Hvad er der galt med disse BMWer?
Fra : ave@koderco.dk

Dato : 11-09-06 20:04

Hej Folkens,

Jeg er begyndt at kigge efter bil, og er blot en naiv
førstegangskøber af dette fremragende køretøj.

Mit behov er en "anstændig" bil, som er pænt og fornuftig (som man
kan tillade sig at tage på kundebesøg i). Endvidere vil jeg ikke tage
bilen på som en morgenkåbe, så den må gerne have lidt plads.
Kæresten skal der også være plads til fra tid til anden, men ingen
børn.

Derudover skal den holde parkeret på gaden i postnummer 2000, så det
skal heller ikke være en som bliver ridset pga. den misundelige
pøbel.

Anyway, jeg har kigget lidt på en BMW 518i, og undrer mig over at de
er så billige. Måske jeg blot ikke aner hvad det drejer sig om, men
jeg synes man får meget bil for pengene?

Jeg har kig på:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=685302&page=1

Jeg vidste ikke om det var et "fund", men der er en masse tilsvarende:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=949301&page=1
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1017100&page=1
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=778666&page=1 (lidt
dyrere)

Nu er mit spørgsmål så, hvad jeg skal være specielt opmærksom på
ved disse biler?

Nogen gode tips, når man skal prøvekøre den?

Har tænkt mig at smide den jeg ser på ind forbi et BMW værksted til
tjek.

Jeg har ikke tænkt mig at køre ræs (bemærk, den bil jeg oftest har
kørt i har været faderens Toyota Coralla 1,3/1,1), så jeg vil tro
jeg godt kan leve med den "lile" motor? Er selvfølgeligt også et
forsikringsmæssigt spørgsmål.

Med venlig hilsen, og på forhånd tak for input!

Anders

Fra : Hr. Jensen

Dato : 11-09-06 20:59

Den 11 Sep 2006 12:03:32 -0700 sendte ave@koderco.dk følgende
røgsignaler:

>Hej Folkens,
>
>Jeg er begyndt at kigge efter bil, og er blot en naiv
>førstegangskøber af dette fremragende køretøj.

Førstegangskøber af en BMW eller af biler generelt?

> [...]

>er så billige. Måske jeg blot ikke aner hvad det drejer sig om, men
>jeg synes man får meget bil for pengene?

Ja, du får meget bil, men knapt så meget motor.
En 518i er for at sige det mildt: Undermotoriseret.

Og så ville jeg aldrig købe én der har gået så langt.
En 6 cyl. er noget sværere at slå ihjel.
Og 6'erne virker også mere harmoniske.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : ave@koderco.dk

Dato : 11-09-06 21:04

Hr. Jensen wrote:
> Den 11 Sep 2006 12:03:32 -0700 sendte ave@koderco.dk følgende
> røgsignaler:

> Førstegangskøber af en BMW eller af biler generelt?

Biler generelt.

> Ja, du får meget bil, men knapt så meget motor.
> En 518i er for at sige det mildt: Undermotoriseret.

Kan være jeg skal til at tro på folk, da jeg efterhånden har hørt
undermotoriseret fra en del Men min kørestil er meget afslappet.

> Og så ville jeg aldrig købe én der har gået så langt.
> En 6 cyl. er noget sværere at slå ihjel.
> Og 6'erne virker også mere harmoniske.

Så det er 520 og opefter?

Eneste problem dér, er at forsikringen vist bliver noget mere
aggressive deroppe.

Tak for input,

Anders

Fra : ave@koderco.dk

Dato : 11-09-06 21:09

a...@koderco.dk wrote:

> Så det er 520 og opefter?

Faldt lige over denne:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=999713&page=1

Men har dog også gået langt. Ved ikke om det er mere acceptabelt ved
6-cylinder 525ere?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-09-06 21:11

ave@koderco.dk skriver:

> Mit behov er en "anstændig" bil, som er pænt og fornuftig (som man
> kan tillade sig at tage på kundebesøg i).

For hvilket firma ?

Tænk på, hvad en BMW også kan give af signaler. Min opfattelse af netop
sælgebiler er at de skal være rimeligt neutrale, ellers "tjener man for
mange penge".

> Derudover skal den holde parkeret på gaden i postnummer 2000, så det
> skal heller ikke være en som bliver ridset pga. den misundelige
> pøbel.

Så er det nok ikke en BMW du skal kigge på !

> Nu er mit spørgsmål så, hvad jeg skal være specielt opmærksom på
> ved disse biler?

1,8 er en lille motor til så stor en bil....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 11-09-06 22:04

> Tænk på, hvad en BMW også kan give af signaler. Min opfattelse af netop
> sælgebiler er at de skal være rimeligt neutrale, ellers "tjener man for
> mange penge".

Jeg oplever det stik modsatte. Når man kommer i en relativ fin bil, får folk
en opfattelse af, at man er ok til sit arbejde. Hvis de folk jeg besøger,
kommer med spydige bemærkninger, fortæller jeg blot, med et glimt i øjet, at
eftersom selskabet malker dem for penge, falder der naturligvis lidt af på
mig Jeg har aldrig oplevet, at en forretning er gået i vasken pga.
bilen. (eller det tror jeg da ikke

Jeg har en kollega der på et tidspunkt havde en BMW 530 cabriolet.
Guldfarvet! Han parkerede altid to huse fra dem, han skulle besøge. Nu har
han en ydmyg TT´er så nu tør han godt

/Jasper

Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-09-06 22:45

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har en kollega der på et tidspunkt havde en BMW 530 cabriolet.
> Guldfarvet! Han parkerede altid to huse fra dem, han skulle besøge. Nu har

Hej Jasper

Vidste ikke at man kunne få en 5-serie som cabriolet ? - guldfarvet eller ej

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-09-06 01:43

> [...]
>
> Jeg har en kollega der på et tidspunkt havde en BMW 530 cabriolet.
> Guldfarvet! Han parkerede altid to huse fra dem, han skulle besøge. Nu har

Nu er det jo også noget andet i jeres branche. Vi ved I flår os under alle
omstændigheder så vi kan lige så godt være flinke og krydse fingre samtidig

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-09-06 21:28

ave@koderco.dk skrev:

> Jeg har kig på:
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=685302&page=1

1,8'eren siges at være undermotoriseret.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-09-06 21:40

<ave@koderco.dk> skrev i en meddelelse
[...]

!

Anders

Hej Anders

Som de andre skriver - så er motoren alt for lille - faktisk blev modellen
stort set kun lavet til det danske, afgiftsplagede, marked - den kunne købes
for lige under 300.000 fra ny og dermed var der store skattefordele på den
når den blev købt som firmabil

Når nu du kigger på netop en BMW, så går jeg ud fra at det også er en
"rigtig"
BMW du ønsker - og det er en 518i ikke - jo, så længe den holder stille -
indeni
og uden på er den nøjagtig lige så god som de 6 cylindrede søskende, men det
går altså galt når man skal køre i den - med mindre at du virkelig mener at
kræfter ikke betyder noget.

Den er billig at vedligheolde og som du nævner, billig i forsikring - så
hvis du
er 100% sikker på at du er ligeglad med motorkræfter, så er det en fed vogn
til prisen

Kig efter rust ved nummerpladelys samt ved tankpåfyldning - ellers er der
ikke
de store problemer

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 21:54

For at sige det mildt, så er sådan en E34 med 1,8 motor sgu en bovlam
krikke, vælg som minimum en 2,0, og aller helst en 2,5 hvis du har/ kommer
til, at have et stort kørselsbehov så skal du være opmærksom på, at
benzinøkonomi er et fyord i sådan en bil, men det kan dog afhjælpes ved, at
kigge på 525tds men de er også noget dyrere, hvor vidt om forsikringen
bliver dyrere for dig kommer jo an på mange ting så som: anciennitet? kasko
eller kun ansvar? Selskab? Personligt er jeg 35 år, har haft egen bil siden
Januar 89, og har ikke haft en skade de sidste 13 år, jeg gav 3500 kr. for
ansvar inkl. falckabonnement for min tidligere 535i, og i øvrigt nøjagtigt
samme beløb for min nuværende 320i Touring, jeg er selv bosiddende på Frb.,
så de vilkår er i hvert fald ens for os.

Der var en der skrev, at det nok ikke ville være et godt køb set ud fra, at
dine kunder ville se skævt til så dyr en bil, der er jeg absolut ikke enig
hvis folk kigger skævt til, at man har en 10-15 år gammel BMW, som man i
øvrigt har har givet væsentlig mindre for, end en ny/ nyere koreaner eller
andet, ja så har de sgu et problem i mine øjne, så set bort fra det og tænk
i stedet for på din egen komfort, der findes ikke mange biler i den alder,
som har samme komfort, og selv blandt nyere mellemklasse biler i den høje
ende får du svært ved, at finde noget der kommer tæt på.

Men pas på med sådan en BMW, de er stærkt vanedannende, jeg har min femte
nu, og nr. 6 kommer til inden for 1 år til 1½.

--
Dannie

Fra : ave@koderco.dk

Dato : 11-09-06 23:29

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> [...]
> eftersom selskabet malker dem for penge, falder der naturligvis lidt af på
> mig Jeg har aldrig oplevet, at en forretning er gået i vasken pga.

Jeg tror også man kan joke lidt med det....

Kunde: "Der er nok nogen der ka', hva'?" [med tydelig henvisning til
bilen]

Anders: "Tjoeh, hvad kører du I?"

Kunde: "Jeg har købt en Berlingo" [Tydeligvis ærgelig over det
faktum]

Anders: "Øøøøøj, gid jeg havde råd til sådan en. Jeg havde ikke
råd til en bil der kostede mere end 60000" [Meget sørgelig]

- på den måde kan det måske laves til en ice-breaker

Nu er jeg heller ikke "sælger" som sådan, men blot en stakkels
konsulent. Gør ikke noget at de kan se at andre kunder har værdsat
ens evner tidligere.

Mvh,

Anders

Fra : ave@koderco.dk

Dato : 11-09-06 23:36

Brian S Jensen wrote:
> [...]
> for lige under 300.000 fra ny og dermed var der store skattefordele på den

Fair nok, vidste jeg ikke.

> [...]
> går altså galt når man skal køre i den - med mindre at du virkelig mener at

Jeg har efterhånden forstået at 1,8l ikke er nok til 1300kg En
BMW-bekendt sagde godtnok den ville være sløv, men jeg tænkte han
nok blot var en Brian

Jeg er dog generelt glad for 5-seriens kabine, så hvis jeg kan få en
520 (eller helst 525) forsikret, må det være dét jeg går efter.

> [...]
> hvis du
> er 100% sikker på at du er ligeglad med motorkræfter, så er det en fed vogn

Fair nok, fair nok.

En enkelt har nævnt at 200000km er alt for meget. Har andre en
holdning til det? Hvad kan man "forvente" af en rolig kørt BMW?

> Kig efter rust ved nummerpladelys samt ved tankpåfyldning - ellers er der
> ikke
> de store problemer

Fair nok, lyder godt.

Tak for input!

Anders

Fra : ave@koderco.dk

Dato : 11-09-06 23:41

Dannie (a) wrote:
> [...]
> benzinøkonomi er et fyord i sådan en bil, men det kan dog afhjælpes ved, at
> kigge på 525tds men de er også noget dyrere,

Jeg har ikke et særligt stort kørselsbehov. Men jeg vil gerne have en
god oplevelse når jeg kører. Skal ikke køre land og rige rundt,
forventer højst 10000km om året, men det bliver sikkert mere, når
man får en dejlig bil.

> hvor vidt om forsikringen
> bliver dyrere for dig kommer jo an på mange ting så som: anciennitet?

0. Havde MC for et par år siden, men var involveret i en ulykke. Er
dog ikke mit indtryk at mit forsikringsselskab fik nogen udgifter dér
(jeg skulle i hvert fald ikke betale noget i selvrisiko), så måske
har jeg lidt der.

> kasko
> eller kun ansvar?

Kasko er vist udelukket.

Når jeg indtaster mine generalia på Codan og Trygs hjemmesider, siger
der "ring til os, ved denne bil".

> Selskab?

Er indifferent. Har indbo ved Tryg, havde MC ved Codan da de var meget
billigere.

> Personligt er jeg 35 år,

25 her.

> [...]
> ansvar inkl. falckabonnement for min tidligere 535i, og i øvrigt nøjagtigt
> samme beløb for min nuværende 320i Touring,

Fantasiland

> jeg er selv bosiddende på Frb.,
> så de vilkår er i hvert fald ens for os.

Grunden til jeg nævnte 2000, var at jeg er lidt nervøs for hærværk,
hvis jeg parkerer den på Nordre Fasanvej (og endnu mere, hvis jeg skal
parkere under Bispeengbuen, gisp!)

> [...]
> som har samme komfort, og selv blandt nyere mellemklasse biler i den høje
> ende får du svært ved, at finde noget der kommer tæt på.

Helt enig, helt enig.

> Men pas på med sådan en BMW, de er stærkt vanedannende, jeg har min femte
> nu, og nr. 6 kommer til inden for 1 år til 1½.

Sådan skal det være!

Tak for input.

Mvh,

Anders.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 12-09-06 00:12

Den 11 Sep 2006 15:40:35 -0700 sendte ave@koderco.dk følgende
røgsignaler:

>25 her.

Uha...25 år + mand + BMW = Sindssygt dyr at forsikre.
Havde du så bare boet hinsidan, så havde du næsten fået kastet både
bil og forsikring i nakken, men her i DK skal muldvarpeskindet frem.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-09-06 13:18

In article <24rbg2ll3l8fulng6fq4sfnn0hd8rsj00o@4ax.com>,
Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> wrote:

> Den 11 Sep 2006 15:40:35 -0700 sendte ave@koderco.dk følgende
> røgsignaler:

> Uha...25 år + mand + BMW = Sindssygt dyr at forsikre.

Rolig nu... Aros Forsikring er sagen ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-09-06 13:50

On Tue, 12 Sep 2006 01:11:56 +0200, Hr. Jensen
> [...]

>Havde du så bare boet hinsidan, så havde du næsten fået kastet både
>bil og forsikring i nakken, men her i DK skal muldvarpeskindet frem.

Ahhhhhh... Jeg vil så lige påpege... Ung fyr på 24 år købte vores
gamle Citroën Saxo 1.4i i det svenske. 0 anciennitet. Koster ham 6800
sek/årligt i ansvar........

** Lars

Fra : Hr. Jensen

Dato : 12-09-06 14:08

Den Tue, 12 Sep 2006 14:50:12 +0200 sendte Lars Knudsen
<larsremove@landligtremove.dkaway> følgende røgsignaler:

>Ahhhhhh... Jeg vil så lige påpege... Ung fyr på 24 år købte vores
>gamle Citroën Saxo 1.4i i det svenske. 0 anciennitet. Koster ham 6800
>sek/årligt i ansvar........

Netop, havde han nu været 25 år som spørgeren, så var han sikkert
sluppet billigere.

Fra : ave@koderco.dk

Dato : 12-09-06 13:35

Martin Johansen [6000] wrote:

> Rolig nu... Aros Forsikring er sagen ;)

Interessant. AROS skal med disse info:

Alder: 25
Vægt: 1580
Skadefri: 0 år
Bilens værdi: 65000
Egenvægt: Op til 1600
Anhængertræk: Ja
Selvrisiko: 3512

"Kun" have 15252, hvilket er det samme som Tryg skal have for 518i.

Så AROS er meget interessante, medmindre TopDanmark underbyder dem.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-09-06 13:44

In article <1158064469.935364.168990@i42g2000cwa.googlegroups.com>,
ave@koderco.dk wrote:

> [...]
>
> "Kun" have 15252, hvilket er det samme som Tryg skal have for 518i.
>
> Så AROS er meget interessante, medmindre TopDanmark underbyder dem.

Jeg tror ikke Top kan.. ikke med mindre de går til kniven.

Prøv at ringe til Aros.. jeg røg fluks et par trin ned fordi jeg samlede
hus mv. hos dem. Jeg har så valgt en højere selvrisiko for at komme
yderligere ned.

Det endte inkl rabat med en forskel på 5000,- om året fra Aros til
billigste andet selskab (havde prøvet _alle_).

Aros er ligeglade med HK.. de tager efter værdi samt vægt.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-06 22:27

[...]

Hej Anders, Jeg har haft et par stykker af den famøse og bov lamme 518'er
(executive).. Jeg har på intet tidspunkt fundet den for langsom til alm
brug. Bilen er nu ikke en hurtig løber men jeg har nu aldrig fundet den for
langsom!

Mine 518'ere har været de absolut billigste at køre i. Den sidste slap jeg
ved 240000 km og her havde jeg kørt 100000 km uden problemer. Jeg tabte så
lige kun 15000 kr. på det halvandet år!!

Der er et forlydende om at toppakningen kan ryge men jeg har ikke haft det
problem. M43 motoren er med kædetræk så der er meget lidt vedligeholdelse!
Rust er udover de steder som nævnt også ved skærmkanter foran pga
inderskærmene. Bagklapskanten er helt sikkert det værste sted!

Jeg er næsten sikker på at du til prisen ikke kan finde en mere velkørende
bil. Der er masser på markedet så vælg og vrag! Hvis der mangler lidt udstyr
er det nemt at finde hos BMW huggere. Til gengæld er den svær at finde med
Aircondition! Nok ikke den nemmeste bil at komme af med igen!

E34 modellen er stadig i mine øjne en utrolig flot og klassisk bil. Specielt
Executive udgaven har et godt udseende (V8 front etc). Hvis du har plads til
en R6 istedet så gå efter en 525 istedet for en 520. 525'eren har en bedre
økonomi og er med næsten 200hk en meget hurtig bil!

Mvh
Morten