20:18

Det skal så lige siger at racen er en Japansk spids.
mvh. Thomas

Fra : qfha

Dato : 09-07-06 08:14

Selvfølgelig kan han gå på trapper, man kan meget når man vil.

Det er rigtigt at hvalpe helst ikke må gå på trapper for at skåne
deres hofter og minimere risikoen for udvikling af hofteledsdysplasi.
Så hvis det ikke er nødvendigt skal du vente til hans skelet er mere
færdigtudviklet, 1 til 2 år alt efter race. Vent ca. 1 år og lad ham
HD fotografere, så ved du om han er yderligere udsat. Det gælder
også anden belastning, som lange gåture og løb ved siden af en
cykel.

Held og lykke med ham.

mvh
qfha

Fra : Clas Lau

Dato : 09-07-06 21:45

Med alt er det naturligvis et spørgsmål og mængde.

Hvis du bor på 5 sal vil jeg personligt bære hunden op, og især ned, så
længe at jeg magtede det - og jeg ville mindst vente til hunden var
noglelunde færdig i højden dvs. 10 md for en større hund (længre for gigant
racer).

Hvis de drejer sig om at hunden et par gange i døgnet skal fra stuen og så
på første sal vil jeg ikke bekymere mig det helt store. Hold øje med hunden
een til to md så den ikke render op og ned i et væk.

Men det er min holdning til sagen. Der vil naturligvis være andre som er
mere restriktive. Verden er ikke sort hvid, og den person som fortæller dig
at hunde ikke må gå på trapper før den er 12 md. og så bare derefter kan gå
uhæmmet ser i mine øjne ikke særlig nyanceret på sagen.

Jeg udtaler mig også på baggrund i at du kan forvente at din hund har et
sundt bentøj. Hvis du ved at hunden kommer fra sunde linier og gode aner
ville jeg være knap så bekymret end hvis du vidste at der var mange i den
familie eller race som døjede med albue og hofteproblemer.

Generelt tror jeg at mange anbefaler at hundene skal holde sig i ro i lang
tid for at være på den sikre side. Da jeg startede mine hunde op til
træksport tog jeg kontakt til nogle som vidste en del om denne sport. Jeg
spurgte om man kunne tilllade sig at lade sig 12 md. gamle hund begynde at
trække. Svaret var at de mente at den var kommet 6 md. for sent i gang. De
havde vel om mærke hunde som havde trukket efter den recept, som i dag godt
nok var pensioneret fra træksporten, men var raske og velgående i en alder
af 13 år.

Mvh

-Clas-