2 hanhunde problem
Fra : mig

Dato : 04-07-06 06:52

Vi har 2 hanhunde, en på 2 og en på 4. Nu er den på 2 begyndt at
blive meget agressiv over for den ælste. Den angriber ham bare han for
den minste chance og han bide til, så den "gamle" sniger sig op langs
væggene. Dette er bestemt ikke særligt rart at se på. Er der noget
vi kan gøre for at afhjælpe denne sitiuation.

Alle råd ønskes.

Fra : pwh

Dato : 04-07-06 08:32

mig wrote:
> [...]
> væggene. Dette er bestemt ikke særligt rart at se på. Er der noget
> vi kan gøre for at afhjælpe denne sitiuation.

Det ville måske hjælpe hvis du skrev lidt om racerne, og om hvad
i selv pt gør ved det. Det ville også værer rart at vide om nr 2 hund har
været der fra hvalp af, og om hvordan deres indbyrdes forhold ellers har været.

Men umiddelbart fornemmer jeg et lederskabsproblem fra jeres side,
jeg har selv 2 hunde på samme alder som jeres, godt nok en han og en tæve.
Mine lever da helt fredeligt sammen, der har et par gange været optræk til magtkampe,
men det har jeg så stoppet promte ved at råbe allerhøjest, der er en leder her i huset
og det er mig (efter katten self.).
Jeg har også lige passet en kollegas hanhund i 2 uger, der var jeg faktisk lidt spændt på
hvordan det ville gå her på deres territorie, min tæve er ikke specielt sød ved andre
hunde.
Men det gik også helt uden probs, de par gange hun knurrede af gæsten satte jeg hende
venligt men bestemt på plads, og efter en uge var han accepteret i flokken.
Jeg tror selv det ligger i at gæstehunden helt tydeligt blev accepteret af mig og
behandlet
på lige vilkår som mine egne, så har mine hundes logik nok været at den skulle behandles
pænt.

/Jens

Fra : mig

Dato : 04-07-06 09:26

pwh skrev:

> [...]
> behandlet
> på lige vilkår som mine egne, så har mine hundes logik nok været at den skulle behandles

Det er 2 westier. De har gået samme fra den lille var 8 uger og de har
altid været de bedste venner, og den store har altid "forsvaret" den
lille når han stak næsen for langt frem.

Fra : pwh

Dato : 04-07-06 11:49

> Det er 2 westier. De har gået samme fra den lille var 8 uger og de har
> altid været de bedste venner, og den store har altid "forsvaret" den
> lille når han stak næsen for langt frem.

Du glemte at fortælle hvordan i takler problemet i øjeblikket.

Min store han forsvarede også Angel da jeg fik hende som hvalp,
det mente jeg så ikke var af det gode da hun skulle lærer og klarer
sig selv, så jeg fik på et tideligt tidspunkt "forklaret" ham at jeg nok
skulle tage mig af den side af sagen.
Det er måske også medvirkende til at de betragter mig som i absolut
førerposition og derfor ikke har det store behov for at skulle lave
en magtfordeling indbyrdes, de er jo begge nederst i hirakiet.
At det så er blevet sådan at min tæve er gået hen og blevet beskytteren
når vi er ude på tur er ok med mig, nu er hun jo voksen.

/Jens

Fra : qfha

Dato : 04-07-06 10:12

Jeg tror der er ved at sket et skred i magtfordelingen melle de to
hunde. Den ældste er måske ikke den typiske leder og nu vil den anden
til fadet. Det er en helt almindelig reaktion på manglende lederskab
fra den største hund.

Der er to ting du kan gøre ved det. Den ene er at lade dem selv finde
ud af magtforholdet, det vil formentlig gå ret hurtigt, men bestemt
ikke rart at være tilskuer til.
Den anden er, selv at gå ind og være lederen og betsemme hierkiet i
flokken. Det kræver at du sætter den lille på plads og sikre han
bliver nederst i hierakiet.

Det første er faktisk den bedste løsning for den er holdbar over tid,
den anden løsning kan komme til at kræve at du er på tæerne ind i
mellem.

mvh
qfha

Fra : pwh

Dato : 04-07-06 11:55

> Der er to ting du kan gøre ved det. Den ene er at lade dem selv finde
> ud af magtforholdet, det vil formentlig gå ret hurtigt, men bestemt
> ikke rart at være tilskuer til.

Ikke lige min stil, jeg bryder mig ikke om når hunde underkaster sig
hinanden for meget, det virker uværdigt på mig.

> Den anden er, selv at gå ind og være lederen og betsemme hierkiet i
> flokken. Det kræver at du sætter den lille på plads og sikre han
> bliver nederst i hierakiet.

Se det er jeg mere tilhænger af, sådan bør en hundeflok hos mennesket
jo også fungerer i mine øjne.
Det tror jeg såmænd også at de fleste hunde slapper bedst af med.

/Jens

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 04-07-06 12:00

"mig" <okyrstein@gmail.com> skrev i en meddelelse
Kastrerer den agressive

Fra : LH

Dato : 04-07-06 13:09

Kastrere dem begge to!! Har kendskab til en familie der havde nøjagtig samme
problem. Dels hjalp det at få dem kastreret og dels hjalp det at de fik
hjælp udefra til at lære at håndtere det, ved at de selv tog føringen.

LH

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-06 14:08

On Tue, 4 Jul 2006 14:08:37 +0200, "LH" <le_ha@privat.tele.dk> wrote:

>Kastrere dem begge to!!

Det var da en total lam måde at løse et lille problem på , du har
forhåbentlig ikke børn ;.)

Hundene skal da bare vide hvem der bestemmer i hjemmet.

Fra : LH

Dato : 04-07-06 15:05

Ved du hvad. Mine bekendte havde SÅ store problemer at det var slåskampe på
liv og død, det herskede der ingen tvivl om. Især hvis en tæve var i løbetid
i omegnen, så var det totalt galt. Så I deres tilfælde var det enten at
forsøge med kastrering eller at skille hundene ad permanent. Da de var meget
glade for begge hunde, så valgte de at starte med det første og se hvordan
det gik, og det hjalp noget på problemet og så fik de fat i en god hjælp
udefra der som resten lærte dem at håndtere resten. Begge hunde omgås
hinanden sammen stadigvæk og trives godt og der er aldrig optræk til
slåskamp mere. Jeg kan ikke se hvad det har med at gøre om "jeg har børn".
Der er bare hunde der slås for alvor så blodet sprøjter. Jeg har selv en
tæve der ikke slås for sjov, hvis "chancen" byder sig. Hende blev jeg også
rådet til at sterilisere af min dyrlæge fordi hun var meget dominerende. Det
lagde afgjort en dæmper på problemet.

LH.

Fra : pwh

Dato : 04-07-06 16:06

> [...]
> en tæve var i løbetid i omegnen, så var det totalt galt. Så I deres
> tilfælde var det enten at forsøge med kastrering eller at skille

Hvis det kan løse problemet kan jeg da heller ikke se noget galt i det,
der er vist noget om at man medicinsk kan kastrerer en hund for at
prøve af om det har den ønskede effekt, det må dyrelægen vide alt om.

> [...]
> også rådet til at sterilisere af min dyrlæge fordi hun var meget
> dominerende. Det lagde afgjort en dæmper på problemet.

Jeg har da aldrig hørt at det skulle hjælpe på tævers dominans,
hvis det er rigtigt er det da godt jeg fik Angel streliceret.
Hun er rigeligt dominerende som det er allerede

/Jens

Fra : LH

Dato : 04-07-06 16:28

Min er det også stadigvæk, men det lagde en lille dæmper på hende. Men det
er tydeligt at møder vi andre hunde, er det hende der forsøger at tage
magten og hende der bestemmer i hundeverdenen. Hanhunde har indtil videre
"underkastet" sig, men en tæve der starter med at knurre - det går kun galt.
LH

Fra : ST

Dato : 04-07-06 21:25

[...]

Ja skaf dig af med den ene han - hav aldrig to hanhunde sammen, den ene vil
til hver en tid blive mentalt/fysisk et vrag.
Jeg tog selv en hanhvalp efter en parring min han rottweiler havde, det
varede 3 uger så blev hvalpen anbragt hos en anden familie - for den var
aldrig blevet normal sammen med sin far. Senere oplevede jeg at en kollega
kom hjem fra arbejde og fandt at den ene af deres 2 han schæferblandinger
havde bidt den anden ihjel.
Har både nu og tidligere haft 2 hunde sammen af forskellig race - men altid
tæve og han sammen.
Vi fik vores nye tæve i sidste uge - og der var INGEN tvivl i mit sind - vi
har en han - vi skal have en tæve.
Efter hvad jeg kan se er der ret stor afsætning på internaterne i øjeblikket
på små hunde så benyt dig af chancen - evt. kan du "udskifte" hunden.
Mvh Susanne

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-06 22:19

"ST" <threms@mail.dk> skrev i en meddelelse news:44aacebb$0$20248

> Ja skaf dig af med den ene han - hav aldrig to hanhunde sammen, den ene
> vil til hver en tid blive mentalt/fysisk et vrag.

Man kan nu sagtens have 2 hanhunde sammen. Vi har 2 hanhunde, hvoraf den ene
dog er neutraliseret, men de er fine venner.

Tror da også, at flere her i gruppen har 2 hanhunde, uden at det er det
store problem.

Hvis der er optakt til ballade imellem 2 hanhunde, må det være lederen (
mennesket ), der griber ind og stopper balladen. Hvis det ikke lykkedes, må
neutralisering være løsningen, men det første burde man kunne få til, at
virke.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : fam. Ager

Dato : 05-07-06 06:29

> [...]
> Efter hvad jeg kan se er der ret stor afsætning på internaterne i
> øjeblikket på små hunde så benyt dig af chancen - evt. kan du "udskifte"

------------------
'
sikke noget vrøvl!

har altid haft hanner, mindst 2 ad gangen. (og et par enkelte tæver)
det er klart et spørgsmål om hvordan du sætter dagsordenen, får de lov til
at styre det hele selv, ja så siger det sig selv at det kan løbe af sporet..
de skal have lov til indbyrdes at finde deres plads, men det behøver ikke
være med vold og magt imellem.
har lige nu en lille og en stor han + en tæve, og det er da klart den lille
der har "skoene" på her, og sådan skal det være!, de gange den store har
skulle forsøge at tryne den lille, har jeg gjort klart, at det kunne han
godt glemme!.

så jeg er meget uenig i din udtalelse!

mvh. marie

Fra : Anita Andersen

Dato : 05-07-06 08:44

"ST" <threms@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja skaf dig af med den ene han - hav aldrig to hanhunde sammen, den ene
> vil til hver en tid blive mentalt/fysisk et vrag.

Det er da hvist kun i de hjem hvor ejerne ikke kan finde ud af at have hund.

> Jeg tog selv en hanhvalp efter en parring min han rottweiler havde, det
> varede 3 uger så blev hvalpen anbragt hos en anden familie

Det var da ikke længe du kunne holde den stakkels hvalp ud.

>for den var aldrig blevet normal sammen med sin far. Senere oplevede jeg at
>en kollega kom hjem fra arbejde og fandt at den ene af deres 2 han
>schæferblandinger havde bidt den anden ihjel.

Din kolega havde åbenbart også problemer med rangordenen hjemme hos sig.

> Har både nu og tidligere haft 2 hunde sammen af forskellig race - men
> altid tæve og han sammen.

Så er der jo også en stor chance for en hovsa kuld, med blandings racer.

> [...]
> Efter hvad jeg kan se er der ret stor afsætning på internaterne i
> øjeblikket på små hunde så benyt dig af chancen - evt. kan du "udskifte"

Det er jo også nemmer at udskifte hundene " afliv dem bare" det er sku
nemmer end at løse problemet.
Mvh
Anita
Som saktens kan have flere hanner gående sammen

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-07-06 04:56

mig skrev:
> [...]
> væggene. Dette er bestemt ikke særligt rart at se på. Er der noget
> vi kan gøre for at afhjælpe denne sitiuation.

Jeg ser egentligt kun 2 muligheder.
1. Ved tegn eller optakt til slagsmål griber alfa hunden (dig
forhåbentligt) ind og sætter den formastelige på plads ved at klart og
utvetydigt forklare at denne opførsel ikke er accepteret i din flok. Og
bare tag ved den så den forstår det er alvor, den går ikke i stykker.
2. Lad dem selv klare det, men da din gamle hund åbenbart bliver meget
domineret af den unge og ikke selv kan sige fra ville jeg nok vælge
løsning 1. hvis den gamle stadig skal ha det godt. (og det skal han jo
da self)

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.