Er glyfosat farligt for miljøet?
Fra : Kert Rats

Dato : 10-09-06 11:23

Ved at google har jeg fundet bulletiner om farligheden af glyfosat, men
bulletinerne stammer fra 2003. Jeg har ikke fundet nyere.
Er der ny viden om glyfosats indvirkning på miljøet, navnlig på grundvandet?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-09-06 13:16

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bulletinerne stammer fra 2003. Jeg har ikke fundet nyere.
> Er der ny viden om glyfosats indvirkning på miljøet, navnlig på

Glyphosat er et ugiftigt stof, der har den egenskab, at det bindes meget
fast til
jordkolloider og derfor er utrolig immobil.
Glyphosat udvaskes pratisk taget ikke, men kan under specielle forhold føres
med
kolloider ned gennem sprækker i jorden.
Der er fundet glyphosat i vandboringer, hvor det er vasket ned i de porøse
lag ved
rørene. Man har ganske enkelt bekæmpet græs på grunden, hvor boringen lå.
Du skal være opmærksom på, at grundvand er betegnelsen for det vand, der
findes i
de porer, hvor der ikke findes luft - altså jordvand under rodzonen.
Grundvand er ikke drikkevand. Drikkevand kaldes råvand og findes i dybere
lag.
Glyphosat er ingen problem for drikkevandsforsyningen

Per A. Hansen

Fra : Ole Laursen

Dato : 11-09-06 09:01

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

Der står lidt om det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Roundup
http://www.epa.gov/safewater/dwh/c-soc/glyphosa.html

> [...]
> under rodzonen. Grundvand er ikke drikkevand. Drikkevand kaldes
> råvand og findes i dybere lag. Glyphosat er ingen problem for

Det ville være rart hvis du ville henvise til nogle kilder. Med lidt
hurtig googling fandt jeg f.eks. følgende:

http://www.dmu.dk/Udgivelser/Faglige+rapporter/Nr.+550-599/Abstracts/FR558_Sammenfatning+dk.htm

"Hyppigheden af pesticidfund i boringer til vandforsyning fortsætter
i 2004 den nedadgående udvikling fra sidste år. En væsentlig årsag
til de færre fund er, at boringer med pesticider lukkes. I
grundvands-overvågningen er der derimod en øget hyppighed af
pesticidfund både under og over grænseværdien for drikkevand."

Det modsiger ikke nødvendigvis det du siger, men det ser da ud til at
man lukker boringer pga. pesticidfund.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-09-06 15:34

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pesticidfund både under og over grænseværdien for drikkevand."
>
> Det modsiger ikke nødvendigvis det du siger, men det ser da ud til at

En del af mine kilder ligger ikke på nettet (på papir).
Hvis du stiger ind på GEUS hjemmeside vil du kunne finde bekræftelse på en
del af mine oplysninger. (www.geus.dk)
At glyphosat stort set ikke bevæger sig i jorden er undersøgt meget nøje af
fabrikanten (Monsanto), GEUS og De danske Landboforeningers
forsøgsvirksomhed.

Man skal naturligvis overholde lovgivningen, men grænseværdierne for
pesticider o g
deres metabolitter er 20-1000 gange lavere her i landet, end hvad WHO
rekommanderer.
Grænseværdierne for arsenik o.a. tungmetaller er langt højere end for de
ogte harmløse rester fra
pesticider.
(Vand fra de lukkede boringer er af langt bedre kvalitet end det vand, man
køber på
flaske på f.eks. de Kanariske øer - men det er en anden sag.)

Ca. 10% af pesticidfundene i drikkevandet kan relateres til landbruget -
resten stammer fra
andre kilder - fortrinsvis stat, amter, kommuner og privates brug af
totalukrudstmidler.
(Prefix, Casorone).
Disse og atraziner han ikke være brugt i væsentlig grad i landbruget, men
DSB har f.eks. sovset
sporene til med disse midler..
BAM er et harmløst stof, der let kan renses fra med aktivt kul. Det må man
ikke, så mon
ikke dit link hentyder til boringer der har lidt for meget BAM?
Prefix blev forbudt i landbruget i 1982 (kun til ukrudt på gårdspladser),
men blev ikke forbudt i det øvriger
samfund før 1996!
Du kan findes nærmere oplysninger på GEUS hjemmeside, hvor de forhåbentligt
bruger den rette betegnelse -
råvand - om drikkevand.

Per A. Hansen