Test nationen - spørgsmål 54
Fra : mhn

Dato : 11-09-06 15:16

Da den foregående tråd om Test nationen var specifik starter jeg lige
en ny:

Jeg synes (for mange år siden) at have lært at hvis der ikke er
paranteser i et regnestykke, skal man regne dem fra venstre mod højre:

Omskrevet så regenstykket sådan ud:
7 * 1000 + 5 * 100
- det får jeg til 700.500

fordi:
7*1000 = 7000
+5 = 7005
* 100 = 700500

Skulle der ikke have stået
(7 * 1000) + (5 *100) ?

- eller husker jeg forkert ?

mvh
michael

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-09-06 15:30

mhn wrote:
> [...]
>
> Jeg synes (for mange år siden) at have lært at hvis der ikke er
> paranteser i et regnestykke, skal man regne dem fra venstre mod højre:

Du husker forkert. Reglen er normalt, at 'plus og minus skiller'.

Så regnestykket kan forkortes:

7 * 1000 + 5 * 100

7000 + 500

7500

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 11-09-06 16:02

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote in message

> Du husker forkert. Reglen er normalt, at 'plus og minus skiller'.

Ja eller at * og / har højere præcedens.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-09-06 15:38

"mhn" <baggenielsen@gmail.com> skrev:

> Jeg synes (for mange år siden) at have lært at hvis der ikke er
> paranteser i et regnestykke, skal man regne dem fra venstre mod
> højre:

Multiplikation og division før addition og subtraktion.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-09-06 15:38

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-09-06 16:14

mhn wrote:
> [...]
>
> Jeg synes (for mange år siden) at have lært at hvis der ikke er
> paranteser i et regnestykke, skal man regne dem fra venstre mod højre:

Den regneregel er ikke gyldig. Blandt andet opstår der problemer, da
ledenes orden ikke må have indflydelse på resultatet. F. eks. er

7 + 10 = 10 + 7

Og generelt

x + y = y + x

Så hvis

x = 7 * 1000
y = 5

Får man at 7 * 1000 + 5 = 5 + 7 * 1000, som ikke er tilfældet hvis man
bruger din regneregel.

Mvh. Michael.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-09-06 20:58

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> Den regneregel er ikke gyldig. Blandt andet opstår der problemer, da
> ledenes orden ikke må have indflydelse på resultatet. F. eks. er

> [...]

Nu bruger du alligevel at gange binder stærkere end plus, og så kan
man lige så godt bare lære den regel.

Man kan også sige at generelt skal der gælde at
x * y = y * x

men hvis du så siger:

x = 42 - 37
y = 7

så holder det ikke. Faktorernes orden er ligegyldig, men x=42-37 er ikke
en faktor uden parenteser om :)

/L

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-09-06 22:06

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Nu bruger du alligevel at gange binder stærkere end plus, og så kan
> man lige så godt bare lære den regel.

Ja, men i modsætning til bare at sige "sådan er det", mener jeg at mit
eksempel illustrerer problemet med tommelfingerreglen, der blev
præsenteret. Hvis man ikke er vant til at regne, mener jeg at eksemplet
ovenfor benytter nogle trin, som de fleste trods alt kender til. Det er
de færreste som vil benægte at x + y = y + x gælder generelt. Omvendt
mener jeg at hvis man bare siger at den distributive regel gælder (x *
(a + b) = x*a + x*b), så hægter man folk af. I bedste fald forstår man
beskeden, men ikke hvori problemet ligger.

> Man kan også sige at generelt skal der gælde at
> x * y = y * x
>
> men hvis du så siger:
>
> x = 42 - 37
> y = 7
>
> så holder det ikke.

Det kommer osse i den grad an på hvordan man regner Sidst jeg
kiggede, kunne man gøre sådan i et hvert abelsk legeme.

> Faktorernes orden er ligegyldig, men x=42-37 er ikke
> en faktor uden parenteser om :)

Hvis man insisterer på at følge tommelfingerreglen til dørs, må man jo
regne som du illustrerer ovenfor, men samtidig er det jo også tydeligt
at systemet bliver internt inkonsistent, for hvis man først finder
værdierne af x og y, får man et andet resultat. Deri ligger min pointe,
som jeg i al ydmyghed mener er bedre, end blot at svare "nej" på
spørgsmålet.

Mvh. Michael.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-09-06 21:33

mhn <baggenielsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg synes (for mange år siden) at have lært at hvis der ikke er
> paranteser i et regnestykke, skal man regne dem fra venstre mod højre:

* har rang over +. Derfor er resultatet 7500.

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, markedspartiet.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They