Kærlighedserklæringer til ægteskabet
Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-06 11:56

Kærlighedserklæringer til ægteskabet

er der mange af - kynikernes kan jeg bedst lide og de dominerer
nedenstående samling. Men netop fordi venskab om børn gir så meget
trivsel, bør ægteskabet privatiseres, Brylluppet kan bevares for
sentimental reasons, men retsvirkninger bør væk for som græske og
romerske tænkere og Shakespeare var enige om - mellem venner behøves
ikke kontrakter.

Det er et af Glistrups mange gode men lidet debaterede lovforslag fra
hans erfaringsmættede periode som advokat.

" Ægteskabet er den eneste straf, som ikke forkortes på grund af god
opførsel. Ukendt

" Det er lettere at være elsker end ægtemand af samme grund,
som det er sværere at være morsom hele tiden end at sige en enkelt
kvik bemærkning. Honoré de Balzac

" Det er lige så absurd, at nægte at det er muligt for en mand
altid at elske den samme kvinde, som det vil være at hævde, at en
berømt musiker behøver flere forskellige violiner for at spille et
musikstykke eller komponere en smuk melodi. Honoré de Balzac

" Ægteskabet er og bliver den største opdagelsesrejse
som et menneske kan foretage sig. Ethvert andet kendskab til
tilværelsen er overfladisk i sammenligning med en ægtemands. Thi han
og kun han har rettelig fordybet sig i tilværelsen. Kierkegaard.

" Intet her i verden kan sammenlignes med en gift
kvindes hengivenhed. Det er noget, de gifte mænd aldrig får at føle.
Oscar Wilde

" Jo mere en mand ved, og jo mere han rejser, desto
mere tilbøjelig er han til at gifte sig med en landsbypige.
George Bernard Shaw

" Maids want nothing but husbands, and when they have
them, they want everything William Shakespeare (1564-1616)English
Dramatist and Poet

" (On his 90th Birthday) The love we have in our youth is
superficial compared to the love that an old man have for his old
wife. Will Durant 1885 - 1981

" "A marriage proves itself a good marriage by enduring an
occasional 'exception'. Nietzsche

" "Ægteskab er en nødvendig sag i tyverne, og nyttig men ikke
påkrævet i trediverne. Senere er det skadeligt og fremmer mandens
mentale sammenbrud. Nietzsche (som ikke oplevede noget sammenbrud, som
påstået)

"- "Den dårligt-parrede er den mest hævngerrige. De får alle til
at lide for den ulykke, at de ikke længere er single. Nietzsche

" "Woman wants to serve, and therein lies her happiness.And the
free spirits want not to be served , and therein lies his
happiness.Nietzsche

"- Ægteskabet er i livet som en duel midt under et slag.
Edmond About

" At gifte sig er den pris manden betaler for sex. Sex er den
pris kvinden betaler for blive gift. Ukendt

" Da jeg var en ung mand, sværged jeg, at jeg aldrig ville
gifte mig, før jeg fandt den fuldkomne kvinde. Godt, - jeg fandt
hende - men desværre ventede hun på den fuldkomne mand. Robert
Schuman

" Den bedste ven vil sandsynligvis få den bedste kæreste,
eftersom det gode parforhold beror på talent for venskab. Nietzsche

" Den eneste forskel mellem en flirt og en lidenskab er, at
flirten kan være vedvarende. Oscar Wilde

"- En pige kan ikke analysere ægteskabet - en kvinde tør ikke.
Lady Troubridge

"- Enhver mand er herre i sit eget hus - indtil gæsterne er
gået. Ukendt

"- Gift dig aldrig med en mand under de fyrre. Det vil standse
ham i væksten. Anne Wahlgren

"- Gudskelov at det ikke var hesten, sa´ bonden, da konen døde.
SVERIGE Politikens Ordsprogsleksikon 1994

"- Hvert døgn ligger mænd med kvinder, som de ikke elsker, og
ligger ikke med kvinder, som de virkelig elsker. Denis
Diderot 1713-84

"- I have certainly known more men destroyed by the desire to
have a wife and child and to keep them in comfort than I have
seen destroyed by drink and harlots. William Butler Yeats

" I'm not living with you. We occupy the same cage.
Tennessee Williams 1911 - 1983

"- Jeg er gode venner med alle mine eks'er - undtagen dem, jeg
har været gift med. Cher

"- Jomfruen ønsker kun en ægtemand. Når hun har ham, ønsker hun
alting. Belgisk ordsprog

"- Kærligheden begynder med en omringelsesmanøvre og ender som
en stillingskrig. Marcel Achard

"- Mænd er trænet og betinget af kvinder, ikke ulig måden Pavlov
betingede sine hunde, til at blive deres slaver. Som kompensation for
deres arbejder, bliver mænd givet periodisk brug af en kvindes vagina.
Esther Vilar

"- Maids want nothing but husbands, and when they have them,
they want everything Shakespeare William
(1564-1616)English Dramatist and Poet

"- Man bør altid gå rundt og være forelsket. Det er grunden til
at man aldrig skal gifte sig. OscarWilde

"- Man skal være på vagt når nogen roser sit parforhold. Så ved alle
at den ene mishandler den anden når de er alene" Oscar Wilde

"- Marriage is but a ceremonial toy. Christopher Marlowe

"- Married men are horrible tedious when they are good husbands,
and abominably conceited when they are not. Oscar Wilde

"- Min kone er ligeglad med hvad jeg foretager mig, når jeg er
på rejse. Så længe jeg bare ikke morer mig. Lee Trevrino

"- Selv samlivet er blevet spoleret - af ægtekabet.Nietzsche

"- The real drawback to marriage is that it makes one unselfish.
And unselfish people are colourless. They lack individuality. Oscar
Wilde

"- The reason why so few marriages are happy, is, because young
ladies spend their time in making nets, not in making cages.
Jonathan Swift

"- Værdig syntes denne mand mig og moden til jorden mening: men
da jeg så hans hustru, syntes jorden mig et galehus. Ja, gid dog
jorden skælvede og vred sig, når en helgen og en gås parrer sig med
hinanden. Nietzsche

"? When a husband and wife have got each other, the devil only
knows which has got the other Balzac (1799-1850)

"? When a man is in love, he endures more than at other times -
he submits to everything. Nietzsche

"+ Ægteskab med god bestand. - Et ægteskab, hvor begge gennem den
anden vil nå et indivuduelt mål, holder godt sammen, for eksempel når
kvinden gennem manden vil være berømt, manden gennem konen være
afholdt. Nietzsche"

[...]

"-+- Brudgommen er prins syv dage, vesir syv dage, og for resten af
sit liv fange. Arabisk ordsprog

"+ Den mand er altid lykkelig i elskov, der får en pige, som
netop er beregnet på at udvikle ham. Søren Kierkegaard.

"+ do you think you will be able to have good conversation with
this woman right into old age? Everything else in marriage is
transitory, but most of the time in interaction is spent in
conversation.. Nietzsche

"+ Folk siger så meget vrøvl om lykkelige ægteskaber! En man kan
blive lykkelig med hvilkensomhelst kvinde, så længe han ikke elsker
hende. Oscar Wilde

"+ Intet her i verden kan sammenlignes med en gift kvindes
hengivenhed. Det er noget, de gifte mænd aldrig får at føle. Oscar
Wilde

"+ Love seem the swiftest, but it is the slowest of all growths.
No man or woman really knows what perfect love is, until they have
been married a quarter of a century. Mark Twain

"+ Marriage is tolerable enough in its way if youre easygoing and
dont expect too much from it. But it doesnt bear thinking about.
George Bernard Shaw

"+ Mit råd til dig er: Gift dig. Hvis du får en god kone bliver
du lykkelig, hvis ikke bliver du filosof. Sokrates

" Mand og hustru skal opføre sig overfor hinanden som om de var
gæst i hinandens hjemKung-Fu-Tse

"+a At elske et menneske vil sige at indvillige i at blive gammel
med vedkommende. Albert Camus

"+al Love seem the swiftest, but it is the slowest of all growths.
No man or woman really knows what perfect love is until they have been
married a quarter of a century.Mark Twain

"+p A marriage proves itself a good marriage by enduring
occasional exception. Friedrich Nietzsche

"+p Den kloge kvinde ønsker sig altid en lille smule mere, end
hendes mand kan byde hende, men aldrig så meget, at han bliver
modløs. Sarah Bernhardt

"+p Enhver kvinde venter af en mand, at han holder, hvad hun
forventer af ham. Chariklia Baxevanos

"+p Giv os en frist og et lille ægteskab, for at vi kan se om vi
dur til det store ægteskab. Det er nemlig en stor ting altid at være
to. Nietzsche De små forelskelser er en vaccination imod de store.

"If married couples did not live together, happy marriages would be
more frequent.Nietzsche

" Ægteskabet, det ocean som man endnu ikke har opfundet et
kompas til. Heinrich Heine

" Hvis du var rask og havde det godt, og vi begge var yngre,
ville vort ægteskab være slut. Ann Fleming

"d De folk, som gerne vil hjem fra et selskab, og de, som ikke
vil hjem, er som regel gift med hinanden. Peter Sellers

"d Det er ikke mangel på kærlighed, men mangel på venskab, der
skaber ulykkelige ægteskaber Nietzsche

"d Hver gang jeg går ud med en mand, tænker jeg: Er det her den
mand, som jeg kunne tænke mig, at mine børn skulle tilbringe
week-enderne med? Rita Rudner

"d Hvis ægtefolk ikke levede sammen, ville de gode ægteskaber
være hyppigere. Nietzsche

"d Jeg har altid sagt, at en pige skal gifte sig af kærlighed -
og det skal hun blive ved med, til hun finder den rigtige.
Zsa Zsa Gabor

"d Men meget hellere ægteskabsbrud end ægteskabsbrok og
ægteskabsløgne! - Således en kvinde til mig: " Vel brød jeg
ægteskabet, men først brød ægteskabet - mig!" Nietzsche

"dd I know not which lives more unnatural lives, Obeying husbands,
or commanding wives Franklin (1706-1790)American
Statesman, Printer, Scientist, and Writer.

"divorce Better marriage-breaking than marriage-bending and
lying. Nietzsche

"flirt Et mandfolk kan altid blive gift, når han bare er lidt
kønnere end Fanden. ØSTJYLLAND Politikens
Ordsprogsleksikon 1994

"-flirt Verden er som et bræt med huller i, og de firkantede
mennesker er blevet sat i de runde huller og de runde i de
firkantede. George Berkeley

"hs You know, of course, that the Tasmanians, who never
committed adultery, are now extinct. W. Somerset Maugham 1874 - 1965

"p En kvinde, som vi elsker, tilfredstiller sjældent alle vores
behov, og vi bedrager hende med en kvinde, vi ikke elsker.
Mearcel Proust

"p En mand og en kvinde gifter sig, fordi ingen af dem ved hvad
de skal gøre med sig selv Anton Tjekhov

"p Marriage is a necessary institution for one´s twenties and a
useful, but not necessary one for the thirties. For later life it is
often harmful and promotes a man´s mental deterioration. Nietzsche

"poly You know of course that the Tasmanians, who never committed
adultery, are now extinct. W. Somerset Maugham

"poly Det er lige så absurd, at en mand ikke kan elske en kvinde hele
tiden, som det er at sige, at en violinist har brug for flere violiner
til at spille det samme stykke musik. Balzac

"poly Hellere ægteskabsbrud end ægteskabs-bøjning og løgn. Nietzsche

"poly Hvad er det pietisterne har imod utroskab? De er bange for det
skal lede folk til at danse. Ukendt

"poly Jeg forstår ikke, hvorfor mændene hidser sig op over deres
koners sidespring. De burde dog være stolte over, at deres koner også
gør indtryk på andre mænd. Maud Brinkley - og Nietzsche

"poly Man eksisterer med sin mand - man lever med sin elsker. Balzac

"-poly Mange mæmd ville elske deres kone meget mere, hvis
blot hun var gift med en anden. Anatole France

"praktisk En mand gifter sig for at få et hjem, men også for at
slippe for at blive besværet med sex og lignende W. Somerset Maugham

"-" Ægteskabet er en institution, som beherskes af kvinder og
financieres af mænd. André Maurois

"serie "Som en modvægt til prostitution og som dennes fornem-gørelse ,
ønsker jeg at man overvejer leasing-ægteskaber. De kan vare en årrække
eller måneder, med passende sikring af børnene". Nietzsche

"t I mit hjem er jeg chef, min kone er bare beslutningstager.
Woody Allen

"t Manden frier, kvinden vælger. Søren Kierkegaard

"x Ægteskabet er pr. tradition den skæbne, som samfundet tilbyder
kvinderne. De fleste er gift, eller har været det, eller tænkt på at
gifte sig, eller lider af ikke at være gifte. Simone de
Beauvoir

"x At lade sig skille bare fordi man ikke elsker en mand, er
næsten ligeså dumt som at gifte sig, bare fordi man gør det.
Zsa Zsa Gabor

"x Kun kvinder er i stand til at indgå et fornuftsægteskab af
kærlighed. Balzac

"x Nationen bør vende tilbage til de gode, gamle dage, da en
hustru blev bedømt efter den mængde brænde, hun kunne hugge. W.".
Fields

"x Ne'er take a wife till though hast a house (and a fire) to put
her in. Benjamin Franklin 1706-1790