Problemer med at logge på Linuxserver!
Fra : Jan Jensen

Dato : 21-06-01 18:51

Hej

Ja, det er vistnok ikke min Linuxuge den her, godt
at jeg har ferie i morgen!

Problemet lige nu er, at min Mandrake 7.2 server med
Samba kun vil lade os logge på en gang imellem, efter at
jeg idag har ændret IP på alle client maskiner. Af og til
vil en enkelt godt logge på, men her til aften ville ingen.
Et par gange hjalp det at flytte en maskine til en anden port,
på switchen og genstarte den.

Alle IP er i samme gruppe som før, (192.168.1.X) blot
tilrettet så det hele er mere overskueligt.

Jeg har en Genius switch, som forsøgsvis blev slukket,
og derefter startet op inden alle maskinerne. På alle
client maskinerne er der Win98SE. Desuden router
fra TDC, som ligeledes sidder på switchen med IP
192.168.1.1
Internet virker fint på alle maskiner.

Jeg er spændt på om min gamle 10mbps hub kan redde det hele.

Nogen bud, som kan redde min ferie?

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Eivind Olsen

Dato : 21-06-01 20:02

har du husket at pinge routeren efter at du skiftede IP ?

Eivind

Fra : Jan Jensen

Dato : 21-06-01 20:39

Hej

> har du husket at pinge routeren efter at du skiftede IP ?

Mener du om jeg har pinget linuxserveren og speedstreamrouter
(kun internetadgang) efter IP ændring?
Næh.... Skal man det...?

Jeg har ikke ændret på deres ip`er. Kun clienternes er ændret.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Eivind Olsen

Dato : 22-06-01 06:31

en router sender kun data til en client (alle er clienter) vha MAC
addressen.
I routeren sker der så en binding mellem MAC adresssen og IP adressen.

Kommer der så en IP pakke til 111.222.333.444, så slår routeren op i sin
tabel
og ser at den skal sende til aaaa.bbbb.cccc.
Ændrer du nu IP adressen på en client, uden at fortælle routeren det, vil
den stadig tro, at
MAC adrressen har den gamle IP - en ping fra clienten til routeren løser
problemet.

Fra : Jan Jensen

Dato : 22-06-01 15:54

> [...]
> den stadig tro, at
> MAC adrressen har den gamle IP - en ping fra clienten til routeren løser

Johhh... men routeren skal jo ikke transportere data rundt i mit system.
Alt,
incl routeren er koblet på en switch. Der er ingen DHCP server i systemet,
alt har faste IP adresser. Routeren varetager kun Internet adgangen, og her
er der ingen problemer nogen steder.
Jeg prøvede selvfølgelig at pinge alt muligt idag, men ligemeget hjalp det
:-/
Der er stadig maskiner som ikke kan logge på serveren.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-06-01 18:37

"Eivind Olsen" <eivind.olsen@xxxmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> en router sender kun data til en client (alle er clienter) vha MAC
> addressen.
> I routeren sker der så en binding mellem MAC adresssen og IP adressen.

Hvad er det for noget vrøvl
Det er rigtigt at lag2 i interfacet i routeren sender til mac-adresser via
sin egen arp-cache, men routeren arbejder på ip-niveau

> Ændrer du nu IP adressen på en client, uden at fortælle routeren det, vil
> den stadig tro, at MAC adrressen har den gamle IP

Så laver den blot et nyt arp-opslag

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen