Redningsveste?
Fra : Christian Skands

Dato : 21-06-01 19:33

Angående redningsveste har jeg forstået at der skal være en til hver person
ombord. Hvordan definerer man en redningsvest? Er en svømmevest god nok
eller skal det være en der kan vende en person?

Med venlig hilsen

Christian Skands

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-06-01 20:23

Godt spørgsmål

Jeg kan ikke svare på det, men jeg har sendt dit spørgsmål videre til
søsportens sikkeheds råd som følger:

Hej

I nyhedsgruppen dk.fritid.sejlads bliver der stillet følgende spørgsmål:

Citat:

[...]

Min overbevisning er at man skal tage bestik af den enkelte person, således
at voksne robuste og stærke folk kan anvende en sejler vest, hvorimod børn,
ældre eller andre med nedsat fysisk udfoldelse bør anvende redningsvest...

Hvad er det rigtige... ??? jeg mener ikke hvad det mest fornuft betonede
siger... men hvad loven eksakt kræver...

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Christian Skands

Dato : 21-06-01 20:52

> [...]
>
> Hvad er det rigtige... ??? jeg mener ikke hvad det mest fornuft betonede
> siger... men hvad loven eksakt kræver...

Jeg takker for hjælpen og håber at de svarer snarest. Nu var det mest mig
selv jeg tænkte på, jeg syntes at en alm. redningsvest begrænser min
bevægelsesfritid for meget. Da det er i en jolle den skal bruges tænkte jeg
at en svømmevest måske var OK.

Med venlig hilsen

Christian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-01 23:35

"Christian Skands" <skands@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> selv jeg tænkte på, jeg syntes at en alm. redningsvest begrænser min
> bevægelsesfritid for meget. Da det er i en jolle den skal bruges tænkte

Måske ikke den billigste løsning - Jeg bruger selv en såkaldt "syrevest".
Den er ganske og aldeles "flak". Såfremt du falder i vandet, vil en
saltpille opløses (meget hurtigt) og vesten blæses op ved hjælp af en
kulsyrepatron.

PS: Jeg har set indtil flere tage speedsbådskørekort - en del elever samt
flere instruktører bar blot svømmeveste.

mvh
Bjørn

Fra : Aagaard

Dato : 22-06-01 02:14

> [...]
> ombord. Hvordan definerer man en redningsvest? Er en svømmevest god nok
> eller skal det være en der kan vende en person?

Prøv at kigge på www.retsinformation.dk - det er alle danske love. Søg på
<BEK nr 848 af 14/10/1992> som er 'Bekendtgørelse om redningsveste i mindre
fartøjer.'

Mvh.
Aagaard

Fra : Christian Skands

Dato : 22-06-01 13:44

> Prøv at kigge på www.retsinformation.dk - det er alle danske love. Søg på
> <BEK nr 848 af 14/10/1992> som er 'Bekendtgørelse om redningsveste i
mindre
> fartøjer.'

Mange tak for hjælpen. Fandt et tydeligt svar..........

§ 2. Alle fartøjer, der ikke er fortøjet i havn, skal medføre redningsveste
eller svømmeveste til alle personer om bord.

Med venlig hilsen

Christian

Fra : Allan Anonym Nielsen

Dato : 26-06-01 15:43

Christian Skands <skands@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ombord. Hvordan definerer man en redningsvest? Er en svømmevest god nok
> eller skal det være en der kan vende en person?

Jeg har sejlet i næsten hele mit liv og kan kun huske at sejlere har brugt
deciderede "redningsveste" der har store kraver, hvis det var børn hunde
eller folk man så i fjernsynet der var ude på en fiskerbåd.

Det mest almindelige er helt klart "svømmeveste" og mange har også de
selvoppustelige med gaspatron. Den sidstnævnte type skal man huske at have
yderst, så den kan pustes ordentlig op.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-01 15:49

"Allan Anonym Nielsen" <allan@fantasydomain.fantasyland> skrev i en
meddelelse news:Hb1_6.261$mH3.20541@news.get2net.dk...

KLIP

> Den sidstnævnte type skal man huske at have
> yderst, så den kan pustes ordentlig op.

Billede: En stor dejlig tyk og tætluttende sejlerjakke - Inden under en
"syrevest" - en ordenligt pøs vand på personagen - Skønt.....

mvh
Bjørn