Spore eller ej
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 11-09-06 23:16

Opdagede at mine fordæk var slidt skævt (det yderste var vær på begge dæk),
og jeg kørte ind og fik nogle nu Michelin på hos AGL og bestilte samtidigt
en sporing.

De ville ikke spore den, da de opdagede, at der var slør i begge lejer. Ok,
jeg har lagt mærke til, at der var noget rullestøj...

Nu har jeg så skiftet begge lejer, og tænker så, om jeg bør få den sporet.
Kan det slør, der var i lejerne få dækket slidt skævt?

Hvorfor jeg tøver med at spore den er, at jeg for ikke så lang tid siden
(mellem et og to år siden) fik firehjulsudmålt bilen (en 250 TD fra '94) hos
Mercedes. Stoler vi nok på, at AGL kan rette op på en evt. fejlsporing,
eller smadrer de blot det arbejde, som Mercedes har gjort?

Og hvad ligger der i en sporing - er det kun som navnet antyder en sporing,
og ikke de andre justeringer som dækhældning (camper/caster) osv.?

Vh, Lars.

Fra : Kito

Dato : 12-09-06 07:29

"Lars Bonnesen" <none@none.æøå> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvad ligger der i en sporing - er det kun som navnet antyder en
> sporing, og ikke de andre justeringer som dækhældning (camper/caster)

Hej Lars. Nu er 2 defekte lejer nok hovedårsagen til slidte kanter på dine
fordæk.
Men en anden ting det også kan være er, at mange køber alufælge og ser
fuldstændig ukritisk på ET-mål.
Foreks. kan peugeot (Ca ET-20) og ford CA ET-40)godt passe fælge sammen, men
med forskellige ET-mål slides siderne på forhjulene mere, når der kører på
forkerte fælge.
Det er kun til orientering.

Poul

Fra : Bjarne

Dato : 12-09-06 08:59

In article <4505e03b$0$12648$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
   "Lars Bonnesen" <none@none.æøå> writes:
> [...]
>
> Nu har jeg så skiftet begge lejer, og tænker så, om jeg bør få den sporet.
> Kan det slør, der var i lejerne få dækket slidt skævt?

Det er i hvert tilfælde ikke noget dækkene har godt af.

> [...]
> Mercedes. Stoler vi nok på, at AGL kan rette op på en evt. fejlsporing,
> eller smadrer de blot det arbejde, som Mercedes har gjort?

Om du skal til sporing eller ej er svært at sige, men hvis din sporing er
forkert, får du raspet dine fine nye dæk i smadder. Hvad er billigst ? Nye
dæk eller en sporing ?

Med en 124'er ville jeg ikke bruge AGL, men mercedes. En 124'er skal
kontrolleres/justeres bagi som en del af sporingen. Det er derfor det
hedder en 4-hjuls udmåling. Man skal også vide at styrhuset skal fikseres
under justering.
Det kan godt være AGL manden ved dette, men da priserne hos mercedes ikke
afviger væsentligt fra AGL, ville jeg vælge mercedes.

> Og hvad ligger der i en sporing - er det kun som navnet antyder en sporing,
> og ikke de andre justeringer som dækhældning (camper/caster) osv.?

Sporing er sporing/camper/caster samt, som nævnt for en w124'er,
også baghjulsjusteringen.

mvh,
Bjarne

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 12-09-06 15:23

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forkert, får du raspet dine fine nye dæk i smadder. Hvad er billigst ? Nye

Hos AGL er en sporing billigst. Men det er mere om de kan finde ud af det,
eller om de fucker det op.

> [...]
> Det kan godt være AGL manden ved dette, men da priserne hos mercedes ikke
> afviger væsentligt fra AGL, ville jeg vælge mercedes.

Negativt. Ca. 450,- hos AGL, men næsten 2.000,- hos Merc. for en
firehjulsudmåling.

Vh, Lars.

Fra : Brian

Dato : 12-09-06 15:27

Lars Bonnesen wrote:

> Negativt. Ca. 450,- hos AGL, men næsten 2.000,- hos Merc. for en
> firehjulsudmåling.

Hvilken forhandler er det, der mener det er en pris de vil være bekendt ?

/Brian

Fra : spamsen

Dato : 12-09-06 23:14

"Lars Bonnesen" <none@none.æøå> wrote in message

> Hos AGL er en sporing billigst. Men det er mere om de kan
> finde ud af det, eller om de fucker det op.

> Negativt. Ca. 450,- hos AGL, men næsten 2.000,- hos Merc.
> for en firehjulsudmåling.
er du sikker på det så er en 4hjuls udmåling for de 450,-? mener ham jeg
købte min af bekostede ~1200 hos et firma i fabriksparken (NDI? eller sådan
i greve)
på den anden side kan det også rimelig hurtigt blive dyrt hvis ikke det
bliver gjort ordentligt første gang, 2-4dæk plus nok endnu en udmåling så er
du nok langt over hvad det havde kostet hos mercedes første gang...

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-09-06 06:48

spamsen wrote:
> er du sikker på det så er en 4hjuls udmåling for de 450,-? mener ham jeg
> købte min af bekostede ~1200 hos et firma i fabriksparken (NDI? eller sådan
> i greve)

Det passer med en 4-hjulsudmåling hos AGL - jeg fik det lavet på min
Rover efter sænkning, og de véd hvad de laver. Min nuværende bil skal
også en tur forbi, når jeg er helt sikker på at alle
undervognsbøsningerne er OK.

--
vh
Torben

Fra : Bjarne

Dato : 12-09-06 18:58

In article <4506c2e2$0$3497$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,

> Hos AGL er en sporing billigst. Men det er mere om de kan finde ud af det,
> eller om de fucker det op.

> Negativt. Ca. 450,- hos AGL, men næsten 2.000,- hos Merc. for en
> firehjulsudmåling.

Av min arm. Sidst jeg fik det gjort (nok en 2 år siden) kostede det omkring
800,- Det skal ikke tage meget mere end en time.

Hvor har du fået den pris ? Jeg fik min lavet i Hillerød, men kun fordi
Herlevs testudstyr var i udu på det tidspunkt.

mvh,
Bjarne

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 13-09-06 15:01

> [...]
>
> Hvor har du fået den pris ? Jeg fik min lavet i Hillerød, men kun fordi
> Herlevs testudstyr var i udu på det tidspunkt.

Holbæk.

Vh, Lars.