Pause et par måneder
Fra : Niels Pein

Dato : 10-09-06 17:48

Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor knæoperation). Hvad
er så bedst at gøre ved bilen imens?
Kan det gå an bare at lade den stå stille og roligt i garagen? Eller er det
meget vigtigt at få den igang med jævne mellemrum? Og er det i så fald nok
at lade den køre i tomgang i X antal minutter, og hvor ofte?

Det er en Chevrolet Nubira 1,8 CDX (med klimaanlæg) købt i påsken i år, og
den har kørt ca. 8000 km.
--
Mvh.
Niels Pein

Fra : alexbo

Dato : 10-09-06 17:59

"Niels Pein" skrev

> Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor knæoperation).
> Hvad er så bedst at gøre ved bilen imens?

Hvis du har mulighed for at løfte den op så hjulene hænger frit så gør det,
ellers pump dækkene hårdt op, 3 bar eller 40 PSI.
for at forhindre de får et fladt punkt.
Sæt en lille hjemmelader på for at holde batteriet i form, og holde
computeren i live.
Hvis ikke du har en så køb en billig en i Harald Nyborg.
Hvis det er en lukket garage så lad vinduerne være 5 cm åbne for at
forhindre mugdannelse.
Ellers åbn dem en gang i mellem for en ordentlig udluftning.

Jeg ville ikke starte op i perioden når ikke den er længere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 18:56

> [...]
> forhindre mugdannelse.
> Ellers åbn dem en gang i mellem for en ordentlig udluftning.

Nu lyder det som en vinteropbevaring af en meget ædel ting.
Jeg synes det er at skyde over mål både at klatlade,
og stalde den op på bukke el. lign.

Vask bilen, kør en rask tur sæt den roligt i garagen.
Kan naboen køe en tur i den hver lørdag er det det
bedste du kan gøre, når det ikke drejer sig om længere
tid.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 19:12

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Nu lyder det som en vinteropbevaring af en meget ædel ting.
> Jeg synes det er at skyde over mål både at klatlade,
> og stalde den op på bukke el. lign.

Enig. Bilerne i udstillingsvinduet hos forhandleren bliver heller ikke
nødvendigvis løftet op fordi de skal stå et par måneder.
Jeg ville bare nøjes med at starte motoren mindst en gang i ugen i 5-10 min.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 10-09-06 19:26

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg ville bare nøjes med at starte motoren mindst en gang i ugen i 5-10 min.

Med hvilket formål?

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 19:49

> Med hvilket formål?

At holde batteriet i live, AC tæt, modvirke bakterieforøgelse i motorolie,
modvirke korrosionsdannelse i cylindre,

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 10-09-06 20:03

>At holde batteriet i live,

Hvis det er nødvendigt at holde akkumolatoren igang, så er en lille
vedligeholdelseslader meget bedre.

>AC tæt,

Jeg ved ikke noget om AC, så den kan jeg ikke sige hverjken for eller
imod.

>modvirke bakterieforøgelse i motorolie,

Er det et reelt problem?
- motorcykler og både der står meget længe tapper man olien helt af,
skal de bare overvintre i4-5 mdr. skiftes olien lige inden de stilles
ind, så er den ren og vandfri.

>modvirke korrosionsdannelse i cylindre,

Tror jeg heller ikke er noget problem, slitagen er meget større ved at
starte motoren uden oliefilm på cylindervæggene.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 20:57

> Hvis det er nødvendigt at holde akkumolatoren igang, så er en lille
> vedligeholdelseslader meget bedre.

> Jeg ved ikke noget om AC, så den kan jeg ikke sige hverjken for eller
> imod.

Siger enhver instruktionsbog også

> Er det et reelt problem?

Ja hvis olien i forvejen er lidt slidt

> Tror jeg heller ikke er noget problem, slitagen er meget større ved at
> starte motoren uden oliefilm på cylindervæggene.

En smule utæt toppakning og en cylinder kan ruste på en enkelt nat. Det KAN
være et meget stort problem som ødelægger stempelringene hvis motoren har
stået stille i lang tid.
Efter en uge er der stadig masser af oliefilm på alt i motoren.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 10-09-06 21:13

>Siger enhver instruktionsbog også

OK

>Ja hvis olien i forvejen er lidt slidt

Er det så ikke bedre at skifte den inden der staldes op?
- hvor lidt slidt skal olien være?

>En smule utæt toppakning og en cylinder kan ruste på en enkelt nat.

Her er der tale om en bil med 8.000 km på klokken, mon ikke den stadig
er tæt i toppakningen?

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 21:20

> Er det så ikke bedre at skifte den inden der staldes op?

I stedet for at stalde den op så "går" man bare ud og starter bilen jævnligt
og så er der ingen problemer ved det.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 10-09-06 21:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>I stedet for at stalde den op så "går" man bare ud og starter bilen jævnligt
>og så er der ingen problemer ved det.

Tjah, sådan gør jeg også, dvs. jeg lader bare bilen stå indtil jeg
skal bruge den igen. Om der går 1 time eller 3 mdr. det tager jeg ikke
hensyn til (bortset fra at jeg godt kan finde på at springe rundturen
omkring bilen for lige at se om der er luft i alle 4 hjul osv over når
det kun er en time siden jeg sidst kørte i den).

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 20:55

> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> At holde batteriet i live, AC tæt, modvirke bakterieforøgelse i motorolie,
> modvirke korrosionsdannelse i cylindre,

Lyder fornuftigt.
Mange ac dør pga. manglende brug.
Det samme med bremser som folk ofte sparer for meget på.

Fra : Brian

Dato : 10-09-06 18:07

Niels Pein wrote:

> [...]
> er det meget vigtigt at få den igang med jævne mellemrum? Og er det i
> så fald nok at lade den køre i tomgang i X antal minutter, og hvor

De gange hvor jeg har været sat ud af spillet pga. rep. på bentøjet, har jeg
klemt mig ind på bagsædet, og fået en kammerat til at køre en god tur (52km
hver vej til en 3. kammerat) hver lørdag - det er også så hyggeligt

> Det er en Chevrolet Nubira 1,8 CDX (med klimaanlæg) købt i påsken i
> år, og den har kørt ca. 8000 km.

Husk at holde klimaanlægget i gang også...

> Mvh.
> Niels Pein
> (der ligger og ømmer sig med 7 ar i venstre knæ)

7 ar eller 7 staples/sting ?

/Brian

Fra : Niels Pein

Dato : 10-09-06 18:46

"Brian" skrev ...

> [...]
> (52km hver vej til en 3. kammerat) hver lørdag - det er også så hyggeligt

Det var jo en smart ide.

> 7 ar eller 7 staples/sting ?

Jeg ved ikke hvor mange der er af de der metalclips. Mindst 50 vil jeg mene.
Der er 2 ar på hver ca. 10 cm., et mindre på måske 5 cm. og 4 huller der
hver er lukket med måske 2 clips.

Bagerste korsbåndsskade:
http://makeashorterlink.com/?L30726CBD

Udvendig sideledbåndsskade:
http://makeashorterlink.com/?M21752CBD

Skiløb kan være noget værre noget. Operationen varede lidt over 2 timer.
Utroligt hvad de kan. Og indtil videre god service hele vejen rundt (det var
på Århus Sygehus, Tage Hansens gade).
--
Mvh. Niels

Fra : Brian

Dato : 10-09-06 18:59

Niels Pein wrote:

> Det var jo en smart ide.

Det var ihvertfald det mest indlysende for mig. Samtidig kan man være lidt
social - det er nemt at få isoleret sig selv, hvis man bare sidder hjemme.

> Jeg ved ikke hvor mange der er af de der metalclips. Mindst 50 vil
> jeg mene. Der er 2 ar på hver ca. 10 cm., et mindre på måske 5 cm. og
> 4 huller der hver er lukket med måske 2 clips.

Det lyder til du har det ligesom mig - når man endelig går i stykker, gør
man det sgu ordentligt

> Skiløb kan være noget værre noget. Operationen varede lidt over 2
> timer. Utroligt hvad de kan. Og indtil videre god service hele vejen
> rundt (det var på Århus Sygehus, Tage Hansens gade).

Jeg har også været imponeret over dem, indtil jeg forleden skulle have en
skinne af lårbenet. Her præsterede den flinke læge at smadre kærven på en
skrue, fordi han brugte det forkerte værktøj. Min kommentar om han troede
mit ben var en byggeplads, hvor man bruger det værktøj der ligger nærmest,
valgte han at overhøre... skiderik

God bedring!

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 18:54

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok at lade den køre i tomgang i X antal minutter, og hvor ofte?
>
> Det er en Chevrolet Nubira 1,8 CDX (med klimaanlæg) købt i påsken i år, og

Lad naboen gi den en tur hver lørdag.
Det bør være nok.

Fra : Leonard

Dato : 10-09-06 19:05

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote:

>Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor knæoperation). Hvad
>er så bedst at gøre ved bilen imens?

Lade den stå, evt løfte dækkene fra jorden.
Jeg har en Lupo 3L og den får bare lov til at stå stille når det er
snevejr, dvs. den kørte ikke i 3 mdr. i træk sidste vinter. Jeg gjorde
intet ved den og den startede da bare da jeg bad den om det.
Var det nu et gammelt vrag, så var der måske noget om at det med at
gøre noget ved den, men ikke med en ny bil.

Og det der med at starte motoren op en gang om ugen for at lade den
stå og køre sig varm i tomgang, det slider gevaldigt, al olie er jo
sunket ned i bunden af motoren og der går lige lidt tid før der er
olie allevegne igen, så den skal kun startes når den skal bruges.

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Møller

Dato : 10-09-06 20:19

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
> "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Leonard
>
> Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Bruger du IE 6.0?
Jeg kan ikke kommentere på OY-BLY:
Har du ikke fået den omregistretet hos SLV: det er Møller der står som ejer
af Piper: år: 1976, serie: 28-7790121
Men de kan jo være lidt langsomme
Past på tordenskyer, check vejrmelding før du går op

Møller

Fra : Leonard

Dato : 10-09-06 20:34

"Møller" <mail..No:sPAm@sb.dk> wrote:

>Bruger du IE 6.0?

Helst ikke

>Jeg kan ikke kommentere på OY-BLY:

Det er ellers gået meget godt, jeg har godkendt din kommentar.
Men søg på OY-BLU og ikke på Y, der er lidt forskel

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 20:54

> Var det nu et gammelt vrag, så var der måske noget om at det med at
> gøre noget ved den, men ikke med en ny bil.

Er de magre dæk på en Nupo særlig stærke iforhold til de dæk
du vil finde på et normalt vrag ?
Er batteriet på en Nupo stærkere end hvis det sad i et vrag ?
En Nupo 3L er iøvrigt dyr at holde kørende sammenlignet
med diesler fra andre mærker. Mærker, hvis sammenlignelige
modeller stadig produceres...

> [...]
> sunket ned i bunden af motoren og der går lige lidt tid før der er
> olie allevegne igen, så den skal kun startes når den skal bruges.

Man skal i såfald starte og køre næsten med det samme. Roligt.

Fra : Leonard

Dato : 10-09-06 21:06

"Olsen" <-> wrote:

>Er de magre dæk på en Nupo særlig stærke iforhold til de dæk
>du vil finde på et normalt vrag ?

Hvis det er et vrag er dækkene sandsynligvis også gamle og møre, det
når cykeldækkene på min Lupo (synes du selv du er sjov når du kalder
den en Nupo?) ikke at blive.

>Er batteriet på en Nupo stærkere end hvis det sad i et vrag ?

Hvis vraget er har en gammelt udslidt akkumolator, så ja.

>En Nupo 3L er iøvrigt dyr at holde kørende sammenlignet
>med diesler fra andre mærker. Mærker, hvis sammenlignelige
>modeller stadig produceres...

Jeg er da ligeglad, den er meget billigere at have holdende end de
fleste andre biler, diesel eller ej

>Man skal i såfald starte og køre næsten med det samme. Roligt.

Normale seriefremstillede bilmotorer, der fra fabrikken er monteret
med selvstarter, er der ingen grund til at lade stå og varme op i
tomgang inden de sættes i gear og der køres. Tværtimod slider det mere
på motoren, da den ikke udvikler så meget varme og længere tid om at
blive varm samtidig med at den forurener væsentligt mere når den er
kold.
Start motoren normalt, sæt i gear og begynd at køre med det samme,
dete r bilen bygget til og det er vel også formålet med at starte den.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 21:16

> Jeg er da ligeglad, den er meget billigere at have holdende end de
> fleste andre biler, diesel eller ej

hmm, jeg tror nu nok der kunne findes mange biler i dk som totalt set er
væsentlig billigere end en "nupo"

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 10-09-06 21:21

>hmm, jeg tror nu nok der kunne findes mange biler i dk som totalt set er
>væsentlig billigere end en "nupo"

At have holdende med fuld kasko og plader på?
- der er svjv langt fra de 160 kr. årligt i grøn ejerafgift og til
næste trin på den skala.
- kaskoforsikring for en bil til under 200.000 kr. koster vel ca. det
samme uanset mærke?

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 21:29

> At have holdende med fuld kasko og plader på?

Fuld kasko på en bil der er > 10 år?
Næsten enhver ældre øse vil være billigere at have stående end en 3L

> - der er svjv langt fra de 160 kr. årligt i grøn ejerafgift og til
> næste trin på den skala.
> - kaskoforsikring for en bil til under 200.000 kr. koster vel ca. det
> samme uanset mærke?

Ansvar er meget billigere end kasko og gamle biler er der ikke meget fornuft
i at kaskoforsikre. Værditabet på en 3L vil også være væsentlig større end
en gammel balje til 10-20.000 Kr.....så uanset om man kører eller bilen står
stille så er det ikke særlig svært at finde noget med bedre økonomi end en
3L. ......Tro mig jeg har også haft begrænsede midler i mine helt unge dage
og der kunne det samlede regnskab holdes endog meget lavt med f.eks en
gammel fiesta.......jeg husker stadig det kostede 420Kr at få skiftet
koblingen i den hos en mekker.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 10-09-06 21:39

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Fuld kasko på en bil der er > 10 år?

Tror da pokker du bliver nødt til at give den kunstigt åndedræt engang
om ugen, det er jo ikke en bil, men et vrag

OK, hvis vi ikke sammenligner biler i samme alder, så findes der
masser der er billigere at have stående, en gammel boble på
veteranafgift og -forsikring kan være meget billig.

Men det var helt ærligt heller ikke det tråden gik på. Jeg er bare
træt af altid at blive skudt i skoene at der findes masser af
billigere biler end en Lupo 3L. Det sker hvergang jeg nævner den,
uanset hvad tråden ellers handler om.
Og jeg er faktisk ligeglad med hvad andre mener om det, jeg har aldrig
haft billigere bil og efterhånden har den sparet sig selv ind i
forhold til at køre i min anden bil.

--
Leonard

Fra : Klaus D. Mikkelse

Dato : 10-09-06 21:27

Niels Pein skriver:

> Kan det gå an bare at lade den stå stille og roligt i garagen?

Ja, ingen tvivl.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 21:32

"Klaus D. Mikkelse" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.de> skrev i en meddelelse
> Niels Pein skriver:

> Ja, ingen tvivl.

Tja hvis man ikke har noget imod at fylde AC igen
RTFM

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelse

Dato : 10-09-06 21:41

Tom skriver:

> Tja hvis man ikke har noget imod at fylde AC igen
> RTFM

2 måneder ?

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 21:51

> Tom skriver:

> 2 måneder ?

Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal
aktiveres mindst en gang ugentligt. Så 2 måneder er jo 8 gange mindre end
anbefalet.
Man når nok ikke at tømme anlæget på 2 måneder men det naturlige svind vil
være større end normalt. Bilernes manual plejer at indeholde de vigtige ting
omkring en bil pleje og vedligehold.....(man kører vel heller ikke 8 gange
længere på motorolien end anbefalet?)

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-09-06 22:00

Tom laid this down on his screen :
> Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal
> aktiveres mindst en gang ugentligt.

Min siger 10-15 min 2 gange om måneden - altså ca. hver anden uge.

Fra : Klaus G.

Dato : 10-09-06 22:52

> Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal
> aktiveres mindst en gang ugentligt. Så 2 måneder er jo 8 gange mindre end
> anbefalet.
Hvilken manual står det specifikt i, for så tit skal det ikke gøres på min
Fabia(kan ikke huske hvor tit, og gider ikke rende ud af manualen). Og de
traktorere jeg har set manualer på, stod der heller ikke noget med 1uge, men
2-4uger alt efter model.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 15:30

> [...]
> traktorere jeg har set manualer på, stod der heller ikke noget med 1uge,

Jeg husker ikke hvilke biler der har været tale om, men det er jo i
princippet også ligemeget, det vigtigste er jo at man følger den vejledning
som følger med bilen.....som nogen sikkert også vil modsige at de aldrig fik
med til bilen

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelse

Dato : 11-09-06 05:11

Tom skriver:

> Alle de indlæg jeg har læst fra andre skribenters manualer siger AC skal
> aktiveres mindst en gang ugentligt. Så 2 måneder er jo 8 gange mindre end
> anbefalet.

Gad vide, hvad de gør ved biler der kommer med A/C fra fabrikken og
først sælges efter 4 måneder hos forhandleren.....

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 15:28

> Tom skriver:

> Gad vide, hvad de gør ved biler der kommer med A/C fra fabrikken og
> først sælges efter 4 måneder hos forhandleren.....

Som kølevirksomheden jeg har arbejdet i, man fylder ekstra på

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-09-06 17:17

Tom skriver:

> Som kølevirksomheden jeg har arbejdet i, man fylder ekstra på

Helt ærligt ?

Det tror jeg ikke....

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 19:17

> Tom skriver:

> Helt ærligt ?

Ja

> Det tror jeg ikke....

ok

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-09-06 19:16

Tom submitted this idea :

> Som kølevirksomheden jeg har arbejdet i, man fylder ekstra på

Jeg tvivler - den bil jeg købte havde en kondensor der var sprunget læk
samt rustne og ødelagte rør i AC anlægget. Jeg tror ikke på de har
kigget på det overhovedet i den tid forhandleren har haft den.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 19:26

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samt rustne og ødelagte rør i AC anlægget. Jeg tror ikke på de har kigget
> på det overhovedet i den tid forhandleren har haft den.

.....ab fabrik

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-09-06 19:36

on 11-09-2006, Tom supposed :

> ....ab fabrik

Nej, den var brugt - men hvorfor skulle de behandle deres nye biler
bedre ?

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 22:49

> on 11-09-2006, Tom supposed :

> Nej, den var brugt - men hvorfor skulle de behandle deres nye biler bedre
> ?

jeg mente "fabrikken overfylder AC" fordi de ved at der går nogle måneder
før bilen når til kunden (i nogle tilfælde).
Forhandleren laver ikke en sk*d ved bilen. De fleste gider jo ikke engang
lade batteriet, så hvis bilen har stået længe nok, så skal den startes med
PowerStarter / Booster eller hvad man kalder dem. Det på trods af at et
blybatteri bliver ødelagt ved at være afladet

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-09-06 22:51

Tom wrote :
> jeg mente "fabrikken overfylder AC" fordi de ved at der går nogle måneder før
> bilen når til kunden (i nogle tilfælde).

Ok, jeg læste det som at de fyldte ekstra på før kunden fik bilen.

> [...]
> PowerStarter / Booster eller hvad man kalder dem. Det på trods af at et
> blybatteri bliver ødelagt ved at være afladet

De er jo snart ligeså rådne som ejendomsmæglere...

Fra : Hr. Jensen

Dato : 11-09-06 01:29

Den Sun, 10 Sep 2006 22:26:59 +0200 sendte "Klaus D. Mikkelse"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.de> følgende røgsignaler:

>Klaus

Har du været hos numerolog? Jeg synes at der mangler et "n" i dit
efternavn.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Klaus D. Mikkelse

Dato : 11-09-06 05:11

"Hr. Jensen" skriver:

> Har du været hos numerolog? Jeg synes at der mangler et "n" i dit
> efternavn.

"Udpop af killfilter".

Fra : Anders Majland

Dato : 11-09-06 08:46

> Nu går der ca. 2 måneder før jeg kan køre bil igen (stor
> knæoperation). Hvad er så bedst at gøre ved bilen imens?

Jeg ville nok bare lade den stå - evt være ekstra god ved den og klodse
den op og give den lidt olie i hver cylinder. Jeg ville ikke sætte en
vedligeholdeleselader på, men lige checke inden start igen og måske lade
den der hvis det skulle være nødvendigt.

Men som en anden har foreslået - få da nogen til at køre dig/jer en tur
af og til. 2 Måneders hjemlig hygge kan også blive for meget ...

Btw hvad gør du med motorcyklen i samme tidsrum - mit forslag er det
samme. Medmindre den skal stå hele vinteren over. Så vil jeg anbefale et
olieskift først.

God bedring
Anders Majland