kan to ting blive til intet?
Fra : nana sørensen

Dato : 10-09-06 23:28

Hej gruppe....

Så lige en reklame for et lugtfjernende middel der sprayes i luften,
hvorefter lugten så ikke bare skjules, men forsvinder når man sprayer.
Så kom jeg til at tænke på... Kan man blande to eller flere ting, som
"udligner" hinanden, sådan at der er intet tilbage? Hvor "ingenting" kan
noget blive, hvis man blander det? luft?
Nej, vel?

Mvh. Nana

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-09-06 00:05

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev

> [...]
> "udligner" hinanden, sådan at der er intet tilbage? Hvor "ingenting" kan
> noget blive, hvis man blander det? luft?

Hvis du blander ilt og brint og antænder det, vil der udover
forbrændingsvarmen komme en mængde vanddamp som normalt ikke er synlig.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 11-09-06 06:24

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> "nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev

> Hvis du blander ilt og brint og antænder det, vil der udover
> forbrændingsvarmen komme en mængde vanddamp som normalt ikke er synlig.

Men det er jo heller ikke ingenting. Faktum er vel, at ting ikke kan
forsvinde, men blot omdannes til andet.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 11-09-06 09:04

> [...]
> "udligner" hinanden, sådan at der er intet tilbage? Hvor "ingenting" kan
> noget blive, hvis man blander det? luft?

"lugt" er ikke et stof. Det er en reaktion mellem dine duftsanser og et
stof.
At skjule en lugt, vil generelt sige at man indfører en ny lugt som
overdøver den oprindelige.
At fjerne lugten kan derimod ske ved at du tilfører et kemikalium som binder
sig til de oprindelige duftstoffer på en måde så dine sanser ikke længere
reagerer med det oprindelige duftstof. Vanddamp siges at være duft-, smags-
og farveløst, men det betyder ikke at det ikke eksisterer. Hvis du kan ændre
molekylerne i et stof så det ikke længere udløser en duftoplevelse hos dig,
så er lugten fjernet, selvom stoffet stadig findes.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-09-06 11:00

"Jakob Nielsen" <spam@no.no> wrote in message
> Hvis du kan ændre molekylerne i et stof så det ikke længere udløser en
> duftoplevelse hos dig, så er lugten fjernet, selvom stoffet stadig findes.

Stoffet er vel blevet til et andet. Atomerne vil derimod stadig findes.

Eksempel: Hydrogen tilføres noget oxygen og bliver til vand. Nu lugter det
ikke. (hydrogen lugter i øvrigt heller ikke, men eksemplet er lige godt af
den grund).

hilsen
Uffe

Fra : JB

Dato : 11-09-06 08:59

> [...]
> "udligner" hinanden, sådan at der er intet tilbage? Hvor "ingenting" kan
> noget blive, hvis man blander det? luft?

Det eneste der kan forenes og blive til intet er kroner og øre

JB

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 11-09-06 11:55

JB skrev:

> Det eneste der kan forenes og blive til intet er kroner og øre
>
> JB

Hvad så med folk der gifter sig :)

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

-- To hell with religious rhetoric in politics! --

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-09-06 15:38

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med folk der gifter sig :)

Her sker ofte det modsatte - i stedet for at begge forsvinder bliver
der ofte flere - og lidt mere lugt!

Per A. Hansen

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 12-09-06 06:36

Per A. Hansen skrev:
> "Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Her sker ofte det modsatte - i stedet for at begge forsvinder bliver
> der ofte flere - og lidt mere lugt!

Der er nogen der påstår, at det stort set kun gælder muslimer...

Gad vidst om lugten kan neutraliseres af hvidløg? :)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-09-06 15:27

> Der er nogen der påstår, at det stort set kun gælder muslimer...
>
> Gad vidst om lugten kan neutraliseres af hvidløg? :)

For en ordens skyld - min bemærkning gik på duften fra småbørn -
(tilvæksten 1+1 >2) fra lidt før til noget efter skift af bleen.

Per A. Hansen

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-09-06 09:51

nana sørensen wrote:
> [...]
> "udligner" hinanden, sådan at der er intet tilbage? Hvor "ingenting" kan
> noget blive, hvis man blander det? luft?

Man kan strengt taget godt forestille sig sådan noget som nogle enzymer
der går ind og omdanner ubehageligt lugtende stoffer til harmløse
stoffer såsom kuldioxid og vanddamp.

Umiddelbart har jeg bare svært ved at se at det skulle fungere specielt
effektivt i en gas. Enzymers hjemmebane plejer at være i væsker.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 11-09-06 12:57

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> writes:
yen kan indeholde en katalysator for nedbrydning af duftstoffer.

> Kan man blande to eller flere ting, som "udligner" hinanden, sådan
> at der er intet tilbage?

Tjah, hvis du har et hul og en bunke jord, så vil du ingenting have,
når du kombinerer dem.

Eller hvis du har en positiv ladning og en negativ ladning, så vil du
heller ikke have noget tilbage (udover lidt varme), nar du sætter dem
sammen.

Eller hvis du har lidt stof og lidt antistof, så vil du "kun" have
energi tilbage, når du kombinerer dem.

Men for at komme tilbage til det oprindelige spørgsmål om
lugtfjernere, så skyldes ubehagelige dufte ofte organiske molekyler.
Du kan fjerne lugten ved med hjælp af en katalysator at nedbryde disse
molekyler til simplere molekyler (f.eks. CO2 og H2O), som ikke lugter.
Men du kan også hindre næsen i at lugte molekylerne, selv om de stadig
er der. Næsen lugter ved at nogle receptorer binder til "løse" ender
af molekylerne. Hvis du binder nogle andre molekyler til de løse
ender, kan du forhindre dem i at binde sig til receptorerne. Jeg
hælder dog mest til det første.

Torben

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 11-09-06 13:24

nana sørensen wrote:
> [...]
> "udligner" hinanden, sådan at der er intet tilbage? Hvor "ingenting"
> kan noget blive, hvis man blander det? luft?

Hvis det er antistof på dåse, så vil det være ganske effektivt. Men nok kun
en anelse mere usundt end hvad der nu engang findes i det lugtfjernende
middel. Det bedste middel mod dårlig lugt er nu engang at lufte ud.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Brian Lund

Dato : 11-09-06 14:14

> Hvis det er antistof på dåse, så vil det være ganske effektivt.

Hvordan opbevarer man antistof på en dåse uden at dåsen forsvinder!?

Brian

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 11-09-06 17:38

Brian Lund wrote:

> Hvordan opbevarer man antistof på en dåse uden at dåsen forsvinder!?

F.eks. i et vakuum og fastholdt af et magnetfelt ved meget lav
temperatur.

--
PeKaJe
   He left the unspoken question hanging in the air. How /did/ one

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 12-09-06 06:45

Peter Kai Jensen skrev:

> F.eks. i et vakuum og fastholdt af et magnetfelt ved meget lav
> temperatur.

Apropos: sikke en bombe man vil kunne lave på den måde!
Man detonerer den bare ved at slukke for strømmen (magnetfeltet).

(Al lugt vil jo så nok være væk - fordi der ikke er nogen til at
lugte lugten!)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-06 08:27

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> writes:

> Apropos: sikke en bombe man vil kunne lave på den måde!
> Man detonerer den bare ved at slukke for strømmen (magnetfeltet).

Problemet er bare at man nok gerne vil sprænge den et ANDET sted end
lige der hvor den er lavet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 12-09-06 09:26

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> writes:

> Apropos: sikke en bombe man vil kunne lave på den måde!
> Man detonerer den bare ved at slukke for strømmen (magnetfeltet).

Udstyret til at opretholde magnetfelt osv. er så stort og tungt, at
jeg tror der findes lettere måder at lave bomber.

   Torben

Fra : Carlsen

Dato : 11-09-06 14:23

Er der ikke noget med at en elektron og en positron kan annihilere (hedder
det vist?) så deres masser omsættes til varme og stråling (altså ingen
masse)?

Men det er vel OT i forhold til duft/lugt.

-LC

Fra : Poul E Hansen

Dato : 02-10-06 21:04

I nogle tilfælde kan småpartikler (rigtige små-partikler) omdannes
til energi i form af stråling men det sker ikke blot ved en kemisk
eller fysisk reaktion, hvilket, der er tale om her. Ikke destomindre
kan det være rigtig nok at generende lugte kan blive nedbrudt af
stofferne i lugtfjerneren. Nogle molekyler kan ´sætte sig' på andre
molekyler så de brækker - dvs. nedbrydes til andre stoffer, som i
mange tilfælde ikke er lige så generende.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-06 05:37

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> wrote in message
[...]

BW: Skriver man relativistisk vås om positroner og elektroner kan man
altid lave forsøg der kan TOLKES som bevis

Men massen er konstant, energien er, entropien er ikke

Et badekar med postevand, en flaske destillert vand og lidt skidt kan
blandes til
ET BADEKAR MED POSTEVAND

så de to småting er blevet til intet

Vejeeksperten der skabte godt krudt så USA vandt over UK i 1776 skrev

" Ingenting går til spilde, ingenting skabes, alt forvandles.
Antoine-Laurent de Lavoisier

Men revolutionsrelativisterne guillotinerede ham for de havde ikke
brug for teknologer, troede de

Da jeg var i USA var kvantitativ analyse faget om fine skålvægte til
at afgøre % klorid - det lærte man ikke meget kemi af, men det var
godt på Lavoisiers tid