Find din måde at tjene korpsånden
Fra : Bo Warming

Dato : 11-09-06 01:01

Find din måde at tjene korpsånden

Frihedsfanatikere formulerer sig ofte ubehjælpsomt individualistisk.

Men hvis staten blander sig mindre, vil folk spontant vælge hvad
belønnes på det fri marked i form af accept og popularitet og de vil
være samfundsgavnlige - det ligger i vore instinkter, os egoisme er
redskab til fx at starte firma, så ny job og lave priser på varerne
bliver resultatet

Dyr har sværm og stime intelligens og har gode antenner mht hvad er
godt for fællesskabet - det har vi også, men statens skrivebordsteori
og centralisme betyder grus i den sunde korpsånds maskineri

" Absolut frihed er det samme som absolut meningsløshed, for
mennesket er kun menneske i kraft af talrige afhængighedsforhold. H.
C. Branner

Kå All for one, one for all. Alexandre Dumas 1803 - 1870

Kå At glæde sig over en ros er hos mange blot en hjertets
høflighed - og netop det modsatte af en åndens forfængelighed.
Nietzsche

Kå At spinde selv livets kæde videre og således, at tråden bliver
stadig stærkere - det er opgaven. Nietzsche

kå By appreciation we make excellence in others our own property
Francois de Voltaire

Kå De elsker mig ikke - er det en Grund til ikke at velsigne
dem!Nietzsche

kå Den der ved hvorfor han skal leve, tåler næsten et hvilken
somhelst hvordan Nietzsche

Kå Den døende Zarathustra omfavner Jorden.Nietzsche

Kå Den, der tror at kunne finde så meget i sit indre, at han kan
undvære alle mennesker, tager meget fejl; men den, som tror, at
menneskene ikke kan undvære ham, tager endnu mere fejl. La
Rochefoucauld

Kå Der findes en flig af galskab i al kærlighed - men også en
smule fornuft i al galskab. Friedrich Nietzsche

kå Der findes ingen farligere fjende af retfærdighed end
selvretfærdigheden. Richard Schmidt

kå Der findes ingen fremmede, kun venner vi ikke kender.
Samuel Pepys

kå Det er kun uheld ikke at være elsket, men det er ulykke ikke
at kunne elske. Albert Camus

Kå En nations eksistens består af en folkeafstemning, der finder
sted hver dag. Joseph Ernest Renan

kå Enhver skabning drives på græs under Guds piskeslag.
Heraklit

kå Et dyr betror sit liv til en andet dyrs ridderlige
loyalitet.Det kan vi mennesker lære af. Konrad
Lorenz

Kå Et genialt menneske er uudholdeligt, hvis man ikke desforuden
besidder mindst de to træk: taknemmelighed og renlighed.Nietzsche

Kå Every man is more than just himself; he also represents the
unique, the very special and always significant and remarkable point
at which the world's phenomena intersect, only once in this way, and
never again. Herman Hesse 1877 - 1962

KÅ Farisæisme er ikke udartning af det gode menneske,En hel del af
den er snarere betingelsen for al væren-god.Nietzsche

kå For mig er en lig titusind hvis han er den bedste Heraklit

Kå From each according to his abilities, to each according to
his needs. Karl Marx 1818 - 1883

kå han har me ldt sig ud af samfundet

Kå Handel, lønarbejde og krig udnytter menneskerne, i modsætning
til agerbruget, som udnytter naturen. Aristotles

kå Hele vort liv er en gudstjeneste. Novalis

Kå Hvad der gøres af kærlighed, sker altid hinsides godt og ondt.
Nietzsche

kå Hvad værd et menneskeliv har, beror på, hvad han vil. C.
Hostrup

kå Hvert menneske formes af sit eget århundrede, få kan hæve sig
over sin tids sæder. Voltaire

Kå I enhver stor forretningsmand er der et stænk idealist. Woodrow
Wilson

Kå I kan ikke slå os i hjel/ Vi er en del af jer selv.
Tom Lundén på "Christiania-pladen"

Kå I utiliarister, også I elsker alt utile blot som et køretøj for
jeres tilbøjeligheder - også I finder vel egentlig larmen fra dets
hjul uudholdeligt? Nietzsche

Kå Indre deltagelse i vor sorg som vor glæde [...] er hvad vi
herneden mest trænger til og mindst finder i verden. Grundtvig

kå Instruktøren Oliver Hirschbiegel om sin film "Der Untergang"
om Hitlers sidste dage: Jeg kan da godt forstå, at man helst ikke vil
se Hitler som et almindeligt menneske. At der var tale om en ufattelig
ondskab udefra. Men det er bare ikke sandt. Millioner støttede den
barbariske mand og hans bevægelse. Det er nødvendigt at gøre sig helt
klart. For når der kunne ske i Tyskland, kan det ske alle steder.
Brecht sagde således: "Skødet, som dette kom fra, er stadig
frugtbart." Lad det være en lektion for tyskerne - ja, men for alle
andre også. (Politiken marts 05, 2005)

kå Intet menneske er en ø, hel og fuldstændig i sig selv, hvert
menneske er et stykke af fastlandet, en del af det hele... Hvert
menneskes død formindsker mig, for jeg er indesluttet i menneskeheden;
og send for dens skyld aldrig bud og spørg, for hvem klokken ringer;
den ringer for dig. John Donne

Kå It is one of the most beautiful compensations of life, that no
man can sincerely try to help another without helping himself
R.W.Emerson

Kå It takes two to speak the truth - one to speak, and another
to hear. H.D. Thoreau 1817 - 1862

Kå Jeg bruger ikke blot alt den hjerne jeg har, men alle dem, jeg
kan låne. Woodrow Wilson

Kå Jeg elsker hende, og derfor ønsker jeg, at hun elsker - men
hvorfor netop mig? Jeg elsker ikke mig selv nok til til det! - Således
taler den guddommelige Kærlighed ud af Manden.Nietzsche

kå Jeg er en krusedulle skrevet af en ny pen, der skulle afprøves
på papiret. Nietzsche (automat-styring af underbevidsheden)

kå Jeg er så gammelsdags opdraget, at jeg er halv, når jeg er
alene, jeg er hel, når vi er to - sådan tror jeg, det er for mange
mennsker til syvende og sidst Margrethe II

Kå Jeg hader menneskeheden, for jeg betragter mig selv som en af
de bedste, og jeg ved, hvor slet jeg er. Samuel Johnson

kå Jeg har aldrig været tynget af andet ansvar, end det som
andre menneskers eksistens, blik, dom lægger på mig. Franz Kafka,
"Sene aforismer" 1922

Kå Jorden tilhører ikke mennsket, det er mennesket, der tilhører
jorden. Høvding Seattle

Kå Kærligheden til kun én er et barbari: for den udøves på
bekostning af alle de andre. Også kærligheden til gud.Nietzsche

Kå Knud Rasmussen var en fremragende kusk, der elskede og
respekterede sine trækdyr. Men hvis en hund blev syg, kom til skade
eller ikke kunne indordne sig i spandet, blev den brugt som foder.
Politiken juli 03

kå Kultur er vaner taget i den aller simpleste forstand. Hartvig
Frisch

Kå Livet er os skænket, vi fortjener det ved selv at skænke det.
Tagore, Rabindranath, Indisk Nobelpristager i litteratur 1861-1941

kå Livets spild er så snedigt indrettet, at når vi snyder i det,
bliver det os selv, vi snyder. Piet Hein

kå Livsklogskab: at være vennesæl. Nietzsche

kå Lykken er som parfume: Vi kan ikke stænke den på en anden,
uden et par dråber rammer os selv. William Shakespeare

kå Man har ikke sit liv. Det er noget, man er til i, ligesom man
er til i lyset. H.C. Branner

Kå Man har kun set lidt til livet, hvis man ikke også har set den
hånd, der skånsomt - dræber.Nietzsche

kå Man kan ikke leve for alle, især ikke for den, som man ikke
ville bryde sig om at leve sammen med.Goethe rskr Når vi lærer os
ikke at holde af andre mennesker, slutter vi med ikke at holde af os
selv. Nietzsche Morgenrøde 1880

Kå Man lever i grunden kun, når man nyder andres velvilje. Goethe

kå Man only has value and significance insofar as he is a STONE
IN A GREAT BUILDING. For this purpose he must be solid; a stone and
above all not a stage player. Nietzsche

Kå Mangen en påfugl skjuler sin påfuglehale for alles øjne - og
kalder det sin stolthed. Nietzsche

Kå Mennesket er aldrig større, end når det knæler. Pascal

kå Mesteren sagde: At meget spirer uden at komme til Blomstring,
ak, saadant hænder. Kinesisk vismand

Kå Når et menneske hoster i en koncertsal, kommer alle til at
hoste, og man føler den fysiske irritation i struben. Flok-mimicry er
en virkelig kraft; at sætte sig imod den, vil sige at komme ud af trit
med sine sociale omgivelser det skaber neurotisk spænding og
skyldfølelseArthur Koestler

Kå Netværkets selvbevaringsregel. Enhver i netværket benytter
enhver mulighed for at yde tjenester over for andre i netværket. Dem
det går udover, er altid dem der ikke er med i netværket.
Klaus Kjøller

Kå Nothing knits man to man . like the frequent passage form hand
to hand of cash. Walter Sickert

Kå Offentlig ansatte er vore tjenere - som bisp Erik Norman
Svendsen sagde ved brylluppet til om danskernes ny slave-par Frede og
Mary "Et kongeligt brudepar tilhører nemlig ikke kun hinanden, men os
alle"( 14maj04kl1630 i Vor Frue Kirke)

kå Og sandelig er det en fornem tale, der siger: "Hvad livet
lover os, det vil vi - holde overfor livet!"

Kå Ringe mennesker kan du kende på, at de søger at holde deres
efterfølger nede. Walther Rathenau1867.1922

kå Rødderne under jorden kræver ingen belønning for at gøre
grenene frugtbare. Tagore, Rabindranath, Indisk
Nobelpristager i litteratur 1861-1941

Kå Samfundet består ikke af mennesker, men af relationer mellem
dem. Arnold Toynbee

kå Smukt er egentlig alt, som man betragter med kærlighed. Jo
mere man elsker verden, desto skønnere finder man den.
Christian Morgenstern

kå Solidaritet - det er bare egoisme, der er gjort selskabelig.
Søren Kierkegaard

Kå Sort arbejde sikrer retfærdighed. Grundigt netværksarbejde er
din bedste garant for en retfærdig behandling. Klaus Kjøller

Kå Vejen til medmennesket er for mig meget lang. Franz Kafka,
"Sene aforismer" 1922

kå What is hell? I maintain that it is the suffering of being
unable to love. Fedor Dostoevsky 1821 - 1881

Kå When elderly invalids meet with fellow-victims of their own
ailments, then at last real conversation begins, and life is
delicious. Logan Pearsall Smith

Kå When your neighbour's wall is on fire, it becomes your
business. Horace 65 - 8 BC

kå You are forgiven for your happiness and your successes only if
you generously consent to share them. Albert Camus

kå1Ejt Taknemmelighed er hjertets hukommelse. Jean Baptiste
Massieu

kå1eme Et menneske uden medlidenhed er det frygteligste
menneske på jorden. Jean Jacques Rousseau

kå1emFs Man har ikke hjemme der, hvor man har sin bolig, men der,
hvor man bliver forstået. Christian Morgenstern

kå1Mekkkk Medlidenhed er kærlighedens sidste trin, måske kærligheden
selv. Heinrich Heine

kå1mekkkk Vi burde alle have medlidenhed med hinanden. Goethe

Kåa Kundskaben er stolt over, at den ved så meget. Visdommen er
ydmyg over, at den ikke ved mere. William Cowper

Kåact Den kloge narrer måske nok den mindre kloge, men den vise narrer
den kloge ved hverken at narre eller lade sig narre. Ellen
Margrete Nielsen

kåact The value of a man can only be measured with regard to other
men. Nietzsche

kåaMe "At hjælpe en ulykkelig er en fornuftshandling, som ikke
behøver støtte af medlidenheden" Spinoza
kåameagggk Godmodigheden, venligheden, den hjertelige høflighed er
stedsesprudlende udløb for den uegoistiske trang og har langt
mægtigere bygget med på kulturen end de meget mere berømte udslag af
den, som benævnes medlidenhed, barmhjertighed og opofrelse.
Nietzsche

kåaMekkkk When a man has pity on all living creatures then only is he
noble.Buddha

kåaMekkkkk Medlidenhed Jo mere nobel en sjæl er, desto flere
objekter for medlidenhed har den. Francis Bacon