Miss Jonsy ;-) and I
Fra : Michael Brock

Dato : 12-09-06 00:07

Hej til alle misse familier....

Først lidt info. Rød hun mis, 6 år gammel, neutraliserede, og
i tip top form, købt hos Ingers kattehjem, for 5 1/2 år siden.
Stille og rolig mis, meget trofast og rigtig dejlig, kan frit gå ud og ind
af huset.

Men den brækker sig tit, nogle gange 2 gange om dagen, det har
den altid gjort.
Jeg har prøvet ALT..... Den er blevet undersøgt flere gange, og de finder
intet,
den har efter "slagsmål" været indlagt og blevet opereret, og jeg fortalte
dem om mit
problem, så de kunne kikke efter om der var noget "inden i" der ikke så
normalt ud,
men alt er ok.
Miss Jonsy spiser kun tør foder, den vil ikke have andet, og jeg har bare
prøvet
så mange forskellige mærker, lige nu spiser Jonsy Iams.
Jonsy grov æder ikke, hun får afmålte mænger, og hun spiser aldrig op.
Har hun bare en sart mave....??? Eller har i nogle gode ideer

--
..........|///......................................
...........-..-...//.................................

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 12-09-06 09:09

Drikker hun tilstrækkeligt vand?
Hvad indeholder brækket (undskyld det indiskrete spørgsmål ;) ) - er
det kun tørkost der kastes op eller er der hårboller i? Får hun
kattemalt eller kattegræs?

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-09-06 09:20

Michael Brock <mbrock@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> Jonsy grov æder ikke, hun får afmålte mænger, og hun spiser aldrig
> op. Har hun bare en sart mave....??? Eller har i nogle gode ideer

Det allerførste du nok skal tilrådes at gøre, er at skifte foder. Du
kan se grunden i dette link, som jeg selv fik da jeg skrev her i
gruppen, at jeg købte Iams til mine katte:

http://www.anima.dk/kampagner/forsog/iams/iams.htm

Jeg er næsten sikker på, at du heller ikke vidste det om Iams. Jeg
blev meget rystet.

Jeg gik over til Olivers foder med det samme, og kattene er vilde med
det,

Det er for det første 40.- kr, billigere pr. 15 kg. end Iams, og så er
der bare allle de gode ting i, som din kat har brug for. Der er også
andre her i gruppen der bruger Olivers, og er ret glade for det.

Du kan bestille det på deres hjemmeside www.olivers.dk , og du får det
bragt fragtfrit. Hvis din kat ikke bryder sig om det, kan du ringe til
Olivers, og resten af foderet bliver hentet ,(igen gratis) og du får
pengene tilbage. Det er da vist fine forretningsbetingelser.

Hvis dyrlægen har undersøgt hende og fundet alt ok, så skulle der da
nok ikke være noget galt med hende. Du må nok bare holde hende under
observation.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Siri

Dato : 12-09-06 10:12

> [...]
meget rystet.

> Jeg gik over til Olivers foder med det samme, og kattene er vilde med > det,

Jeps, Tove, min lille kræsenpind Gia elsker det også - hun er dog helt
vild med RCs perserfoder.....
Men - til trods for de praktiske ting ved Oliver's:
> Det er for det første 40.- kr, billigere pr. 15 kg. end Iams, og så er >
der bare allle de gode ting i, som din kat har brug for. >

Ja, men har du læst den varedeklaration, der fulgte med, igennem - der
står bl. a., at de kun bruger fint New Zealandsk (!!) lammekød til
foderet, og jo, de kan også godt se det absurde i at flyve lammekød fra
New Zealand til Danmark for at lave kattemad af det...... Det skriver de
endda selv!
Nu er det mig, der ryger op af starthullet og op på barrikaden: Det er
simpelthen for langt ude mht miljøansvarlighed! Det er galt nok, at
frugt og grønt bliver fløjet den halve verden rundt for at lande til
'billige priser' udenfor sæson i et supermarked, og kød og fisk for den
sags skyld - med et stort forbrug af jetfly-benzin, der sviner vildt og
er lige så vildt dyrt!
Undskyld, men da stod jeg af mht Oliver's kattemad. Det synes jeg er for
uansvarligt overfor miljøet: At hente kød fra den anden ende af verden,
når der er masser af lam/får i området.
Hvis jeg lyder vred, så er det ikke på nogen herinde - kun på Oliver's,
de fjolser.

Mht den opkastende kat, så har hun jo nok lidt sart mave - ligesom vi
andre kan få 'irritabel tyktarm'-syndrom, uden at der er noget i vejen,
der kan behandles. Som Tove skriver: Hvis dyrlægen har undersøgt hende
og fundet alt ok, så skulle der da
> nok ikke være noget galt med hende.
Hun har nok bare svært ved at fordøje maden - får måske kvalme af en af
ingredienserne - får måske ikke helt drukket vand nok til at opbløde
foderet, der så i for hård tilstand generer hendes mavesæk? Prøv opblødt
foder eller vådfoder, måske....

Det ligger til min familie med den der tyktarm, og dels kan enhver læge
fortælle dig, hvilke kosttyper, der spiller ind, dels har vi så nogle
familiespecifikke erfaringer. Ud fra det vil jeg råde dig til at prøve
dig frem og prøve igen og igen med nyt foder, indtil du finder noget,
mislingen trives med. Ofte kan man få en prøve ved at kontakte
kattemads-producenten på deres hjemmeside/e-mail.

Og så er der en del katte-sites, der anbefaler noget naturmedicin til
katte - bl.a. www.felina.dk (dyrlæge kun for katte - hun kan også
katte-kiropraktik) og www.siamis.dk/com - jeg skal blankt indrømme min
skepsis ang. "natur"-præparater, der er så meget fup i den branche, men
hende katte-dyrlægen er god nok, hun ved, hvad hun taler om. Så det var
måske værd at prøve....
Held og lykke med det!

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-09-06 11:08

Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote:

> [...]
> af verden, når der er masser af lam/får i området.
> Hvis jeg lyder vred, så er det ikke på nogen herinde - kun på

Jeg er ganske vist miljøbevidst med mange ting i hverdagen, men at en
producent af kattemad flyver lammekød ind fra Newzealand kan nu ikke
hidse mig op. Vi har en stor eksport af alskens varer her i landet, og
er da også nødt til at importere varer fra udlandet for at
regnestykket skal gå op.

Du ser jo også hvert år til påske, at montrerne i forretningerne
bugner af lammekød der nede fra, og det er endda til menneskeføde, så
produktionen herhjemme kan sikkert ikke dække behovet.

Hvis man skal være miljøforkæmper, skal man bl.a. vende sig mod alle
de motorsportsfans, der året rundt i hele verden brænder for
milliarder af dollars brændstof af for deres fornøjelses skyld, der
kan nævnes et utal at miljøforurenende tiltag overalt (spørg bare
Greenpeace), så at være vred på Olivers er jo nok lige i overkanten.
;)

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 12-09-06 10:34

Michael, det er faktisk mere almindeligt end ualmindeligt, at katte
brækker sig af og til, og når din dyrlæge siger OK for hende, skal du
nok ikke være så bekymret.

Men hvis du fodrer hende et par gange i døgnet, og hun ellers har tom
madskål, kan det være problemet. Så spiser hun nemlig for hurtigt, og
det medfører ofte brækning.
En kat er en "hyggespiser" med mange små besøg ved madskålen i dagens
løb, så lad hende have fri adgang til foder døgnet rundt (hvis hun som
sagt ikke allerede har det). Du kan også prøve at opbløde noget tørfoder
i varmt vand og se, om hun vil spise det. Mere for at hun får væde nok.
Og så er det en god idé at have vand stående et par steder rundt om i
huset. Det animerer dem til at drikke mere, end hvis de kun har vand
stående ved deres foder.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Michael Brock

Dato : 12-09-06 11:37

Miss Jonsy og mig siger tak for alle svar...

Jonsy spiser aldrig op, jeg giver hende den mængde der er
anbefalet, og madskålen er aldrig tom, jeg har prøvet at give
hende små mængder flere gange om dagen, jeg er sygemeldt
efter en ulykke, og har været det i 2 år, så jeg har
rigelig tid til det, hun har altid frisk vand
3 forskellige steder, i køkkenet, forhaven og baghaven,.
jeg har prøvet med postevand, regnvand, destileretvand men
det er ligegyldigt, hun brækker sig alligevel.
jeg har prøvet meget foder men ikke Olivers foder, det vil jeg prøve,
jeg har læst Siris ord, og jeg kan godt se hvad du mener, men der er nok
mange andre ting jeg skulle stoppe med mht miljøansvarlighed, så jeg prøver
Olivers foder.

Jonsys bræk er udelukkende tør foder som er lidt opløst "lækkert"
det er meget sjældent der kommer en hår bolle op, men det hænder,
så det er jo som det skal være

Mvh
Mic & Jonsy

Fra : Tomas .

Dato : 12-09-06 12:38

Michael Brock <mbrock@webspeed.dk> skrev:
> [...]
>godt se hvad du mener, men der er nok
>mange andre ting jeg skulle stoppe
>med mht miljøansvarlighed, så jeg prøver

Hej Mic (og Miss Jonsy!)

Bare lige for at gøre forvirringen komplet, vil jeg nu fremføre det
stik modsætte argument af det, som Hanne kom med Vi havde nemlig
samme problem med vores ene kat, som altid kastede op om natten.
Dyrelægen rådede os til at opbløde tørkosten, men derudover til at
indføre faste spisetider to gange om dagen! Og det virkede
altså...spørg mig ikke hvorfor Vi har ikke længere problemer med,
at hun
kaster op.

Med venlig hilsen
Mariann

P.S. Tror ellers at Miss Jonsy ville have fundet en slags navnefælle i
min, desværre, hengangne hankat: MIS-ter

Fra : lene

Dato : 12-09-06 21:16

jeg kan så fortælle at jeg har en hunkat på 9 år der har kaste op i alt den
tid jeg har haft hende og en "katte psykolog" siger det er stress og der kan
være mange former for stress så hvilken kan man ikke sige så der kan være
mange grunde til at din lille mis kaster op
knus lene