Valg af patchpanel
Fra : Jesper

Dato : 10-09-06 07:10

Hej

Jeg har nu fået trukket alle mine kabler i huset (Cat. 6), og nu mangler jeg
bare at få valgt et patchpanel. Er der noget specielt jeg skal være
opmærksom på her, eller er det ligemeget hvilket panel jeg vælger. Der er 10
steder i huset, hvor det er muligt at tilslutte telefon, pc og radio/tv.

Er der nogen der evt har et forslag til panel og skal det evt. ind i et
skab?

På forhånd tak!

Jesper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-06 10:44

On Sun, 10 Sep 2006 08:09:47 +0200, "Jesper"
<jesper.sandal@stofanet.dk> wrote:

> Jeg har nu fået trukket alle mine kabler i huset (Cat. 6), og nu
> mangler jeg bare at få valgt et patchpanel.

Du skal vælge det (eller 'et af dem'), der hører til det kabel-system,
du har valgt. Hvis man laver mix-and-match af Cat6, er det ikke særlig
sandsynligt, at det kan måles til Cat6.

-A

Fra : J.K.Arning

Dato : 10-09-06 12:08

On Sun, 10 Sep 2006 11:44:25 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Du skal vælge det (eller 'et af dem'), der hører til det kabel-system,
> du har valgt. Hvis man laver mix-and-match af Cat6, er det ikke særlig
> sandsynligt, at det kan måles til Cat6.

Er Cat6 kabler ikke bare Cat6 kabler?

Altså sådan at forstå at de fungerer lige så godt på det ene som det andet
panel?

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-06 14:46

On Sun, 10 Sep 2006 13:08:22 +0200, "J.K.Arning" <spam@arning.dk>
wrote:

> Er Cat6 kabler ikke bare Cat6 kabler?

Nej.

> Altså sådan at forstå at de fungerer lige så godt på det ene som det andet
> panel?

Nej.

-A

Fra : O. Skjold

Dato : 10-09-06 20:28

Asbjorn Hojmark skrev i

<klip>

> Nej.

Så meget for standardisering, hvad er det så værd?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-06 21:04

On Sun, 10 Sep 2006 21:28:09 +0200, "O. Skjold"
<5260.odense@gmail.com> wrote:

> Så meget for standardisering, hvad er det så værd?

Det er meget værd, hvis man køber en samlet kabling, der overholder
standarden. Det er derimod ikke ret meget værd, hvis man køber *en del
af* en kabling og sætter sammen med *en anden delØ fra en anden
kabling.

Hvis du tager to nøje opmålte stykker pap på henholdsvis 40cm og 60cm
og lægger dem sammen, så overholder de tilsammen standarden for en
meter. Hvis du tager to andre stykker pap på fx 50 cm, så overholder
de tilsammen også nøje standarden for en meter... Men hvis du blander
komponenter fra de to systemer, overholder de ikke noget som helst.

Der er ingen producenter, der siger at man kan blande deres
komponenter med hvad som helst og få et samlet Cat6-system ud af det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : O. Skjold

Dato : 10-09-06 21:39

Asbjorn Hojmark skrev i

<klip>

> [...]
> blander
> komponenter fra de to systemer, overholder de ikke noget som

Jeg kan godt følge dig men i dette tilfælde er "papirstandarden"
da formuleret for dårligt hvis det udelukkende er det _samlede_
setup der skal opfylde standarden

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Arne Keller

Dato : 10-09-06 21:09

O. Skjold skrev:
> Asbjorn Hojmark skrev i news:sn58g219nq4cm38eaoug73cssqiuhpubli@hojmark.net
>
> <klip>

> Så meget for standardisering, hvad er det så værd?

Standarden beskriver et minimums krav til installationen.

Der står tydeligt under Reference Implementation (det er det som ofte
kaldes mix & match) "this is based on a statistical approach of
performance modeling", det betyder; det kan ofte fungere.

Standarden foretrækker at man bygger en fuld "channel" af komponenter
som er tilpasset hinanden, her vil det altid fungere.

Det har aldrig været intentionen af en håndfuld billige komponenter fra
kina som måske/maske ikke overholder komponentstandarderne skal fungerer
i hvilken som helst kombination.

Jeg uddyber gerne ovenstående, da jeg har været med til at skrive
kabling standarderne gennem de sidste 5 år.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : O. Skjold

Dato : 10-09-06 21:39

Arne Keller skrev i

<klip>

> [...]
> komponenter
> som er tilpasset hinanden, her vil det altid fungere.

OK, det skal lige for god ordens skyld bemærkes, at jeg intet
kendskab har til standarder for kabling.

Min pointe var, at formålet med standardisering må da være, at
komponenter osv. fremstilles inden for nogle tolerancer, der jf.
standarden garanterer at de virker med andet der opfylder samme
standard men dette gælder så ikke med eks. kabling?

> [...]
> fra kina som måske/maske ikke overholder komponentstandarderne
> skal
> fungerer i hvilken som helst kombination.

I dette tilfælde nævner du udstyr der netop _ikke_ overholder
standarden.

> Jeg uddyber gerne ovenstående, da jeg har været med til at
> skrive
> kabling standarderne gennem de sidste 5 år.

Hvordan ved man om udstyr opfylder den standard de påstås at være
fremstillet efter? Benyttes der en form for certifikater el.
lign.?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Arne Keller

Dato : 10-09-06 22:03

O. Skjold skrev:
> [...]
> standarden garanterer at de virker med andet der opfylder samme
> standard men dette gælder så ikke med eks. kabling?

Det kommer an på hvad det er man vil standardisere

I tilfældet med kablingsystemer anvender man standardiserede
komponenter, desværre er det sådan at hvis man tager de dårligste
komponenter som godkendes efter komponentstandarden og bygger sammen til
et system så fungerer systemet ikke. Her er det nødvendigt at flere af
komponenterne er lidt bedre end minimum kravene.
Derfor fokuserer man på et system og kræver faktisk ikke at
komponenterne skal overholde komponent standarderne bare systemet
overholder det.

> I dette tilfælde nævner du udstyr der netop _ikke_ overholder
> standarden.

Måske/måske ikke var mit udtryk for ringe komponenter som påstås at
overholde standarden.

> Hvordan ved man om udstyr opfylder den standard de påstås at være
> fremstillet efter? Benyttes der en form for certifikater el.
> lign.?

Der er flere muligheder:

1 - En producent kan skrive på sit produkt at det overholder standarden,
så må man håbe at det er rigtigt.

2 - En producent laver en produktion af komponenter og tester dem så for
at finde det bedste, det sender han til et uvildigt testlab og får et
certifikat på at hans komponenter overholder standarden. Nu kan han
sælge komponenter verificeret af et uafhængigt lab i 10 år uden at få
testet et eneste komponent til. Kunden kan også i dette tilfælde bare
håbe at komponenter er OK.

3 - En producent producerer komponenter og sender dem til test hos et
uafhængigt lab, derefter tegner han kontrakt med labét så de løbende
køber komponenter på markedet, tester og sikre sig at de komponenter som
kunderne kan købe faktisk overholder standarden. Dette kan f.eks ske med
de producenter som har UL mærkning på deres produkter.
Dette giver ret høj sikkerhed for at komponenterne har den ønskede
kvalitet men siger stadig ingenting om hvordan et system vil fungere.

4 - En producent gør som i punkt 3 men giver derudover garanti for at
alle komponenter og det samlede system fungerer ifølge kabling
standarderne, kun i dette tilfælde ved kunden at han får et fungerende
system. Dette er tydeligt beskrevet i standarden og burde være klart
idet mindste for alle som arbejder professionelt med kabling.

Fra : O. Skjold

Dato : 11-09-06 19:39

Arne Keller skrev i

<klip>

Tak for infoen, det var lærerigt. Jeg har i øvrigt tidligere haft
glæde af kabling.dk

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-09-06 07:52

"O. Skjold" <5260.odense@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> standarden garanterer at de virker med andet der opfylder samme
> standard men dette gælder så ikke med eks. kabling?

Formålet er ikke primært at man kan bruge alle mulige komponenter til selve
kabel-kanalen.
Formålet er at netkort og øvrigt netværksudstyr kan bruge kabler fra alle
mulige leverandører bare de overholder standarden.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : O. Skjold

Dato : 11-09-06 19:38

Martin Højriis Kristensen skrev i

<klip>

> [...]
> kabler fra
> alle mulige leverandører bare de overholder standarden.

OK, nu tænkte jeg lidt mere i retning af generel filosofi bag
standardisering og ikke lige specifikke stardarder for kabling.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Jesper

Dato : 15-09-06 05:56

Tak for svarende.

På mit kabel står der Molex Premise, passer det med noget?

Er det ok, at det er Fuka dåser jeg får sat i vægen?

Jesper

Fra : Arne Keller

Dato : 15-09-06 08:31

Jesper skrev:
> Tak for svarende.
>
> På mit kabel står der Molex Premise, passer det med noget?

Det er sikkert en del af et Molex kabelsystem.

http://www.molex.com

> Er det ok, at det er Fuka dåser jeg får sat i vægen?

Fuga er bare designet af plasten på udtaget som konnektorerne sidder i.
http://www.lk.dk/public/s_gen4.asp?what=tekst&sideid=626

Men de konnektorer som du bør anvende hvis du vil have det bedste ud af
det kabel du har købt er også Molex.
Det samme gælder patchkabler.

Så tag fat i din leverandør af kabel og bed ham om resten af de Molex
komponenter du behøver.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-09-06 07:45

> Du skal vælge det (eller 'et af dem'), der hører til det kabel-system,
> du har valgt. Hvis man laver mix-and-match af Cat6, er det ikke særlig
> sandsynligt, at det kan måles til Cat6.

Konnektorerne skal passe, men det er vel lige meget hvilken ramme man
monterer dem i?

Fra : Anders Majland

Dato : 11-09-06 11:17

> [...]
> skal være opmærksom på her, eller er det ligemeget hvilket panel jeg
> vælger. Der er 10 steder i huset, hvor det er muligt at tilslutte

Den nemmeste/billigste jeg kunne finde var 2 af LK's clikcline dobbelt
monterings med 8 alm alm lexcom konnektorer i hver. Noget billigere end
et "rigtigt" lk patchpanel